IBPBII/2/423-24/09/MM - Określenie sposobu obliczenia przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa pierwszej zaliczki wpłaty z zysku na rzecz budżetu państwa po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/423-24/09/MM Określenie sposobu obliczenia przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa pierwszej zaliczki wpłaty z zysku na rzecz budżetu państwa po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 27 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. sposobu obliczenia wysokości pierwszej zaliczki wpłaty z zysku przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. ustalenia momentu powstania obowiązku dokonywania wpłat z zysku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 29 maja 2009 r. zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym obniżenie kapitału zakładowego Spółki. Obniżenie to zakończyło proces wykupu akcji Spółki będących w posiadaniu innych podmiotów.

W wyniku rejestracji obniżenia kapitału zakładowego Spółki, zgodnie z art. 360 § 4 Kodeksu Spółek Handlowych (ustawa z dnia 15 września 2000 r., Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) nastąpiło umorzenie akcji własnych Spółki wykupionych od akcjonariuszy co spowodowało, że z dniem 30 maja 2009 r. jednym akcjonariuszem Spółki został Skarb Państwa, Spółka począwszy od dnia 30 maja 2009 r. uzyskała status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

W jaki sposób Spółka powinna obliczyć wysokość pierwszej zaliczki wpłaty z zysku obejmującej okres niepełny i następujący po nim pełny okres...

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.) (dalej: Ustawy WZZ), podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym. W art. 2 ust. 4 Ustawy WZZ przewidziano natomiast, że spółka zobowiązana jest składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne lub kwartalne w wysokości różnicy między wpłatami z zysku należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące lub kwartały. Mając na uwadze brzmienie powołanych wyżej przepisów Spółka stoi na stanowisku, że powinna być obciążana wpłatami z zysku wyłącznie od zysków osiągniętych w okresie, gdy miały do niej zastosowanie przepisy Ustawy WZZ. tj. zysków osiągniętych od dnia uzyskania statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, a więc od dnia 30 maja 2009 r. Podstawa obliczenia zaliczki na poczet wpłaty z zysku powinna zostać ustalona zgodnie z art. 2 ust. 5 Ustawy WZZ, w wysokości zysku osiągniętego w danym okresie (po opodatkowaniu), liczonego w rachunku narastającym, ale tylko za okresy, w których Spółka podlegała przepisom Ustawy WZZ. Należy bowiem zauważyć, że przepis art. 2 ust. 4 Ustawy WZZ jest regulacją określającą jedynie "technikę" obliczania wysokości zaliczki na wpłatę z zysku, a zatem zakres jego zastosowania nie może być szerszy niż zakres obowiązku uiszczania wpłat z zysku (art. 1 pkt 1 Ustawy WZZ), a zaliczka nie może być obliczana od wartości wyższej niż podstawa jej ustalenia, tj. zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie (art. 2 ust. 5 Ustawy WZZ).

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy Ustawy WZZ i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. Nr 21, poz. 100 z późn. zm.) (dalej: Rozporządzenia WZZ) (w szczególności § 4 tego rozporządzenia)

Spółka stoi na stanowisku, że wpłata z zysku powinna zostać obliczona za pierwszy okres rozliczeniowy obejmujący okres: od 30 maja 2009 r. - dzień w którym Spółka uzyskała status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, do 31 maja 2009 r. - ostatni dzień miesiąca kalendarzowego; oraz za następny pełny okres rozliczeniowy: od 1 do 30 czerwca 2009 r., od podstawy jej ustalenia obliczonej w następujący sposób:

*

Krok 1: miesięczny rachunek zysków i strat za miesiąc maj 2009 r., zostanie skorygowany (oczyszczony) z kosztów miesięcy poprzedzających maj a następnie powiększony o koszty maja zaksięgowane w czerwcu,

*

Krok 2: skorygowany w kroku 1 miesięczny rachunek zysków i strat zostanie skorygowany o koszty i przychody działalności handlowej oraz koszty i przychody dotyczące bezpośrednio okresu od 1 maja 2009 do 29 maja 2009; przychody i koszty dotyczące działalności handlowej energią na poszczególne dni tj. 30 i 31 maja zostaną przyjęte w rzeczywistych bezpośrednich wartościach;

*

Krok 3: skorygowany w kroku 2 miesięczny rachunek zysków i strat zostanie powiększony o statystycznie wyliczone koszty i przychody niedające się bezpośrednio przyporządkować do okresu od 1 maja 2009 do 29 maja 2009. Koszty i przychody zostaną podzielone statystycznie na część dotycząca okresu do 29 maja (29/31) i część dotyczącą okresu po 29 maja (2/31);

*

Krok 4: na podstawie rachunku zysków i strat za okres od 30 maja 2009 r. do 31 maja 2009 r. ustalonego w kroku 3 zostanie ustalony zysk brutto za okres od 30 maja 2009 r. do 31 maja 2009 r., który zostanie następnie zsumowany z zyskiem brutto za okres od 1 czerwca 2009 r. do 30 czerwca 2009 r. ustalonym na podstawie rachunku zysków i strat za ten okres; otrzymana kwota będzie stanowić łączny zysk brutto za okres od 30 maja 2009 r. do 30 czerwca 2009 r. (zgodnie z § 4 Rozporządzenia WZZ, jeżeli wpłata z zysku dotyczy okresu krótszego niż okres za jaki spółka dokonuje wpłat zaliczek, wówczas wpłatę za ten okres łączy się z wpłatą na następny pełny okres). Tak wyliczony zysku brutto zostanie pomniejszony o wysokość podatku dochodowego za ten sam okres w celu określenia podstawy ustalenia wpłaty z zysku, zgodnie z art. 2 ust. 5 Ustawy WZZ oraz § 4 Rozporządzenia WZZ.

Od podstawy ustalenia wpłaty zysku określonej w kroku 4 powinna zostać obliczona wpłata z zysku obejmująca łącznie pierwszy, niepełny okres rozliczeniowy (od 30 maja do 31 maja 2009 r.) oraz następny pełny miesięczny okres rozliczeniowy (od 1 czerwca do 30 czerwca 2009 r.) według stawki 15%, zgodnie z art. 4 Ustawy WZZ oraz § 4 Rozporządzenia WZZ.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.), jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz spółki, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej "wpłatami z zysku", na rzecz budżetu państwa.

W myśl art. 2 ust. 2 tej ustawy, wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Wyboru okresu, za jaki będzie dokonywana zaliczka, dokonuje spółka (art. 2 ust. 3 ww. ustawy). Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 4 powołanej ustawy, spółki są obowiązane składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego, i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby spółki, zaliczki miesięczne (kwartalne) w wysokości różnicy między wpłatami z zysku należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące (kwartały). Podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym (art. 2 ust. 5 ww. ustawy). Zgodnie natomiast z art. 4 tej ustawy wpłaty z zysku dokonywane są w wysokości 15% zysku, o którym mowa w art. 2 ust. 1.

Tryb, terminy wpłacania wpłat z zysku i składania deklaracji oraz wzory tych deklaracji zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. Nr 21, poz. 100 z późn. zm.).

Na podstawie § 1 ust. 1 ww. rozporządzenia, spółki, o których mowa w art. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792), zwane dalej "spółkami", dokonują wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej "wpłatami z zysku", na rzecz budżetu państwa w formie zaliczek miesięcznych lub kwartalnych. O wyborze okresu, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy, spółki zawiadamiają właściwy miejscowo urząd skarbowy w formie pisemnego oświadczenia w terminie 30 dni po rozpoczęciu każdego roku obrotowego (§ 1 ust. 2 ww. rozporządzenia). Spółki nowo powstałe składają oświadczenia, o których mowa w ust. 2, w terminie 30 dni od dnia rejestracji, a spółki skreślone z listy, o której mowa w art. 6 ustawy, w ciągu 30 dni od dnia skreślenia (§ 1 ust. 3 ww. rozporządzenia). Spółki, które nie złożą oświadczenia w terminie określonym w ust. 2 i ust. 3, dokonują wpłat zaliczek w okresach miesięcznych (§ 1 ust. 4 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia, jeśli wpłata z zysku dotyczy okresu krótszego od okresu, za jaki spółka dokonuje wpłat zaliczek, wówczas wpłatę za ten okres łączy się z wpłatą za następny pełny okres.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w następstwie rejestracji w dniu 29 maja 2009 r. w Krajowym Rejestrze Sądowym obniżenia kapitału zakładowego Spółki nastąpiło umorzenie akcji własnych Spółki uprzednio wykupionych od akcjonariuszy. Spowodowało to, że wszystkie akcje stały się własnością Skarbu Państwa.

Jednakże, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r., Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), przy powstaniu spółki akcyjnej oraz wszelkich zmianach, które wymagają zmiany jej statutu, ustawodawca nałożył obowiązek dokumentowania ich wpisem do rejestru przedsiębiorców. Wpis ten ma zarazem charakter konstytutywny (z chwilą rejestracji dochodzi do zmiany). Zatem dzień, w którym zarejestrowano w KRS, iż jedynym akcjonariuszem Spółki został Skarb Państwa należy traktować jako moment, od którego należy liczyć wpłaty z zysku.

Z przedmiotowego wniosku wynika, że Spółka zamierza wpłacać zaliczki w okresach miesięcznych. W związku z powyższym skoro pierwsza wpłata z zysku dotyczy okresu krótszego do miesiąca, wpłatę za ten okres należy połączyć z wpłatą za następny miesiąc. Za podstawę naliczenia pierwszej zaliczki na poczet wpłat z zysku należy zatem przyjąć zysk po opodatkowaniu, osiągnięty od dnia, w którym w KRS dokonano wpisu, iż jedynym akcjonariuszem Spółki jest Skarb Państwa, do dnia 30 czerwca 2009 r.

Przepisy wyżej powołanej ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa nie definiują zysku w sposób szczególny dla potrzeb naliczania wpłat do budżetu. Oznacza to, że jest to zysk brutto ustalony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

W tym miejscu należy rozgraniczyć pojęcia "zysk" i "dochód" i nie utożsamiać podstawy naliczenia wpłaty z zysku z podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym. Określenie "zysk", będące terminem, którym posługuje się ustawa o rachunkowości, oznacza dodatni wynik finansowy, osiągnięty przez jednostkę za dany okres rozliczeniowy.

Zatem prawidłowość ustalenia podstawy wymiaru wpłat z zysku sprowadza się do prawidłowego ustalenia zysku brutto (zgodnie z ustawą o rachunkowości) i podatku dochodowego (zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W tym miejscu wskazać należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

W myśl art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż przepisy ustawy o rachunkowości nie mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Zatem Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów nie jest uprawniony do oceny sposobu ustalenia przez Spółkę zysku brutto celem ustalenia podstawy do obliczenia zaliczek na poczet wpłat z zysku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej ul. Traugutta 2a, 43-330 Bielsko - Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl