IBPBII/2/415-44/12/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-44/12/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 12 stycznia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 27 marca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży działki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży działki.

W związku z brakami formalnymi, pismem z dnia 7 marca 2012 r. Znak: IBPB II/2/415-44/12/JG wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 27 marca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w 2008 r. w drodze kupna nabył udziały do roli klasa 4A. Wielkość udziałów do roli klasy 4A nabytej w drodze darowizny (winno być kupna) w 2008 r. to 2/36 i 1/27 z działki gruntu oznaczonego nr 190/31 o obszarze 3.758 m2.

Grunt miał współwłaścicieli, a po 21 lipca 2010 r. w wyniku wdrożonego postępowania o zniesienie współwłasności, nieruchomość została podzielona na 4 działki. Właścicielem jednej z nich o nr 1530/31 został wnioskodawca, właścicielem drugiej żona wnioskodawcy, trzeciej szwagierka, a czwarta działka jest współwłasnością małżeńską wnioskodawcy i jego żony. W wyniku podziału działek wnioskodawca posiadał dwie działki: pierwsza nr 1530/31 o pow. 835 m2, która została sprzedana oraz druga o pow. 1044 m2, którą do dziś posiada z żoną, na której budują dom. Działka ta, jak zaznaczył wnioskodawca ma powierzchnię ok. 3 razy większą od udziałów nabytych w 2008 r. oraz jest wpisana pod tym samym nr księgi wieczystej co udziały 2/36 i 1/27 do działki, które zakupił w 2008 r. W uzupełnieniu wniosku wnioskodawca podał, że nie zna wartości każdej z działek. Zniesienie współwłasności przez podział nastąpiło bez spłat i dopłat - postanowienie Sądu z dnia 21 lipca 2010 r. Wnioskodawca działkę, która należała do niego o nr 1530/32 sprzedał w dniu 3 marca 2011 r. za cenę 120.000 zł. Pieniądze pozyskane z transakcji zostały w całości przeznaczone na budowę jednorodzinnego budynku mieszkalnego. Wnioskodawca wskazał, że we właściwym urzędzie skarbowym złożone zostało oświadczenie o przeznaczeniu wydatków na budowę tego domu i pieniądze zostały już wydatkowane na ten cel.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze kupna w 2008 r. i sprzedanej w 2011 r. może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 13I ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy nie może korzystać z tego zwolnienia i musi być opodatkowany stawką 19%, a podatek musi być zadeklarowany w odrębnym zeznaniu podatkowym i zapłacony do 30 kwietnia 2012 r.

Zdaniem wnioskodawcy, w terminie do dnia 30 kwietnia 2012 r. podatnik będzie musiał złożyć specjalne (odrębne) zeznanie roczne, w którym ujawni wyłącznie dochody ze sprzedaży nieruchomości (czyli przychód pomniejszony o udokumentowane koszty w tym opłaty administracyjne, notarialne, sądowe). Dochód ten zostanie wykazany w tym zeznaniu podatkowym jednak jako dochód wolny od podatku. Będzie miał podatnik wówczas 2 lata - licząc od końca roku, w którym nastąpiło zbycie nieruchomości na dokonanie wydatków uprawniających do zwolnienia.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, iż sprzedaż nieruchomości lub praw przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub praw nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z powyższego wynika, iż w przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii ewentualnego opodatkowania podatkiem dochodowym ma moment i podstawa jej nabycia przez wnioskodawcę.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych moment nabycia zbywanej nieruchomości ma kluczowe znaczenie z uwagi na sposób zastosowania właściwych zasad opodatkowania a także na możliwość zastosowania zwolnień podatkowych. Ocena prawna skutków podatkowych jest bowiem skonkretyzowana odrębnie dla nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nabytych do 31 grudnia 2006 r., odrębnie dla nieruchomości i praw nabytych od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r. a także odrębnie dla nieruchomości i praw nabytych od 1 stycznia 2009 r.

Z wniosku wynika, że wnioskodawca w 2008 r. nabył w drodze kupna odpowiednio udział 2/36 i 1/27 w nieruchomości nr 190/31 o pow. 3.758 m2. Nieruchomość ta została podzielona na 4 działki, a w wyniku zniesienia współwłasności w dniu 21 lipca 2010 r. wnioskodawca otrzymał na wyłączną własność działkę o nr 1530/31, którą następnie w dniu 3 marca 2011 r. sprzedał za kwotę 120.000 zł. Budzącą wątpliwość wnioskodawcy jest kwestia czy przychód ze sprzedaży tej nieruchomości może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Termin "nabycie" oznacza każde przeniesienie na nabywcę własności rzeczy lub prawa w ramach umowy sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności rzeczy oznaczonej co do tożsamości, jednostronnej czynności na podstawie aktu prawnego. Jednym ze sposobów nabycia na własność nieruchomości lub prawa jest więc ich nabycie w drodze umowy sprzedaży.

Celem postępowania o zniesienie współwłasności w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) jest nowe ukształtowanie prawa własności rzeczy, która stanowi przedmiot współwłasności. Zgodnie z art. 195 powołanej wyżej ustawy - Kodeks cywilny, współwłasność istnieje wówczas, gdy własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom. Istota współwłasności polega bowiem na tym, że współwłaścicielom przysługują części wspólnego prawa własności (tzw. udziały), którymi mogą swobodnie rozporządzać. Dopóki więc istnieje współwłasność można mówić tylko o istnieniu udziałów w tym prawie, o ich nabywaniu i zbywaniu, a nie o prawie do części rzeczy, o jej zbywaniu bądź nabywaniu w częściach. Zgodnie z art. 210 Kodeksu, każdy ze współwłaścicieli w każdym czasie może domagać się zniesienia współwłasności. Jednym ze sposobów zniesienia współwłasności nieruchomości jest podział rzeczy wspólnej, o którym mowa w art. 211 Kodeksu cywilnego. W rezultacie, w wyniku zniesienia współwłasności dochodzi więc do nowego ukształtowania prawa własności poprzez odebranie temu prawu cechy wspólności. Zatem celem postępowania o zniesienie współwłasności w rozumieniu przepisów ustawy - Kodeks cywilny jest nowe ukształtowanie prawa własności rzeczy, która stanowi przedmiot współwłasności.

Gdy w wyniku zniesienia współwłasności udział danej osoby nie ulega powiększeniu, zniesienie współwłasności nie może być traktowane w kategorii nabycia, gdyż w ten sposób nie uległ powiększeniu zakres dotychczasowego władztwa tej osoby nad rzeczą (w tym przypadku nieruchomością), jak też stan jej majątku osobistego. Zatem za datę nabycia nieruchomości - w przypadku ich sprzedaży, które przypadły danej osobie w wyniku zniesienia współwłasności, należy przyjąć datę ich pierwotnego nabycia, jeżeli wartość otrzymanej przez daną osobę nieruchomości w wyniku zniesienia współwłasności mieści się w udziale, jaki przysługuje tej osobie w majątku objętym współwłasnością oraz zniesienie współwłasności zostało dokonane bez spłat i dopłat. Jeżeli natomiast wartość otrzymanej nieruchomości przekracza udział we współwłasności, to wówczas za datę nabycia tego udziału w nieruchomości, który przekracza udział we współwłasności, należy przyjąć dzień, w którym dokonano zniesienia współwłasności. Nie zmienia tego fakt, że zniesienia współwłasności dokonano bez spłat i dopłat. Błędne jest zatem stanowisko wnioskodawcy, które ogranicza się wyłącznie do czynności jaką było zniesienie współwłasności nieruchomości pomijając całkowicie okoliczność, że udział w nieruchomości przed zniesieniem współwłasności wnioskodawca nabył w 2008 r. w drodze kupna. Nie wolno pominąć faktu, że wnioskodawca był współwłaścicielem nieruchomości przed jej podziałem i zniesieniem współwłasności. Gdyby nie zniesiono współwłasności a poprzestano wyłącznie na podziale nieruchomości na 4 działki, to oczywistym jest, że wnioskodawca miałby odpowiednio udziały 2/36 i 1/27 w każdej z działek. Zniesienie współwłasności polegające na przyznaniu na wyłączną własność wnioskodawcy jednej działki oraz drugiej na współwłasność z żoną zmieniło charakter własności, ale nie spowodowało w żadnym wypadku, że zatarło się należące do wnioskodawcy prawo własności do udziału 2/36 i 1/27 nabytego w 2008 r. w drodze kupna. Nie można w świetle prawa nabyć skutecznie po raz drugi tego czego jest się już właścicielem. A wnioskodawca, co jest rzeczą bezsporną był właścicielem udziału 2/36 i 1/27 w nieruchomości nieprzerwanie od 2008 r. Stąd o ustaleniu w 2010 r. nowej daty nabycia można mówić wyłącznie w sytuacji, kiedy w wyniku zniesienia współwłasności uprzednio nabyte przez wnioskodawcę w drodze kupna oba udziały tj. 2/36 i 1/27 uległy powiększeniu. Przy czym 2010 r. będzie datą nabycia wyłącznie dla nadwyżki udziału ponad udziały uprzednio posiadane. Aby ustalić czy w wyniku zniesienia współwłasności udział wnioskodawcy uległ powiększeniu porównać należy wartość rynkową obu udziałów na dzień zniesienia współwłasności - przed i po zniesieniu współwłasności. Porównaniu nie podlegają powierzchnie działek, gdyż współwłasność oznacza prawo do udziału w nieruchomości a nie prawo do części nieruchomości i co oczywiste, może się zdarzyć, że wartość większą będą miały udziały w mniejszych działkach, a więc osoba, która otrzyma największą powierzchnię działki bynajmniej nie uzyska w wyniku zniesienia współwłasności największego przysporzenia w majątku.

Dla obliczenia wartości udziałów w nieruchomości nabytych przez wnioskodawcę w 2008 r. w drodze kupna należy:

obliczyć wartość rynkową na dzień zniesienia współwłasności całych udziałów wnioskodawcy nabytych w 2008 r. czyli udziału 2/36 i 1/27 w działce nr 190/31. Zrobić to można sumując wartość tych udziałów w każdej z 4 działek na jakie została podzielona nieruchomość nr 190/31. Takie udziały należałyby do wnioskodawcy gdyby nie zniesiono współwłasności. Następnie należy porównać wartość tak ustalonych udziałów nabytych w drodze kupna z wartością działki nabytej w drodze umowy o zniesienie współwłasności na wyłączną własność wnioskodawcy i wartością udziału #189; jaki zgodnie z udziałem w majątku wspólnym nabył wnioskodawca w czwartej działce.

Jeżeli tak ustalona wartość majątku po zniesieniu współwłasności jest równa bądź mniejsza niż wartość udziałów pierwotnie nabytych przez wnioskodawcę w drodze kupna, to data zniesienia współwłasności nie jest datą nowego nabycia nieruchomości. Tylko jeśli z porównania wartości udziałów nabytych w drodze kupna z sumą wartości działki i udziału w działce nabytych w drodze umowy o zniesienie współwłasności powstanie nadwyżka, to wyłącznie ta nadwyżka odzwierciedlać będzie udział nabyty w 2010 r. w drodze zniesienia współwłasności ponad udział pierwotnie posiadany od 2008 r.

W niniejszej sprawie Organ nie może przesądzić, że w 2010 r. doszło w ogóle do nabycia jakiegokolwiek udziału, gdyż wnioskodawca wskazał, że nie zna wartości każdej z działek. Skoro tak, nie można w drodze interpretacji indywidualnej ustalić czy w 2010 r. w ogóle doszło do nabycia a więc czy w ogóle są podstawy aby do części przychodu (z całą pewnością nie do całego - jak chce wnioskodawca) stosować przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2009 r. Stosownych ustaleń winien dokonać wnioskodawca samodzielnie. Ich prawidłowość może być zweryfikowana przez organy podatkowe w drodze postępowania podatkowego. Na tym etapie postępowania Organ wydający niniejszą interpretację może jedynie stwierdzić, że wnioskodawca na pewno będzie miał obowiązek zastosować przepisy obowiązujące na dzień 31 grudnia 2008 r. do całości lub części przychodu uzyskanego ze sprzedaży.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) bowiem zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ten sposób, że zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z treścią art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć np.: koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego w związku z jej sprzedażą, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, wydatki na prowizję dla agencji nieruchomości w związku z czynnością pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości, o ile wydatki te były poniesione przez zbywcę - wnioskodawcę. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy.

Natomiast za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, uważa się udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).

Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł stosownie do art. 30e ust. 5 ww. ustawy. Jak wynika z art. 30e ust. 4 ustawy podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Podatek ten należy wykazać w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za rok podatkowy, w którym nastąpiło zbycie nieruchomości (PIT-36).

Postanowienia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są precyzyjne i nie pozostawiają jakichkolwiek wątpliwości w przedmiocie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości nabytej w latach 2007-2008 i sprzedanej przed upływem 5-letniego okresu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. (a więc dotyczącym nabycia w latach 2007-2008) nie przewiduje bowiem zwolnienia przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości przed upływem okresu wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy w przypadku przeznaczenia środków ze sprzedaży na cele mieszkaniowe: budowę jednorodzinnego budynku mieszkalnego. Oznacza to, że nie ma możliwości zwolnienia z podatku dochodowego w przypadku przeznaczenia przez wnioskodawcę środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2008 r. w drodze kupna, na budowę budynku mieszkalnego. Zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostało wprowadzone dopiero ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) zmieniającą zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z nowego zwolnienia z opodatkowania mogą korzystać wyłącznie ci podatnicy, którzy nabyli zbywaną nieruchomość czy prawo po 31 grudnia 2008 r. Wnioskodawca nie wykazał jednak aby do takiego nabycia w ogóle doszło, za to całkowicie pominął fakt nabycia udziałów 2/36 i 1/27 w nieruchomości w 2008 r. Tym samym wnioskodawca dopóki nie ustali wartości każdej z 4 działek, a w nich wartości swoich udziałów 2/36 i 1/27 i nie porówna z wartością działki nr 1530/31 i udziału #189; w czwartej działce - na dzień zniesienia współwłasności, to nie ma podstaw do dowodzenia, że jakikolwiek udział w zbywanej działce nabył w wyniku zniesienia współwłasności, a więc i do stosowania art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r.

Organ nadmienia, że jedyne zwolnienie przewidziane przez ustawodawcę w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. przy odpłatnym zbyciu nieruchomości nabytych w latach 2007-2008 była tzw. ulga meldunkowa. Zwolnienie na podstawie ulgi meldunkowej dotyczyło przychodu z odpłatnego zbycia budynku lub lokalu mieszkalnego, jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Zwolnienie to nie ma więc zastosowania w niniejszej sprawie.

Podsumowując, w stanie faktycznym o nabyciu w 2010 r. a tym samym o możliwości zastosowania zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można byłoby mówić jedynie wówczas gdyby w wyniku zniesienia współwłasności nieruchomości gruntowej o nr 190/31 wartość nabytej na wyłączną własność działki nr 1530/31 oraz udziału #189; w kolejnej działce przekraczała wartość pierwotnie posiadanych przez wnioskodawcę udziałów wynoszących 2/36 i 1/27 nabytych w 2008 r. w drodze kupna. Wówczas nadwyżka i wyłącznie ta nadwyżka odpowiadałaby wartości udziału nabytego w 2010 r. w wyniku zniesienia współwłasności. Taka okoliczność nie wynika jednak ze stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl