IBPP1/443-1034/10/MS - Brak obowiązku dokonania rocznej korekty podatku VAT przez spółkę holdingową w związku z przejęciem przez jej jednostki składników majątku do wykonywania czynności zwolnionych z podatku VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1034/10/MS Brak obowiązku dokonania rocznej korekty podatku VAT przez spółkę holdingową w związku z przejęciem przez jej jednostki składników majątku do wykonywania czynności zwolnionych z podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2010 r. (data wpływu 4 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy w świetle art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek ewentualnej rocznej korekty podatku VAT w przypadku wykorzystywania przez Spółkę Komercyjną lub Spółkę Produkcyjną składników majątku przejętych od Spółki do działalności zwolnionej z podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy w świetle art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek ewentualnej rocznej korekty podatku VAT w przypadku wykorzystywania przez Spółkę Komercyjną lub Spółkę Produkcyjną składników majątku przejętych od Spółki do działalności zwolnionej z podatku VAT.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (zwany dalej "Z." lub "Spółka") realizuje obecnie projekt polegający na wydzieleniu działalności produkcyjnej i przeniesieniu jej na teren S. S. E., gdzie planowana jest budowa nowoczesnego zakładu produkcyjnego. Obecnie uzyskane zostało zezwolenie na prowadzenie działalności w S. S. E.

Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój Spółki, Zarząd podjął decyzję o implementacji holdingowego modelu zarządzania. W konsekwencji, na skutek reorganizacji planuje się podzielenie działalności Spółki na dwie sfery: marketingowo-dystrybucyjną oraz produkcyjną poprzez wyodrębnienie dwóch jednostek organizacyjnych.

W związku z powyższym, Spółka wyodrębni wewnętrznie w formie działów dwie jednostki organizacyjne. Przedmiotem działalności pierwszej jednostki (zwanej dalej "Jednostką Komercyjną") będzie działalność marketingowo-dystrybucyjna w zakresie produktów Z., obejmująca również wszelkie czynności związane ze wsparciem sprzedaży oraz marketing. Przedmiotem działalności drugiej jednostki (zwanej dalej "Jednostką Produkcyjną") będzie produkcja produktów Z. oraz produkcja i sprzedaż produktów private label, tj. produktów wytwarzanych pod obcą marką na rzecz podmiotów trzecich.

Zgodnie ze statutem Spółki, powyższe wyodrębnienie nastąpi w formie uchwały Zarządu. Uchwała będzie uwzględniała między innymi następujące aspekty wyodrębnienia jednostek:

1.

wyodrębnienie organizacyjne:

Uchwała będzie zawierała oświadczenie o wyodrębnieniu jednostek oraz wskazanie osób kierujących każdą z jednostek. Do uchwały zostaną załączone:

* lista pracowników przypisanych do każdej z jednostek, w tym wskazani zostaną kierownicy jednostek odpowiedzialni za ich zarządzanie,

* struktura organizacyjna każdej z jednostek,

* zestawienie materialnych i niematerialnych składników przedsiębiorstwa (w tym zobowiązań).

Obecnie Spółka rozważa dwa scenariusze w zakresie składników majątkowych, które zostaną alokowane do Jednostki Komercyjnej:

Scenariusz I zakłada, że do Jednostki Komercyjnej oprócz składników majątkowych niezbędnych do prowadzenia działalności marketingowo-dystrybucyjnej, jak m.in. nieruchomość, środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, w tym znak towarowy Z. (będący własnością Spółki, zarejestrowany w Urzędzie Patentowym), środki trwałe w leasingu i odpowiadające im zobowiązania leasingowe, zapasy towarów i wyrobów gotowych wyprodukowanych pod marką Z., umowy gospodarcze związane z marketingiem i dystrybucją, kontrakty handlowe w zakresie sprzedaży produktów Z., część środków pieniężnych znajdujących się w kasie i na rachunkach bankowych Spółki, należności i zobowiązania handlowe oraz inne zobowiązania alokowane zostaną także udziały w spółkach zależnych Z.

Scenariusz II przewiduje alokowanie do Jednostki Komercyjnej wszystkich ww. składników za wyjątkiem udziałów w spółkach zależnych Z.

Natomiast do Jednostki Produkcyjnej, niezależnie od ww. scenariuszy, alokowane zostaną składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia działalności produkcyjnej, czyli m.in. nieruchomości, środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, w tym licencje, środki trwałe w leasingu i odpowiadające im zobowiązania leasingowe, zapasy wyrobów gotowych private label, zapasy materiałów i półproduktów, umowy gospodarcze związane z działalnością produkcyjną, kontrakty handlowe w zakresie produkcji private label, cześć środków pieniężnych znajdujących się w kasie i na rachunkach bankowych Spółki, należności i zobowiązania handlowe oraz inne zobowiązania.

Jednostki będą posiadać własną nazwę, tj. Z. Spółka Akcyjna Dział Komercji i Z. Spółka Akcyjna Dział Produkcji, którymi będą mogły posługiwać się w obrocie gospodarczym. W konsekwencji, jednostki zostaną formalnie wyodrębnione w strukturze Spółki.

2.

wyodrębnienie finansowe:

W ewidencji księgowej Spółki, na podstawie uchwały Zarządu o wyodrębnieniu jednostek, zostaną dokonane zmiany umożliwiające ewidencję przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań osobno dla każdej z tych jednostek, co wiązać się będzie ze zmianą polityki rachunkowości Spółki w tym zakresie.

Jednostki będą miały także przypisane własne rachunki bankowe. Ponadto do każdej z jednostek zostanie alokowana część środków znajdujących się w kasie oraz na rachunkach bankowych Spółki.

3.

wyodrębnienie funkcjonalne:

Uchwała o wyodrębnieniu będzie zawierała opis działalności, jaką będzie prowadziła Jednostka Komercyjna i Jednostka Produkcyjna, tj. działalność marketingowo-dystrybucyjną w przypadku Jednostki Komercyjnej oraz działalność produkcyjną w zakresie produktów Z. oraz produkcję i sprzedaż produktów private label w przypadku Jednostki Produkcyjnej.

Ponadto do jednostek przypisane zostaną kontrakty handlowe, co oznacza, że każda z jednostek posiadać będzie niezależne źródło przychodów.

Wnioskodawca podkreślił, że po wyodrębnieniu, dysponując własnym personelem, składnikami majątkowymi, w tym nieruchomościami, kontraktami handlowymi, własnymi należnościami i zobowiązaniami, etc. każda z jednostek będzie mogła samodzielnie realizować swe zadania. Każda z jednostek nie będzie bowiem sumą składników, przy pomocy których prowadzona będzie działalność marketingowo - dystrybucyjna czy działalność produkcyjna, lecz zorganizowanym zespołem tych składników przeznaczonym do realizacji określonych zadań. W odniesieniu do Jednostki Komercyjnej powyższe zostanie spełnione bez względu na fakt, czy do jednostki tej przypisane zostaną udziały w spółkach zależnych Z. czy też nie.

W kolejnym etapie reorganizacji wyodrębnione jednostki zostaną wniesione w ramach aportu do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Jednostka Komercyjna zostanie wniesiona do nowoutworzonej spółki (zwanej dalej "Spółką Komercyjną"), w której to Spółka będzie jedynym udziałowcem, natomiast Jednostka Produkcyjna zostanie wniesiona do istniejącej spółki Z. Sp. z o.o. (zwanej dalej "Spółką Produkcyjną"), która uzyskała ww. zezwolenie na działalność w Specjalnej Strefie Ekonomicznej. W konsekwencji, Spółka Komercyjna przejmie wszystkie zadania z zakresu marketingu i dystrybucji produktów oznaczonych marką Z., a Spółka Produkcyjna skupi swoją działalność na produkcji wyrobów oznaczonych marką Z. oraz na produkcji i sprzedaży produktów private label. Natomiast, Spółka, w zamian za wniesienie wkładów niepieniężnych do spółek kapitałowych, obejmie w zamian udziały w podwyższonym kapitale zakładowym tych spółek. W rezultacie Spółka będzie mogła działać jako spółka holdingowa. Biorąc pod uwagę obecny dynamiczny rozwój działalności Spółki, taka struktura prowadzenia działalności będzie, zdaniem Spółki, najbardziej efektywna.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 2 listopada 2010 r.):

Czy w świetle art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek ewentualnej rocznej korekty podatku VAT w przypadku wykorzystywania przez Spółkę Komercyjną lub Spółkę Produkcyjną składników majątku przejętych od Spółki do działalności zwolnionej z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku z dnia 2 listopada 2010 r.), na podstawie art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, Wnioskodawca w przypadku zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie będzie zobowiązany do dokonania ewentualnej rocznej korekty podatku naliczonego VAT odliczonego przez Spółkę przy nabyciu składników majątku wchodzących w skład zorganizowanych części przedsiębiorstwa będących następnie przedmiotem aportu, w przypadku wykorzystywania tych składników majątku przez nabywcę do działalności zwolnionej z podatku VAT.

Zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta kwoty podatku naliczonego określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W świetle powyższego przepisu należy uznać, iż przyjmujący aport jest beneficjentem praw i obowiązków zbywcy w zakresie korekty podatku VAT odliczonego, jeżeli w wyniku aportu uległo zmianie przeznaczenie otrzymanych przez nabywcę składników majątkowych stanowiących zapasy lub środki trwałe w szczególności w przypadku, gdy będą one użytkowane przez nabywcę do wykonywania czynności zwolnionych z podatku VAT.

W związku z powyższym, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zdaniem Spółki, w sytuacji gdyby zmieniło się przeznaczenie przekazanych w ramach zorganizowanych części przedsiębiorstwa składników majątku np. na związane ze sprzedażą zwolnioną z VAT obowiązek korekty rocznej podatku naliczonego VAT będzie spoczywać na nabywcy danego składnika majątku tj. odpowiednio na Spółce Komercyjnej lub Spółce Produkcyjnej będącymi nabywcami zorganizowanych części przedsiębiorstwa, na zasadach określonych w art. 91 ustawy o VAT.

Stanowisko Spółki zostało potwierdzone m.in. w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 20 stycznia 2009 r. (sygn. LPP1/443-1011/08-3/BP). W piśmie tym organ podatkowy stwierdził, że: "w przypadku, gdy podział przez wydzielenie nastąpi po 30 listopada 2008 r., wówczas obowiązek ewentualnej korekty podatku naliczonego od towarów handlowych i środków trwałych zostanie przeniesiony na nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czyli spółkę przejmującą. Jeżeli jednak spółka dzielona prowadziła wyłącznie sprzedaż opodatkowaną i nie była zobowiązana do dokonywania korekt, o których mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy, to również spółka przejmująca, prowadząc wyłącznie sprzedaż opodatkowaną, nie będzie zobowiązana do korekty podatku naliczonego." Jednocześnie Spółka zaznacza, iż cytowana interpretacja znajdzie zastosowanie również w przypadku aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, które w tym zakresie dla potrzeb podatku VAT jest traktowane w ten sam sposób.

Zdaniem Spółki, w przypadku wniesienia wkładu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa obowiązek ewentualnej korekty będzie ciążył odpowiednio na Spółce Komercyjnej oraz Spółce Produkcyjnej. Stanowisko Spółki zostało także potwierdzone w innych interpretacjach organów podatkowych m.in. interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 marca 2010 r. (sygn. IPPP1-443-232/10-2/IGo) oraz z dnia 17 czerwca 2010 r. (sygn. IPPP3/443-441/10-2/IB), jak również w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 lutego 2009 r. (sygn. ILPP2/443-1061/08-2/MN).

W świetle powyższego stanowisko przedstawione przez Spółkę w niniejszym wniosku należy uznać za w pełni uzasadnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez dostawę towarów, rozumie się również - zgodnie z ust. 2 ww. artykułu - przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Natomiast w świetle art. 6 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zauważyć również należy, iż ustawodawca nie zdefiniował w ustawie o VAT zwrotu "transakcja zbycia". Zwrot ten należy zatem interpretować w sposób zbieżny z pojęciem "dostawy towarów" w rozumieniu art. 7 ww. ustawy, tzn. w ten sposób, iż zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Reguły dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Szczególną uwagę należy w tym miejscu zwrócić na art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w myśl którego w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z art. 91 ust. 2a ustawy o VAT, obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste; w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy o VAT, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty (art. 91 ust. 4 ustawy o VAT).

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy (art. 91 ust. 5 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 91 ust. 6 ustawy o VAT, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty (art. 91 ust. 7a ustawy o VAT).

Artykuł 91 ust. 7b ustawy o VAT stanowi, iż w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Artykuł 91 ust. 7c ustawy o VAT stanowi, iż jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Artykuł 91 ust. 7d ustawy o VAT stanowi, iż w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Stosownie do art. 91 ust. 8 ustawy o VAT, korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

Zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje wyodrębnione jednostki (zorganizowane części przedsiębiorstwa) wnieść w ramach aportu do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Jednostka Komercyjna zostanie wniesiona do nowoutworzonej spółki (zwanej dalej "Spółką Komercyjną"), w której to Spółka będzie jedynym udziałowcem, natomiast Jednostka Produkcyjna zostanie wniesiona do istniejącej spółki Z. Sp. z o.o. (zwanej dalej "Spółką Produkcyjną"), która uzyskała zezwolenie na działalność w S. S. E. W konsekwencji Spółka Komercyjna przejmie wszystkie zadania z zakresu marketingu i dystrybucji produktów oznaczonych marką Z., a Spółka Produkcyjna skupi swoją działalność na produkcji wyrobów oznaczonych marką Z. oraz na produkcji i sprzedaży produktów private label. Natomiast, Spółka, w zamian za wniesienie wkładów niepieniężnych do spółek kapitałowych, obejmie w zamian udziały w podwyższonym kapitale zakładowym tych spółek. W rezultacie Spółka będzie mogła działać jako spółka holdingowa.

Wobec powyższego, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przywołane wyżej przepisy, należy stwierdzić, iż o ile wnoszony aportami majątek będzie stanowił zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, wówczas obowiązek korekty podatku naliczonego w przypadku wykorzystywania tych składników majątku przez nabywców do działalności zwolnionej, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT nie będzie ciążył na Wnioskodawcy, lecz zostanie przeniesiony na nabywców, jako beneficjentów praw i obowiązków zbywcy, czyli w tym przypadku na Spółkę Komercyjną i Spółkę Produkcyjną.

Na marginesie należy jedynie dodać, że jeśli zarówno zorganizowane części przedsiębiorstwa będące przedmiotami aportów wykonywały, jak i spółki przejmujące będą wykonywały wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, przepisy art. 90 i 91 ustawy o VAT nie znajdą zastosowania.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że na podstawie art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie będzie zobowiązany do dokonania ewentualnej rocznej korekty podatku naliczonego VAT odliczonego przez Spółkę przy nabyciu składników majątku wchodzących w skład zorganizowanych części przedsiębiorstwa będących następnie przedmiotem aportu w przypadku wykorzystywania tych składników majątku przez nabywcę do działalności zwolnionej z podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że na rozstrzygniecie przedmiotowej sprawy nie mają wpływu wskazane przez Wnioskodawcę interpretacje innych organów podatkowych. Należy tutaj wskazać, że rozstrzygnięcia organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przedstawiony przez tych podatników. Zatem nie mają one mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa, dla kontrahentów Wnioskodawcy, którzy nabędą wskazane we wniosku zorganizowane części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

W zakresie stwierdzenia czy:

* Jednostka Komercyjna, do której przypisane zostaną składniki majątkowe zgodnie ze Scenariuszem I, tj. włączając udziały w spółkach zależnych Z., będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT,

* Jednostka Komercyjna będzie stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT w przypadku, gdy zostaną do niej przypisane składniki majątkowe przewidziane w Scenariuszu II, tj. bez przypisania udziałów w spółkach zależnych Z.,

* Jednostka Produkcyjna, do której przypisane zostaną wskazane w zdarzeniu przyszłym składniki majątkowe, stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT,

zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl