IBPBII/2/415-435/09/CJS - Skutki podatkowe zwrotu kosztów adaptacji poddasza na cele mieszkaniowe.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-435/09/CJS Skutki podatkowe zwrotu kosztów adaptacji poddasza na cele mieszkaniowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 20 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 16 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu kosztów adaptacji poddasza na cele mieszkaniowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu kosztów adaptacji poddasza na cele mieszkaniowe.

W związku z brakami formalnymi wniosku pismem z dnia 8 czerwca 2009 r. Znak: IBPB II/2/415-435/09/CJS wezwano wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 16 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wspólnota mieszkaniowa na wniosek wnioskodawcy w drodze uchwały wyraziła zgodę na adaptacje przez wnioskodawcę części poddasza na cele mieszkaniowe.

Po przystąpieniu do czynności pozwalających na adaptację strychu (projekt adaptacji poddasza, odpisy z Księgi Wieczystej, wycena poddasza, najem pomieszczenia strychowego) do której upoważniła go ww. uchwała - wnioskodawca poniósł koszty w wysokości 3.732,00 zł. Po tych czynnościach nastąpiła zmiana stanowiska Wspólnoty Mieszkaniowej. Poproszono wnioskodawcę o odstąpienie od adaptacji i zaproponowano mu zwrot poniesionych przez niego kosztów.

Ustalono, że zostaną mu zwrócone z funduszu remontowego wspólnoty po wpłaceniu przez jej członków jednorazowych wpłat na konto funduszu wspólnoty na tenże cel (pisemne oświadczenia członków wspólnoty z dnia 28 listopada 2008 r. oraz stosowna uchwała). Zwrotu dokonano dnia 30 grudnia 2008 r.

W związku z przedmiotowym zwrotem kosztów z konta funduszu remontowego, księgowość Wspólnoty Mieszkaniowej wystawiła wnioskodawcy PIT-8C za 2008 r., gdzie w części D poz. 42 wykazano, iż zwrócona kwota 3.732,00 zł jest przychodem wnioskodawcy i stosownie do art. 9, art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), powinna być opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wnioskodawca musi odprowadzić podatek od kwoty, która nie powoduje po jego stronie przysporzenia majątkowego a jedynie jest zwrotem poniesionych przez niego kosztów... (w przypadku deklaracji PIT-37 należy się zwrot w wysokości w 3.740,00 zł, a w przypadku PIT-36 z uwzględnieniem PIT-8C w wysokości 2.903,00 zł)....

Zdaniem wnioskodawcy, zwrot poniesionych kosztów nie jest przychodem z "innych źródeł" i w konsekwencji nie powinien podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, wobec czego nie ma również podstaw do sporządzania informacji na druku PIT-8C.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy do źródeł przychodów zalicza się miedzy innymi "inne źródła".

Z kolei zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Powołany wyżej art. 10 ust. 1 ww. ustawy zwiera katalog enumeratywnie wyliczonych źródeł przychodów, wymieniając między innymi w pkt 9 "inne źródeł przychodów", jako podstawę opodatkowania. Przepis ten został rozwinięty w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

Otrzymany przez wnioskodawcę zwrot kosztów z funduszu remontowego, finansowanego w całości ze składek prywatnych właścicieli mieszkań na podstawie podjętej przez nich samych uchwały nie powinien stanowić przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie powinien podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy przychód, który musiał wykazać w pozycji "inne źródła" w PIT-36 po otrzymaniu PIT-8C, nie jest w rzeczywistości jego przychodem. Trudno jest uznać, że następuje przysporzenie majątkowe, bowiem wnioskodawca otrzymuje jedynie zwrot poniesionych już wydatków. W majątku wnioskodawcy nie pojawił się żaden dodatkowy zysk, a jedynie wyrównany zostaje poziom środków.

Właśnie pojęcie "przysporzenie majątkowe" ma tu szczególnie istotnie znaczenie. Nie ulega wątpliwości, że w art. 20 ust. 1 ustawy nie wymieniono zwrotu wydatków poniesionych przez członka wspólnoty na adaptację strychu na lokal mieszkalny położony w budynku należącym do tejże wspólnoty mieszkaniowej. Nie można jednak takiego zwrotu zaliczyć do "innych" nieodpłatnych świadczeń, bo ze swej istoty zwrot jakichkolwiek wydatków nie może być traktowany jako nieodpłatne świadczenie. Zgodzić się należy z konstatacją Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, który stwierdził, że analiza przepisów art. 9 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy prowadzi do wniosku, że podstawa uzyskania przychodu z tzw. innych źródeł mogą być (co do zasady) tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe. Takie właśnie sytuacje - jak podkreślił sąd - wskazuje przepis art. 20 ust. 1 ww. ustawy. (wyrok z dnia 20 czerwca 2007 r., I SA/Sz 161/06).

Zatem otrzymany zwrot z funduszu remontowego, finansowanego w całości ze składek członków wspólnoty, zwrot kosztów poniesionych przez wnioskodawcę na adaptacje strychu (na postawie uchwały) nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie powinien podlegać opodatkowaniu tym podatkiem.

Tym samym nie ma podstaw prawnych i faktycznych do kwalifikowania otrzymanego zwrotu nakładów z funduszu remontowego jako przychodu z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, ze względu na to, że nie ma on cech przychodu. Po stronie wnioskodawcy nigdy nie może jego zdaniem dojść do przysporzenia majątkowego z tego tytułu, ponieważ otrzymał bowiem jedynie tyle, ile wydał.

Jeżeli poniósł koszty związane z adaptacją strychu (za zgodą członków wspólnoty) to otrzymując je z powrotem (wyłącznie w kwocie do wysokości poniesionych nakładów finansowych, udokumentowanych fakturami VAT) wskutek zmiany decyzji członków wspólnoty, nie uzyskał dochodu w rozumieniu powołanych wyżej przepisów, zdarzenie to powinno być dla wnioskodawcy obojętne podatkowego. Zwrot z funduszu remontowego nastąpił w wyniku rozliczenia się pomiędzy Wspólnotą Mieszkaniową a wnioskodawcą na podstawie przedstawionych faktur VAT dokumentujących poniesione przez niego wydatki na adaptację strychu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodów są "inne źródła". Do przychodów z innych źródeł należy zaliczyć każdy przychód, który spełnia łącznie dwa warunki: po pierwsze - nie jest zaliczany do źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy, a po drugie - nie jest wyłączony z przedmiotowego zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Powyższa definicja przychodów ma charakter ogólny i znajduje zastosowanie, o ile w przepisach szczególnych ustawodawca nie uregulował tej kwestii odmiennie. O przychodzie podatkowym możemy mówić wtedy, gdy ma on charakter trwałego przysporzenia majątkowego.

Natomiast jak dowodzi użycie sformułowania "w szczególności", definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Z treści powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie, których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak, więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku, których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Z tego względu do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym nie zalicza się kwot uzyskanych z różnego rodzaju zwrotów nakładów własnych. W takich przypadkach podatnik otrzymuje do swojej dyspozycji określoną kwotę pieniędzy, do wyłożenia której był wcześniej zobligowany.

W przedstawionym stanie faktycznym, wnioskodawca poniósł z własnych środków nakłady na adaptację strychu mającą na celu zaspokojenie jego potrzeb mieszkaniowych, które w wyniku zawartej ugody zostały mu zwrócone przez Wspólnotę Mieszkaniową z funduszu remontowego.

W związku z powyższym należy stwierdzić iż, zwrot nakładów poniesionych w związku z pracami adaptacyjnymi wynajmowanego pomieszczenia strychowego, nie stanowi dla wnioskodawcy przysporzenia majątkowego, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu, gdyż zwrot ten nie powoduje po stronie wnioskodawcy przysporzenia majątkowego i z tego też względu nie mieści się w pojęciu innych źródeł (stanowi zdarzenie obojętne podatkowo).

Mając na uwadze powyższe stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. ul. Prymasa. S Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl