IBPP1/443-1021/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1021/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 16 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 września 2011 r. znak: 728/2011 (data wpływu 20 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnej usługi wstępu na basen - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnej usługi wstępu na basen.

Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 5 września 2011 r. znak: IBPP1/443-1021/11/AW wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 20 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (...) jest jednostką budżetową. W swoich strukturach ma pływalnię miejską, która świadczy usługi z zakresu wstępu na pływalnię, płatne dla mieszkańców. Z tytułu działalności opodatkowanej odlicza VAT od wszystkich zakupów związanych z prowadzeniem pływalni. Basen jest użyczony do... przez szkołę podstawową, która ma go w trwałym zarządzie. Do tej pory wszystkie usługi świadczone przez pływalnię były opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W tym roku Rada Miejska podjęła uchwałą program "..." który polega na zapewnieniu członkom rodzin wielodzietnych, rodzin zastępczych oraz podopiecznych całodobowej placówki opiekuńczo - wychowawczej ulgi polegającej na umożliwieniu bezpłatnego wstępu na pływalnię miejską. Mieszkańcy z rodzin obecnie pobierający karty 3+ będą bezpłatnie korzystać z pływalni krytej.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 13 września 2011 r. znak: 728/2011 (data wpływu 20 września 2011 r.) dodatkowo wyjaśniono, co następuje:

Świadczenie nieodpłatnych usług wstępu na basen ma związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy (działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT). Program "..." polegający na zapewnieniu członkom rodzin wielodzietnych, rodzin zastępczych oraz całodobowej placówki opiekuńczo - wychowawczej bezpłatnego wstępu na basen jest zgodny z działalnością statutową ośrodka, czyli udostępnianiu bazy sportowo - rekreacyjnej w celu zaspokojenia potrzeb w zakresie sportu i różnych form rekreacji.

Jest to zadanie ośrodka polegające na zaspokojeniu w tym zakresie potrzeb mieszkańców. Celem prowadzonych nieodpłatnie działań jest budowanie pozytywnego wizerunku ośrodka, co w efekcie prowadzi do pozyskiwania nowych klientów pływalni krytej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zadanie programowe zlecone przez Prezydenta Miasta pozwoli uzyskać nowe korzyści, jako akcja promocyjna rozpowszechniania usług świadczonych przez pływalnię krytą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nieodpłatne świadczenia na rzecz mieszkańców korzystających z karty 3+ należy opodatkować, wystawić fakturę wewnętrzną i odprowadzić podatek należny VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie należy naliczać VAT należnego od wejść bezpłatnych na karty 3+. Jest to zadanie zlecone przez gminę. Celem działania Ośrodka jest realizacja zadań z zakresu kultury fizycznej, sportu, rekreacji, turystyki, zaspokojenie w tym zakresie potrzeb mieszkańców oraz realizacja zadań programowych ustalonych przez Prezydenta Miasta. Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne świadczenia mieszczą się w działalności Ośrodka i nie należy wystawiać faktury wewnętrznej. Pomimo tego, iż odliczany jest VAT naliczony od wszystkich zakupów dotyczących pływalni krytej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Pierwszym przypadkiem nieodpłatnego świadczenia usług jest wykorzystanie (użycie) towarów stanowiących część przedsiębiorstwa i nabytych z prawem do odliczenia do celów innych niż działalność gospodarcza. Tymi innymi celami będą przede wszystkim cele prywatne podatnika - osoby fizycznej. Mogą być to również takie cele, w zakresie których podmiot, będący podatnikiem VAT, nie działa jako podatnik (np. występując jako organ władzy publicznej). Opodatkowanym świadczeniem usług jest wykorzystywanie tylko takich towarów, które zostały nabyte do masy majątkowej związanej z działalnością gospodarczą. Jednocześnie opodatkowanie dotyczy użycia tylko takich towarów, które zostały nabyte z przysługującym podatnikowi prawem do odliczenia.

Drugi rodzaj nieodpłatnego świadczenia usług to nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wskazać należy, że dotyczy to "nieodpłatnego świadczenia usług" innego niż takie, które polega na użyciu towarów do celów niezwiązanych z działalnością. Przepisy jedynie przykładowo wskazują na świadczenie usług na cele osobiste podatnika oraz niektórych innych osób. Opodatkowaniu podlega takie świadczenie usług, które następuje na cele inne niż działalność gospodarcza. Oznacza to, że wykonywanie tych usług nie jest konieczne dla celów prowadzonej działalności. Usługi te nie są także pożądanym uzupełnieniem działalności podatnika. Bez wykonywania tych usług działalność podatnika mogłaby być prowadzona co najmniej w takim samym zakresie.

Aby wyznaczyć "cele inne niż działalność gospodarcza podatnika" należy wstępnie określić znaczenie pojęć "działalność gospodarcza" oraz "podatnik". Ustawa o VAT podaje definicje legalne obu wyżej wspomnianych pojęć.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę polega na świadczeniu usług w zakresie wstępu na pływalnię.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż powyższe zadanie w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty odnośnie kultury fizycznej i turystyki Gmina zleciła Wnioskodawcy (Ośrodkowi Sportu i Rekreacji), który jest jednostką budżetową. Rada Miejska podjęła również uchwałę o wprowadzeniu programu polegającego na zapewnieniu członkom rodzin wielodzietnych, rodzin zastępczych oraz podopiecznych całodobowej placówki opiekuńczo - wychowawczej usługi bezpłatnego wstępu na pływalnię miejską.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność udostępniania krytej pływalni nieodpłatnie członkom rodzin wielodzietnych, rodzin zastępczych oraz podopiecznych całodobowej placówki opiekuńczo - wychowawczej jest czynnością związaną z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle powyższego art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne udostępnianie krytej pływalni) odbywa się w związku z prowadzeniem przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Biorąc powyższe pod uwagę, ww. nieodpłatne świadczenie usług nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nieodpłatne udostępnianie członkom rodzin wielodzietnych, rodzin zastępczych oraz podopiecznych całodobowej placówki opiekuńczo - wychowawczej krytej pływalni, w ramach realizacji zadań zleconych przez gminę, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Konsekwencją powyższego będzie brak obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej oraz odprowadzenia podatku należnego VAT.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl