IBPBII/2/423-9/09/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/423-9/09/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 8 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej sposobu ustalenia podstawy do wyliczenia należnych wpłat z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej sposobu ustalenia podstawy do wyliczenia należnych wpłat z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca będący jednoosobową spółką Skarbu Państwa produkuje i sprzedaje wyroby chemii nieorganicznej. W 2008 r. 2/3 przychodów ze sprzedaży (67%) stanowił eksport głównie do krajów Unii Europejskiej, a także w mniejszym stopniu do Rosji i Chorwacji. Sprzedaż eksportowa w 2008 r. wyniosła:

* 16.201.764,62 EUR

* 7.978.968,25 CZK

przy planowanej sprzedaży 18.000.000,00 EUR.

Sytuacja ekonomiczna i finansowa Spółki uzależniona jest od kształtowania się kursu wymiany walut, a w szczególności kursu EUR.

Aby zminimalizować straty związane z ryzykiem kursowym Spółka zawierała kontrakty opcyjne w Banku X oraz Banku Y.

Na dzień 31 grudnia 2008 r. Spółka miała zawarte trzy umowy kontraktów opcyjnych:

1.

umowa akumulowanego terminowego kupna waluty wymienialnej przez Bank z konwersją w dniu realizacji zawarta w dniu 11 kwietnia 2008 r. z Bankiem X na okres od 11 kwietnia 2008 r. do 6 kwietnia 2009 r., która zakładała:

- Bank kupuje a Spółka sprzedaje kwotę transakcji terminowej w zamian za równowartość tej kwoty w walucie rozliczenia transakcji terminowej przeliczonej po kursie dnia. Przy czym przyjęto, iż w przypadku gdy średni kurs (fixing) NBP dla pary walut EUR/PLN w dniu realizacji transakcji terminowej będzie równy lub niższy od kursu konwersji (określonego jako cena EUR wyrażona w PLN i równa 3,37 PLN), wówczas żadna ze stron nie będzie zobowiązana do dokonania jakiejkolwiek płatności z tytułu danej transakcji.

- Spółka zapłaci Bankowi kwotę transakcji terminowej w zamian za równowartość tej kwoty w walucie rozliczenia transakcji przeliczonej po kursie terminowym w przypadku, gdy kurs rynkowy w dniu realizacji transakcji terminowej będzie niższy niż kurs terminowy i jednocześnie kurs referencyjny (wartość pojedynczej transakcji 100.000,00 EUR co dwa tygodnie).

- W przypadku, gdy kurs rynkowy w dniu realizacji transakcji terminowej będzie wyższy od dodatkowego kursu terminowego (3,4760) wówczas Spółka zapłaci Bankowi dodatkową kwotę transakcji terminowej w zamian za równowartość tej kwoty w walucie rozliczenia transakcji terminowej przeliczonej po dodatkowym kursie terminowym (wartość pojedynczej transakcji 200.000,00 EUR co dwa tygodnie).

2.

umowy z Bankiem X w ramach umowy ramowej z dnia 13 września 2006 r. zawarte w dniu 15 lipca 2008 r. (104 operacje opcji typu put i 104 operacje opcji typu call) oraz w dniu 8 sierpnia 2008 r. (104 operacje opcji typu put i 104 operacje opcji typu call) Transakcje strategii opcyjnej zawarte na podstawie ww. umów zakładają:

- Spółka nabędzie barierowe opcje walutowe, dające prawo do otrzymania kwoty różnicy kursowej z rozliczenia w dniu realizacji transakcji ekwiwalentu kwoty 200.000,00 EUR. Różnica kursowa będzie płatna, gdy ogłoszony w dniu realizacji transakcji kurs "fixingu" NBP będzie niższy niż kurs realizacji pod warunkiem, iż do dnia realizacji transakcji kurs rynkowy nigdy nie osiągnie kursu "barierowego".

- Spółka sprzeda barierowe opcje walutowe, dające prawo do otrzymania przez Bank kwoty różnicy kursowej z rozliczenia w dniu realizacji transakcji ekwiwalentu 400.000,00 EUR. Różnica kursowa będzie płatna, gdy ogłoszony w dniu realizacji kurs "fixingu" NBP będzie wyższy niż kurs realizacji pod warunkiem, iż do dnia realizacji transakcji kurs rynkowy nigdy nie osiągnie kursu "barierowego".

Zgodnie z ustawą o rachunkowości oraz rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych na dzień 31 grudnia 2008 r. Spółka dokonała wyceny niezrealizowanych kontraktów opcyjnych.

Z uwagi na nie stosowanie przez Spółkę rachunkowości zabezpieczeń skutki wyceny odniesione zostały na przychody i koszty finansowe. Wygenerowane z tego tytułu koszty i przychody finansowe na dzień 31 grudnia 2008 r.wynosiły:

* przychody finansowe 152.531,00 PLN

* koszty finansowe 48.881.302,00 PLN

W efekcie Spółka osiągnęła stratę bilansową w wysokości 45.975.111,22 PLN.

W styczniu i lutym 2009 r. Spółka realizowała pojedyncze kontrakty opcyjne w dacie ich wykupu.

W marcu 2009 r. Zarząd Spółki z uwagi na zmniejszenie wpływów ze sprzedaży w walucie oraz zamianę części kontraktów walutowych na złotowe podjął decyzję o wykupie pozostałych opcji, których termin realizacji przypadał w pierwszym półroczu 2009 r.

Operacja ta sfinansowana została otrzymanym kredytem w wysokości 12.000.000 zł udzielonym na okres 5 lat z 6-cio miesięczną karencją spłaty rat kapitałowych oraz wkładem własnym w kwocie 2.568.750,00 PLN.

Bank jednocześnie umorzył 25% wartości wykupionych opcji - wartość umorzenia 4.856.250,00 PLN. Przeprowadzone z tego tytułu operacje gospodarcze na dzień 30 kwietnia 2009 r. wygenerowały:

1.

koszty finansowe w wysokości:

- 4.503.426,84 PLN - dotyczyły realizacji pojedynczych kontraktów opcyjnych w dacie ich wykupu,

- 19.425.000,00 PLN - dotyczyły wykupu pozostałych opcji, których termin realizacji przypadał w pierwszym półroczu 2009 r.,

- 6.955,59 PLN - wyksięgowanie wyceny opcji typu "put" z terminem wykupu do 30 kwietnia 2009 r.

2.

przychody finansowe w wysokości:

- 4.856.250,00 PLN - dotyczące 25% umorzenia przez Bank wartości wykupionych w marcu opcji,

- 13.420.061,01 PLN - wyksięgowanie wyceny opcji typu "call" wykupionych w I półroczu 2009 r.

Wnioskodawca jako jednoosobowa spółka Skarbu Państwa (Skarb Państwa posiada 100% udziałów) zobowiązana jest do dokonywania "wpłat z zysku" na rzecz budżetu państwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka prawidłowo ustaliła rachunkowy wynik finansowy na dzień 31 grudnia 2008 r. oraz na dzień 30 kwietnia 2009 r. w aspekcie przychodów i kosztów finansowych dotyczących transakcji opcyjnych (wyceny i bieżącej realizacji kontraktów) będący podstawą wyliczenia po opodatkowaniu podatkiem dochodowym "wpłat z zysku" na rzecz budżetu państwa.

Zdaniem wnioskodawcy, obowiązek obliczenia i odprowadzenia "wpłat z zysku" na rzecz budżetu państwa wynika z ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

Zgodnie z art. 2 ust. 5 tejże ustawy Spółka jako podstawę do obliczenia "wpłat z zysku" przyjęła na dzień 31 grudnia 2008 r. oraz na dzień 30 kwietnia 2009 r. wynik finansowy po opodatkowaniu wynikający ze sprawozdania finansowego, a więc wynik ustalony na podstawie ustawy o rachunkowości, uwzględniający zarówno koszty i przychody finansowe dotyczące bieżącej realizacji kontraktów opcyjnych, jak też ich wyceny na dzień bilansowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 w związku z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.), jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz spółki, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej "wpłatami z zysku", na rzecz budżetu państwa.

Tryb, terminy wpłacania wpłat z zysku i składania deklaracji oraz wzory tych deklaracji zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 100 z późn. zm.).

Wpłaty z zysku zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.

Wyboru okresu, za jaki będzie dokonywana zaliczka, dokonuje spółka (art. 2 ust. 3 ww. ustawy). Spółki są obowiązane składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego, i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby spółki, zaliczki miesięczne (kwartalne) w wysokości różnicy między wpłatami z zysku należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące (kwartały) (art. 2 ust. 4 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 2 ust. 5 ww. ustawy, podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym.

Przepisy powołanej ustawy nie definiują zysku w sposób szczególny dla potrzeb naliczania wpłat do budżetu. Oznacza to, że jest to zysk brutto ustalony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

W tym miejscu należy rozgraniczyć pojęcia "zysk" i "dochód" i nie utożsamiać podstawy naliczenia wpłaty z zysku z podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym. Określenie "zysk", będące terminem, którym posługuje się ustawa o rachunkowości, oznacza dodatni wynik finansowy, osiągnięty przez jednostkę za dany okres rozliczeniowy.

Zatem prawidłowość ustalenia podstawy wymiaru wpłat z zysku sprowadza się do prawidłowego ustalenia zysku brutto (zgodnie z ustawą o rachunkowości) i podatku dochodowego (zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W tym miejscu wskazać należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do art. 3 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

W myśl art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż przepisy ustawy o rachunkowości nie mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Zatem Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów nie jest uprawniony do oceny sposobu ustalenia przez Spółkę wyniku finansowego celem ustalenia podstawy do obliczenia wpłat z zysku.

Jeżeli jednak zaprezentowany przez Spółkę sposób ustalenia wyniku finansowego jest zgodny z przepisami ustawy o rachunkowości, to tak ustalony wynik stanowi, po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, podstawę do naliczenia wpłat z zysku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl