IBPBII/2/415-479/09/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-479/09/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 10 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie ustalenia czy majątek przekazany wnioskodawcy w związku z likwidacją Spółki kapitałowej z siedzibą w Luksemburgu, po przyjęciu przez nią reżimu SICAV lub SIF, będzie podlegać w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie ustalenia czy majątek przekazany wnioskodawcy w związku z likwidacją Spółki kapitałowej z siedzibą w Luksemburgu, po przyjęciu przez nią reżimu SICAV lub SIF, będzie podlegać w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i ma miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Tym samym na mocy art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Co istotne, wnioskodawca nie prowadzi i nie będzie w przyszłości prowadzić działalności w Luksemburgu poprzez położony tam zakład w rozumieniu Konwencji, jak również nie wykonuje i nie będzie wykonywał wolnego zawodu w oparciu o położoną tam stałą placówkę.

Wnioskodawca zamierza nabyć lub objąć akcje/udziały spółki (spółek) akcyjnej i/lub z ograniczoną odpowiedzialnością mających siedziby w Luksemburgu (odpowiednio société anonyme lub société a responsibilite limitée; dalej łącznie zwanych "Spółką"). W przyszłości Spółka może przyjąć reżim SICAV (société dinvestissment a capital variable - spółka investycyjna o kapitale zmiennym) oraz dodatkowo będzie działać jako SIF (specialized investment fund - Specjalistyczny Fundusz Inwestycyjny) zgodnie z luksemburską ustawą z 13 lutego 2007 r. o Specjalistycznych Funduszach Inwestycyjnych (Fonds dinvestissement specialises) (dalej "Prawo o Funduszach Inwestycyjnych").

Okoliczność, iż Spółka może w przyszłości funkcjonować w reżimie SICAV-SIF nie zmienia faktu, że Spółka pozostanie w takim przypadku spółką kapitałową prawa luksemburskiego (société anonyme lub société a responsibilite limitée), która w szczególności będzie posiadać osobowość prawną oraz zarząd jako organ wykonawczy.

Zatem Spółka będzie funkcjonować w oparciu o regulacje prawa luksemburskiego dotyczące spółek handlowych jako spółka kapitałowa oraz funduszy inwestycyjnych jako spółka inwestycyjna o kapitale zmiennym (société dinvestissement a capital variable - SICAV) oraz dodatkowo jako wyspecjalizowany fundusz inwestycyjny (Specialized Investment Fund - SIF). Przyjęcie reżimu SICAV-SIF oznacza jedynie, że Spółka będzie traktowana jako fundusz inwestycyjny poddany nadzorowi Luksemburskim organom nadzoru finansowego (Commission de Surveillance du Secteur Financier - dalej "CSSF"). Jednocześnie Spółka będzie prowadziła działalność inwestycyjną poprzez inwestowanie posiadanych środków majątkowych zgodnie z przepisami Prawa o Funduszach Inwestycyjnych przy zachowaniu odpowiednich wymogów regulacyjnych, informacyjnych oraz dotyczących dywersyfikacji aktywów. Spółka (co do zasady będąc spółką kapitałową podlegającą opodatkowaniu w Luksemburgu) jako fundusz inwestycyjny będzie podlegała zwolnieniu z podatku dochodowego w Luksemburgu.

Co istotne Spółka funkcjonując jako fundusz inwestycyjny typu SICAV-SIF nie będzie spółką holdingową w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga, opartego aktualnie na ustawie z dnia 31 lipca 1929 r. i dekrecie wielkoksiążęcym z dnia 17 grudnia 1938 r., o której mowa w art. 29 Konwencji.

Spółka otrzyma certyfikat rezydencji wydany przez właściwe władze podatkowe w Luksemburgu zaświadczający, że Spółka posiada status rezydenta podatkowego w Luksemburgu w rozumieniu Konwencji (zarówno przed jak i po przejściu na reżim prawny SICAV-SIF).

Wnioskodawca może uzyskiwać w przyszłości następujące kategorie dochodów z tytułu posiadania akcji/udziałów Spółki:

1.

dywidendy z czystego zysku wypracowanego przez Spółkę;

2.

dochód z tytułu umorzenia akcji/udziałów Spółki (lub odpłatnego zbycia akcji/udziałów w celu umorzenia) zgodnie z prawem handlowym Luksemburga; oraz

3.

majątek otrzymany w związku z likwidacją Spółki (przy czym majątek wydawany ewentualnie w przypadku likwidacji nie będzie obejmował majątku wymienionego w ustępach 1, 2 i 3 art. 13 Konwencji (tj. nieruchomości, majątku ruchomego stanowiącego część zakładu, który rezydent jednego państwa posiada w drugim państwie oraz statków morskich, powietrznych lub pojazdów drogowych oraz barek i innych pojazdów wymienionych w ustępie 3).

Wskazane powyżej kategorie dochodów mogą zostać uzyskane przez wnioskodawcę zarówno przed jak i po przyjęciu przez Spółkę reżimu SICAV-SIF.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Czy wartość majątku otrzymanego przez wnioskodawcę w związku z likwidacją Spółki, po przyjęciu przez nią reżimu SICAV lub SIF, będzie podlegać w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, wartość majątku otrzymanego przez niego w związku z likwidacją Spółki, po przyjęciu przez nią reżimu SICAV lub SIF, nie będzie podlegała w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku likwidacji Spółki tytuł własności do (części lub całości) jej majątku pozostałego po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego i spłaceniu wierzycieli (np. środki pieniężne, udziały lub akcje w innych spółkach, papiery wartościowe itp.) zostanie przeniesiona na jego rzecz jako akcjonariusza Spółki. Innymi słowy, w wyniku likwidacji Spółki nabędzie on własność dotychczasowego (tzw. polikwidacyjnego) majątku Spółki.

Ponieważ ustawodawstwo luksemburskie nie zrównuje dochodów z likwidacji spółki z dywidendami do oceny zasad opodatkowania tego dochodu w Polsce zastosowanie będą miały uregulowania Konwencji dotyczące opodatkowania dochodów (zysków) osiągniętych ze zbycia majątku zawarte w art. 13 Konwencji. Zgodnie z art. 13 ust. 4 Konwencji zyski z przeniesienia własności majątku nie wymienionego w ustępach 1, 2 i 3 art. 13 (tj. nieruchomości, majątek ruchomy stanowiący część zakładu, który rezydent jednego państwa posiada w drugim państwie oraz statki morskie, powietrzne lub pojazdy drogowe oraz barki i inne pojazdy wymienione w ustępie 3) podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, w którym przenoszący tytułu własności do zbywanego majątku ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.

Mając na uwadze, iż:

* w przypadku likwidacji Spółki podmiotem zbywającym majątek (przenoszącym prawo własności do tego majątku) będzie Spółka, która ma miejsce swojej siedziby w Luksemburgu,

* majątek wydawany w ramach likwidacji nie będzie obejmował majątku wymienionego w ustępach 1, 2 i 3 art. 13 (tj. nieruchomości, majątek ruchomy stanowiący część zakładu, który rezydent jednego państwa posiada w drugim państwie oraz statki morskie, powietrzne lub pojazdy drogowe oraz barki i inne pojazdy wymienione w ustępie 3)

dochód osiągnięty na skutek likwidacji Spółki - zdaniem wnioskodawcy - będzie podlegał opodatkowaniu wyłącznie w Luksemburgu, stosownie do art. 13 ust. 4 Konwencji.

Na poparcie swego stanowiska wnioskodawca przytacza fragmenty następujących pism organów podatkowych:

* postanowienie Ministra Finansów sygn. DD4/033-016/Idy/07/42 z dnia 5 lipca 2007 r.,

* interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB1/415-116/07-4/AG z dnia 9 listopada 2008 r.,

* interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB2/415-507/07-2/SR z dnia 5 marca 2008 r.,

* interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. ILPB2/415-536/08-5/AJ z dnia 20 listopada 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Dokonując analizy zasad opodatkowania dochodów wypłacanych z Luksemburga z tytułu likwidacji spółki kapitałowej z siedzibą w Luksemburgu, należy rozważyć, czy dochód ten objęty jest zakresem definicji "dywidendy" zawartej w art. 10 ust. 3 Konwencji sporządzonej w Luksemburgu dnia 14 czerwca 1995 r. między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527), zgodnie z którym określenie "dywidendy" oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji.

Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania wzorowane są na Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku. Polska, jako państwo członkowskie OECD, przestrzega zasad i zaleceń wypracowanych w ramach Komitetu Podatkowego tej Organizacji. W Komentarzu do art. 10 ust. 3 (pkt 28 Komentarza) wyraźnie stwierdzono, iż "Za dywidendy uważa się nie tylko podział zysków uchwalany każdego roku przez walne zgromadzenie akcjonariuszy, lecz także inne zyski wyrażone w pieniądzu, takie jak premie w postaci udziałów, premie, zyski z likwidacji i ukryty podział zysków. Przewidziane w artykule ulgi mają zastosowanie o tyle, o ile państwo, którego rezydentem jest spółka wypłacająca, opodatkowuje wymienione świadczenia jako dywidendy".

Z powyższego wynika, iż Komentarz do Modelowej Konwencji OECD rozszerza zakres przedmiotowy pojęcia dywidend i obok dochodów wymienionych w art. 10 ust. 3 Modelowej Konwencji OECD, jako dywidendę traktuje nie tylko podział zysków uchwalany każdego roku przez walne zgromadzenie akcjonariuszy, lecz także inne zyski wyrażone w pieniądzu, takie jak premie w postaci udziałów, premie, zyski z likwidacji i ukryty podział zysków. Jednakże w stosunku do tych dochodów Komentarz do Modelowej Konwencji OECD przewiduje zastrzeżenie, że ulgi w stosunku do tych dochodów (m.in. zysku z likwidacji) stosuje się o ile państwo, w którym spółka ma siedzibę zrównuje taki dochód z wpływami z akcji. Jak wskazano we wniosku, luksemburskie ustawodawstwo nie zrównuje dochodu uzyskanego z tytułu likwidacji spółki z wpływami z akcji. Oznacza to, iż dochód uzyskany z tytułu likwidacji spółki z siedzibą w Luksemburgu podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 13 ust. 4 Konwencji.

Zgodnie z art. 13 ust. 4 polsko-luksemburskiej Konwencji, zyski z przeniesienia tytułu własności majątku nie wymienionego w ustępach 1, 2 i 3 podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.

Zatem w przypadku likwidacji luksemburskiej spółki kapitałowej, dochód ten będzie podlegał opodatkowaniu tylko w Luksemburgu, gdyż przenoszącym tytuł własności będzie Spółka posiadająca siedzibę na terytorium Luksemburga.

W takim przypadku nie zachodzi podwójne opodatkowanie tego dochodu, zatem nie znajduje zastosowania przewidziana w konwencji metoda unikania podwójnego opodatkowania. Tym samym stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl