IBPBII/2/415-487/10/MMa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-487/10/MMa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 8 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 4 czerwca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu wydatków na spłatę odsetek od kredytu przeznaczonego na finansowanie inwestycji mieszkaniowej w ramach tzw. ulgi odsetkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu wydatków na spłatę odsetek od kredytu przeznaczonego na finansowanie inwestycji mieszkaniowej w ramach tzw. ulgi odsetkowej.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 19 maja 2010 r., Znak: IBPBII/2/415-487/10/MMa wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 4 czerwca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 15 czerwca 2004 r. wnioskodawca wraz z żoną otrzymał wystawione przez starostę pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego. Wydatki na budowę poniesione w 2004 r. wnioskodawca pokrywał z zaoszczędzonych środków finansowych. Na wydatki te wnioskodawca posiada stosowną dokumentacje (faktury VAT).

W dniu 7 czerwca 2005 r. wnioskodawca zaciągnął kredyt hipoteczny na pokrycie kolejnych wydatków potrzebnych na budowę domu. W 2007 r. zwiększył wysokość kredytu hipotecznego, podpisując z bankiem stosowny aneks do umowy kredytowej z 2005 r.

Budowa została zakończona w 2008 r. a dnia 23 grudnia 2008 r. wnioskodawca otrzymał zgodę na użytkowanie budynku mieszkalnego.

Wnioskodawca wskazuje, że zarówno on jak jego małżonka nie korzystali z ulg budowlanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wnioskodawcy przysługuje przywilej odliczenia odsetek od kredytu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy w PIT-2K wnioskodawca ma podać jako datę rozpoczęcia inwestycji datę wystawienia pozwolenia na budowę, czy przystąpienia do umowy kredytowej z bankiem. Wnioskodawca faktycznie zaczął spłacać raty w 2005 r.

3.

Czy w PIT-2K wnioskodawca ma podać wysokość kredytu przyznanego w 2005 r. czy też wysokość kredytu po podpisanym aneksie w 2007 r.... Które odsetki wnioskodawca może odliczyć.

Zdaniem wnioskodawcy, odliczenie od dochodu zwane ulgą odsetkową dotyczy inwestycji budowlanych zakończonych przed upływem trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę budynku na cele mieszkalne i zostało potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku.

Wnioskodawca zaciągnięty kredyt spłaca od 2005 r., a formalnie budowa została zakończona w 2008 r. Od tego momentu nie minęły więc trzy lata.

Wnioskodawca wskazał, że przystąpił do inwestycji niezwłocznie po otrzymaniu decyzji o pozwoleniu na budowę, nie zaciągając kredytu w pierwszym roku trwania budowy. Stosując się do sztywnych przepisów mógł zgłosić do Nadzoru Budowlanego zakończenie inwestycji w 2007 r. bo już na tym etapie przyłączone były media i trwał proces wykańczania wnętrz. Nie wykonał jednak tego kroku czekając aż formalnie będzie miał prawo przeprowadzić się do nowego budynku.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przysługuje mu przywilej odliczenia odsetek od kredytu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W formularzu PIK-2K powinien wskazać datę przystąpienia do umowy kredytowej z bankiem i wykazać wysokość kredytu przyznanego w 2005 r. oraz wysokość kredytu po podpisanym w 2007 r. aneksie do umowy kredytowej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zasady dokonania odliczeń wydatków poniesionych na spłatę odsetek od kredytu udzielonego podatnikowi na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych regulują przepisy art. 26b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), obowiązujące w związku z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588). Przepis art. 9 ust. 1 ustawy zmieniającej w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r. stanowi, iż podatnikowi, któremu w latach 2002-2006 został udzielony kredyt (pożyczka), o którym mowa w art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., przysługuje na zasadach określonych w tej ustawie prawo do odliczenia wydatków na spłatę odsetek od tego kredytu (pożyczki), do upływu terminu spłaty określonego w umowie o kredyt (pożyczkę) zawartej przed dniem 1 stycznia 2007 r., nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.

I tak zgodnie treścią art. 26b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 odlicza się, z zastrzeżeniem ust. 2-4, faktycznie poniesione w roku podatkowym wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z:

1.

budową budynku mieszkaniowego albo

2.

wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku, albo

3.

zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej, albo

4.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego.

Ponadto w myśl art. 26b ust. 2 ustawy, odliczenie wydatków na spłatę odsetek od kredytu na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych podatnika stosuje się, jeżeli:

1.

kredyt (pożyczka) był udzielony po dniu 1 stycznia 2002 r.,

2.

kredyt (pożyczka) był udzielony przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych do udzielania kredytów (pożyczek), a z umowy kredytu (pożyczki) wynika, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w ust. 1,

3.

inwestycja wymieniona w ust. 1 dotyczy budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w razie braku tego planu - określonym w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydanej na podstawie obowiązujących ustaw,

4.

inwestycja wymieniona w ust. 1 dotyczy budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, którego budowa została zakończona nie wcześniej niż w 2002 r., a ponadto w przypadku inwestycji:

a.

o których mowa w ust. 1 pkt 1 albo pkt 4 - zakończenie nastąpiło przed upływem trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę, nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne lub przebudowę (przystosowanie) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, i zostało potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania - zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku,

b.

których mowa w ust. 1 pkt 2 albo pkt 3 - została zawarta umowa o ustanowieniu spółdzielczego własnościowego lub lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo umowa w formie aktu notarialnego o ustanowieniu odrębnej własności lokalu mieszkalnego, o przeniesieniu na podatnika własności budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, której jedną ze stron jest podatnik,

5.

do zeznania, o którym mowa w art. 45 składanego za rok, w którym po raz pierwszy dokonuje się odliczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik dołączy oświadczenie, według określonego wzoru, o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku,

6.

odsetki od kredytu:

a.

zostały faktycznie zapłacone, a ich wysokość i termin zapłaty są udokumentowane dowodem wystawionym przez podmiot wymieniony w pkt 2,

b.

nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone odsetki zwiększyły podstawę obliczenia podatku,

c.

nie zostały odliczone od przychodów na podstawie art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

7.

podatnik lub jego małżonek nie korzystał lub nie korzysta z odliczenia od dochodu (przychodu) lub podatku wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe, przeznaczonych na:

a.

zakup gruntu lub odpłatne przeniesienie prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego,

b.

budowę budynku mieszkalnego,

c.

wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej,

d.

zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej,

e.

nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne,

f.

przebudowę strychu, suszarni albo przystosowanie innego pomieszczenia na cele mieszkalne oraz wykończenie lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym, do dnia zasiedlenia tego lokalu,

g.

systematyczne gromadzenie oszczędności na rachunku oszczędnościowo-kredytowym w banku prowadzącym kasę mieszkaniową, według zasad określonych w odrębnych przepisach.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 15 czerwca 2004 r. wnioskodawca wraz z żoną otrzymał pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego a w dniu 7 czerwca 2005 r. małżonkowie uzyskali kredyt hipoteczny na realizację tej inwestycji. W 2007 r. aneksem do ww. umowy kredyt został podwyższony. Budowa domu została zakończona w 2008 r., a w dniu 23 grudnia 2008 r. wnioskodawca uzyskał zgodę na użytkowanie budynku.

Mając na uwadze cytowane powyżej przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, należy zauważyć, że dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy istotny jest fakt, iż wnioskodawca w dniu 15 czerwca 2004 r. otrzymał pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego, natomiast inwestycję zakończył w roku 2008 r. otrzymując dnia 23 grudnia 2008 r. zgodę na użytkowanie budynku.

Z literalnego brzmienia art. 26b ust. 2 pkt 4 lit. a) ww. ustawy bezsprzecznie wynika, iż w przypadku budowy budynku mieszkalnego dla możliwości skorzystania z ulgi odsetkowej koniecznym jest aby wymieniona budowa została zakończona nie wcześniej niż w 2002 r., a ponadto jej zakończenie nastąpiło przed upływem trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę, nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne lub przebudowę (przystosowanie) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, i zostało potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania - zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku.

Warunek określony w ww. przepisie, jest warunkiem obligatoryjnym i jeżeli nie zostanie spełniony, tj. zakończenie inwestycji w przypadku budowy budynku mieszkalnego nie zostanie ukończone w okresie trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę brak jest podstaw prawnych do zastosowania przedmiotowego zwolnienia. Zauważyć należy również, że przepis ten jednoznacznie określa datę od kiedy należy liczyć trzyletni termin oraz moment zakończenia inwestycji. W związku z powyższym nie można zgodzić się ze stanowiskiem wnioskodawcy, iż termin ten powinien być liczony od dnia podpisania z bankiem umowy kredytowej. Prawidłowym dla przedstawionego zdarzenia terminem rozpoczęcia inwestycji jest dzień 15 czerwca 2004 r. czyli dzień otrzymania przez wnioskodawcę pozwolenia na budowę domu. Stosownie do powyższego aby w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym znalazła zastosowanie przedmiotowa ulga, inwestycja powinna zostać ukończona przed dniem 1 stycznia 2008 r. uzyskaniem przez wnioskodawcę pozwolenia na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania - zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku.

Podkreślany we własnym stanowisku wnioskodawcy fakt, iż od rozpoczęcia spłaty kredytu do zakończenia budowy nie minęły trzy lata pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy. Przepisy o podatku dochodowym określając termin uprawniający do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia odwołują się do prawa budowlanego, wskazując iż zarówno pozwolenie na budowę jak i oddanie budynku do użytkowania winno nastąpić na zasadach określonych w tych przepisach. Tym samym nie daje żadnej dowolności w ustalaniu powyższych dat.

Wskazać również należy, iż zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy. "Ulga odsetkowa" podobnie jak wszystkie ulgi i zwolnienia jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Tym samym zabroniona jest rozszerzająca wykładnia przepisów art. 26b, jakiej dopuszcza się wnioskodawca.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko wnioskodawcy w zakresie możliwości skorzystania z ulgi odsetkowej należy uznać za nieprawidłowe.

Tym samym odpowiedź na pytania nr 2 i 3 zawarte we wniosku ORD-IN oraz ocena stanowiska wnioskodawcy w tym zakresie są bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla wnioskodawcy. Stosownie do powyższego żona wnioskodawcy chcąc uzyskać interpretację indywidualną winna wystąpić z odrębnym zapytaniem i uiścić stosowną opłatę.

Do wniosku dołączono plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl