IBPBII/2/423-23/12/ŁCzKAN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/423-23/12/ŁCzKAN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 24 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu w związku z podziałem Spółki przez wydzielenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu w związku z podziałem Spółki przez wydzielenie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka") prowadzi działalność gospodarczą w branży budowlanej polegającą na kompleksowej budowie obiektów budowlanych oraz remontach obiektów budowlanych, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji paneli akustycznych oraz wykonawstwa ekranów akustycznych. Siedziba Spółki i główny zakład znajdują się pod adresem BAZA I, gdzie mieści się część biurowa oraz zakład obróbki elementów stalowych i produkcji paneli akustycznych.

W 2005 r. Spółka nabyła nieruchomość pod adresem BAZA II, gdzie wybudowała węzeł betoniarski prowadzący działalność w zakresie produkcji mieszanek betonowych oraz produkcji prefabrykatów betonowych, obejmujący również część magazynową i biurową. Mieszanki betonowe oraz prefabrykaty wytwarzane są obecnie głównie na potrzeby własne Spółki.

Ze względu na zmianę strategii działalności Spółki w obszarze wykonawstwa ekranów akustycznych polegającą na realizacji inwestycji na obszarze całego kraju (pierwotnie Spółka realizowała głównie inwestycje w niedalekiej odległości od siedziby) nie jest możliwe efektywne wykorzystywanie węzła betoniarskiego (BAZA II) na potrzeby działalności prowadzonej przez Spółkę. Z ekonomicznego punktu widzenia - ze względu na koszty transportu - bardziej opłacalny jest zakup mieszanek betonowych i prefabrykatów od podmiotów w sąsiedztwie realizowanych inwestycji, niż ich produkcja w BAZIE II i dostarczanie do miejsca inwestycji. Z tego względu w celu utrzymania rentowności części przedsiębiorstwa stanowiącej BAZĘ II konieczne jest rozwinięcie działalności w obszarze produkcji oraz sprzedaży mieszanek i prefabrykatów betonowych na rzecz innych podmiotów.

Z powyższych względów Spółka rozważa podział Spółki na dwie części, z których każda stanowiła będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ZCP).

Podział odpowiadał będzie istniejącemu faktycznemu podziałowi na BAZĘ I i BAZĘ II, wobec czego charakterystyka wydzielonych ZCP będzie następująca:

BAZA I - działalność w zakresie produkcji paneli akustycznych (z obróbką i prefabrykacją elementów stalowych) oraz wykonawstwa ekranów akustycznych. Ta część przedsiębiorstwa obejmowałaby nieruchomość położoną pod adresem BAZA I wraz z istniejącym zakładem obróbki elementów stalowych i produkcji akustycznych oraz maszynami i urządzeniami niezbędnymi do wykonawstwa ekranów akustycznych. W tej części przedsiębiorstwa znajdą się również prawa własności przemysłowej do produkcji paneli akustycznych,

BAZA II - działalność w zakresie produkcji mieszanek betonowych oraz prefabrykacją elementów betonowych. Ta część przedsiębiorstwa obejmowałaby nieruchomość położoną pod adresem BAZA II wraz z istniejącym węzłem betoniarskim oraz maszynami i urządzeniami niezbędnymi do produkcji mieszanek betonowych oraz prefabrykacji elementów betonowych.

Spółka zaznacza, że przedstawia podział jedynie w ogólnym zarysie, ponieważ klasyfikacja dzielonego majątku Spółki jako ZCP nie jest przedmiotem niniejszego wniosku. Spółka wnosi o wydanie interpretacji przy założeniu, że wydzielone części przedsiębiorstwa stanowić będą ZCP w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka rozważa podział w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych (tekst jedn.: podział przez wydzielenie), przy czym rozważane są dwie możliwości zrealizowania planowanego podziału:

* PODZIAŁ I - podział poprzez przeniesienie części majątku Spółki (BAZA II) na istniejącą spółkę (Przejmującą Spółkę),

* PODZIAŁ II - podział poprzez przeniesienie części majątku Spółki (BAZA II) na nowo zawiązaną spółkę (Nową Spółkę).

Aktualnie udziałowcami Spółki pozostaje dwóch wspólników:

* Wspólnik A - osoba fizyczna której przysługuje 52% udziałów w kapitale zakładowym Spółki,

* Wspólnik B - osoba fizyczna, której przysługuje 48% udziałów w kapitale zakładowym Spółki.

Z planowanym podziałem Spółki wiązałoby się również dokonanie zmian w strukturze udziałowej Spółki, których rezultatem miałoby być pozostanie w Spółce Wspólnika A w charakterze jedynego udziałowca i jednoczesne uzyskanie przez Wspólnika B nowych udziałów Przejmującej Spółki (będącej spółką z o.o., w której Wspólnik B pozostaje jedynym udziałowcem) lub wszystkich udziałów Nowej Spółki. Rozwiązanie takie usprawni i zwiększy dynamikę działalności zarówno BAZY I jak i BAZY II poprzez uproszczenie procesu decyzyjnego.

W zakresie skutków podziału dla praw udziałowych Plan podziału przewidywał będzie, że:

* udziały Wspólnika B w Spółce ulegną umorzeniu w całości, z obniżeniem wysokości kapitału zakładowego w zakresie odzwierciedlającym wydzielenia części majątku ze Spółki (obniżenie kapitału o 48%), w związku z czym Wspólnik A stanie się 100% udziałowcem Spółki,

* w zamian za umorzone udziały Spółki Wspólnik B obejmie w całości nowo utworzone udziały w Przejmującej Spółce (przy opcji PODZIAŁU I) lub w Nowej Spółce (przy opcji PODZIAŁU II), w związku z czym Wspólnik A nie obejmie żadnych udziałów odpowiednio w Przejmującej Spółce lub w Nowej Spółce.

Niezależnie od wybranej przez Spółkę opcji podziału (PODZIAŁ I lub PODZIAŁ II) wartość rynkowa przenoszonego majątku Spółki (BAZA II) odpowiadać będzie obecnemu udziałowi Wspólnika B (48% wartości rynkowej całego majątku Spółki), natomiast część majątku pozostającą w Spółce (BAZA I) odpowiadać będzie obecnemu udziałowi Wspólnika A (52% wartości rynkowej całego majątku Spółki).

Spółka wyjaśnia, że w przypadku wyboru opcji PODZIAŁU I Przejmującą Spółką byłaby spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której jedynym udziałowcem w momencie dokonywania podziału byłby Wspólnik B. W związku z podziałem w spółce Przejmującej zostałoby dokonane obniżenie kapitału zakładowego z jednoczesnym podwyższeniem kapitału co najmniej do pierwotnej wysokości, przy czym stosunek wartości nominalnej zachowywanych przez Wspólnika B udziałów do wartości nominalnej nowo utworzonych udziałów odpowiadał będzie stosunkowi wartości rynkowej dotychczasowego majątku Przejmującej Spółki do wartości rynkowej majątku przechodzącego na Przejmującą Spółkę, tj. wartości rynkowej BAZY II. Wobec tego w wyniku podziału BAZA II stałaby się majątkiem Przejmującej Spółki, a Wspólnik B pozostałby jednym udziałowcem Przejmującej Spółki.

W związku z zastosowaniem powyższego rozwiązania plan podziału nie będzie przewidywał żadnych dopłat zarówno dla Wspólnika A jak i Wspólnika B, ponieważ prawa udziałowe, które będą przysługiwały każdemu z nich po dokonaniu podziału (tekst jedn.: udziały Wspólnika A w Spółce oraz udziały Wspólnika B w Przejmującej Spółce lub Nowej Spółce), odzwierciedlały będą majątek o takiej samej wartości rynkowej jak przed podziałem.

Podział poprzez przeniesienie BAZY II na Przejmującą Spółkę uzasadniony jest faktem, iż Przejmująca Spółka prowadzi działalność głównie w obszarze projektowania budowlanego, wobec czego potencjał Przejmującej Spółki mógłby zostać wykorzystany do rozwoju działalności BAZY II, w szczególności poprzez projektowanie prefabrykatów betonowych jak i świadczenie kompleksowych usług w zakresie projektowania i wykonawstwa obiektów betonowych. Ponadto zgodnie z założeniami Spółki w chwili dokonywania podziału Wspólnik B pozostawał będzie jedynym udziałowcem Przejmującej Spółki, w związku z czym przejście BAZY II na Przejmującą Spółkę będzie optymalnym z punktu widzenia prawnego i ekonomicznego rozwiązaniem dla działalności prowadzonej przez Wspólnika B. Na wypadek, gdyby w czasie dokonywania podziału Wspólnik B nie był jedynym udziałowcem Przejmującej Spółki, Spółka rozważa jako alternatywę możliwość przeniesienia BAZY II na nowo zawiązaną Spółkę, w której Wspólnik B objąłby wszystkie udziały.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy podział Spółki w przedstawionym zdarzeniu na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, tj. poprzez wydzielenie ze Spółki części majątku stanowiącej zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z pozostawieniem w Spółce majątku stanowiącego również zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, obejmujący umorzenie całości udziałów Spółki przysługujących Wspólnikowi B i objęcie przez niego całości nowoutworzonych udziałów w Przejmującej Spółce (PODZIAŁ I) lub Nowej Spółce (PODZIAŁ II) spowoduje powstanie obowiązku w podatku dochodowym od osób prawnych po stronie Spółki lub po stronie Przejmującej Spółki lub Nowej Spółki.

Zdaniem Spółki przedstawione zdarzenie nie spowoduje powstania zobowiązania w podatku dochodowym od osób prawnych dla obu spółek z uwagi na to, iż zarówno majątek wydzielany i przejmowany jak i majątek pozostający w spółce dzielonej, która nadal będzie prowadzić działalność gospodarczą stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu w związku z podziałem Spółki przez wydzielenie. W zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Podział spółek handlowych regulowany jest przez ustawę z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Stosownie do postanowień art. 528 § 1 Kodeksu spółek handlowych, spółkę kapitałową można podzielić na dwie albo więcej spółek handlowych. Natomiast zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 ww. Kodeksu, podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie). Jest to jedyny podział, który nie skutkuje rozwiązaniem spółki dzielonej (art. 530 § 1 i § 2 Kodeksu spółek handlowych).

W przepisach dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych uregulowane zostały skutki podatkowe podziału spółek. Skutki te zależne są od faktu czy majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce - stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, czy też nie.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

* stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),

* jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,

* jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązanej ustalona na dzień podziału lub wydzielenia; przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Powyższa regulacja znajdzie więc zastosowanie m.in. przy podziale przez wydzielenie, w sytuacji gdy na spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną przeniesione zostają składniki majątku nie stanowiące zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub na spółkę tę zostaną przeniesione składniki majątkowe stanowiące zorganizowaną część przedsiębiorstwa, lecz składniki majątkowe pozostałe w spółce dzielonej nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowej sprawie planowany jest podział Spółki przez wydzielenie, przy czym zarówno majątek pozostający w spółce dzielonej, jak i majątek przenoszony na spółkę nowo powstałą lub spółkę przejmującą będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Wobec powyższego, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym na skutek podziału Spółki przez wydzielenie po stronie wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż wnioskodawca jako spółka dzielona nie otrzymuje w związku z podziałem zorganizowanej części przedsiębiorstwa innego podmiotu - wręcz przeciwnie, traci część swojego przedsiębiorstwa a więc nie ma z tego tytułu przysporzenia jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych. Przychód nie powstaje również po stronie spółki przejmującej ani spółki nowej, gdyż zarówno majątek pozostający w spółce dzielonej jak i majątek wydzielony stanowić mają zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl