IBPBII/2/415-689/13/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-689/13/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 1 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniach 13 i 19 sierpnia 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne m.in. w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne m.in. w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu lokalu mieszkalnego.

W związku ze stwierdzonymi brakami formalnymi, pismem z dnia 6 sierpnia 2013 r. Znak: IBPB II/2/415-689/13/MW wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniach 13 i 19 sierpnia 2013 r.

We wskazanym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem mieszkania, które od kilku lat wynajmuje. W aktualnej umowie, którą wnioskodawca zawarł z wynajmującym, podana jest ogólna kwota otrzymywana od wynajmującego. Z tej kwoty wnioskodawca płaci osobiście czynsz do Spółdzielni Mieszkaniowej, jak również sam opłaca opłaty za media zgodnie ze stanami liczników (światło, woda, telewizja) i od tej ogólnej kwoty wnioskodawca płaci podatek ryczałtowy. Zgodnie z prawem obowiązek uiszczania opłat za czynsz do Spółdzielni Mieszkaniowej ciąży na wnioskodawcy.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć aneks do umowy najmu, zgodnie z którym ogólna kwota jaką otrzymuje będzie "rozbita" na: czysty dochód, stawkę czynszową, którą co miesiąc wnioskodawca musi uiszczać do Spółdzielni Mieszkaniowej oraz media - w zależności od zużycia wynajmującego. W dalszym ciągu wynajmujący będzie płacił całość kwoty a wnioskodawca sam będzie uiszczać opłaty za czynsz i media. Po zawarciu aneksu z wynajmującym wnioskodawca w dalszym ciągu chce płacić podatek ryczałtowy, ale od kwoty "czystego dochodu", gdyż reszta opłat nie jest jego dochodem.

Wnioskodawca wskazał, że zarówno z obecnie obowiązującej umowy z wynajmującym jak i z aneksu, który zamierza zawrzeć wynika, że to wnioskodawca jest zobowiązany do uiszczania opłat za czynsz i media.

W związku z powyższym zdarzeniem zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawca może zawrzeć aneks do umowy z wyszczególnieniem czynszu i czy podatek będzie płacić od kwoty pomniejszonej o czynsz (czysty dochód).

Zdaniem wnioskodawcy, nie ma żadnych przeszkód aby taki aneks do umowy mógł zawrzeć. Wnioskodawca posiada spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu i zawarcie aneksu nie wymaga zgody Spółdzielni Mieszkaniowej. Po zawarciu aneksu do umowy podatek, który wnioskodawca chce płacić będzie liczony od kwoty pomniejszonej o czynsz, czyli od kwoty "czystego dochodu".

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zauważyć należy, że przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie o sposób opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu lokalu mieszkalnego. Natomiast w zakresie dopuszczalności zawarcia aneksu do umowy najmu wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stosownie do uregulowań zawartych w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), jednym ze źródeł przychodów jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Przychodami - w myśl art. 11 ust. 1 powołanej ustawy - z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Oznacza to, że określenia wysokości przychodu z najmu zaliczanego do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc najmu niestanowiącego pozarolniczej działalności gospodarczej, należy dokonywać w oparciu o postanowienia wyżej powołanego art. 11 tejże ustawy.

Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do zapisu art. 6 ust. 1a ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych wynika, że podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże, aby powstał przychód po stronie wynajmującego muszą zaistnieć dodatkowe przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego.

Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu (przykładowo opłaty związane z lokalem takie jak: czynsz uiszczany w spółdzielni, opłaty za wodę, energię, gaz, itp.), jeżeli z umowy wynikać będzie, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w aktualnie obowiązującej umowie najmu, którą wnioskodawca zawarł z najemcą podana jest ogólna kwota, którą wnioskodawca otrzymuje od najemcy i z tej kwoty wnioskodawca płaci osobiście czynsz do Spółdzielni Mieszkaniowej, jak również sam opłaca opłaty za media zgodnie ze stanami liczników (światło, woda, telewizja). Z tej ogólnej kwoty wnioskodawca płaci podatek ryczałtowy. Wnioskodawca zamierza zawrzeć aneks do umowy najmu, zgodnie z którym ogólna kwota jaką otrzymuje będzie podzielona na: czysty dochód, stawkę czynszową oraz media. Wnioskodawca wskazał, że zarówno z obecnie obowiązującej umowy najmu jak i z aneksu, który zamierza zawrzeć wynika, że to wnioskodawca jest zobowiązany do uiszczania opłat za czynsz i media.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że przychodem podlegającym opodatkowaniu z tytułu najmu lokalu mieszkalnego będzie kwota czynszu wynikająca z umowy najmu ("czysty dochód"), jak i otrzymane od najemcy należności z tytułu kosztów eksploatacji lokalu, tj. czynszu uiszczanego do Spółdzielni Mieszkaniowej i opłat za media, bowiem zgodnie z zawartą umową najmu jak również aneksem, który wnioskodawca zamierza zawrzeć, to na wnioskodawcy jako wynajmującym ciąży i nadal będzie ciążył obowiązek ponoszenia opłat eksploatacyjnych związanych z wynajmowanym lokalem.

Jednocześnie podkreślić należy, iż w przypadku wyboru opodatkowania przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, co znajduje zastosowanie w niniejszej sprawie, podstawą opodatkowania jest przychód z najmu, a nie dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem a kosztami jego uzyskania. Dlatego też twierdzenie wnioskodawcy, że chce płacić zryczałtowany podatek od kwoty "czystego dochodu", gdyż reszta opłat nie jest jego dochodem, należało uznać za bezzasadne.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl