IBPBII/2/415-856/10/ŁCz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-856/10/ŁCz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 5 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działki na cele uzasadniające wywłaszczenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działki na cele uzasadniające wywłaszczenie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 14 stycznia 2010 r. wnioskodawca zawarł z gminą umowę sprzedaży (sporządzoną w formie aktu notarialnego). Na podstawie powyższej umowy zbyta została na rzecz gminy działka o numerze 1694/90 przeznaczona pod inwestycję drogową gminy.

W paragrafie 3 aktu notarialnego powołane zostało pismo Urzędu Miasta z dnia 3 grudnia 2009 r., z którego treści wynikało, że teren, na którym położona jest przedmiotowa działka w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Miasta określona jest jako projektowana ulica lokalna.

W paragrafie 4 aktu notarialnego powołana została uchwała rady miejskiej z dnia 15 kwietnia 1997 r. w przedmiocie nabywania gruntów przeznaczonych pod inwestycje drogowe oraz uchwała w przedmiocie załącznika do uchwały z dnia 15 kwietnia 1997 r.

W paragrafie 5 aktu notarialnego stwierdzono z kolei przedłożenie przez przedstawiciela gminy zarządzenia burmistrza Miasta z dnia 3 grudnia 2008 r. w sprawie nabycia na rzecz gminy działki 1694/90 wnioskodawcy oraz oświadczenie skarbnika gminy z dnia 11 stycznia 2010 r., z którego wynika, że w budżecie gminy na rok 2010 zaplanowane zostały środki pieniężne na zakup nieruchomości przeznaczonej pod drogę, to jest działki numer 1694/90.

Poniżej ostatniego, 10 paragrafu aktu notarialnego stwierdzono, że "umowa ta zostaje zawarta w trybie art. 112 ust. 1 i art. 114 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 115, poz. 741)".

Zbywaną nieruchomość wnioskodawca nabył na podstawie umowy sprzedaży z dnia 15 czerwca 1999 r. oraz umowy darowizny z dnia 29 sierpnia 2007 r., co zostało opisane w paragrafie 1 aktu notarialnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uzyskany z tytułu umowy sprzedaży z dnia 14 stycznia 2010 r., szczegółowo opisanej powyżej jako przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, jest wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, działka została zbyta po ponad dwóch latach od dnia jej nabycia. Zbycie działki nastąpiło na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, w ramach przewidzianego w art. 114 ustawy o gospodarce nieruchomościami, a więc w ramach rokowań poprzedzających wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego. Art. 112 i art. 114 ww. ustawy został wyraźnie powołany w akcie notarialnym - umowie sprzedaży.

Przeznaczenie działki na cele uzasadniające jej wywłaszczenie wynika również z powołanych w akcie notarialnym dokumentów opisanych powyżej, miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, uchwał rady miejskiej oraz pisma skarbnika miasta, odwołującego się do budżetu Miasta.

Zatem nastąpiły wszelkie przesłanki przewidziane przepisem art. 21 ust. 1 punkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do zwolnienia przychodu z podatku dochodowego od osób fizycznych osiągniętego ze sprzedaży działki na rzecz Miasta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z art. 112 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651) wynika, że w przypadku nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne, a cele te nie mogą być zrealizowane w inny sposób, można dokonać wywłaszczenia nieruchomości, polegającego na pozbawieniu albo ograniczeniu w drodze decyzji prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości. Zgodnie z ust. 3 ww. przepisu wywłaszczenie nieruchomości może być dokonane, jeżeli cele publiczne nie mogą być zrealizowane w inny sposób niż przez pozbawienie albo ograniczenie praw do nieruchomości, a prawa te nie mogą być nabyte w drodze umowy.

W myśl z art. 114 ust. 1 ww. ustawy wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 3, należy poprzedzić rokowaniami o nabycie w drodze umowy praw określonych w art. 112 ust. 3, przeprowadzonymi między starostą, wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej, a właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości, a także osobą, której przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe. W trakcie prowadzenia rokowań może być zaoferowana nieruchomość zamienna. Zgodnie z ust. 2 ww. przepisu w przypadku wywłaszczania nieruchomości na wniosek jednostki samorządu terytorialnego rokowania, o których mowa w ust. 1, przeprowadzają jej organy wykonawcze.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Podkreślić należy, iż przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, iż sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z powyższych uregulowań prawnych wynika, iż dla określenia właściwej podstawy normującej zasady opodatkowania przychodu (dochodu) uzyskanego ze sprzedaży działki - istotne znaczenie ma ustalenie daty nabycia przedmiotowej nieruchomości.

Udziały w sprzedanej nieruchomości wnioskodawca nabył w następujący sposób:

* w części na podstawie umowy sprzedaży z dnia 15 czerwca 1999 r.,

* w części w drodze umowy darowizny z dnia 29 sierpnia 2007 r.

Względem sprzedaży nieruchomości w dniu 14 stycznia 2010 r. w części odpowiadającej udziałowi nabytemu w dniu 15 czerwca 1999 r. należy stwierdzić, że nastąpiła ona po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie, a tym samym nie stanowi źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, iż przychód uzyskany przez wnioskodawcę ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, w części odpowiadającej udziałowi, jaki nabył w 1999 r. w drodze sprzedaży nie będzie stanowił źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odnośnie natomiast udziału nabytego 29 sierpnia 2007 r. w drodze darowizny należy zauważyć, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione z opodatkowania są przychody z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości nabył jej własność w okresie dwóch lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Z pierwszego zdania zacytowanego przepisu wynika zatem, że podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z tego zwolnienia jest, aby przychód był uzyskany między innymi z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami. Natomiast w zdaniu drugim analizowanego przepisu zostały zawarte przesłanki dodatkowe - przedmiotowe zwolnienie nie będzie przysługiwało jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

1.

nabycie zbywanej nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem,

2.

cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo nie zostanie spełniony żaden z nich, uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia. Tym samym zwolnienie nie będzie przysługiwać jedynie gdy powyższe warunki dotyczące okresu sprzedaży oraz ceny nabycia będą spełnione łącznie.

W tym miejscu podkreślić należy, iż w analizowanym stanie faktycznym odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz gminy nastąpiło po upływie 2 lat od jej nabycia. Zatem pierwsza z przesłanek wyłączających zwolnienie nie wystąpiła. Ponadto zauważyć należy, że udział w przedmiotowej nieruchomości został nabyty przez wnioskodawcę nieodpłatnie w formie darowizny, co nie pozwala na ustalenie ceny nabycia udziału w nieruchomości, bowiem zgodnie z art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Skoro zatem brak jest ceny przy nabyciu w drodze darowizny, to nie będzie spełniony również drugi warunek wyłączający przedmiotowe zwolnienie.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie zaistniały przesłanki wyłączające przedmiotowe zwolnienie, w związku z tym otrzymana kwota uzyskana w wyniku sprzedaży w ramach rokowań poprzedzających wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego mieścić się będzie w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu.

Reasumując należy stwierdzić, iż odpłatne zbycie nieruchomości:

* w części odpowiadającej udziałowi nabytemu przez wnioskodawcę w 1999 r. w ogóle nie stanowi dla niego źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, bowiem minęło ponad 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano nabycia (art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

* w części odpowiadającej udziałowi nabytemu przez wnioskodawcę w 2007 r. w drodze darowizny będzie źródłem przychodu, który korzystał będzie ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, jednakże prawidłowość stanowiska wynika tylko częściowo z podstawy prawnej, którą wskazał wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl