IBPP1/443-1016/11/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1016/11/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2011 r. (data wpływu 16 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą wykonująca bezpośrednio usługi) m.in. w zakresie 85.59B pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane, 85.60.Z działalność wspomagająca edukację, 70.22.Z pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi osobiście i bezpośrednio szkolenia, kursy, warsztaty, finansowane ze środków publicznych i/lub realizowane w ramach projektów, współfinansowanych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej PO KL EFS).

Wnioskodawca realizuje ww. usługi na zlecenie instytucji publicznych i/lub beneficjentów (projektodawców), czyli instytucji rozumianych zgodnie z art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujących projekty w ramach PO KL EFS na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu, z uwzględnieniem postanowień Szczegółowego Opisu Priorytetów PO KL EFS. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne (szkoleniowe) kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są ściśle związane z usługami realizowanymi przez instytucje publiczne i/lub beneficjentów projektów PO KL EFS. Z dostępnych ogólnych danych wynika, iż uczestnicy szkoleń, kursów, warsztatów, seminariów wykorzystują nabytą wiedzę i umiejętności w ramach pełnionych przez siebie funkcji i stanowisk w miejscu pracy (np. specjalista ds. funduszy unijnych), jak również planują wykorzystać nabytą wiedzę i umiejętności w ramach funkcji i stanowisk w docelowym przyszłym miejscu pracy lub w ramach samozatrudnienia. Ponadto w przypadku szkoleń, kursów, warsztatów, seminariów, realizowanych przez Wnioskodawcę dla szkół wyższych, zawsze ich uczestnikami są pracownicy szkoły wyższej, która zleciła Wnioskodawcy realizację usługi, czyli pracownicy organizatora szkolenia, kursu, warsztatu, seminarium. Zazwyczaj są to pracownicy administracyjni, pracownicy dydaktyczno-naukowi, jak również kadra kierownicza, zarządzająca uczelni (m.in. kanclerz, kwestor, rektor, prorektorzy, dziekani, prodziekani).

W celu zobrazowania mechanizmu przepływu środków publicznych w ramach funduszy strukturalnych (w tym PO KL EFS) Wnioskodawca przedstawił poniżej stosowny schemat interwencji funduszy strukturalnych:

1.

Instytucja Pośrednicząca (np. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego) przekazuje środki publiczne beneficjentowi, czyli projektodawcy.

2.

Beneficjent (projektodawca) PO KL EFS, np. publiczna lub niepubliczna szkoła wyższa, organizacja pozarządowa, instytucja szkoleniowa otrzymuje środki publiczne i tymi środkami płaci za realizację usługi szkoleniowej realizatorowi usługi szkoleniowej, tzn. Wnioskodawcy.

3.

Realizator usługi szkoleniowej, tzn. Wnioskodawca, otrzymuje zapłatę za realizację usługi ze środków publicznych zgodnie z zapisami umowy na świadczenie usługi edukacyjnej, zawartej pomiędzy beneficjentem (projektodawcą) a realizatorem usługi szkoleniowej, czyli Wnioskodawcą.

4.

Realizator, tzn. Wnioskodawca, prowadzi szkolenie dla uczestników (beneficjentów pomocy) szkoleń, kursów, warsztatów (usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego), którymi mogą być pracownicy publicznych lub niepublicznych szkół wyższych, osoby pracujące, nieaktywne zawodowo, osoby bezrobotne.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż podlega zwolnieniu od podatku VAT w zakresie realizowanych przez niego szkoleń, kursów, warsztatów finansowanych w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych (w tym współfinansowanych z PO KL EFS) w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. W opinii Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi są finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych, gdyż pochodzą wprost ze środków publicznych lub projektów PO KL EFS, co każdorazowo potwierdzają zapisy umów zawieranych pomiędzy Wnioskodawcą a zleceniodawcami (tzn. publicznymi i niepublicznymi szkołami wyższymi, organizacjami pozarządowymi i instytucjami szkoleniowymi itp.). W umowach tych zleceniodawca każdorazowo potwierdza, iż świadczona przez Wnioskodawcę usługa szkoleniowa jest finansowana w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych, tzn. np ze środków projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Europejskiego Funduszu Społecznego. Mechanizm finansowania usługi edukacyjnej świadczonej przez Wnioskodawcę zarówno na rzecz publicznych i niepublicznych szkół wyższych, jak i organizacji pozarządowych oraz instytucji szkoleniowych jest dokładnie taki sam, a ustawodawca nie różnicuje zwolnienia od podatku w zależności od tego, kto uczestniczy w usługach kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarcza Wnioskodawca prowadzi szkolenia, kursy, warsztaty, seminaria z zakresu (tematyki) szeroko rozumianej problematyki funduszy strukturalnych w ramach projektów PO KL EFS. Przykładowe tematy realizowanych przez Wnioskodawcę szkoleń, kursów, warsztatów, seminariów:

a.

Zmiany wytycznych w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w szkołach wyższych w 2011,

b.

Monitoring i ewaluacja w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w szkołach wyższych w 2011 r.,

c.

Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, itp.

Specyfika świadczonych usług polega zazwyczaj na realizacji jedno-lub dwudniowych zajęć dla grupy szkoleniowej 10-osobowej max 20-osobowej w formie wykładów i ćwiczeń w blokach max 8-godzinnych lub 16-godzinnych z przerwami (najczęściej według schematu jednodniowego 2 h dydaktyczne zajęć - przerwa - 2 h dydaktyczne zajęć - przerwa - 2 h dydaktyczne zajęć - przerwa - 2 h dydaktyczne zajęć). Uczestnicy szkoleń, kursów, warsztatów, seminariów są szkoleni w celu nabycia wiedzy i zdobycia umiejętności, niezbędnych do skutecznego aplikowania o środki z funduszy strukturalnych, jak również skutecznej realizacji projektów, współfinansowanych ze środków unijnych. Uczestnikami szkoleń, kursów, warsztatów, seminariów są przedstawiciele sektora publicznego (np. pracownicy urzędów pracy), prywatnego (np. pracownicy firm szkoleniowych i doradczych), pozarządowego (np. pracownicy stowarzyszeń), jak również osoby nieaktywne zawodowo i bezrobotne. Zleceniodawcą (organizatorem i realizatorem kształcenia) realizowanych przez Wnioskodawcę usług edukacyjnych kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych, w tym w ramach projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Europejskiego Funduszu Społecznego są:

a.

publiczne i niepubliczne szkoły wyższe,

b.

organizacje pozarządowe,

c.

instytucje szkoleniowe.

Wnioskodawca zawiera umowy na świadczenie przedmiotowych usług edukacyjnych bezpośrednio z instytucjami publicznymi i /lub projektodawcami (beneficjentami), którzy pozyskali środki na realizację projektu (w tym szkoleń, kursów, warsztatów, seminariów), współfinansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowy te przewidują realizację przez Wnioskodawcę zajęć na zlecenie instytucji publicznej i/lub projektodawcy. Na podstawie zawartych umów Wnioskodawca ma wykonać dla zleceniodawcy usługi szkoleniowe, polegające na przeprowadzeniu szkoleń, kursów, warsztatów, seminariów w określonym terminie, na określony temat, według określonego programu i harmonogramu, za określoną kwotę. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie przedmiotowych usług edukacyjnych. Przedmiotowe usługi edukacyjne nie są świadczone w ramach uzyskanej akredytacji. Przedmiotowe usługi edukacyjne są świadczone w formach i na zasadach przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216 z późn. zm.). Z jego przepisów wynika, iż formami uzyskiwania i uzupełniania m.in. umiejętności i kwalifikacji zawodowych są kurs, kurs, zawodowy, seminarium, praktyka zawodowa. Dalsze przepisy ww. rozporządzenia określają wymagania i warunki dla poszczególnych ww. form. Wnioskodawca nadmienia jednak, iż stosowną dokumentację dla szkoleń, kursów, seminariów prowadzi organizator i realizator kształcenia, tzn.:

a.

publiczne i niepubliczne szkoły wyższe,

b.

organizacje pozarządowe,

c.

instytucje szkoleniowe itd.

Ponadto wskazano, że faktury VAT wystawiane przez Wnioskodawcę na rzecz zleceniodawców, tzn. organizacji pozarządowych i instytucji szkoleniowych, stanowią dla zleceniodawców dowód poniesienia wydatków w planie realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 lipca 2011 r.):

Czy świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz organizacji pozarządowych i instytucji szkoleniowych usługi szkoleniowe (tzn. szkolenia, kursy, warsztaty, seminaria), realizowane w ramach zawartych przez Wnioskodawcę z tymi organizacjami/instytucjami umów, świadczone osobom nie będącym pracownikami tych podmiotów, lecz osobom trzecim, podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29.

Zdaniem Wnioskodawcy, dodany ustawą zmieniającą w art. 43 w ust. 1 pkt 29 lit. c) zwalnia usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę jako osobę prowadzącą działalność gospodarczą od podatku VAT w sytuacji, gdy Wnioskodawca wykonuje te usługi jako podwykonawca innego podmiotu, jeśli jego wynagrodzenia za szkolenia pochodzą ze środków unijnych lub ze środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Takie stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają wydane przez organy podatkowe interpretacje indywidualne, m.in. interpretacja indywidualna nr ILPP2/443-39/11-2/SJ wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu. Mechanizm finansowania usługi edukacyjnej świadczonej przez Wnioskodawcę zarówno na rzecz publicznych i niepublicznych szkół wyższych, jak i organizacji pozarządowych oraz instytucji szkoleniowych jest dokładnie taki sam, a ustawodawca nie różnicuje zwolnienia od podatku w zależności od tego, kto uczestniczy w usługach kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych. Ponadto w przekonaniu Wnioskodawcy ustawa nie różnicuje sytuacji Wnioskodawcy i zleceniodawcy usługi, a jedynie stwierdza, iż o ile świadczone usługi są finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych zwalnia się je od podatku od towarów i usług VAT. Świadczone przez Wnioskodawcę pracownikom publicznych i niepublicznych szkół wyższych (beneficjentom PO KL EFS) usługi szkoleniowe spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe mające na celu nabycie przez pracowników publicznych i niepublicznych szkół wyższych wiedzy i zdobycie umiejętności są finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych. Świadczone przez Wnioskodawcę organizacjom pozarządowym, instytucjom szkoleniowym usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę w ramach zawartych umów z tymi instytucjami osobom nie będącym pracownikami tych podmiotów lecz osobom trzecim zainteresowanym szkoleniami również spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Świadczone usługi szkoleniowe, których zleceniodawcą są organizacje pozarządowe i instytucje szkoleniowe, korzystają w opinii Wnioskodawcy ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Analizując zatem przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż w sprawie nie mają zastosowania postanowienia art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, gdyż jak stwierdzone zostało we wniosku Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty ani żadnym z innych podmiotów wskazanych w tym przepisie.

Jednocześnie z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi szkoleniowe przeprowadzane przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

2.

czy są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarcza wykonująca bezpośrednio usługi) m.in. w zakresie 85.59B pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane, 85.60.Z działalność wspomagająca edukację, 70.22.Z pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia dział. gosp. i zarządzania. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi osobiście i bezpośrednio szkolenia, kursy, warsztaty, finansowane ze środków publicznych i/lub realizowane w ramach projektów, współfinansowanych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej PO KL EFS).

Wnioskodawca realizuje ww. usługi na zlecenie instytucji publicznych i/lub beneficjentów (projektodawców), czyli instytucji rozumianych zgodnie z art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, którym ustawa przyznaje zdolność prawną realizujących projekty w ramach PO KL EFS na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu, z uwzględnieniem postanowień Szczegółowego Opisu Priorytetów PO KL EFS. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne (szkoleniowe) kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są ściśle związane z usługami realizowanymi przez instytucje publiczne i/lub beneficjentów projektów PO KL EFS. Z dostępnych ogólnych danych wynika, iż uczestnicy szkoleń, kursów, warsztatów, seminariów wykorzystują nabytą wiedzę i umiejętności w ramach pełnionych przez siebie funkcji i stanowisk w miejscu pracy (np. specjalista ds. funduszy unijnych), jak również planują wykorzystać nabytą wiedzę i umiejętności w ramach funkcji i stanowisk w docelowym przyszłym miejscu pracy lub w ramach samozatrudnienia.

Jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą Wnioskodawca prowadzi szkolenia, kursy, warsztaty, seminaria z zakresu (tematyki) szeroko rozumianej problematyki funduszy strukturalnych w ramach projektów PO KL EFS. Przykładowe tematy realizowanych przez Wnioskodawcę szkoleń, kursów, warsztatów, seminariów:

a.

Zmiany wytycznych w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w szkołach wyższych w 2011,

b.

Monitoring i ewaluacja w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w szkołach wyższych w 2011 r.,

c.

Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, itp.

Specyfika świadczonych usług polega zazwyczaj na realizacji jedno-lub dwudniowych zajęć dla grupy szkoleniowej 10-osobowej max 20-osobowej w formie wykładów i ćwiczeń w blokach max 8-godzinnych lub 16-godzinnych z przerwami (najczęściej według schematu jednodniowego 2 h dydaktyczne zajęć - przerwa - 2 h dydaktyczne zajęć - przerwa - 2 h dydaktyczne zajęć - przerwa - 2 h dydaktyczne zajęć). Uczestnicy szkoleń, kursów, warsztatów, seminariów są szkoleni w celu nabycia wiedzy i zdobycia umiejętności, niezbędnych do skutecznego aplikowania o środki z funduszy strukturalnych, jak również skutecznej realizacji projektów, współfinansowanych ze środków unijnych.

Uczestnikami szkoleń, kursów, warsztatów, seminariów są przedstawiciele sektora publicznego (np. pracownicy urzędów pracy), prywatnego (np. pracownicy firm szkoleniowych i doradczych), pozarządowego (np. pracownicy stowarzyszeń), jak również osoby nieaktywne zawodowo i bezrobotne. Zleceniodawcą (organizatorem i realizatorem kształcenia) realizowanych przez Wnioskodawcę usług edukacyjnych kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych, w tym w ramach projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Europejskiego Funduszu Społecznego są:

a.

publiczne i niepubliczne szkoły wyższe,

b.

organizacje pozarządowe,

c.

instytucje szkoleniowe.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że świadczone przez Wnioskodawcę organizacjom pozarządowym i instytucjom szkoleniowym usługi szkoleniowe (szkolenia, kursy, warsztaty, seminaria), świadczone przez Wnioskodawcę w ramach zawartych umów z tymi instytucjami osobom nie będącym pracownikami tych podmiotów lecz osobom trzecim spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Osoby te chcąc korzystać ze środków unijnych powinny posiadać kwalifikacje (wiedzę i umiejętności) w zakresie ich pozyskania jak również kwalifikacje w zakresie skutecznej realizacji projektów, współfinansowanych ze środków z tego funduszu. Szkolenia te mają zatem na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów pozyskania i wykorzystania środków unijnych przez wskazane we wniosku osoby będące odbiorcami prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń.

Jednocześnie z wniosku wynika, że świadczone przez Wnioskodawcę organizacjom pozarządowym i instytucjom szkoleniowym usługi szkoleniowe (szkolenia, kursy, warsztaty, seminaria) świadczone przez Wnioskodawcę w ramach zawartych umów z tymi instytucjami osobom nie będącym pracownikami tych podmiotów lecz osobom trzecim, są finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych gdyż szkolenia tych osób są finansowane przez usługobiorców, którzy pozyskali środki na realizację projektów (w tym szkoleń, kursów, warsztatów, seminariów) z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Europejskiego Funduszu Społecznego.

We wniosku Wnioskodawca stwierdza, że "...świadczone przez niego usługi są finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych, gdyż pochodzą wprost ze środków publicznych lub projektów PO KL EFS, co każdorazowo potwierdzają zapisy umów zawieranych pomiędzy Wnioskodawcą a zleceniodawcami (tzn. publicznymi i niepublicznymi szkołami wyższymi, organizacjami pozarządowymi i instytucjami szkoleniowymi itp.). W umowach tych zleceniodawca każdorazowo potwierdza, iż świadczona przez Wnioskodawcę usługa szkoleniowa jest finansowana w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych, tzn. np ze środków projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Europejskiego Funduszu Społecznego. Mechanizm finansowania usługi edukacyjnej świadczonej przez Wnioskodawcę zarówno na rzecz publicznych i niepublicznych szkół wyższych, jak i organizacji pozarządowych oraz instytucji szkoleniowych jest dokładnie taki sam, a ustawodawca nie różnicuje zwolnienia od podatku w zależności od tego, kto uczestniczy w usługach kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w całości iub w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W celu zobrazowania mechanizmu przepływu środków publicznych w ramach funduszy strukturalnych (w tym PO KL EFS) Wnioskodawca przedstawił stosowny schemat interwencji funduszy strukturalnych:

1.

Instytucja Pośrednicząca (np. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego) przekazuje środki publiczne beneficjentowi, czyli projektodawcy.

2.

Beneficjent (projektodawca) PO KL EFS, np. publiczna lub niepubliczna szkoła wyższa, organizacja pozarządowa, instytucja szkoleniowa otrzymuje środki publiczne i tymi środkami płaci za realizację usługi szkoleniowej realizatorowi usługi szkoleniowej, tzn. Wnioskodawcy.

3.

Realizator usługi szkoleniowej, tzn. Wnioskodawca, otrzymuje zapłatę za realizację usługi ze środków publicznych zgodnie z zapisami umowy na świadczenie usługi edukacyjnej, zawartej pomiędzy beneficjentem (projektodawcą) a realizatorem usługi szkoleniowej, czyli Wnioskodawcą.

4.

Realizator, tzn. Wnioskodawca, prowadzi szkolenie dla uczestników (beneficjentów pomocy) szkoleń, kursów, warsztatów (usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego), którymi mogą być pracownicy publicznych lub niepublicznych szkół wyższych, osoby pracujące, nieaktywne zawodowo, osoby bezrobotne".

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że faktury VAT wystawiane przez niego na rzecz zleceniodawców, tzn. organizacji pozarządowych i instytucji szkoleniowych, stanowią dla zleceniodawców dowód poniesienia wydatków w planie realizacji projektu.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie (w zakresie świadczonych przez Wnioskodawcę organizacjom pozarządowym i instytucjom szkoleniowym usług szkoleniowych osobom niebędącym pracownikami tych podmiotów lecz osobom trzecim) zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych (z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Europejskiego Funduszu Społecznego lub w przypadku podmiotów z sektora publicznego ze środków własnych tych podmiotów) oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto wskazać należy, że w sytuacji gdy wskazane przez Wnioskodawcę usługi nie są finansowane w całości z przedmiotowych środków publicznych w sprawie znajduje zastosowanie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. wyłącznie w przypadku, jeżeli szkolenia te są finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych organizacjom pozarządowym i instytucjom szkoleniowym usług szkoleniowych osobom niebędącym pracownikami tych podmiotów lecz osobom trzecim należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo tut. organ pragnie wyjaśnić, iż interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny przedstawiony przez podatnika.

Bez znaczenia dla sprawy jest więc powoływanie się we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej na inne interpretacje.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl