IBPP/2/443-282/10/JJ - Zastosowanie procedury VAT marża w przypadku sprzedaży telefonów używanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP/2/443-282/10/JJ Zastosowanie procedury VAT marża w przypadku sprzedaży telefonów używanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2010 r. (data wpływu 26 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem - data wpływu 18 czerwca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania procedury VAT marża w przypadku sprzedaży telefonów używanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem - data wpływu 18 czerwca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania procedury VAT marża w przypadku sprzedaży telefonów używanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w zakres której wchodzi skup i sprzedaż telefonów komórkowych. Czynności w działalności Wnioskodawcy polegają na dostawie towarów używanych (art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT - przez towary używane rozumie się dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż przedmioty kolekcjonerskie, antyki, dzieła sztuki oraz inne metale szlachetne lub kamienie szlachetne) nabytych uprzednio dla celów prowadzenia działalności w celu odsprzedaży.

W szczególności Wnioskodawca:

1.

zakupuje telefony komórkowe na aukcjach internetowych allegro, gdzie ich sprzedawcy oznaczają je jako "nowe", a Wnioskodawca nie może stwierdzić jakie jest ich pochodzenie, niektóre z tak nabytych towarów Wnioskodawca sprzedaje w prowadzonym przez siebie sklepie, a inne wystawia do sprzedaży na aukcjach allegro. Do tych sprzedawanych na aukcjach internetowych allegro dopisuje w celach reklamowych, aby zachęcić potencjalnych nabywców, słówko "nowy". W świetle przepisu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT nie są to jednak towary nowe. Wnioskodawca sprzedaje je jako towary używane i obrót jaki w ten sposób uzyskuje, opodatkowuje jako marżę, jak jest przy sprzedaży towarów używanych.

2.

odkupuje telefony od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w siedzibie swojego sklepu, są to telefony używane przez dłuższy okres lub telefony jeszcze na gwarancji zakupione niedawno w salonach. Wnioskodawca sprzedaje je jako towary używane i obrót jaki w ten sposób uzyskuje, opodatkowuje jako marżę, jak jest przy sprzedaży towarów używanych.

3.

kupuje telefony od innych firm, które prowadzą podobną działalność jak Wnioskodawca, przy ich nabyciu nie przysługuje Wnioskodawcy odliczenie VAT, ponieważ ich sprzedawcy nie wystawiają faktur VAT, albo wystawiają faktury VAT-marża. Wnioskodawca sprzedaje je jako towary używane i obrót jaki w ten sposób uzyskuje, Wnioskodawca opodatkowuje jako marża, jak jest przy sprzedaży towarów używanych.

Całość obrotu rejestruje na kasie fiskalnej.

Sprzedaż telefonów, których zakup udokumentowano fakturami VAT w całości opodatkowuje wystawiając nabywcy fakturę VAT bądź dokonując odpowiednich zapisów w kasie rejestrującej.

W piśmie - data wpływu 18 czerwca 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż w sytuacji pierwszej nabywane telefony z aukcji allegro są od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy postępowanie Wnioskodawcy przy naliczaniu podatku VAT od sprzedaży telefonów komórkowych jest prawidłowe i czy ma w działalności Wnioskodawcy zastosowanie art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, poprawne jest jego postępowanie, polegające na tym, że przy sprzedaży telefonów używanych jako podstawę opodatkowania podatkiem VAT traktuje marżę stanowiącą różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Podatnikami, zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ww. ustawy, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża, stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

W myśl art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, dla potrzeb stosowania rozdziału 4 ustawy, przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne.

Ponadto opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych, które podatnik nabył uprzednio w celu ich odsprzedaży. Istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

Stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy przepisy ust. 4 i ust. 5 dotyczą dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem podatku od towarów i usług, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2.

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3.

podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Polska ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy - między innymi - towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży, czyli różnicy między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszonej o kwotę podatku. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty należnej z tytułu sprzedaży pomniejszonej o kwotę należnego podatku. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od osób:

* niebędących podatnikami podatku od towarów i usług lub niebędących podatnikami podatku od wartości dodanej,

* które wprawdzie są podatnikami podatku od towarów i usług, ale którym w stosunku do dostarczanych towarów używanych nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub które należą do kategorii drobnych przedsiębiorców, zwolnionych od podatku od towarów i usług, które są pośrednikami, a towar będący przedmiotem dostawy opodatkowany już był w szczególnej procedurze opodatkowania marży,

* które nie są podatnikami podatku od towarów i usług, ale są podatnikami podatku od wartości dodanej na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej i realizują dostawę towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113 oraz regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o VAT.

Wspólną cechą wszystkich przedstawionych wyżej przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży jest to, że we wcześniejszej fazie obrotu podmiot sprzedający używany towar pośrednikowi pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy jego nabyciu.

Wysokość opodatkowania podatkiem od towarów i usług regulują przepisy Działu VIII (art. 41-85) cyt. ustawy. W myśl ogólnej zasady, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami niższymi od podstawowej, wskazanej w art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, a także zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przepis art. 43 ust. 2 cyt. ustawy stanowi, iż przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

1.

Z sytuacji pierwszej przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zakupuje telefony komórkowe na aukcjach internetowych allegro (które nabywane są z aukcji allegro od osób fizycznych), gdzie ich sprzedawcy oznaczają je jako "nowe", a Wnioskodawca nie może stwierdzić jakie jest ich pochodzenie, niektóre z tak nabytych towarów Wnioskodawca sprzedaje w prowadzonym przez siebie sklepie, a inne wystawia do sprzedaży na aukcjach allegro. Do tych sprzedawanych na aukcjach internetowych allegro dopisuje w celach reklamowych, aby zachęcić potencjalnych nabywców, słówko "nowy". Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przepisu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT nie są to jednak towary nowe. Wnioskodawca sprzedaje je jako towary używane i obrót jaki w ten sposób uzyskuje, opodatkowuje jako marżę, jak jest przy sprzedaży towarów używanych.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz stan faktyczny sprawy należy uznać, iż skoro nabyte towary używane zostały nabyte od osób fizycznych, zatem dostawa przedmiotowych telefonów może zostać opodatkowana na zasadzie marży, zgodnie z art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem jednakże, iż do tych osób zastosowanie znajduje przepis art. 120 ust. 10 ustawy o VAT.

2.

Z sytuacji drugiej przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca odkupuje telefony od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w siedzibie swojego sklepu, są to telefony używane przez dłuższy okres lub telefony jeszcze na gwarancji zakupione niedawno w salonach. Wnioskodawca sprzedaje je jako towary używane i obrót jaki w ten sposób uzyskuje, opodatkowuje jako marżę, jak jest przy sprzedaży towarów używanych.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż w zakres prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy wchodzi skup i sprzedaż telefonów komórkowych, które kupuje od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Przedmiotowe telefony nabywa dla celów prowadzenia działalności w celu odsprzedaży.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż dostawa przedmiotowych telefonów może zostać opodatkowana na zasadzie marży, zgodnie z art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

3.

Z sytuacji trzeciej przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca kupuje telefony od innych firm, które prowadzą podobną działalność jak Wnioskodawca, przy ich nabyciu nie przysługuje Wnioskodawcy odliczenie VAT, ponieważ ich sprzedawcy nie wystawiają faktur VAT, albo wystawiają faktury VAT-marża. Wnioskodawca sprzedaje je jako towary używane i obrót jaki w ten sposób uzyskuje, Wnioskodawca opodatkowuje jako marża, jak jest przy sprzedaży towarów używanych.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz stan faktyczny sprawy należy uznać, iż skoro nabyte towary używane zostały nabyte od firm, które nie wystawiają faktur VAT, albo wystawiają faktury VAT-marża, czyli od firm, które wprawdzie są podatnikami podatku od towarów i usług, ale którym w stosunku do dostarczanych towarów używanych nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub które należą do kategorii drobnych przedsiębiorców, zwolnionych od podatku od towarów i usług, które są pośrednikami, a towar będący przedmiotem dostawy opodatkowany już był w szczególnej procedurze opodatkowania marży, zatem dostawa przedmiotowych telefonów może zostać opodatkowana na zasadzie marży, zgodnie z art. 120 ust. 10 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując należy stwierdzić, iż w przypadku towarów używanych, nabytych od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega wyłącznie marża (prowizja ustalona w sposób wskazany w art. 120 ust. 4 ustawy o VAT), natomiast zaewidencjonowaniu za pomocą kasy rejestrującej podlega cała kwota należna z tytułu sprzedaży towaru.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl