IBPBII/2/415-807/10/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 października 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-807/10/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 13 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z umorzeniem udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nabytych w drodze darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z umorzeniem udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nabytych w drodze darowizny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej ma nabyć w celu umorzenia udziały niektórych wspólników tej spółki będących osobami fizycznymi zamieszkałymi na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, podlegających nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Umorzenie udziałów ma nastąpić za zgodą tych wspólników (tzw. umorzenie dobrowolne) i za wynagrodzeniem, w trybie określonym w Kodeksie spółek handlowych. Wspólnicy zamierzający umorzyć swe udziały nabyli je uprzednio w drodze umowy darowizny. W umowie darowizny wartość udziałów została określona w wartości rynkowej z dnia darowizny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

W jaki sposób wnioskodawca jest obowiązany w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, jako płatnik, ustalić dochód do opodatkowania 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, uzyskany przez wspólników z tytułu umorzenia za wynagrodzeniem udziałów uprzednio nabytych w drodze darowizny, a w szczególności koszty uzyskania przychodu z tytułu umorzenia tych udziałów.

2.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wnioskodawca jako płatnik będzie zobowiązany do składania jakichkolwiek deklaracji lub informacji podatkowych w tym zakresie.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), źródłem przychodów są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe. Katalog przychodów należących do kapitałów pieniężnych został określony w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, w myśl którego za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną.

Stosownie do art. 24 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji).

Zasady opodatkowania dochodu (przychodu), o którym wyżej mowa uregulowane są w następujący sposób:

1.

od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy),

2.

zryczałtowany podatek, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1, 2 i 4, ust. 5a i 5d (art. 30a ust. 6 ww. ustawy). Zastrzeżenie zawarte w tym przepisie oznacza, że w określonych tam sytuacjach opodatkowaniu podlega dochód ustalony dokładnie według zasad przewidzianych w art. 24 ust. 5 pkt 1,2 i 4, ust. 5a i 5d ww. ustawy.

Sięgając do treści art. 24 ust. 5d ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zauważyć, że dochodem z umorzenia udziałów lub akcji w spółkach mających osobowość prawną jest nadwyżka przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38; jeżeli nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny koszty ustala się do wysokości wartości z dnia nabycia spadku lub darowizny. Podkreślenia w tym miejscu wymaga fakt, że przepis art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy, zawarty jest w rozdziale 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zatytułowanym: "Szczególne zasady ustalania dochodu", dlatego też w przedmiotowej sprawie do ustalania dochodu należy stosować zasadę zawartą w art. 24 ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będącą normą o charakterze szczególnym w stosunku do norm o charakterze ogólnym, zarówno dotyczącej ustalania dochodu (art. 9 ustawy), jak i dotyczącej podstawy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych (art. 30a ust. 6 ustawy).

Zgodnie więc z cytowanym wyżej art. 24 ust. 5d ustawy dochodem ze zbycia w celu umorzenia udziałów w spółce z o.o. jest zatem nadwyżka pomiędzy kwotą uzyskanego przychodu a kosztami uzyskania przychodu, które ustala się do wysokości wartości udziałów z dnia ich nabycia w drodze umowy darowizny. Ustawa nie precyzuje znaczenia nadanego w przytoczonym przepisie pojęciu "wartości (udziału) z dnia nabycia spadku lub darowizny". Sformułowanie to należy więc rozumieć, jako wartość rynkową udziału z dnia darowizny. Za taką interpretacją przemawia w szczególności fakt, iż właśnie wartość rynkowa stanowi zgodnie z art. 8 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1963 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późn. zm.) podstawę opodatkowania nabycia udziału podatkiem od darowizn. Zatem koszty uzyskania przychodu należy ustalić w wysokości nie wyższej niż wartość rynkowa umorzonych udziałów z dnia nabycia w drodze darowizny.

Na wnioskodawcy, jako płatniku, co do zasady będzie ciążył obowiązek pobrania i wpłacenia do właściwego organu podatkowego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 4 ustawy wnioskodawca jako płatnik jest obowiązany pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1 pkt 4 tej ustawy. Natomiast w myśl art. 42 ust. 1 ww. ustawy wnioskodawca ma przekazać kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Z kolei zgodnie z art. 42 ust. 1a ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Konkludując, w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód rozumiany jako nadwyżka przychodu faktycznie otrzymanego przez wspólnika, czyli otrzymane od wnioskodawcy wynagrodzenie za umarzane udziały, nad wartością rynkową tych udziałów wykazaną w umowie darowizny z dnia ich nabycia w drodze darowizny. Zatem, jeżeli otrzymane przez wspólnika wynagrodzenie za umorzone udziały będzie niższe lub równe ich wartości rynkowej wykazanej w umowie darowizny wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku, gdyż nie powstanie nadwyżka i obowiązek zapłaty podatku dochodowego w ogóle nie powstanie. W takim przypadku wnioskodawca nie będzie miał obowiązku złożenia rocznych deklaracji, o których stanowi art. 42 ust. 1a ustawy ani żadnej informacji podatkowej jako płatnik. Natomiast jeżeli otrzymane przez wspólnika wynagrodzenie za umorzone udziały będzie wyższe niż ich wartość rynkowa wykazana w umowie darowizny, wnioskodawca będzie zobowiązany jako płatnik do poboru a następnie odprowadzenia 19% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od wysokości nadwyżki. W takiej sytuacji wnioskodawca będzie miał obowiązek złożenia rocznych deklaracji, o których stanowi art. 42 ust. 1a ustawy. Oprócz wyżej określonej rocznej deklaracji wnioskodawca, jako płatnik nie będzie miał obowiązku złożenia innych informacji podatkowych.

Na poparcie własnego stanowiska wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 maja 2010 r., znak. IBPB II/2/415-244/10/ŁCz oraz z dnia 15 kwietnia 2010 r., znak: IBPB II/2/415-79/10/JG, a także w cytowanych tam interpretacjach indywidualnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl