IBPBII/2/415-827/10/CJS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 października 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-827/10/CJS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 23 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych darowizny akcji na rzecz spółki z siedzibą na Cyprze - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych darowizny akcji na rzecz spółki z siedzibą na Cyprze.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i posiada akcje spółki (dalej: akcje) z siedzibą w Polsce. Wnioskodawca rozważa możliwość dokonania nieodpłatnego przeniesienia akcji na rzecz spółki kapitałowej z siedzibą na Cyprze dalej: spółka cypryjska) w drodze umowy darowizny. W zamian za dokonanie darowizny akcji wnioskodawca nie otrzyma żadnego świadczenia od Spółki cypryjskiej, w szczególności zapłaty za akcje (odmiennie niż w przypadku transakcji odpłatnego zbycia akcji) ani nie obejmie udziałów w Spółce cypryjskiej (odmiennie niż w przypadku transakcji wniesienia akcji aportem do Spółki cypryjskiej). W związku z otrzymaniem darowizny Spółka cypryjska nie będzie również zobowiązana do późniejszych świadczeń na rzecz wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy dokonanie przez wnioskodawcę darowizny na rzecz Spółki cypryjskiej spowoduje powstanie po jego stronie przychodu (dochodu) w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z ogólną definicją sformułowaną w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez przychody podatkowe należy rozumieć "otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń". Katalog przychodów jest obszerny, mogą to być pieniądze, wartości pieniężne a także wartość wszelkich świadczeń innego rodzaju.

Z kolei zawarcie umowy darowizny po stronie darczyńcy nie powoduje przysporzenia majątkowego, które w swej naturze spełniałoby definicje przychodu (dochodu) w rozumieniu przepisów ww. ustawy. Należy przy tym wyraźnie zaznaczyć, że projektowana umowa darowizny między wnioskodawca a Spółką cypryjską będzie spełniała wszelkie warunki umowy nazwanej - umowy darowizny - wskazane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

W myśl art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, w umowie darowizny "darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku".

Elementarnym atrybutem takiej umowy i warunkiem sine qua non dla możliwości mówienia o darowiźnie jest nieodpłatność takiej umowy. Nieodpłatność w tym kontekście oznacza, że obdarowany, w zamian za otrzymaną darowiznę lub w związku z jej otrzymaniem nie jest zobowiązany do dokonywania świadczeń na rzecz darczyńcy - zarówno w momencie otrzymania przedmiotu darowizny jak i w przyszłości. Darczyńca, będący w analizowanym przypadku wnioskodawcą nie otrzyma w zamian za dokonanie darowizny akcji świadczeń ani korzyści majątkowych od Spółki cypryjskiej.

Biorąc pod uwagę powyższe kwestie, w świetle ogólnych zasad określania przychodu podatkowego zawartych w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest podstaw do uznania, iż w chwili dokonania darowizny po stronie wnioskodawcy powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Art. 11 ww. ustawy zawiera również odwołanie do szczególnych przepisów normujących kwestię powstania przychodu w szczególnych przypadkach, między innymi w przypadku z kapitałów pieniężnych. Zgodnie a art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy "za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się niezależnie, choćby nie zostały otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych."

W świetle powołanego powyżej przepisu wnioskodawca wskazuje, że przychód podlegający opodatkowaniu na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych w związku ze zbyciem akcji (czyli papierów wartościowych), występuje tylko w przypadku odpłatności przeprowadzonych działań, gdyż tylko w takiej sytuacji może powstać po stronie podatnika przychód należny.

Zdaniem wnioskodawcy, w związku z otrzymaniem darowizny akcji, Spółka cypryjska nie będzie zobowiązana do jakichkolwiek świadczeń na rzecz wnioskodawcy. W zamian za akcje wnioskodawca nie otrzyma pieniędzy od Spółki cypryjskiej, nie obejmie również udziałów w tej Spółce. Tym samym wnioskodawca stoi na stanowisku, że dokonanie darowizny akcji na rzecz Spółki cypryjskiej nie może być uznane za ich odpłatne zbycie.

Reasumując powyższe rozważania należy skonstatować, iż przeniesienie przez wnioskodawcę akcji na rzecz Spółki cypryjskiej w formie darowizny nie będzie dla wnioskodawcy wiązało się z powstaniem przychodu (dochodu) na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca powołuje interpretacje:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 kwietnia 2010 r. Znak: IPPB2/415-108/10-2/MR, z dnia 25 września 2009 r. Znak: IPPB4/415-469/109-2/JS

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9 grudnia 2009 r. Znak: IBPBII/2/415-932/09/HS,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 3 grudnia 2009 r. Znak: ITPB1/415-773/09/TK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a - c).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się:

1.

odsetki od pożyczek,

2.

odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą,

3.

odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych,

4.

dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

a.

dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b.

oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c.

podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),

d.

wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b,

5.

przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c,

6.

należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

a.

odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,

b.

realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

7.

przychody z odpłatnego zbycia prawa poboru, w tym również ze zbycia prawa poboru akcji nowej emisji przez pracowniczy fundusz emerytalny w imieniu członka funduszu,

8.

przychody członków pracowniczych funduszy emerytalnych z tytułu przeniesienia akcji złożonych na rachunkach ilościowych do aktywów tych funduszy,

9.

nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny,

10.

przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Przepis art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 ww. ustawy, dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

Przez pojęcie darowizny rozumieć należy typ umowy nazwanej, opisany w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z przepisem art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Podstawowym elementem umowy darowizny, niezbędnym do uznania, że dane świadczenie jest darowizną, jest jej nieodpłatność. Świadczenie jest nieodpłatne wówczas, gdy otrzymujący świadczenie nie świadczy nic w zamian ani też nie zobowiązuje się do innego świadczenia w przyszłości. Przy czym to świadczenie drugiej strony nie musi mieć charakteru majątkowego, może być np. korzyścią osobistą. Jedynym celem, jaki leży u podstaw darowizny, jest chęć przysporzenia majątkowego na rzecz drugiej strony. Jeżeli podatnik dokonuje świadczenia, mając nadzieję uzyskania w zamian, w przyszłości jakiejś korzyści majątkowej lub osobistej, to nie można mówić o darowiźnie.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, że jego zamiarem jest przekazanie akcji spółki akcyjnej na rzecz cypryjskiej spółki w formie darowizny.

Z treści wskazanych wyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż ustawodawca enumeratywnie określił przypadki i zdarzenia, w wyniku których powstaje przychód z kapitałów pieniężnych. W tych przypadkach jest mowa o odpłatnym zbyciu, realizacji praw, objęciu w zamian. Wśród sytuacji skutkujących powstaniem przychodu z kapitałów pieniężnych nie wymieniono przypadków, w których podatnik daruje akcje i udziały w spółkach mających osobowość prawną.

Mając na uwadze powyższe uregulowania zawarte w cytowanej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że wskutek przekazania w formie darowizny na rzecz spółki cypryjskiej przedmiotowych udziałów, po stronie wnioskodawcy nie powstanie przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli wnioskodawca nie otrzyma w zamian żadnej innej korzyści, w tym nie obejmie w zamian udziałów lub akcji w tej spółce czy to w drodze nowej emisji czy to poprzez podwyższenia wartości nominalnej posiadanych dotychczas.

W tym stanie rzeczy stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy przy tym zastrzec, iż rolą postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego nie jest ustalenie, czy opisana "darowizna" ma charakter bezzwrotnego świadczenia, bowiem stanowi to domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Gdyby więc okazało się, że przedmiotowa "darowizna" ma charakter zwrotny np. będzie elementem jakiegokolwiek rozliczenia w teraźniejszości bądź przyszłości, to wówczas należałoby uznać, że nie wystąpił tu przypadek darowizny w rozumieniu Kodeksu cywilnego i w związku z tym organ podatkowy może wywieść skutki podatkowe adekwatne do ustalonej sytuacji faktycznej.

W odniesieniu do powołanych przez wnioskodawcę interpretacji Ministra Finansów, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl