IBPBII/2/415-326/09/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-326/09/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 3 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kosztów utylizacji wyrobów zawierających azbest - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania kwot wypłaconego dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację zadań związanych z usuwaniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zmian) oraz art. 406 pkt 12 ustawy - Prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (tekst jedn. z 2008 r. Dz. U. Nr 25, poz. 150 z późn. zmian.) w celu wspierania przedsięwzięć związanych z gospodarką odpadami i ochroną powierzchni ziemi Gmina X udziela osobom fizycznych dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację zadań związanych z usuwaniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest z terenu miasta i gminy X.

Wysokość środków na dofinansowanie określana jest corocznie w Uchwale Rady Miejskiej zatwierdzającej budżet w załączniku "Plan Wydatków i Przychodów Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej"

Dofinansowaniu podlegają wydatki na transport i unieszkodliwienie odpadów, zawierających azbest, pochodzących z demontażu materiałów budowlanych w postaci płyt azbestowo - cementowych płaskich i falistych stanowiących pokrycia dachowe, budynków mieszkalnych i gospodarczych, które zostały umieszczone na specjalistycznym stanowisku. Dofinansowaniu polega na jednorazowym zwrocie części kosztów poniesionych na realizację przedsięwzięć związanych z usuwaniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest tj. transport i utylizację azbestu.

Kwota dofinansowania wyliczana jest na podstawie przedstawionych przez wnioskodawcę faktur za transport i utylizację odpadów niebezpiecznych zawierających azbest pochodzących z demontażu materiałów budowlanych zawierających azbest i stanowi 50% ich łącznej wartości, jednak nie więcej niż 1 000,00 zł (słownie jeden tysiąc zero groszy).

Z dofinansowania - refundacji części poniesionych kosztów - korzystać mogą osoby fizyczne będące właścicielami (współwłaścicielami, wieczystymi użytkownikami, zarządcami) nieruchomości zlokalizowanych na terenie miasta i gminy X. Podstawą wypłaty przyznawanego dofinansowania jest podpisanie umowy cywilnoprawnej z Gminą X oraz potwierdzenie przez Wydział Komunalno-Inwestycyjny realizacji zadania związanego z usuwaniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest.

Rada Ministrów przyjęła w dniu 14 maja 2002 r. Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dofinansowanie z gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowane w ramach przyjętego przez Radę Ministrów programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski korzysta ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z tym nie istnieje po stronie udzielającego tego dofinansowania obowiązek sporządzania informacji o przychodach z innych źródeł PIT-8C.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 42a (winno być 52a) i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Środki Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację zadań związanych z usuwaniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest nie są środkami budżetowymi jednostki samorządu terytorialnego i dlatego nie ma do nich zastosowania przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jako wyodrębniony od budżetu fundusz celowy stanowią one dotację celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Ich wydatkowanie realizowane jest w ramach Rządowego programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski z 14 maja 2002 r. Podstawą prawną do wyłączenia tego rodzaju dochodów z opodatkowania może być art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z jego treści nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Ustawodawca wymienia tu jako źródła świadczeń:

* Środki z budżetu państwa;

* Środki jednostek samorządu terytorialnego;

* Środki agencji rządowych;

* Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych.

Z gramatycznej wykładni tego przepisu wynika, iż świadczenia udzielone w ramach rządowych programów w przypadku jednostek samorządu terytorialnego mogą pochodzić nie tylko z jego budżetu, ale także z innych funduszy pozostających w dyspozycji jednostek samorządowych.

Gdyby zamiar ustawodawcy był inny to użyłby on przy wymienieniu źródeł świadczeń zwrotu: "... ze środków budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego"

Przyjęcie takiego stanowiska wobec faktu, dofinansowania zadań w ramach rządowego programu usuwania azbestu pozwala stwierdzić, iż świadczenia udzielane przez Gminę X w stanie faktycznym opisanym wcześniej są dochodami nie podlegającymi opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tym samym podmiot udzielający świadczeń nie ma obowiązku sporządzania informacji o przychodach z innych źródeł na druku PIT- 8C.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów. Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

* nieodpłatne świadczenie bądź

* świadczenie częściowo odpłatne bądź

* świadczenie rzeczowe (w naturze).

Jeżeli podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wypłaca z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pieniądze w formie dofinansowania, refundacji poniesionych kosztów, a zatem nie można tu mówić o nieodpłatnym świadczeniu. Świadczenia nieodpłatne czy częściowo odpłatne wymienione w cyt. wyżej art. 21 ust. 1 pkt 14 ustawy to przede wszystkim nieodpłatnie świadczone usługi, nieodpłatne świadczenie nie może mieć charakteru pieniężnego. Potwierdzeniem takiego rozróżnienia jest brzmienie art. 11 ust. 1, który stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ustawodawca wyraźnie odróżnia otrzymanie lub pozostawienie do dyspozycji pieniędzy od otrzymania nieodpłatnych świadczeń.

Wartość tych świadczeń określa się zgodnie z art. 11 ust. 2a i 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, wskazać należy, że dofinansowanie kosztów czynności związanych z usuwaniem i utylizacja azbestu z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi co prawda dotację celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, jednakże nie można jej uznać za dotację otrzymaną z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, bowiem jest udzielana z funduszu celowego. Zatem nie spełnia ona warunków niezbędnych do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co zauważył również Wnioskodawca uzasadniając swoje stanowisko w sprawie.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz w oparciu o przedstawione wyżej przepisy należy stwierdzić, że udzielenie osobom fizycznym dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację zadań związanych z usuwaniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest z terenu miasta i gminy X stanowi dla nich przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarcza, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, sa obowiązane sporządzić informacje według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Zatem osobom, którym przyznano dofinansowanie Wnioskodawca winien wystawić informacje PIT-8C, w których wykaże kwotę dofinansowania podlegająca opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, ponieważ Wnioskodawca uważa, że wypłacone dofinansowanie jest wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Jego stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl