IBPBII/2/415-699/11/MMa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-699/11/MMa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 8 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 22 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z dnia 10 sierpnia 2011 r. Znak: IBPB II/2/415-699/11/MMa wezwano wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 22 sierpnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Matka wnioskodawcy zmarła w dniu 12 marca 2009 r. W spadku po matce wnioskodawca nabył udział w działce stanowiącej masę spadkową. Przedmiotowa działka, od której należny jest podatek z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości była zwolniona od podatku od spadków i darowizn. Powyższa nieruchomość sprzedana została aktem notarialnym z dnia 22 marca 2010 r. oraz 5 maja 2010 r. za kwotę 1.500.000 zł. Na wnioskodawcę przypadła kwota 300.000 zł tj. zgodnie ze spadkiem 1/5 wartości nieruchomości (20%).

Przedmiotowa działka obciążona była zgodnie z postanowieniem sądowym z dnia 2 grudnia 2008 r. dopłatami do sąsiadów w związku ze zniesieniem współwłasności, które jako spadkobierca wnioskodawca musiał spłacić po zmarłej matce w 1/5, gdyż taki udział wnioskodawca posiadał w spadku.

W związku z powyższym, łączna kwota dopłat do sąsiadów, które zostały zapłacone po zmarłej wyniosły zgodnie z postanowieniem sądowym 559.753,66 zł Z ww. kwoty udział wnioskodawcy w spłacie zgodnie ze spadkiem wynosił 1/5 (559.753,66 zł x 1/5 = 111.950,73 zł). Kwota powyższa została wpisana przez wnioskodawcę do PIT-39 za 2010 r. jako koszty uzyskania przychodów.

Wnioskodawca przewiduje wydatki na własne cele mieszkaniowe tj. remont w kwocie 50.000 zł do dwóch lat, od końca roku podatkowego, w którym dokonano odpłatnego zbycia. Obliczenie kwoty dochodu zwolnionego dokonano w następujący sposób:

(dochód x wydatki na cele mieszkaniowe) (188.049,27 zł x 50.000 zł)

- ----------------------- = --------------------- = 31.341,54 zł

przychód 300.000 zł

Dochód do opodatkowania 188.049,27 zł - 31.341,54 zł = 156.707,73 zł

Podatek należny 156.708 zł x 19% = 29.774,52 zł

Kwotę podatku należnego wnioskodawca wpłacił przelewem bankowym.

Wnioskodawca wskazał również, że kwota dopłat do sąsiadów, faktycznie przez niego zapłacona jest kosztem uzyskania przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy działka ze spadku, który został zwolniony od podatku od spadków i darowizn powinna być zwolniona od podatku od przychodu z odpłatnego zbycia.

Czy w koszty uzyskania przychodów można wliczyć obciążenia sprzedanej ze spadku działki w postaci dopłat do sąsiadów według postanowienia sądowego.

Zdaniem wnioskodawcy, działka ze spadku była zwolniona od podatku spadkowego (spadek od matki) więc sprzedaż tej działki też powinna być zwolniona od podatku od dochodu z odpłatnego zbycia bez względu czy nastąpiło to przed upływem 5 lat od nabycia spadku.

Wnioskodawca wskazuje również, że z kwoty sprzedaży działki pokrył dług po matce związany z działką, tj. 36.000 zł jako zwrot zaliczki (1/5 całej zaliczki według spadku) na rzecz osoby trzeciej po jej rezygnacji z zakupu działki.

Na kwotę powyższą wnioskodawca zaciągnął pożyczkę, którą spłacił po sprzedaży działki. Wnioskodawca wskazał ponadto, że z uwagi na jego niski dochód zapłata wysokiego podatku zagraża bytowi materialnemu jego i jego rodziny.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie należy wskazać, iż błędny w niniejszej sprawie jest argument wnioskodawcy, że w związku ze zwolnieniem działki od podatku od spadków i darowizn, sprzedaż udziału w przedmiotowej nieruchomości nabytego w spadku również powinna być zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych bez względu na to czy sprzedaż ta nastąpiła przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, czy też nie. W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia po pierwsze z dwoma różnymi przedmiotami opodatkowania, a po drugie dotyczą one innych podatków. W przedmiotowej sprawie przedmiotem opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych będzie sprzedaż udziału w nieruchomości nabytego w spadku, a nie nabycie udziału w nieruchomości w drodze spadku. Innymi słowy czynność nabycia udziału w spadku podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn co oznacza, że nabycie udziału w spadku nie podlega juz opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie natomiast czynność odpłatnego zbycia udziału, która opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn już nie podlega. Tym samym nie zachodzi tutaj zależność, która umożliwiałaby zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych w momencie zwolnienia z zapłaty podatku od spadków i darowizn. Zapłata lub zwolnienie z podatku od spadków i darowizn oraz z podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczą zupełnie różnych czynności prawnych - w pierwszym przypadku mamy opodatkowaną czynność nabycia nieruchomości natomiast w drugim opodatkowaniu podlega odpłatne zbycie nieruchomości. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje żadnych zwolnień tylko z tego tytułu, że zbywana nieruchomość nabyta została uprzednio w spadku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w dniu 12 marca 2009 r. zmarła matka wnioskodawcy, po której nabył on udział 1/5 w nieruchomości. Następnie w 2010 r. przedmiotowa nieruchomość została sprzedana za kwotę 1.500.000 zł. Wnioskodawca przypadła 1/5 ceny uzyskanej ze sprzedaży ww. nieruchomości, tj. kwota 300.000 zł.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek - to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych.

Stosownie do art. 924 i 925 ww. ustawy spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Tak więc dniem nabycia spadku przez wnioskodawcę i pozostałych spadkobierców jest data śmierci spadkodawczyni.

Natomiast zgodnie z art. 1035 ustawy - Kodeks cywilny, jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego stosuje się przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że za datę nabycia udziału 1/5 w nieruchomości należy przyjąć dzień 12 marca 2009 r., tj. datę śmierci matki wnioskodawcy. Sprzedaży przedmiotowego udziału w nieruchomości dokonano natomiast w 2010 r. czyli przed upływem pięcioletniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, zatem przychód uzyskany ze sprzedaży tego udziału będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością, np. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości).

Natomiast stosownie do art. 22 ust. 6d ww. ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że będącą przedmiotem spadku po matce nieruchomość na mocy postanowienia Sądu z dnia 2 grudnia 2008 r. o zniesieniu współwłasności była obciążona dopłatami dla sąsiadów a wnioskodawca przyjmując spadek został obowiązany do spłaty zobowiązań w części jaka odpowiadała udziałowi nabytemu w spadku. Spłaty tej dokonał. Wątpliwości wnioskodawcy budzi fakt czy kwotę dopłat dla sąsiadów jakie wnioskodawca spłacił zgodnie z przypadającym mu udziałem w spadku można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Należy zauważyć, iż w dniu śmierci spadkodawczyni ciążące na niej zobowiązania automatycznie stały się, wyrażonym w polskiej nomenklaturze prawnej długiem spadkowym, do spłaty którego zobligowani są spadkobiercy przyjmujący spadek. Wnioskodawca spłacając zasądzone postanowieniem Sądu z dnia 2 grudnia 2008 r. dopłaty na rzecz sąsiadów dokonał zatem spłaty długu spadkowego wynikającego ze zobowiązań jakie spoczywały na zmarłej. Wnioskodawca przyjmując spadek przejął w postaci długu spadkowego obowiązki spłaty zasądzonych sąsiadom zmarłej dopłat, co jest konsekwencją art. 922 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że niespłacone świadczenie przez spadkodawcę stanowi dług spadkowy. Należy zaznaczyć, że spłata takiego zadłużenia ciąży na wnioskodawcy bez względu na to czy sprzeda nieruchomość, czy też nie. Skoro tak, to nie jest to wydatek poniesiony w związku z odpłatnym zbyciem nieruchomości. Innymi słowy, wnioskodawca ma obowiązek uregulować zadłużenie spadkodawczyni dlatego, że nabył spadek, a nie dlatego, że spadek sprzedaje. Tym samym niezależnie od tego czy doszłoby do sprzedaży udziału w nieruchomości, czy też nie - obowiązkiem wnioskodawcy przyjmując spadek stało się uregulowanie długu po zmarłej. Kwoty dopłat jakich wnioskodawca dokonał na rzecz sąsiadów nie można też zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, gdyż art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje, że do kosztów uzyskania przychodu w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych w spadku można zaliczyć wyłącznie nakłady na nieruchomość zwiększające jej wartość oraz zapłacony podatek od spadków i darowizn. Wnioskodawca udział w nieruchomości nabył nieodpłatnie, gdyż udział ten odziedziczył. Był też zwolniony z podatku od spadku a jedynie dokonał spłaty sąsiadów. Spłata nie jest przy tym nakładem na nieruchomość, ale długiem spadkowym czyli zobowiązaniem, które ciążyło na matce, a które wnioskodawca musiał uregulować z samego faktu bycia jej spadkobiercą. Tym samym wnioskodawca nie miał prawa pomniejszyć uzyskanego ze sprzedaży udziału przychodu o kwotę 111.950,73 zł, gdyż kwota ta stanowiła dług spadkowy i w żaden sposób nie mieściła się w kategoriach definicji kosztów uzyskania przychodu zawartej w art. 22 ust. 6d ustawy.

Wnioskodawca wskazał również, że pokrył inny dług po zmarłej matce w wysokości 36.000 zł. Kwota ta stanowiła zwrot zaliczki na rzecz nabywcy, który wycofał się z zakupu działki. Celem spłaty ww. zobowiązania wnioskodawca zaciągnął prywatną pożyczkę, która następnie została spłacona ze środków uzyskanych ze sprzedaży udziału w nieruchomości. Również ta kwota jest długiem spadkowym i nie może ona pomniejszać przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w nieruchomości jako koszt uzyskania przychodu.

W myśl art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

* dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

* dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Należy wyjaśnić, iż powyższe zwolnienie obejmować będzie taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. W sytuacji gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Dochód zwolniony należy zatem obliczyć według następującego wzoru:

W

dochód zwolniony = D x ------

P

gdzie:

D - dochód ze sprzedaży - wykazany w poz. 24 PIT-39,

W - wydatki na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

P - przychód ze sprzedaży wykazany w poz. 21 PIT-39.

Tak obliczoną kwotę dochodu zwolnionego wykazuje się w PIT-39 w poz. 26. Różnica między kwotą dochodu z poz. 24 PIT-39 a kwotą dochodu zwolnionego z poz. 26 stanowić będzie podstawę opodatkowania.

Zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

1.

wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,

2.

wydatki poniesione na:

a.

spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,

b.

spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),

c.

spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)

- w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

Katalog wydatków wymienionych w art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ustawy ma charakter zamknięty, jest to wyliczenie enumeratywne.

Stosownie do art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 28 za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

1.

nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

2.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Dodatkowo ustawodawca w art. 21 ust. 29 ww. ustawy wskazuje, iż w przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c), stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c) oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c).

Należy również wskazać, iż przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 21 ust. 30). Innymi słowy chodzi o to, ażeby nie kumulować ulg i nie odliczać dwukrotnie tych samych kwot, z tytułu różnych ulg i zwolnień.

Podatnik korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, zobowiązany jest więc wykazać kwotę dochodu korzystającego ze zwolnienia w zeznaniu podatkowym dotyczącym dochodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych PIT-39.

Natomiast w przypadku niewypełnienia powyższych warunków zwolnienia, podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa powyżej i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę. Odsetki te są naliczane od następnego dnia po upływie 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, za który składane jest zeznanie do dnia zapłaty podatku (art. 30e ust. 7 ww. ustawy).

Tym samym wydatek na remont budynku lub lokalu mieszkalnego stanowiącego własność lub współwłasność wnioskodawcy stanowić może wydatek na własne cele mieszkaniowe wnioskodawcy, uwzględniany do obliczenia dochodu zwolnionego. Wydatkiem takim nie będzie natomiast wydatek na spłatę pożyczki zaciągniętej na zwrot zadatku pobranego przez matkę wnioskodawcy, gdyż pożyczki tej wnioskodawca nie zaciągnął na własne cele mieszkaniowe, ale dla spłaty długu spadkowego.

Reasumując stwierdzić należy, iż przychód ze sprzedaży udziału 1/5 w przedmiotowej nieruchomości z uwagi na fakt, że sprzedaż ta została dokonana przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy. Przychód ten może jednak podlegać zwolnieniu z opodatkowania w przypadku jego wydatkowania na tzw. cele mieszkaniowe zgodnie ze zwolnieniem zawartym w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o ile zostaną spełnione przez wnioskodawcę warunki do skorzystania z tego zwolnienia. Przedmiotowemu zwolnieniu podlegać będą udokumentowane wydatki poniesione na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy.

Wskazać należy, że spłaty zobowiązań jakie ciążyły na zmarłej i jakich wnioskodawca dokonał w wysokości przypadającej na jego udział w spadku nie wpływają na wysokość przychodu podlegającego opodatkowaniu. Stanowią one bowiem dług spadkowy, nie są zatem ani kosztem uzyskania przychodów, ani też nie mogą pomniejszać przychodu podlegającego opodatkowaniu jako koszty odpłatnego zbycia.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Nadto, zgodnie z zasadą powszechności i równości opodatkowania argument wnioskodawcy, iż zwolnienie z podatku jest uzasadnione faktem pogorszenia sytuacji materialnej wnioskodawcy i jego rodziny nie może znaleźć akceptacji. Ustawa obowiązek podatkowy nakłada na wszystkich podatników, każdy z nich jest zobligowany do odprowadzenia podatków na zasadach przewidzianych prawem. Uzyskując przychód w wysokości 300.000 zł wnioskodawca powinien zadysponować tą kwotą z pełną świadomością, że ciąży na nim zobowiązanie podatkowe.

W odniesieniu do przedstawionych kwot podanych we wniosku, Organ informuje, iż ewentualne przeliczenia, jakich należałoby dokonać nie należą do kompetencji tut. Organu. Organ nie może na podstawie podanych przez wnioskodawcę we wniosku wartości dokonywać wyliczenia kwoty podatku do zapłaty. Organ wskazał natomiast wnioskodawcy w jaki sposób ma wyliczyć podstawę opodatkowania zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże bez dokonywania wyliczeń kwoty dochodu do opodatkowania i podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl