IBPBII/2/415-582/10/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-582/10/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 4 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dokonania darowizny akcji na rzecz spółki cypryjskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dokonania darowizny akcji na rzecz spółki cypryjskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) oraz umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523).

Wnioskodawca jest właścicielem pakietu 117.770 akcji polskiej spółki akcyjnej. Obecnie rozważa dokonanie darowizny posiadanych akcji na rzecz dwóch spółek kapitałowych prawa cypryjskiego. Spółki, na rzecz których miałaby nastąpić darowizna akcji będą podlegać na Cyprze nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Żadna ze spółek kapitałowych prawa cypryjskiego, na których rzecz ma zostać dokonana darowizna akcji, nie będzie bezpośrednio ani pośrednio kontrolowana przez wnioskodawcę. W szczególności, wnioskodawca nie będzie posiadał udziałów/akcji w żadnej z tych spółek ani bezpośrednio ani pośrednio. Każda ze spółek kapitałowych prawa cypryjskiego, na rzecz której będzie przez wnioskodawcę dokonana darowizna będzie posiadać tylko jednego udziałowca/akcjonariusza, którym będzie jedna z córek wnioskodawcy. W związku z dokonaniem darowizny, wnioskodawca nie otrzyma od spółek kapitałowych prawa cypryjskiego żadnego świadczenia, w szczególności nie otrzyma zapłaty za darowane akcje, ani nie obejmie udziałów/akcji w tych spółkach. W związku z otrzymaniem darowizny spółki cypryjskie nie będą w przyszłości zobowiązane do dokonania jakichkolwiek świadczeń na rzecz wnioskodawcy.

Powyższe dotyczy również córek wnioskodawcy, które będą jedynymi wspólnikami obdarowanych spółek kapitałowych prawa cypryjskiego. Oznacza to, że córki nie będą zobowiązane, obecnie ani w przyszłości, do dokonania jakiegokolwiek świadczenia na rzecz wnioskodawcy w związku z dokonaniem przez wnioskodawcę darowizny akcji na rzecz spółek kapitałowych prawa cypryjskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisana w stanie faktycznym darowizna akcji przez wnioskodawcę na rzecz spółek kapitałowych prawa cypryjskiego, których jedynymi wspólnikami będą córki wnioskodawcy wywoływać będzie dla wnioskodawcy skutki podatkowe na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna jest umową, a więc do jej zawarcia niezbędne jest zgodne oświadczenie woli przez darczyńcę i obdarowanego. Podstawowym warunkiem darowizny jest świadczenie na rzecz obdarowanego kosztem majątku darczyńcy. Świadczenie takie może polegać zarówno na działaniu, jak i na zaniechaniu. Istotną cechą darowizny jest jej nieodpłatny charakter. Nieodpłatność oznacza, że darczyńca nie może uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu ani w chwili dokonywania darowizny, ani też w przyszłości.

W przedstawionym stanie faktycznym nie budzi, zdaniem wnioskodawcy, wątpliwości, że planowane przeniesienia pod tytułem darmym akcji na rzecz spółek kapitałowych prawa cypryjskiego stanowi darowiznę w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego. W ramach tej umowy, wnioskodawca, jako darczyńca, dokona bowiem przysporzenia po stronie spółek kapitałowych prawa cypryjskiego, jako obdarowanych, kosztem swojego majątku. Przysporzenie to będzie przy tym miało charakter nieodpłatny i bezzwrotny, tj. w związku z dokonaną darowizną wnioskodawca nie otrzyma żadnego świadczenia zwrotnego od obdarowanych spółek ani od córek wnioskodawcy, które będą kontrolować obdarowane spółki kapitałowe prawa cypryjskiego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z pewnymi wyjątkami wskazanymi w tej ustawie oraz Ordynacji podatkowej.

Katalog źródeł przychodów, z których dochód podlega opodatkowaniu wskazany został w art. 10 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ww. ustawa wskazuje w art. 11, że przez przychody podatkowe należy rozumieć otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Powyższe świadczenia, aby mogły stanowić przychód podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych muszą być przez podatnika otrzymane lub postawione do jego dyspozycji. Ponieważ w przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego zdarzeniu przyszłym wnioskodawca nie uzyska od obdarowanych spółek kapitałowych prawa cypryjskiego żadnego świadczenia w zamian za dokonaną darowiznę, po jego stronie nie powstanie przychód podatkowy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Warto także podkreślić, że przepisy regulujące bardziej szczegółowo zasady powstawania przychodów na gruncie ww. ustawy przewidują, że przychód w związku z przeniesieniem własności akcji może powstać w przypadku ich odpłatnego zbycia albo w przypadku aportu do spółki kapitałowej. W przypadku odpłatnego zbycia, przychodem jest umówione przez strony wynagrodzenie, pod warunkiem jednak, że bez uzasadnionej przyczyny nie odbiega ono w sposób znaczny od wartości rynkowej zbywanych akcji. W przeciwnym przypadku, przychód może zostać oszacowany przez władze podatkowe. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje przy tym, że przychodem są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane.

W przypadku natomiast aportu do spółki kapitałowej, przychodem dla osoby fizycznej dokonującej aportu będzie wartość nominalna uzyskanych w zamian za aport akcji/udziałów tej spółki kapitałowej.

Jak jednak podkreślono powyżej, w przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego stanie faktycznym wnioskodawca planuje przeniesienie akcji pod tytułem darmym, w sposób bezzwrotny. W związku z dokonaną darowizną wnioskodawca nie uzyska wynagrodzenia ani nie obejmie akcji/udziałów w obdarowanej spółce kapitałowej prawa cypryjskiego. Nie można zatem w tej sytuacji uznać, że planowane przez wnioskodawcę przeniesienie akcji pod tytułem darmym na rzecz spółek kapitałowych prawa cypryjskiego stanowi ich odpłatne zbycie bądź aport. Ponieważ, jak wskazano powyżej, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wiąże możliwość powstania przychodu z odpłatnym zbyciem akcji, ewentualnie ich aportem, należy uznać, że transakcja planowana przez wnioskodawcę nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, planowana przez wnioskodawcę darowizna akcji na rzecz spółek kapitałowych prawa cypryjskiego nie wywoła dla wnioskodawcy konsekwencji na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca powołał:

* interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 września 2009 r., sygn. IPPB4/415-563/09-2/JS oraz z dnia 25 września 2009 r., sygn. IPPB4/415-469/09-2/JS;

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 3 grudnia 2009 r., sygn. ITPB1/415-773/09/TK;

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 lutego 2010 r., sygn. IBPBII/2/415-1149/09/ŁCz.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Jednocześnie zauważyć należy, iż przychód w związku z przeniesieniem własności akcji może powstać nie tylko w przypadku ich odpłatnego zbycia albo w przypadku aportu do spółki kapitałowej - kwestie te nie były jednak przedmiotem zapytania.

Zastrzec także trzeba, iż rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie, czy opisywana darowizna ma charakter bezzwrotnego świadczenia, bowiem stanowi to domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Jeżeli jednak przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różnić się od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, w szczególności, jeżeli umowa darowizny będzie związana ze świadczeniem wzajemnym spółki cypryjskiej w jakiejkolwiek formie, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

W odniesieniu do powołanych przez wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, wskazać należy, iż rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl