IBPBII/2/415-52/09/CJS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-52/09/CJS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 19 stycznia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 18 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości pod budowę drogi.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 9 marca 2009 r. znak: IBPP1/443-58/09/LSz, IBPBII/2/415-51/09/CJS i IBPBII/2/415-52/09/CJS wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 18 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony m.in. następujący stan faktyczny.

W dniu 5 stycznia 1987 r. na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego wnioskodawczyni otrzymała od swojej matki gospodarstwo rolne, na którym pracowała od dzieciństwa. Przedmiotowe gospodarstwo rolne składało się z parceli 5037/8, 5057/1, 5061/1. Gospodarstwo to wnioskodawczyni uprawiała.

Z uwagi na podeszły wiek wnioskodawczyni, stan zdrowia oraz małą powierzchnię gospodarstwa tj. 89a 52 m 2 wnioskodawczyni zdecydowała się na sprzedaż.

Wnioskodawczyni podnosi, iż część gospodarstwa pod nr 5037/8 usytuowana jest na terenie górzystym, stromym i oddalonym od reszty gospodarstwa bez dojazdu do drogi publicznej, przylegającym do nieruchomości sąsiadujących.

Parcela 5037/8 została podzielona na 3 parcele o nr: 5037/21, 5037/22, 5037/23. Decyzją z dnia 26 lutego 2007 r. Burmistrz Miasta zatwierdził opisany wyżej podział. Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wydzielone parcele położone są na terenach rolniczych, oznaczonych symbolem M1R, a parcele te są w granicach parku krajobrazowego i terenach wysokiej ochrony głównych zbiorników wód podziemnych. Z decyzji wynika również, że powyższy podział nieruchomości ma na celu poprawę warunków użytkowania nieruchomości sąsiadujących. Działki nie mogą stanowić odrębnych działek budowlanych. Przez działkę biegnie wodociąg doprowadzający wodę do pobliskich domów.

W dniu 19 kwietnia 2007 r. wnioskodawczyni zawarła warunkową umowę sprzedaży z właścicielami działek sąsiadujących, a w dniu 30 maja 2007 r. zawarto umowę przeniesienia własności nieruchomości 5037/22 o pow. 05a 79 m 2 za cenę 22.000 zł.

Z kolei w dniu 5 lipca 2007 r. wnioskodawczyni zawarła kolejną warunkową umowę sprzedaży z właścicielami działek sąsiadujących. W dniu 31 sierpnia 2007 r. zawarto umowę przeniesienia własności nieruchomości 5037/23 o pow. 07a 42 m 2 za cenę 29. 680 zł.

W dniu 23 czerwca 2008 r. wnioskodawczyni zawarła kolejną warunkową umowę sprzedaży. W tym przypadku wnioskodawczyni w dniu 29 sierpnia 2008 r. przeniosła własność parceli nr 2037/21 o pow. 08a 80 m 2 za cenę 30.400 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy wnioskodawczyni ma obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych od otrzymanych kwot za sprzedaż parceli 5037/21, 5037/22, 5037/23, które powstały z podziału parceli 5037/8 i w jakiej wysokości.

Zdaniem wnioskodawczyni, nie musi ona płacić podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży przedmiotowych działek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz

c.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że aby sprzedaż nieruchomości nie stanowiła w ogóle źródła przychodu, to sprzedaż ta winna nastąpić po upływie 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni w dniu 5 stycznia 1987 r. nabyła na mocy umowy o przekazaniu gospodarstwa rolnego od swojej matki - gospodarstwo rolne, które składało się z działek nr 5037/8, 5057/1 i 5061/1.

Natomiast działka nr 5037/8 została podzielona na 3 działki o nr: 5037/21, 5037/22, 5037/23.

W dniu 30 maja 2007 r. wnioskodawczyni sprzedała działkę nr 5037/22, a w dniu 31 sierpnia 2007 r. sprzedała kolejną działkę o nr 5037/23. Następnie w dniu 29 sierpnia 2008 r. wnioskodawczyni dokonała sprzedaży działki o nr 5037/21.

W przedmiotowej sprawie datą nabycia zbywanych nieruchomości jest 5 stycznia 1987 r. Podział działek na mniejsze nie stanowi o nowej dacie nabycia.

Przenosząc opisane wcześniej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy oraz mając na względzie przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowych działek nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako że od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie minęło pięć lat (art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Tym samym odpłatne zbycie przedmiotowych działek nie stanowi podlegającego opodatkowaniu źródła przychodu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa. S Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl