IBPBII/2/415-602/09/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-602/09/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 4 czerwca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 23 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych naliczania odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach Rad Rodziców - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych naliczania odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach Rad Rodziców.

W związku z brakami formalnymi wniosku, pismem z dnia 20 lipca 2009 r. Znak: IBPB II/2/415-602/09/MM, IBPB I/2/423-636/09/MS wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 23 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca będący bankiem prowadzi rachunki oszczędnościowe (oszczędnościowo-rozliczeniowe) m.in. dla takich podmiotów jak Rada Rodziców. Zgodnie z umowami rachunków bankowych środki pieniężne ulokowane na tych rachunkach są oprocentowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odsetki naliczone od środków zgromadzonych na rachunkach Rad Rodziców podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w oparciu o art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym na banku ciążą obowiązki płatnika.

W ocenie Banku, odsetki gromadzone na rachunkach bankowych takich podmiotów jak Rada Rodziców, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a tym samym na banku nie ciążą obowiązki płatnika.

Kluczowe znaczenie w tej sprawie ma identyfikacja podmiotowa Rady Rodziców. W ocenie Banku wydaje się, iż podmiot ten należy identyfikować jako jednostkę nie posiadającą osobowości prawnej będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Banku aby uznać dany podmiot za "jednostkę organizacyjną nie mającą osobowości prawnej" należałoby przeanalizować następujące zagadnienia:

* "zdolność prawna" - zdolność do bycia podmiotem praw i obowiązków;

* "osobowość prawna" - obrazowo można wskazać tu trzy możliwe sytuacje:

* kiedy ustawodawca chce przyznać jednostce zdolność prawną i wyłączyć odpowiedzialność innych osób, nazywa ją osobą prawną;

* kiedy ustawodawca chce przyznać tylko zdolność prawną może ograniczyć się tylko do przyznania zdolności prawnej;

* kiedy ustawodawca nie chce traktować jednostki jako podmiotu - nie przyznaje jej zdolności prawnej.

* "jednostka organizacyjna" - pewna grupa społeczna posiadająca organizację (akt założycielski) i organa grupy, której działania ukierunkowane są na realizację celów danej jednostki, wynikającej z aktu konstytucyjnego.

Najważniejsze regulacje dotyczące funkcjonowania Rady Rodziców znajdują się w art. 53 i 54 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Rada Rodziców jest to autonomiczny organ szkoły (placówki), reprezentujący interesy rodziców i opiekunów wszystkich dzieci uczących się w danej szkole (placówce).

Jak wynika z regulacji zawartych w ustawie o systemie oświaty Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego szkołę lub placówkę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora, rady pedagogicznej oraz rady szkoły lub placówki z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły lub placówki.

W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, w tym darowizny. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin.

Podstawę funkcjonowania Rady Rodziców stanowi uchwała podejmowana podczas zebrania ogólnego rodziców. Natomiast regulamin działalności określa organizację wewnętrzną Rady: skład Prezydium (prezes, wiceprezes, skarbnik), Komisję Rewizyjną, Zebranie Ogólne.

Jednocześnie ustawodawca nie przyznał niniejszemu podmiotowi osobowości prawnej. Konfrontując zatem ogólne zasady pozwalające na identyfikację danego podmiotu jako "jednostki nie posiadającej osobowości prawnej" z regulacjami dotyczącymi funkcjonowania Rad Rodziców, można by pokusić się, zdaniem Banku, o stwierdzenie, iż jest ona ułomną osobą prawną.

Rada Rodziców może być podmiotem praw i obowiązków (np. może zatrudniać osoby do prowadzenia księgowości, prowadzenia zajęć pozalekcyjnych i z tego tytułu pełnić również funkcje płatnika - por. postanowienie w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni Nr III-2/415-20/05 z dnia 13 października 2005 r.). Ponadto podmiot ten ma pewną ściśle określoną organizację wewnętrzną oraz cel swojej działalności. Ustawodawca nie przyznał jej osobowości prawnej. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Banku, Rada Rodziców podlega ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.). Zgodnie bowiem z art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy tej ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek nie mających osobowości prawnej (por. postanowienie w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kartuzach Nr DP/423-P2/06/KF z dnia 14 września 2006 r.).

Jednocześnie, biorąc pod uwagę cel powołania Rady Rodziców jakim jest wspieranie przez nią działalności statutowej szkoły w zakresie oświatowo-wychowawczym, zdaniem Banku wskazać należy, iż dochody uzyskane przez Radę Rodziców - zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - są wolne od podatku w części przeznaczonej na te cele" (por. pismo Naczelnika Urzędu w Tomaszowie Mazowieckim Nr US.I/3.415-37/03 z dnia 3 grudnia 2003 r.).

Zdaniem Banku, powyższe wnioskowania, wyłączają jednocześnie stosowanie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Zgodnie bowiem z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają dochody osób fizycznych, względnie przychody tych osób ze wspólnej własności, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych (art. 8 ust. 1 ustawy).

Jedynie odsetki od środków pieniężnych uzyskiwanych przez osoby fizyczne, jako przychody z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępnie zauważyć należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena skutków podatkowych naliczania odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach Rad Rodziców w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydano odrębną interpretację.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

Artykuł 1 określa w najbardziej ogólny sposób przedmiotowy oraz podmiotowy zakres zastosowania przepisów ustawy. Jej przepisy obejmują bowiem osoby fizyczne, natomiast przedmiotem jej regulacji jest opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

Stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Rada rodziców działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Zgodnie z art. 53 ust. 1 powołanej ustawy w szkołach i placówkach, z zastrzeżeniem ust. 6, działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów danej szkoły lub placówki. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki. W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, - zgodnie z art. 54 ust. 8 ww. ustawy - rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w art. 53 ust. 4.

Zatem, rada rodziców, utworzona przez rodziców uczniów szkoły lub placówki, jako ich reprezentant (w myśl art. 53 ust. 1 ustawy o systemie oświaty), jest wyłącznie wewnętrznym organem w systemie oświaty i nie jest odrębną od tej placówki jednostką organizacyjną. Rachunki Rady Rodziców stanowią w istocie rachunki szkół, tj. jednostek lub zakładów budżetowych (art. 79 ust. 1 ustawy o systemie oświaty) względnie innych jednostek organizacyjnych w przypadku szkół niepublicznych. Nie można więc traktować odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Rad Rodziców jako przychodu osób fizycznych.

W konsekwencji, odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Rad Rodziców nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższy przepis - dotyczący opodatkowania odsetek - ma zastosowanie bowiem jedynie do osób fizycznych uzyskujących przychody z tego tytułu.

Stanowisko wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej ul. Traugutta 2a, 43-330 Bielsko - Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl