IBPP1/443-1026/09/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1026/09/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 9 października 2009 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 3 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki VAT dla usług remontu instalacji gazów medycznych w szpitalu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki VAT dla usług remontu instalacji gazów medycznych w szpitalu.

Wniosek uzupełniono pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 3 grudnia 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 listopada 2009 r. znak: IBPP1/443-1026/09/BM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się projektowaniem, remontami, montażem i serwisem instalacji gazów medycznych, które montuje lub remontuje w szpitalach miejskich czy wojewódzkich. Posiada na to Certyfikaty Systemu Zarządzania ISO 9001:2000 oraz 13485:2003.

Wnioskodawca niedawno wygrał przetarg na remont instalacji gazów medycznych w szpitalu. W warunkach zamówienia określono stawkę 7% VAT, jako właściwą dla wykonania tej usługi. Po wykonaniu remontu tej instalacji Wnioskodawca ma wątpliwości czy usługę opodatkować stawką 22% czy 7%.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7 od dnia 10 kwietnia 2007 r. w zakresie montażu instalacji gazów medycznych jak i produkcji wyrobów do tych instalacji.

W zakres prac i wykonywanych usług wchodzi: budowa, remont lub modernizacja instalacji gazów medycznych w szpitalach.

Konkretne prace to: wykonywanie instalacji gazów medycznych z rur miedzianych w bruzdach pod tynkiem lub pod sufitem podwieszanym. Rury są podwieszane na uchwytach i lutowane lutem srebrnym. Instalacja składa się ze źródeł gazów medycznych w postaci butli z tlenem gazowym medycznym (lub zbiornikiem ciekłego tlenu medycznego), butli podtlenku azotu medycznego, dwutlenku węgla i z rozprężani tych gazów redukujących ciśnienie z 200 bar do ciśnienia użytkowego przeważnie 5 bar. Ponadto jako źródła montuje się sprężarkownie powietrza medycznego i agregaty próżniowe. 5 gazów medycznych (tlen, podtlenek azotu, CO2, powietrze i próżnia) jest dostarczanych do punktów poboru mieszczących się w zestawach naściennych na salach chorych, do sal intensywnej terapii i do kolumn na salach operacyjnych. Z nich prowadzi się leczenie tlenem, znieczulanie ogólne, odsysanie treści od pacjentów, itd. Zakład Wnioskodawcy wykonuje całe kompletne instalacje na podstawie projektów dostarczonych przez szpital. Wykonywane są też próby szczelności i działania zamontowanych urządzeń. Zakład posiada system zapewnienia jakości ISO 9001 i ISO 13 485 w zakresie projektowanie, produkcja, montaż i serwis wyrobów medycznych instalacji gazów medycznych.

Symbol PKWiU właściwy dla wykonywanych przez Wnioskodawcę usług remontów instalacji gazów medycznych w szpitalach, zgodny z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów dnia 18 marca 1997 r. to PKWiU 45.33.30-00.00 "Roboty związane z montażem instalacji gazowych".

Symbol PKOB zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. dla budynków w których ww. usługa będzie wykonywana to PKOB grupa 126 klasa 1264: budynek szpitala w którym są świadczone usługi medyczne - zapewniona jest opieka medyczna, oraz gdzie istnieje możliwość zakwaterowania pacjentów.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT należy zastosować dla usługi remontu instalacji gazów medycznych wykonaną dla szpitala.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługę należy opodatkować stawką 7%. Zarówno ustawa o VAT w art. 41 ust. 12 i 12a jak i rozporządzenia MF w § 6 ust. 2 pkt 1, wskazuje że stawkę 7% stosuje się m.in. do remontu, modernizacji obiektów budownictwa objętych społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo mieszkaniowe rozumie się m.in. obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264- wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych. Ustawa zatem powołuje się bezpośrednio na PKOB.

Wynika z niej, ze w PKOB w klasie 1264 wymieniono budynki szpitali i zakładów opieki:

* Budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi,

* Sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka,

* Szpitale kliniczne,

* Szpitale więzienne i wojskowe,

* Budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne, itp.,

* Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp.

Klasa nie obejmuje: Domów opieki społecznej (bez opieki medycznej) dla ludzi starszych lub niepełnosprawnych, itp. (1130)

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca zauważa, że szpitale miejskie czy wojewódzkie świadczą usługi kwalifikowane do rożnych pozycji tiret klasy 1264 PKOB. Z pewnością szpital świadczy także usługi ex 1264 - w zakresie usług zakwaterowania z opieką lekarską. Zatem wykonana przez Wnioskodawcę usługa remontu instalacji gazów medycznych, będzie używana przez szpital również na cel zakwaterowania z opieką medyczną i pielęgniarską dla ludzi starszych i niepełnosprawnych. Wykazana usługa opodatkowana 7% VAT powinna znaleźć zastosowanie wobec szpitali, które świadczą szerokie usługi w tym zakwaterowania z opieką również dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a nie są domami opieki społecznej, które zostały wyłączone z tej grupy. Szpital dla którego Wnioskodawca wykonuje usługi nie jest także szpitalem ani klinicznym ani wojskowym ani więziennym.

Tylko ostatnie tiret klasy 1264 PKOB, jest pojęciem najbardziej zbliżonym do budynku szpitalnego, którego instalacje Wnioskodawca remontował.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ustawodawca przez towary rozumie rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ww. ustawy).

Wysokość opodatkowania regulują przepisy Działu VIII ww. ustawy (art. 41-85). Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Natomiast stosownie do art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 106 załącznika nr 3 do ww. ustawy wymienione zostały wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika - bez względu na symbol PKWiU.

Powyższy zapis oznacza, że 7% stawka podatku VAT ma zastosowanie wyłącznie do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - innych niż towary związane z ochroną zdrowia wymienione w pozostałych pozycjach załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkowstwa w Unii Europejskiej obowiązuje ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 z późn. zm.).

Przepisy powołanej wyżej ustawy o wyrobach medycznych określają m.in. zasady wprowadzania do obrotu i do używania wyrobów medycznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy, wyrobem medycznym jest narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

a.

diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,

b.

diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,

c.

badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,

d.

regulacji poczęć

- który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane.

Zakres powyższej definicji rozszerza art. 3 ust. 3 ww. ustawy, stosownie do którego ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym, bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć wyrób medyczny do różnego przeznaczenia, wyrób medyczny do diagnostyki in vitro, aktywny wyrób medyczny do implantacji oraz wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia i wyposażenie wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro.

Przez "wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia" należy rozumieć przedmioty, które, nie będąc wyrobami medycznymi, są przeznaczone do stosowania z tymi wyrobami, umożliwiając ich używanie zgodnie z zastosowaniem przewidzianym przez wytwórcę wyrobu medycznego (art. 3 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Z przytoczonej wyżej definicji wyrobu medycznego wynika, iż obejmuje ona narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone do stosowania zgodnie ze wskazanym w definicji przeznaczeniem. Definicja ta zatem nie obejmuje prac budowlanych (w tym przypadku jest to budowa, remont lub modernizacja instalacji gazów medycznych w szpitalach) wykonywanych w pomieszczeniach, w których wyrób medyczny będzie zainstalowany. Prace takie nie mieszczą się również w definicji "wyposażenia wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia".

A zatem, skoro ustawodawca w poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wyraźnie odniósł się do wyrobu medycznego w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, a definicja ta nie obejmuje swoim zakresem prac budowlanych czy budowlano-montażowych pomieszczeń, w których zainstalowane zostaną wyroby medyczne, prace te nie podlegają opodatkowaniu stawką preferencyjną w wysokości 7%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy, jako wyrób medyczny.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl art. 41 ust. 12a, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Natomiast zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). W myśl przepisu § 3 pkt 1 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z klasyfikacją wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45 "Roboty budowlane", który obejmuje:

1.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

2.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

3.

instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z cyt. wyżej rozporządzeniem do klasy 1264 zalicza się: Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej. Klasa ta obejmuje:

* Budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi,

* Sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka,

* Szpitale kliniczne,

* Szpitale więzienne i wojskowe,

* Budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne, itp.,

* Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp.

Klasa nie obejmuje:

Domów opieki społecznej (bez opieki medycznej) dla ludzi starszych lub niepełnosprawnych, itp. (PKOB 1130).

Należy zauważyć, że wymienione wyżej "Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp." stanowią odrębną od szpitali czy sanatoriów grupę budynków.

Dla prawidłowego określenia wysokości podatku VAT konieczna jest zatem precyzyjna identyfikacja obiektu, zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznych.

Zaznaczyć należy, iż w myśl Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS. Nr 1 poz. 11) zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Z ww. przepisów wynika, że stawka podatku w wysokości 7% może być stosowana dla robót budowlano - montażowych oraz remontów, przebudowy obiektów zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego (z wyłączeniem lokali użytkowych) oraz wyłącznie w odniesieniu do budynków instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 1264, tj. w przypadku, gdy odbiorcą tych usług będzie instytucja świadcząca sensu stricte usługę zakwaterowania (realizacja celu mieszkaniowego) z opieką lekarską i pielęgniarską, które są celem podmiotu świadczącego te usługi.

Preferencyjnej stawki podatku nie można zatem zastosować w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów budynków szpitali, przychodni czy innych zakładów opieki medycznej, nie będących ww. budynkami instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską.

Należy zauważyć, że żaden przepis ustawy o podatku od towarów i usług ani rozporządzeń wydanych na jej podstawie nie przewiduje zastosowania 7% stawki podatku VAT do wykonywanych w pomieszczeniach służby zdrowia robót budowlanych, związanych z dostawą wyrobu medycznego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się projektowaniem, remontami, montażem i serwisem instalacji gazów medycznych, które montuje lub remontuje w szpitalach miejskich czy wojewódzkich. Posiada na to Certyfikaty Systemu Zarządzania ISO 9001:2000 oraz 13485:2003.

Wnioskodawca niedawno wygrał przetarg na remont instalacji gazów medycznych w szpitalu. W warunkach zamówienia określono stawkę 7% VAT, jako właściwą dla wykonania tej usługi. Po wykonaniu remontu tej instalacji Wnioskodawca ma wątpliwości czy usługę opodatkować stawką 22% czy 7%.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7 od dnia 10 kwietnia 2007 r. w zakresie montażu instalacji gazów medycznych jak i produkcji wyrobów do tych instalacji.

W zakres prac i wykonywanych usług wchodzi: budowa, remont lub modernizacja instalacji gazów medycznych w szpitalach.

Prace te polegają na wykonywaniu instalacji gazów medycznych z rur miedzianych w bruzdach pod tynkiem lub pod sufitem podwieszanym. Rury są podwieszane na uchwytach i lutowane lutem srebrnym. Instalacja składa się ze źródeł gazów medycznych w postaci butli z tlenem gazowym medycznym (lub zbiornikiem ciekłego tlenu medycznego), butli podtlenku azotu medycznego, dwutlenku węgla i z rozprężani tych gazów redukujących ciśnienie z 200 bar do ciśnienia użytkowego przeważnie 5 bar. Ponadto jako źródła montuje się sprężarkownie powietrza medycznego i agregaty próżniowe. 5 gazów medycznych (tlen, podtlenek azotu, CO2, powietrze i próżnia) jest dostarczanych do punktów poboru mieszczących się w zestawach naściennych na salach chorych, do sal intensywnej terapii i do kolumn na salach operacyjnych. Z nich prowadzi się leczenie tlenem, znieczulanie ogólne, odsysanie treści od pacjentów, itd. Zakład Wnioskodawcy wykonuje całe kompletne instalacje na podstawie projektów dostarczonych przez szpital. Wykonywane są też próby szczelności i działania zamontowanych urządzeń. Zakład posiada system zapewnienia jakości ISO 9001 i ISO 13 485 w zakresie projektowanie, produkcja, montaż i serwis wyrobów medycznych instalacji gazów medycznych.

Symbol PKWiU właściwy dla wykonywanych przez Wnioskodawcę usług remontów instalacji gazów medycznych w szpitalach, zgodny z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów dnia 18 marca 1997 r. to PKWiU 45.33.30-00.00 "Roboty związane z montażem instalacji gazowych".

Symbol PKOB zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. dla budynków w których ww. usługa będzie wykonywana to PKOB grupa 126 klasa 1264: budynek szpitala w którym są świadczone usługi medyczne - zapewniona jest opieka medyczna, oraz gdzie istnieje możliwość zakwaterowania pacjentów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika zatem, iż Wnioskodawca świadczy usługi budowlane, zaklasyfikowane pod symbolem PKWiU 45.33.30-00.00 "Roboty związane z montażem instalacji", które wykonywane są w budynkach szpitali.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności oraz przedstawione wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, iż ww. usługi budowlane związane z instalacją gazów medycznych, zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 45.33.30-00.00 "Roboty związane z montażem instalacji gazowych", które będą wykonywane w budynku szpitala sklasyfikowanym pod symbolem PKOB 1264, nie będą korzystały z preferencyjnego opodatkowania stawką podatku 7%, bowiem w przedmiotowej sytuacji nie znajdą zastosowania przepisy art. 41 ust. 12a ustawy o VAT i § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem ww. usługi budowlane będą podlegały opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku VAT w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU i PKOB) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl