IBPP1/443-1027/08/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1027/08/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta X, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2008 r. (data wpływu 17 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 sierpnia 2008 r. (data wpływu 8 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem pn. "Utworzenie Narodowego Centrum Polskiej Piosenki poprzez przebudowę Amfiteatru w X" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 6 sierpnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem pn. "Utworzenie Narodowego Centrum Polskiej Piosenki poprzez przebudowę Amfiteatru w X".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto X zamierza starać się o dofinansowanie projektu pn. "Utworzenie Muzycznego Centrum Kultury poprzez przebudowę Amfiteatru w X" w ramach działania 11.2 Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym, programu operacyjnego infrastruktura i środowisko. Wnioskowana kwota do refundacji to maksymalnie 85% kosztów kwalifikowalnych (czyli ok. 50.150.000 zł). Szacowany całkowity koszt brutto projektu wynosi 59.000.000 zł. Realizacja projektu planowana jest na lata 2009 - 2011.

Jednocześnie jak wyjaśniono pismem z dnia 6 sierpnia 2008 r. przedmiotowy projekt zyskał inną nazwę: "Utworzenie Narodowego Centrum Polskiej Piosenki poprzez przebudowę Amfiteatru w X". Projekt o nowym tytule jest dalej tym samym projektem, którego elementy oraz zakres pozostają bez zmian.

Po przebudowie i unowocześnieniu obiektu amfiteatr będzie oferował większe możliwości organizatorom i widzom, zwiększy się jego funkcjonalność, użyteczność i atrakcyjność. Zwiększy się też oferta kulturalna Miasta X i Miejskiego Ośrodka Kultury.

Amfiteatr stanowi własność Miasta X. W 2006 r. został nieodpłatnie przekazany Miejskiemu Ośrodkowi Kultury na podstawie umowy użyczenia na okres 10 lat.

MOK jako instytucja zarządzająca będzie prowadzić czynności opodatkowane w tym sprzedaż biletów, wynajem obiektu itp. Ze sprzedaży biletów i wynajmu będzie odzyskiwać podatek VAT. MOK posiada osobowość prawną, działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. MOK jest niezależnym od Miasta X podatnikiem. Po zakończeniu inwestycji MOK zmieni nazwę na: "Muzyczne Centrum Kultury", jednak nadal będzie funkcjonować na tych samych zasadach prawnych i podatkowych.

Wnioskodawcą o wydanie interpretacji indywidualnej w imieniu Miasta X jest Urząd Miasta X, który jest podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawcą projektu pn. "Utworzenie Narodowego Centrum Polskiej Piosenki poprzez przebudowę Amfiteatru w X", który ubiega się o dofinansowanie z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ramach działania 11.2 Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym jest Miasto X.

W rejestrze czynnych podatników podatku od towaru i usług w Pierwszym Urzędzie Skarbowym w X figuruje Urząd Miasta X. Podatnikiem podatku VAT w odniesieniu do czynności podatkowych Miasta X jest Urząd Miasta X, który decyzją Pierwszego Urzędu Skarbowego w X z dnia 18 kwietnia 1994 r. otrzymał numer identyfikacji podatkowej. Miasto X nie posiada odrębnego numeru identyfikacji podatkowej.

Wydatki związane z realizacją ww. projektu będą udokumentowane wystawionymi fakturami na Urząd Miasta X.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z planowaną realizacją projektu pn. "Utworzenie Narodowego Centrum Polskiej Piosenki poprzez przebudowę Amfiteatru w X" Urząd Miasta X ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy Miasto X - Urząd Miasta X nie ma możliwości odliczenia części lub całości naliczonego podatku VAT w trakcie realizacji projektu "Utworzenie Narodowego Centrum Polskiej Piosenki poprzez przebudowę Amfiteatru w X".

Brak możliwości odliczenia podatku VAT wynika z tego, że realizacja ww. projektu nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną, projekt jest zadaniem własnym gminy nałożonym art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), którego realizacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia ministra finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Po zakończeniu inwestycji wszystkie czynności opodatkowane będą wykonywane przez MOK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest podmiotowo zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań własnych zamierza zrealizować projekt pn. "Utworzenie Narodowego Centrum Polskiej Piosenki poprzez przebudowę Amfiteatru w X", polegające na przebudowie i unowocześnieniu obiektu amfiteatru. W wyniku zrealizowania przedmiotowego projektu amfiteatr będzie oferował większe możliwości organizatorom i widzom, zwiększy się jego funkcjonalność, użyteczność i atrakcyjność a także zwiększy się oferta kulturalna Miasta X i Miejskiego Ośrodka Kultury. Inwestycja zostanie nieodpłatnie przekazana na podstawie umowy użyczenia Miejskiemu Ośrodkowi Kultury, który posiada osobowość prawną, działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i jest niezależnym od Miasta X podatnikiem. Po zakończeniu inwestycji opodatkowane podatkiem VAT czynności związane z przedmiotowym projektem będą wykonywane przez Miejski Ośrodek Kultury, który zmieni nazwę na Muzyczne Centrum Kultury, jednak będzie nadal funkcjonować na tych samych zasadach prawnych i podatkowych.

W świetle powyższego realizacja inwestycji pn.: "Utworzenie Narodowego Centrum Polskiej Piosenki poprzez przebudowę Amfiteatru w X" i późniejsze jej nieodpłatne przekazanie do Miejskiego Ośrodka Kultury związane jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. - art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne przekazanie zrealizowanej inwestycji) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych) brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując stwierdzić należy, że realizacja inwestycji pn. "Utworzenie Narodowego Centrum Polskiej Piosenki poprzez przebudowę Amfiteatru w X", związana jest z wykonywaniem przez Miasto zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W zakresie realizacji zadań publicznych Wnioskodawca jest zwolniony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia. Natomiast nieodpłatne przekazanie majątku wytworzonego w ramach projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania (na podstawie umowy użyczenia) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Miasto działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

Biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji.

W tej sytuacji bez znaczenia pozostaje fakt, iż nieodpłatnie przekazany majątek wytworzony w ramach projektu Miejskiemu Ośrodkowi Kultury będzie wykorzystywany przez ten podmiot do wykonywania czynności opodatkowanych, ponieważ w świetle ustawy o podatku od towarów i usług MOK jest odrębnym od Miasta podatnikiem.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl