IBPBII/2/415-496/13/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-496/13/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 30 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów z wynajmu pokoi wczasowiczom - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2013 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów z wynajmu pokoi wczasowiczom.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego składającego się z działek położonych w S. gmina C. oraz w W. gmina B. W miejscowości S. wnioskodawca posiada grunt o pow. 86 arów zabudowany budynkiem mieszkalnym, a w miejscowości W. grunt o pow. 1,28 ha. Łącznie jest właścicielem gruntu o pow. 2,14 ha. W budynku mieszkalnym w S. chce wynajmować pokoje turystom. Ilość pokoi przeznaczonych pod wynajem wynosi 4. Wnioskodawca nadmienia także, iż w S. posiada udział we współwłasności innego gospodarstwa rolnego o łącznej pow. 2,50 ha, odziedziczonego po ojcu w 3/32 części, czyli na wnioskodawcę przypadają 23 ary. Gospodarstwo spadkowe przylega do jego nieruchomości.

Odległość między miejscowościami S. a W. wynosi około 90 km Podatek rolny wnioskodawca płaci w gminie C.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawca uzyskując dochody z wynajmu pokoi wczasowiczom na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, z tego względu, że jest właścicielem gospodarstwa rolnego położonego w Polsce przysługuje mu prawo do zwolnienia od podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszlego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 43 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Zwolnienie określone w tym przepisie uzależnione jest więc od spełnienia łącznie kilku warunków, a mianowicie:

* najem musi dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych,

* budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone są na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym,

* przedmiotem usług jest najem pokoi gościnnych osobom przebywającym na wypoczynku,

* liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Ponadto ww. przepis stanowi, że jeżeli spełnione są powyższe warunki, również dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, którym wynajęto pokoje, nie podlegają opodatkowaniu.

Jednym z warunków skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest to, ażeby budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone były na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym.

W myśl art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Uszczegóławiając jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego dochodu z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2011 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

1.

użytki rolne,

2.

grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,

3.

grunty zabudowane i zurbanizowane,

4.

użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,

5.

nieużytki, oznaczone symbolem - N,

6.

grunty pod wodami,

7.

tereny różne oznaczone symbolem - Tr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:

1.

grunty orne, oznaczone symbolem - R,

2.

sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,

3.

łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,

4.

pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,

5.

grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,

6.

grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,

7.

rowy, oznaczone symbolem - W.

Przy czym istotnie, może się zdarzyć, że gospodarstwo rolne będą tworzyć grunty położone w różnych miejscowościach. Ważne jest jednak aby były to grunty stanowiące użytki rolne lub grunty zadrzewione lub zakrzewione na użytkach rolnych. Dla skorzystania ze zwolnienia nie wystarczy być jedynie właścicielem gospodarstwa rolnego. Trzeba dowieść, że budynek mieszkalny, w którym będą wynajmowane pokoje na terenie takiego gospodarstwa się znajduje. Do użytków rolnych, które według definicji tworzą gospodarstwo rolne należą, zgodnie z § 68 ust. 1 pkt 5 powołanego wyżej rozporządzenia, grunty zabudowane, ale pod warunkiem, że są to grunty rolne zabudowane. A zatem podkreślić należy, że wyłącznie grunty rolne zabudowane oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps stanowią gospodarstwo rolne i wchodzą w jego skład. Tym samym stwierdzić należy, iż tylko wówczas, jeżeli grunt, na którym położony jest budynek mieszkalny leży na terenie stanowiącym grunt rolny zbudowany oznaczonym symbolem B-R, B-Ł lub B-Ps, należy uznać, że leży on na terenie gospodarstwa rolnego i tworzy gospodarstwo rolne.

Odnosząc zatem opis zdarzenia do przedstawionego stanu prawnego stwierdzić należy, że wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy od podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku, gdy budynek mieszkalny, w którym znajdować będą się pokoje na wynajem jest położony na terenie gospodarstwa rolnego. To oznacza, że aby grunt zabudowany, a więc grunt w miejscowości S., na którym jest położony budynek z mającymi być przedmiotem wynajmu pokojami, mógł być uznany za należący do gospodarstwa rolnego wnioskodawcy, to grunt ten musi posiadać oznaczenie B-R, B-Ł lub B-Ps stosownie do § 68 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia. W przeciwnym wypadku grunt taki nie będzie uznany za użytek rolny, a więc nie będzie tworzył gospodarstwa rolnego a budynek na nim wzniesiony nie będzie znajdował się w gospodarstwie rolnym, co jest warunkiem zwolnienia.

Natomiast bez znaczenia dla zastosowania ww. zwolnienia pozostaje fakt, iż grunty wchodzące w skład gospodarstwa rolnego położone są w dwóch różnych, odległych i niesąsiadujących ze sobą gminach wiejskich albowiem warunku takiego nie wprowadza ani definicja gospodarstwa rolnego zawarta w art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, ani art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie wnioskodawca jest właścicielem lub posiadaczem gruntów rolnych o powierzchni powyżej 1 ha tworzących gospodarstwo rolne, a do tego gospodarstwa rolnego należy grunt zabudowany budynkiem mieszkalnym spełniając warunek kwalifikacji gruntu o jakim mowa wyżej, to spełnione zostaną wszystkie przesłanki do zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji uzyskiwane przez wnioskodawcę dochody z tytułu wynajmu pokoi gościnnych w liczbie nie większej niż 5, w budynku mieszkalnym położonym na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób zwolnione mogą być z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zatem stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl