IBPP1/443-1028/12/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1028/12/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2012 r. (data wpływu 3 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 września 2012 r. (data wpływu 3 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy Wnioskodawca zachowa prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wykazanego na fakturach zakupowych dokumentujących ponoszone nakłady związane z przebudową ciepłociągu przekazanego następnie na rzecz ZEC - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2012 r. do tut. organu, wpłynął wniosek z dnia 29 czerwca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy Wnioskodawca zachowa prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wykazanego na fakturach zakupowych dokumentujących ponoszone nakłady związane z przebudową ciepłociągu przekazanego następnie na rzecz ZEC.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 września 2012 r. (data wpływu 3 października 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 września 2012 r. znak: IBPP1/443-693/12/MS.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której zasadniczym przedmiotem jest realizacja projektu pod nazwą Galeria S. w I. (dalej: Galeria lub Inwestycja). Inwestycja będzie największym centrum handlowym w I., a w jej skład wejdzie około 90 sklepów, w tym hipermarket. Galeria będzie usytuowana na działce o powierzchni ponad 100.000 m2. Łączna powierzchnia Galerii przeznaczona pod wynajem będzie wynosić ponad 30.000 m2. Na zewnątrz Galerii powstanie parking na ok. 1000 samochodów. Po zakończeniu realizacji inwestycji, Wnioskodawca będzie czerpał przychody z tytułu wynajmu powierzchni handlowo-usługowych zlokalizowanych w budynku Galerii.

W związku z budową Galerii, Wnioskodawca został zobowiązany na podstawie art. 16 ustawy o drogach publicznych oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przyjętego Uchwałą Rady Miejskiej I. XXXVI/XXX/2009 z dnia 30 września 2009 r. (w której wskazano, że realizacja obiektów wielkopowierzchniowych uwarunkowana jest budową i przebudową dróg publicznych określonych w uchwale) do rozbudowy układu komunikacyjnego zlokalizowanego wokół Galerii. Obecnie funkcjonująca sieć dróg publicznych wokół terenu Inwestycji nie zapewnia bowiem odpowiedniego dojazdu dla przyszłych klientów i dostawców, a tym samym bez jej rozbudowy nie będzie możliwe funkcjonowanie Galerii. W tym zakresie Wnioskodawca zawarł porozumienia z Gminą I. (dalej: Gmina) oraz Starostwem Powiatowym w I. (dalej: Starostwo). Zakres koniecznej rozbudowy dróg publicznych uzgodniony z Gminą i Starostwem koliduje z istniejącym ciepłociągiem centralnego ogrzewania (dalej: Ciepłociąg), którego właścicielem jest Zakład Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. w I. (dalej: ZEC), w którym 100% udziałów posiada Gmina. W celu dokonania rozbudowy układu komunikacyjnego konieczne jest zatem przełożenie istniejącego Ciepłociągu napowietrznego pod ziemię. W związku z tym, że przebudowa Ciepłociągu jest spowodowana inwestycją realizowaną przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca zobowiązał się wobec ZEC do wykonania projektu oraz prac budowlanych związanych z przebudową Ciepłociągu na własny koszt.

Z ciepła dostarczanego za pośrednictwem przebudowanego Ciepłociągu będzie korzystać zarówno Wnioskodawca, jak i odbiorcy w innych częściach I., korzystający z obecnie funkcjonującego Ciepłociągu naziemnego. Zakres zobowiązań Wnioskodawcy w obszarze realizacji przebudowy Ciepłociągu ustalono w Umowie na wykonanie przebudowy odcinka napowietrznej magistrali sieci cieplnej zawartej w dniu 27 marca 2012 r. z ZEC (dalej: Umowa z ZEC). Zgodnie z Umową z ZEC, Wnioskodawca zobowiązuje się we własnym zakresie wykonać inwestycję w postaci:

* demontażu sieci cieplnej naziemnej i budynków magazynowych z odtworzeniem terenu i ogrodzenia,

* budowy podziemnego odcinka Ciepłociągu, który zastąpi istniejący Ciepłociąg naziemny, wraz z instalacją alarmową,

* wpięcia nowego Ciepłociągu w istniejącą sieć kanałową.

Prace te są prowadzone wyłącznie na gruntach należących do podmiotów trzecich, tj. Gminy lub ZEC. Niezwłocznie po prawidłowym zrealizowaniu przebudowy, na mocy Umowy z ZEC, Wnioskodawca nieodpłatnie przekaże nakłady na przebudowany Ciepłociąg na rzecz ZEC. Przekazanie zostanie udokumentowane w protokole zdawczo-odbiorczym lub w innej uzgodnionej przez strony formie. Na podstawie Umowy z ZEC, Wnioskodawca zlecił wykonanie prac związanych z przebudową Ciepłociągu (w tym prac projektowych) na rzecz wykonawcy, którym został ZEC (podmiot ten dla celów umowy występuje w dwóch funkcjach - jako podmiot, któremu będą przekazywane efekty prac wykonanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Inwestycji oraz jako podwykonawca, któremu Wnioskodawca zleca wykonanie prac projektowych i budowlanych).

W związku z koniecznością wykonania prac budowlanych związanych z przebudową Ciepłociągu, Wnioskodawca nabywa usługi projektowe i budowlane od podwykonawców (w tym w szczególności od ZEC). Będzie także nabywał towary wykorzystywane w procesie przebudowy. W związku z tym Wnioskodawca otrzymuje oraz będzie otrzymywać w przyszłości faktury VAT dokumentujące zakup towarów i usług.

W związku z tym, że przebudowa ciepłociągu jest obecnie w trakcie realizacji, ale do chwili złożenia niniejszego wniosku Wnioskodawca nie dokonywał przekazania nakładów na ciepłociąg na rzecz ZEC (z czym Wnioskodawca wiąże opisane we wniosku konsekwencje podatkowe). Wnioskodawca określiła przedmiot wniosku jako zdarzenie przyszłe.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 26 września 2012 r. wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca dokonał rejestracji jako podatnik VAT czynny z dniem 26 maja 2010 r. w związku z planowaniem dokonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (podstawową działalnością Wnioskodawcy jest świadczenie usług najmu powierzchni handlowych).

Spółka potwierdza, że poniesione przez nią nakłady na sporządzenie projektu budowlanego oraz przebudowę Ciepłociągu będą związane tylko i wyłącznie z działalnością opodatkowaną VAT polegającą na świadczeniu usług najmu powierzchni w Galerii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca zachowa prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wykazanego na fakturach zakupowych dokumentujących ponoszone nakłady związane z przebudową Ciepłociągu przekazanego następnie na rzecz ZEC.

Zdaniem Wnioskodawcy, jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zasada wyrażona w tym przepisie jest odzwierciedleniem zasady neutralności VAT, stanowiącej jedną z fundamentalnych cech konstrukcji podatku od wartości dodanej. Jej istota zawiera się w stwierdzeniu, że działalność podatnika opodatkowana podatkiem VAT nie może być obciążona kosztem nieodliczalnego podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług służących tej działalności.

W ocenie Wnioskodawcy, w świetle przywołanego powyżej przepisu podatnicy VAT są uprawnieni do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku, gdy występuje związek pomiędzy nabytymi towarami lub usługami a realizowaną sprzedażą opodatkowaną. Ustawodawca nie sprecyzował, w jaki sposób i w jakim zakresie towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zdaniem Wnioskodawcy wystarczające jest, aby pomiędzy nabyciem towarów lub usług a opodatkowaną działalnością podatnika zachodził racjonalny związek polegający na tym, że zakupione towary lub usługi związane są z wykonywaniem przez podatnika czynności opodatkowanych VAT.

Przedmiotem podstawowej działalności Wnioskodawcy jest wynajem powierzchni o charakterze handlowym i usługowym w budowanej do tego celu Galerii. Działalność ta podlega opodatkowaniu VAT. Wydatki na zakup towarów i usług służących zaprojektowaniu i przebudowie Ciepłociągu w zakresie opisanym w pierwszej części wniosku będą ściśle związane z umożliwieniem działalności Galerii, a w konsekwencji z uzyskiwaniem w przyszłości przychodów opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym, wydatki związane z zaprojektowaniem oraz zrealizowaniem przebudowy Ciepłociągu, który następnie będzie przedmiotem przekazania, należy rozpatrywać pod kątem ich związku z działalnością polegającą na wynajmie powierzchni handlowo - usługowej, a nie wiązać je bezpośrednio z czynnością nieodpłatnego przekazania nakładów na rzecz ZEC.

Koszty nabytych towarów i usług służących wykonaniu projektu budowlanego oraz przebudowie Ciepłociągu w takim samym stopniu wiążą się z przyszłą działalnością opodatkowaną podatkiem VAT (tekst jedn.: wynajmem powierzchni w Galerii na działalność handlową czy usługową), jak koszty poniesione np. na nabycie energii elektrycznej zasilającej powierzchnie handlowe, czy środków czystości służących do utrzymania powierzchni handlowych w należytym stanie. Konsekwencją realizacji uzgodnionych z ZEC świadczeń związanych z przebudową Ciepłociągu, który koliduje z planowaną przebudową dróg publicznych będzie uzyskanie przez Wnioskodawcę w przyszłości wymiernych korzyści finansowych w postaci opodatkowanych VAT przychodów z wynajmu. Pomimo tego, że czynność nieodpłatnego przekazania nakładów poniesionych przez Wnioskodawcę na wykonanie projektu budowlanego oraz prac budowlanych związanych z przebudową Ciepłociągu na rzecz ZEC nie będzie objęta opodatkowaniem podatkiem VAT, koszty poniesione przez Wnioskodawcę w związku z tymi pracami stanowić będą w istocie część ogólnych kosztów inwestycyjnych związanych z budową Galerii, która będzie wykorzystywana w celu prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W świetle powyższego, nie ulega zdaniem Wnioskodawcy wątpliwości, że w przedmiotowym przypadku istnieje ścisły związek pomiędzy wydatkami na nakłady na zaprojektowanie i przebudowę Ciepłociągu, który zostanie przekazany nieodpłatnie na rzecz ZEC, a działalnością w zakresie wynajmu powierzchni handlowych opodatkowaną VAT, którego konsekwencją jest możliwość odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach od dostawców i podwykonawców dotyczących nakładów poniesionych w związku z przebudową Ciepłociągu.

Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy w kwestii możliwości odliczenia podatku naliczonego znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przykładowo, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 13 października 2008 r. (sygn. III SA/Wa 1010/08) dotyczącym prawa do odliczenia VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z rozbudową infrastruktury drogowej dokonywaną na cudzych gruntach w związku z realizacją obiektów handlowych orzekł, że "wydatki te dotyczą nakładów inwestycyjnych związanych z przygotowaniem źródła przychodów, miejsca wykonywania działalności opodatkowanej. Wydatki tego rodzaju z istoty swojej są związane z działalnością gospodarczą podatnika VAT, jednakże trudno je bezpośrednie powiązać z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi. W orzecznictwie i piśmiennictwie ugruntowany jest pogląd, że wydatki inwestycyjne związane z uruchomieniem działalności należy uznać za działalność gospodarczą, z czym wiąże się prawo do odliczenia podatku naliczonego".

Powyższe stanowisko potwierdzane jest także w interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 20 sierpnia 2008 r. (sygn. ILPP2/443-471/08-3/MN) stwierdził, że "nie ma znaczenia, czy nabywane towary i usługi będą nieodpłatnie przekazane. Dla oceny istnienia prawa do odliczenia należy bowiem uwzględnić szerszy kontekst sytuacyjny, na tle którego dochodzi do nieodpłatnego świadczenia. Wystarczającą przesłanką do odliczenia VAT jest możliwość racjonalnego powiązania nabycia materiałów reklamowych z czynnościami opodatkowanymi". Na podobnym stanowisku stanął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 13 czerwca 2011 r. o sygn. IPPP1/443-576/11-5/AW. Stwierdził, że "...mając na uwadze to, że budowane przez Spółkę centra handlowo-usługowe będą wykorzystywane przez nią wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, wydatki ponoszone na budowę infrastruktury należy uznać za ściśle związane z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT w zakresie handlu detalicznego i wynajmu powierzchni handlowo-usługowej. Wszystkie wydatki na budowę, rozbudowę, przebudowę lub modernizację infrastruktury związanej z budową centrów handlowo-usługowych dotyczą więc wyłącznie czynności opodatkowanych VAT. A zatem (...) Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych dokumentujących wydatki na infrastrukturę przekazywaną Gminie lub innemu Zarządcy Drogi." Analogiczne stanowisko zajął także Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 8 sierpnia 2011 r. (sygn. ILPP2/443-783/11-3/SJ) oraz z 15 czerwca 2011 r. (sygn. ILPP2/443-567/11-2/EN) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 24 listopada 2011 r. (sygn. IPPP2/443-1046/11-2/MM).

Reasumując, w świetle przedstawionego powyżej opisu zdarzenia przyszłego, przepisów ustawy o VAT oraz opinii prezentowanych w orzecznictwie i interpretacjach indywidualnych, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przedmiotowym przypadku przysługiwać mu będzie uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego związanego bezpośrednio lub pośrednio z pracami dotyczącymi przebudowy Ciepłociągu, który będzie nieodpłatnie przekazany na rzecz ZEC, gdyż istnieje związek pomiędzy nabytymi przez Wnioskodawcę towarami i usługami a działalnością opodatkowaną polegającą na wynajmie powierzchni handlowej i usługowej. Oznacza to, że w związku z planowaną czynnością nieodpłatnego przekazania powyższych nakładów na rzecz ZEC niepodlegającą opodatkowaniu VAT, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do skorygowania dokonanego wcześniej odliczenia VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której zasadniczym przedmiotem jest realizacja projektu pod nazwą Galeria S. w I. (dalej: Galeria lub Inwestycja). Po zakończeniu realizacji inwestycji, Wnioskodawca będzie czerpał przychody z tytułu wynajmu powierzchni handlowo-usługowych zlokalizowanych w budynku Galerii. W związku z budową Galerii, Wnioskodawca został zobowiązany do rozbudowy układu komunikacyjnego zlokalizowanego wokół Galerii. Zakres koniecznej rozbudowy dróg publicznych uzgodniony z Gminą i Starostwem koliduje z istniejącym ciepłociągiem centralnego ogrzewania, konieczne jest zatem przełożenie istniejącego ciepłociągu napowietrznego pod ziemię.

W związku z koniecznością wykonania prac budowlanych związanych z przebudową ciepłociągu, Wnioskodawca nabywa usługi projektowe i budowlane od podwykonawców (w tym w szczególności od ZEC). Będzie także nabywał towary wykorzystywane w procesie przebudowy. W związku z tym Wnioskodawca otrzymuje oraz będzie otrzymywać w przyszłości faktury VAT dokumentujące zakup towarów i usług. Po zakończeniu realizacji inwestycji, Wnioskodawca będzie czerpał przychody z tytułu wynajmu powierzchni handlowo-usługowych zlokalizowanych w budynku Galerii.

Poniesione przez Wnioskodawcę nakłady na sporządzenie projektu budowlanego oraz przebudowę Ciepłociągu będą związane tylko i wyłącznie z działalnością opodatkowaną VAT polegającą na świadczeniu usług najmu powierzchni w Galerii.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdy - jak wynika z opisu sprawy - nakłady, które poniesie Wnioskodawca na sporządzenie projektu budowlanego i wykonanie prac budowlanych związanych z przebudową ciepłociągu na terenach stanowiących własność Gminy i ZEC będą związane (pośrednio) z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi z tytułu wynajmu powierzchni handlowo-usługowych zlokalizowanych w budynku Galerii.

Reasumując, Wnioskodawca na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przebudową ciepłociągu na terenach stanowiących własność Gminy i Zakładu Energetyki Cieplnej, które następnie nieodpłatnie zostaną przekazanej na rzecz Zakładu Energetyki Cieplnej w sytuacji gdy poniesione wydatki służyć będą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług z tytułu wynajmu powierzchni handlowo-usługowych zlokalizowanych w budynku Galerii.

Ponadto zauważyć należy, iż art. 91 ustawy o VAT przewiduje konieczność dokonania korekty podatku naliczonego w przypadku zmiany przeznaczenia towarów lub usług oraz w przypadku ich sprzedaży, jednak w przedmiotowej sprawie nie zaistnieje żadna z okoliczności wskazanych w tym przepisie, która spowodowałaby konieczność dokonania korekty podatku naliczonego, zatem Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do skorygowania dokonanego odliczenia podatku VAT w związku niepodlegającą opodatkowaniu VAT planowaną czynnością nieodpłatnego przekazania nakładów związanych z przebudową Ciepłociągu na rzecz ZEC.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Na marginesie należy też zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. organ nie jest nimi związany.

Odnośnie powołanego we wniosku orzeczenia WSA należy stwierdzić, że sąd wyrokiem lub postanowieniem rozstrzyga wyłącznie konkretną sprawę co do stwierdzenia naruszenia prawa i skutków prawnych tego naruszenia i jedynie w tej sprawie ma moc wiążącą. Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia, o czym stanowi art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Nie kwestionując orzecznictwa jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, powołany wyrok nie stanowi zatem podstawy dla analogicznego rozstrzygnięcia przez organy podatkowe.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl