IBPBII/2/415-445/12/CJS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-445/12/CJS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 20 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 20 stycznia 2011 r. zmarł ojciec wnioskodawczyni, który posiadał spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego.

Sąd Rejonowy postanowieniem z dnia 22 sierpnia 2011 r. stwierdził, że spadek po zmarłym spadkodawcy nabyli jego żona (matka wnioskodawczyni), dwóch braci wnioskodawczyni oraz wnioskodawczyni. Ww. osoby złożyły w Urzędzie Skarbowym druki SD-Z2, w których wykazały, iż nabyły po zmarłym tytułem dziedziczenia udziały w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego, a powyższe nabycie jest zwolnione od podatku (art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn).

W dniu 19 grudnia 2011 r. matka wnioskodawczyni i jej bracia przed notariuszem podpisali umowę o dział spadku i zniesienia współwłasności spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, zgodnie z którą własność ww. lokalu został przyznana na rzecz wnioskodawczyni. Podatku od spadków i darowizn nie pobrano od ww. czynności na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W dniu 17 lutego 2012 r. wnioskodawczyni przed notariuszem zawarła umowę sprzedaży ww. lokalu na kwotę 143 000 zł. Zgodnie z aktem notarialnym kwotę 143 000 zł strona kupująca miała wpłacić na konto wnioskodawczyni do dnia 29 lutego 2012 r. a wnioskodawczyni do dnia 29 lutego 2012 r. miała wydać ww. lokal.

W związku z powyższym, dnia 27 lutego 2012 r. na konto wnioskodawczyni wpłynęła kwota 143 000 zł tytułem sprzedaży mieszkania zgodnie z aktem notarialnym.

Ponadto wnioskodawczyni wskazała, że w dniu 14 lutego 2012 r. zaciągnęła kredyt gotówkowy w banku, na zakup innej nieruchomości. Kredyt zaciągnięto w kwocie 62 769,00 zł i tyle przelano na konto osobiste wnioskodawczyni, gdyż taką wyliczono jej zdolność kredytową. Do kwoty tej doliczono koszty przygotowania kredytu w wysokości 3 138,45 zł plus odsetki na 7 lat kredytowania. Nieruchomość wnioskodawczyni zakupiła w dniu 17 lutego 2012 r. za kwotę 70 000 zł. Należność przelała z konta osobistego na konto sprzedających w tytule przelewu podając "zakup nieruchomości".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy z kwoty 143 000 zł otrzymanej na konto osobiste w dniu 27 lutego 2012 r. tytułem sprzedaży lokalu mieszkalnego wnioskodawczyni może spłacić kredyt gotówkowy zaciągnięty w banku w dniu 14 lutego 2012 r. w kwocie 62 769 zł (gotówka na konto) + 3 138,45 zł (koszty) = 65 907,45 zł i przeznaczony w całości na zakup nieruchomości w dniu 17 lutego 2012 r. i skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy.

Jeżeli tak, to jaką kwotę wnioskodawczyni może rozliczyć tzn. czy całość kredytu z kosztami, czy tylko gotówkę bez kosztów przyznania kredytu.

Zdaniem wnioskodawczyni, z uwagi na fakt, że cały kredyt gotówkowy przeznaczyła na zakup nieruchomości a kredyt został zaciągnięty w dniu 14 lutego 2012 r. tak więc przed dniem uzyskania dochodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, czyli przed 17 lutego 2012 r., wnioskodawczyni powinna mieć możliwość przeznaczenia części kwoty ze 143 000 zł na pokrycie kredytu gotówkowego w kwocie 65 907,45 zł (tekst jedn.: gotówka 62 796 zł + koszty kredytu 3 138,45 zł) niezależnie od tego, że w umowie kredytu gotówkowego z dnia 14 lutego 2012 r. nie jest określone "na zakup mieszkania/nieruchomości na cele mieszkaniowe" i skorzystania tym samym z ulgi w postaci nie płacenia od tej części podatku dochodowego od osób fizycznych, naturalnie po złożeniu do właściwego Urzędu Skarbowego do dnia 30 kwietnia 2013 r. PIT-39.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Podkreślić należy, iż przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości lub praw przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub praw, nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że wnioskodawczyni wraz z matką i braćmi nabyła udział w spadku po zmarłym w dniu 20 stycznia 2011 r. ojcu, co zostało potwierdzone postanowieniem Sądu z dnia 22 sierpnia 2011 r.

Następnie w dniu 19 grudnia 2011 r. matka oraz bracia wnioskodawczyni przed notariuszem podpisali umowę o dział spadku i zniesienia współwłasności lokalu mieszkalnego w ten sposób, że wyłącznym jego właścicielem stała się wnioskodawczyni.

Wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dla zastosowania zasad opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego istotne znaczenie ma data nabycia udziałów w przedmiotowym lokalu mieszkalnym.

Przepisy prawa w sposób jednoznaczny określają moment i podstawę nabycia nieruchomości lub praw. Zgodnie z art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie prawo spadkobierców do tego spadku od momentu jego otwarcia. Tak więc dniem nabycia spadku przez spadkobiercę jest data śmierci spadkodawcy.

Z kolei instytucja działu spadku występuje w sytuacji, w której spadek przypada kilku spadkobiercom. Wskutek działu spadku, poszczególni spadkobiercy stają się podmiotami uprawnionymi wyłącznie względem przyznanych im praw majątkowych, stanowiących do chwili działu spadku przedmiot wspólności.

Natomiast zgodnie z art. 195 Kodeksu cywilnego współwłasność jest instytucją prawa cywilnego polegającą na tym, że własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom. Współwłaścicielom przysługują części wspólnego prawa własności (tzw. udziały), którymi mogą swobodnie rozporządzać. Dopóki więc istnieje współwłasność można mówić tylko o istnieniu udziałów w tym prawie, o ich nabywaniu i zbywaniu.

Zatem celem postępowania o zniesienie współwłasności w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego jest nowe ukształtowanie prawa własności rzeczy, która stanowi przedmiot współwłasności.

Zgodnie z art. 210 i nast. Kodeksu cywilnego, każdy ze współwłaścicieli w każdym czasie może domagać się zniesienia współwłasności. Zniesienie współwłasności nie stanowi nabycia rzeczy wyłącznie wówczas, jeżeli nabyte na własność mienie mieści się w ramach udziału jaki przypadał byłym współwłaścicielom w rzeczy wspólnej i odbył się bez spłat i dopłat. Gdy w wyniku zniesienia współwłasności udział danej osoby ulega powiększeniu mamy do czynienia z nabyciem, gdyż zwiększa się stan jej majątku osobistego. Nie zmienia tego fakt, że zniesienia współwłasności dokonuje się bez spłat i dopłat. Zatem jeżeli przy dokonaniu zniesienia współwłasności wystąpiło przysporzenie majątku ponad udział posiadany przed zniesieniem współwłasności oznacza to, że dla udziału w nieruchomości lub prawie nabytego w drodze zniesienia współwłasności dniem nabycia będzie dzień, w którym nastąpiło zniesienie współwłasności.

Przenosząc zatem powyższe uregulowania na grunt opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że wnioskodawczyni udziały w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego nabyła w 2011 r. bowiem zarówno otwarcie spadku (data śmierci ojca) jak również dokonany dział spadku i zniesienie współwłasności miały miejsce w tym samym roku, czyli w 2011 r.

Dokonując zatem oceny skutków podatkowych sprzedaży lokalu mieszkalnego zastosować należy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

W myśl natomiast art. 22 ust. 6d ww. ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) rzeczy lub praw nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6d ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

W świetle art. 21 ust. 25 ww. ustawy za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

1.

wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,

2.

wydatki poniesione na:

a.

spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,

b.

spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa lit. a),

c.

spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)

- w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

W myśl art. 21 ust. 28 ww. ustawy za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

1.

nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

2.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Dodatkowo ustawodawca w art. 21 ust. 29 ww. ustawy wskazuje, iż w przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a-c, stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit. a-c oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a-c.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 21 ust. 30 ww. ustawy przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Przepis ten ma zapobiec dwukrotnemu korzystaniu z ulg i odliczeń przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że warunkiem zwolnienia od podatku dochodowego dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w ustawie jest wydatkowanie otrzymanego przychodu wyłącznie na cele mieszkaniowe określone w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zawarte w tym przepisie wyliczenie tzw. wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania, ma bowiem charakter wyczerpujący (enumeratywny).

Podkreślenia przy tym wymaga, że przepisy dotyczące zwolnień przedmiotowych, są odstępstwem od generalnej zasady powszechności opodatkowania, dlatego też ich wykładnia musi być wykładnią ścisłą.

W związku z tym stwierdzić należy, że do zwolnienia od podatku dochodowego dochodu ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w ustawie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a ustawy upoważnia wyłącznie wydatkowanie uzyskanego przychodu na spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1.

Z analizy wniosku wynika, iż wnioskodawczyni dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego przeznaczyła na spłatę kredytu gotówkowego. Z umowy zawartej z bankiem w dniu 14 lutego 2012 r. nie wynika przy tym, aby ww. kredyt był zaciągnięty na nabycie lokalu mieszkalnego czy też nieruchomości w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni w dniu 17 lutego 2012 r. zakupiła nieruchomość za 70 000 zł tj. za całą kwotę kredytu gotówkowego w wysokości 62 769 zł i 7 231 zł pochodzące z własnych środków wnioskodawczyni. Zapłaty dokonała z konta osobistego na konto strony sprzedającej.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż przychód uzyskany przez wnioskodawczynię ze sprzedaży lokalu mieszkalnego w części wydatkowanej na spłatę kredytu gotówkowego nie może zostać objęty przedmiotowym zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie sposób bowiem uznać, że w przedmiotowej sprawie spełnione zostały przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a ww. ustawy ponieważ z wniosku wynika wprost, że w umowie o kredyt gotówkowy z dnia 14 lutego 2012 r. nie zapisano aby był on zaciągnięty przez wnioskodawczynię na zaspokojenie jej własnych celów mieszkaniowych czyli na nabycie lokalu mieszkalnego bądź nieruchomości. A zatem wnioskodawczyni wbrew jej twierdzeniu nie dokonała spłaty kredytu zaciągniętego przez siebie na nabycie nieruchomości, lecz dokonała spłaty kredytu gotówkowego zaciągniętego bez wskazania celów wymienionych w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a - e) ww. ustawy. Sam fakt zakupu nieruchomości w okolicznościach, gdy kredyt jaki wnioskodawczyni zaciągnęła był kredytem gotówkowym nie przeznaczonym na nabycie tej nieruchomości, nie jest tym samym co zaciągnięcie kredytu przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), na cele określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z literalnego brzmienia przepisu art. 21 ust. 25 pkt 2 ww. ustawy wynika wprost, że chodzi o kredyt zaciągnięty m.in. na nabycie budynku mieszkalnego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, gruntu pod budowę budynku mieszkalnego etc., a nie o jakikolwiek kredyt. Z umowy kredytowej ma zatem jasno wynikać cel kredytu, gdyż cel zaciągnięcia kredytu jest jedną z podstawowych przesłanek zwolnienia.

Nie stanowią również wydatku na własne cele mieszkaniowe koszty związane z uruchomieniem kredytu. Wydatek taki wynika wyłącznie z umowy zawartej pomiędzy wnioskodawczynią a bankiem. Każdy bank udzielając kredytu obciąża stronę kupującą tzw. kosztami uruchomienia kredytu. Gdyby wnioskodawczyni nie poniosła tych kosztów nie otrzymałaby kredytu. Wydatek ten związany jest wyłącznie z pozyskaniem środków pieniężnych i jest wydatkiem dodatkowym a nie kwotą kredytu. Wysokość kapitału kredytu to wysokość kwoty kredytu, a nie wydatków jakie kredytowi towarzyszą. W żadnym więc wypadku wydatek związany z uruchomieniem kredytu nie stanowi wydatku na własne cele mieszkaniowe. Dlatego też wnioskodawczyni nie może również wydatku związanego z uruchomieniem kredytu traktować jako wydatku na własne cele mieszkaniowe, gdyż owy wydatek nie został przez ustawodawcę wskazany w art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a ww. ustawy - przepis ten wymienia spłatę kredytu i odsetek a nie kosztu jego uruchomienia.

Raz jeszcze podkreślić należy, iż zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Tym samym tylko określone zdarzenia prawne bądź spełnienie określonych przesłanek, od których ustawodawca uzależnia prawo do zwolnienia skutkuje zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując stwierdzić należy, że dochód uzyskany z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, które wnioskodawczyni nabyła w 2011 r. podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. Dochód ten nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, z uwagi na fakt przeznaczenia części tak uzyskanego dochodu na spłatę kredytu gotówkowego, który nie był kredytem zaciągniętym w celu nabycia nieruchomości, gdyż nie wynika to z umowy kredytowej.

Stanowisko wnioskodawczyni uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl