IBPBII/2/415-622/12/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-622/12/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 27 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie ustalenia wysokości kosztów uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia akcji spółki komandytowo-akcyjnej objętych w zamian za wkład niepieniężny (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie ustalenia wysokości kosztów uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia akcji spółki komandytowo-akcyjnej objętych w zamian za wkład niepieniężny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w przyszłości planuje wniesienie do spółki osobowej działającej w formule spółki komandytowo-akcyjnej (określanej dalej mianem "SKA") będącej spółką osobową wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci udziałów jakie zamierza on nabyć w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Za dokonany do SKA aport wnioskodawca uzyska akcje w podwyższonym kapitale zakładowym tego podmiotu. Wartość nominalna akcji objętych w SKA odpowiadać będzie wartości rynkowej przedmiotu aportu to jest wartości rynkowej udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, stanowiących dotychczas własność wnioskodawcy. Wnioskodawca jako akcjonariusz będzie uczestniczyć w zysku SKA proporcjonalnie do objętych akcji. W przypadku, gdy SKA wypracuje zysk, a następnie uchwałą walnego zgromadzenia zysk ten zostanie podzielony, wówczas wnioskodawca - jako akcjonariusz - będzie uzyskiwać dochody z tytułu otrzymanej dywidendy.

Spółka komandytowo-akcyjna po jej powstaniu prowadzić może zarówno działalność w zakresie sprzedaży towarów jak i świadczenia usług, nie jest także wykluczone, iż będzie dokonywała zbycia praw majątkowych czy akcji lub udziałów stanowiących dotychczas jej własność.

Wnioskodawca nie wyklucza możliwości, iż po pewnym okresie czasu dokona odpłatnego zbycia uzyskanych przez siebie akcji w SKA, uprzednio pokrytych aportem w postaci udziałów w spółce z o.o. na rzecz osoby trzeciej. Wnioskodawca nie prowadzi przy tym działalności gospodarczej w zakresie odpłatnego zbywania papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych.

W zależności od sytuacji oraz ze względu na mniejsze koszty funkcjonowania spółki jawnej możliwe jest także w przyszłości dokonanie przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w inną spółkę osobową tj. w spółkę jawną lub komandytową, w której wnioskodawca uzyska pozycję wspólnika.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przypadku odpłatnego zbycia przez osobę fizyczną akcji w spółce komandytowo-akcyjnej uzyskanych za wniesiony do tego podmiotu aport w postaci udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością wnioskodawca może przyjąć wartość nominalną zbywanych akcji jako koszt uzyskania przychodów... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 22 ust. 1f pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia przez wnioskodawcę akcji w spółce komandytowo-akcyjnej objętych za wkład niepieniężny w postaci udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, za koszt uzyskania przychodów uznana być winna nominalna wartość akcji objętych w zamian za ww. wkład. Za ww. poglądem przemawiają następujące argumenty:

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera odrębnych regulacji określających zasady ustalania dochodów do opodatkowania w przypadku zbycia akcji w spółce komandytowo-akcyjnej posiadanych przez osobę fizyczną. W związku z tym w przekonaniu wnioskodawcy zasadne jest zastosowanie tych regulacji, które dotyczą skutków podatkowych sprzedaży akcji jako papierów wartościowych.

Artykuł 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że źródłem przychodów są m.in. przychody z kapitałów pieniężnych, do których zalicza się również należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych. W zakresie definicji papierów wartościowych przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odsyłają do przepisu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.), który pod tym pojęciem rozumie m.in. akcje. Ze względu na fakt, że SKA emituje akcje, odpłatne zbycie akcji SKA prowadzić może do powstania po stronie zbywającego będącego osobą fizyczną dochodów z kapitałów pieniężnych. Zauważyć przy tym należy, że ani ta ustawa, ani też Kodeks spółek handlowych nie różnicują charakteru akcji w zależności od tego czy są one emitowane przez spółkę akcyjną, czy też spółkę komandytowo-akcyjną.

Zgodnie z dalszymi przepisami ww. ustawy dochód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych ustala się na podstawie przepisu art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 30 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, który doprecyzowuje zasadę ustalania ww. dochodu do opodatkowania, dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14. Ze względu na fakt, iż przedmiotowe akcje zostaną uzyskane przez wnioskodawcę za wniesienie wkładu niepieniężnego w innej postaci aniżeli przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, zastosowanie winny znaleźć zapisy art. 22 ust. 1f pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego wynika, że w przypadku odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny, na dzień zbycia tych udziałów (akcji) albo wkładów, koszt uzyskania przychodów ustala się w wysokości nominalnej wartości objętych udziałów (akcji) albo wkładów z dnia ich objęcia - jeżeli te udziały (akcje) albo wkłady zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część (...). Zaznaczyć należy, że przepis ten wprost odnosi się do sprzedaży papierów wartościowych (w tym przypadku akcji) bez zróżnicowania charakteru prawnego podmiotu, który owe akcje wyemitował. Nie ma zatem żadnych podstaw, aby w przypadku odpłatnego zbycia przez akcjonariusza akcji w spółce komandytowo-akcyjnej uzyskanych w warunkach opisanych w ww. przepisie tj. wydanych za wkład niepieniężny w innej postaci aniżeli przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, zastosowanie ww. regulacji miało być z jakichkolwiek powodów wyłączone. Ów brak zróżnicowania wynika także z pozostałych powołanych w niniejszej interpretacji zapisów ustawy, w tym z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz z art. 30b ust. 1 ww. ustawy gdzie mowa jest ogólnie o papierach wartościowych (do których zaliczane są akcje) bez wprowadzania normatywnego rozróżnienia pomiędzy papierami wartościowymi emitowanymi przez spółki kapitałowe a wydawanymi przez spółkę komandytowo-akcyjną jako spółkę osobową. W związku z czym w przekonaniu wnioskodawcy w pełni uzasadniony jest pogląd, iż koszt uzyskania przychodów w przypadku zbycia akcji w spółce komandytowo-akcyjnej objętych za wkład niepieniężny nie stanowiący przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinien być ustalany w taki sam sposób tj. winien być on odnoszony do wartości nominalnej akcji uzyskanych przez akcjonariusza za aport, zgodnie z literalnym brzmieniem art. 22 ust. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca wskazuje, że w przypadku interpretowania przepisów prawa podatkowego decydujące znaczenie posiada wykładnia literalna, zaś wnioski wskazane w treści niniejszego zapytania odpowiadają gramatycznemu zapisowi ustawy.

Zdaniem wnioskodawcy, analogiczne jak przedstawione powyżej stanowisko zajmuje także szereg organów podatkowych i jako przykład wskazuje:

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 16 lutego 2012 r. Znak: IPTPB2/415-778/11-2/Kr,

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 sierpnia 2010 r. Znak: IPPB2/415-495/10-2/MK,

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 stycznia 2008 r. Znak: IPPB1/415-270/07-2/AŻ oraz z dnia 21 kwietnia 2008 r. Nr IP-PB3-423-148/08-2/MS,

* wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 15 kwietnia 2011 r. SA/Wr 464/11.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w zakresie pytania nr 1. Ocena stanowiska w zakresie pytania nr 2 i 3, została zawarta w odrębnych interpretacjach.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 7 tejże ustawy są kapitały pieniężne i inne prawa majątkowe w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

W zakresie definicji papierów wartościowych przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odsyłają do przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. a tej ustawy, akcje są zaliczane do papierów wartościowych. Należy przy tym zauważyć, że ww. ustawa o obrocie instrumentami finansowymi nie różnicuje akcji na te emitowane w spółkach akcyjnych i te emitowane w spółkach komandytowo-akcyjnych. Podobnie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych posługują się w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a pojęciem "papiery wartościowe" nie ograniczając go tym samym jedynie do akcji w spółkach mających osobowość prawną.

Przepis art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Dochodem, o którym mowa w art. 30b ust. 1 tej ustawy podatkowej jest zgodnie z ust. 2 pkt 1 tego artykułu różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14. Przy czym, w myśl art. 30b ust. 4 ww. ustawy, przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli odpłatne zbycie papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacja praw z nich wynikających następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Dochodów, o których mowa zgodnie z art. 30b ust. 5 ustawy nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.

Ustawodawca regulując zasady ustalania kosztów uzyskania przychodów ze sprzedaży akcji, uzależnił je od sposobu nabycia (objęcia) zbywanych akcji.

Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny, na dzień zbycia tych udziałów (akcji) albo wkładów, koszt uzyskania przychodów ustala się w wysokości:

1.

nominalnej wartości objętych udziałów (akcji) albo wkładów z dnia ich objęcia - jeżeli te udziały (akcje) albo wkłady zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część;

2.

przyjętej dla celów podatkowych wartości składników przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, wynikającej z ksiąg i ewidencji, o których mowa w art. 24a ust. 1, określonej na dzień objęcia tych udziałów (akcji), wkładów, nie wyższej jednak niż ich wartość nominalna z dnia objęcia.

Jak wynika z powyższego, ustalenie kosztów uzyskania przychodu w oparciu o cyt. wyżej art. 22 ust. 1f ww. ustawy może nastąpić jedynie w przypadku odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w spółce objętych w zamian za wkład niepieniężny (aport).

W przypadku natomiast zbycia udziałów (akcji), objętych w zamian za wkład pieniężny zastosowanie znajduje art. 23 ust. 1 pkt 38 powołanej ustawy, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że wnioskodawca planuje wnieść do spółki komandytowo-akcyjnej udziały w spółce z o.o. Za wniesiony wkład wnioskodawca otrzyma akcje w podwyższonym kapitale zakładowym spółki komandytowo-akcyjnej, które po pewnym okresie czasu odpłatnie zbędzie na rzecz osoby trzeciej. Przy czym wartość nominalna akcji odpowiadać będzie rynkowej wartości udziałów w spółce z o.o.

Istotą przedmiotowej sprawy jest ustalenie kosztu uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia akcji spółki komandytowo-akcyjnej. Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 22 ust. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztem uzyskania przychodu będzie nominalna wartość akcji spółki komandytowo-akcyjnej objętych przez wnioskodawcę za aport w postaci udziałów spółki z o.o.

Taki sposób ustalenia przez wnioskodawcę kosztu uzyskania przychodu w przypadku odpłatnego zbycia akcji spółki komandytowo-akcyjnej objętych w zamian za aport w postaci udziałów spółki z o.o. jest jednak nieprawidłowy, jako że wnioskodawca przy ustalaniu owych kosztów nie uwzględnił w ogóle okoliczności, że wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej jest czynnością neutralną podatkowo, która nie stanowi formy odpłatnego zbycia ani podlegającego opodatkowaniu objęcia akcji w zamian za wkład niepieniężny.

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów w dniu 14 marca 2011 r. podjął uchwałę sygn. akt II FPS 8/10, w której wskazał m.in., że (...) Wniesienie aportu do spółki osobowej nie jest zatem "zbyciem udziałów", o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) u.p.d.o.f. Relacja tego przepisu ustawy do jej art. 17 ust. 1 pkt 9 jest jak lex specjalis do lex generali. Jeśli w majątku podatnika pojawia się przychód otrzymany w zamian za wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki, to przychód taki jest opodatkowany tylko wówczas, gdy spółka ta posiada osobowość prawną. Otrzymanie udziałów w spółce osobowej w zamian za wkład niepieniężny jest więc podatkowo obojętne. Tym samym w związku z wniesieniem wkładu do spółki osobowej w drodze aportu nie powstaje przychód, który mógłby być opodatkowany. (...).

Powyższe oznacza, że za koszt nabycia akcji spółki komandytowo-akcyjnej nie można uznać wartości nominalnej akcji z dnia ich objęcia przez wnioskodawcę, skoro - jak stwierdził NSA - wniesienie wkładu do spółki osobowej w drodze aportu nie powoduje powstanie przychodu, który mógłby być opodatkowany.

Innymi słowy, w wyniku wniesienia przez wnioskodawcę do spółki komandytowo-akcyjnej udziałów w spółce z o.o. nie następuje ich odpłatne zbycie, podobnie jak nie następuje podlegające opodatkowaniu objęcie akcji w zamian za wkład niepieniężny, gdyż spółka komandytowo-akcyjna nie jest spółką kapitałową.

Skoro tak, to w przedmiotowej sprawie kosztem nabycia przez wnioskodawcę akcji spółki komandytowo-akcyjnej będzie wartość historyczna nabycia przez wnioskodawcę udziałów w spółce z o.o. czyli koszty jakie poniósł wnioskodawca przy nabyciu (objęciu) przedmiotowych udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

Przedmiotowe koszty historyczne należy określić na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38, jeżeli nabycie przez wnioskodawcę przedmiotowych udziałów w spółce z o.o. nastąpiło w zamian za wkład pieniężny, lub na podstawie art. 22 ust. 1f jeżeli nabycie przedmiotowych udziałów przez wnioskodawcę nastąpiło w zamian za wkład niepieniężny.

Wyłączenie z opodatkowania z uwagi na brak przychodu z tytułu wniesienia wkładu do spółki komandytowo-akcyjnej i objęcie akcji nie może powodować, że wartość, która była neutralna podatkowo w momencie gdy istniała kwestia rozpoznania przychodu do opodatkowania - w sytuacji sprzedaży objętych za wkład akcji stanowić będzie koszt uzyskania przychodu. Skoro wnioskodawca na moment objęcia akcji nie opodatkuje ich wartości nominalnej, która ma zostać ustalona na poziomie rynkowej wartości udziałów w spółce z o.o., gdyż opodatkowaniu podlega objęcie w zamian za wkład niepieniężny akcji w spółce kapitałowej a nie osobowej, to nie istnieje powód, dla którego w koszty mógłby sobie zaliczać wartość ustaloną w czasie neutralnej podatkowo operacji wniesienia aportu do spółki osobowej. Wykładnia wnioskodawcy stawiałaby akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej w sytuacji uprzywilejowanej względem akcjonariusza spółki akcyjnej (odpowiednio udziałowca spółki z o.o.), którzy do kosztów uzyskania przychodu zaliczaliby wartość nominalną akcji (udziałów), która uprzednio była dla nich źródłem przychodów. Burzyłaby tym samym związek między obejmowaniem akcji a ich odpłatnym zbyciem w zakresie ustalania źródła przychodów i kosztów ich uzyskania jaki ustawodawca przewidział w ustawie. Tymczasem nie istnieją konstytucyjne przesłanki, aby na podstawie tych samych przepisów odmiennie traktować akcjonariuszy tylko dlatego, że u jednych - tj. akcjonariuszy w spółkach osobowych brak jest podstawy prawnej do opodatkowania przychodu z tytułu objęcia akcji w ich wartości nominalnej, jak to się czyni u akcjonariuszy spółek kapitałowych.

Reasumując, wniesienie aportu do spółek osobowych jest neutralne podatkowo. Zatem wnioskodawca wnosząc aport do spółki komandytowo-akcyjnej nie osiągnie przychodu i tym samym nie rozpozna kosztu z tytułu odpłatnego zbycia objętych w ten sposób akcji w takiej wysokości, jak akcjonariusz spółki akcyjnej, który uprzednio przychód opodatkował. Nie można więc uznać za prawidłowe stanowiska wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku zbycia akcji spółki komandytowo-akcyjnej kosztem będzie wartość nominalna tych akcji z dnia ich objęcia, a więc wartość rynkowa przedmiotu aportu. W przedmiotowej sprawie kosztem uzyskania przychodu będą wyłącznie wydatki historyczne poniesione na nabycie udziałów spółki z o.o.

W odniesieniu do powołanych przez wnioskodawcę interpretacji Ministra Finansów, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Interpretacje te zostały w większości wydane w okresie, kiedy Minister Finansów poprzez działających w jego imieniu Dyrektorów Izb Skarbowych prezentował będące przedmiotem wielu rozbieżności w orzecznictwie stanowisko, że wniesienie aportu do spółki osobowej jest podlegającym opodatkowaniu odpłatnym zbyciem, stąd dopuszczał aktualizowanie kosztów uzyskania przychodów w sposób, który proponuje wnioskodawca. Po zmianie linii orzekania w interpretacjach indywidualnych zgodnie z wykładnią Naczelnego Sądu Administracyjnego, w myśl której operacja wniesienia aportu do spółki osobowej jest neutralna podatkowo, dopuszczanie do generowania wyłącznie kosztów uzyskania przychodów przy braku uprzednio podlegającego opodatkowaniu przychodu straciło rację bytu. Nie mniej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach podjął kroki aby wyeliminowane zostały z obrotu interpretacje indywidualne prezentujące rozbieżne stanowiska.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl