IBPBII/2/415-3/09/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-3/09/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 2 stycznia 2009 r), uzupełnionym w dniach 6 marca 2009 r. i 25 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* określenia czy przedstawiony przez wnioskodawcę zespół składników stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa - jest nieprawidłowe,

* możliwości powstania przychodu przy wniesieniu składników niemajątkowych aportem do spółki z o.o. - jest nieprawidłowe

* zaliczenia przychodów z tytułu wierzytelności, które nie zostaną wniesione aportem do spółki z o.o. do przychodów wnioskodawcy - jest prawidłowe,

* określenia podmiotu obowiązanego do zapłaty podatku dochodowego od wierzytelności, które nie zostaną wniesione w formie aportu do spółki z o.o. - jest prawidłowe

* określenia podmiotu, który podlega opodatkowaniu z tytułu wierzytelności - jest nieprawidłowe,

* określenia czy wnioskodawca może dowolnie przekazywać środki trwałe w formie aportu, do spółki z o.o. tak aby warunek zorganizowanej części przedsiębiorstwa został spełniony - jest nieprawidłowe,

* określenia czy możliwy jest wybór przez wnioskodawcę, które wierzytelności wnieść aportem do spółki z o.o. aby warunek zorganizowanej części przedsiębiorstwa został spełniony - jest nieprawidłowe,

* określenia czy pomimo nie sporządzania przez wnioskodawcę samodzielnego bilansu dla działalności budowlanej, warunek zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostanie spełniony - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* określenia czy przedstawiony przez wnioskodawcę zespół składników stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa,

* powstania przychodu przy wniesieniu składników niemajątkowych aportem do spółki z o.o.,

* zaliczenia przychodów z tytułu wierzytelności, które nie zostaną wniesione aportem do spółki z o.o. do przychodów wnioskodawcy,

* określenia podmiotu obowiązanego do zapłaty podatku dochodowego od wierzytelności, które nie zostaną wniesione w formie aportu do spółki z o.o.,

* określenia podmiotu, który podlega opodatkowaniu z tytułu wierzytelności,

* określenia czy wnioskodawca może dowolnie przekazywać środki trwałe w formie aportu, do spółki z o.o. tak aby warunek zorganizowanej części przedsiębiorstwa został spełniony,

* określenia czy możliwy jest wybór przez wnioskodawcę, które wierzytelności wnieść aportem do spółki z o.o. aby warunek zorganizowanej części przedsiębiorstwa został spełniony,

* określenia czy pomimo nie sporządzania przez wnioskodawcę samodzielnego bilansu dla działalności budowlanej, warunek zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostanie spełniony.

W związku z brakami formalnymi, pismem z dnia 18 lutego 2009 r. znak IBPP3/443-18/09/KO, IBPB II/2/415-3/09/NG oraz pismem z dnia 25 marca 2009 r. znak IBPB II/2/415-3/09/NG wezwano do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniach 06 i 25 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach swojego przedsiębiorstwa prowadzi m.in. następujące działalności oraz pełną księgowość:

* usługi budowlane z zakresu budowy sieci wodno-kanalizacyjnych,

* sprzedaż gazu na stacji LPG,

* usługi noclegowe oraz wynajmu powierzchni biurowej.

Wnioskodawca zamierza wydzielić działalność z zakresu usług budowlanych oraz sprzedaży gazu i jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa wnieść aportem do utworzonej spółki z o.o. Zorganizowana część przedsiębiorstwa będzie składać się z: pracowników, ruchomości oraz należności i zobowiązań. Jednostka potrafi samodzielnie funkcjonować a także sporządzić bilans.

Pozostałą działalność wnioskodawca zamierza pozostawić w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Również budynek będący obecnie własnością wnioskodawcy wykorzystywany do działalności z zakresu usług budowlanych wnioskodawca zamierza pozostawić w istniejącym przedsiębiorstwie i dzierżawić spółce z o.o. Na chwilę obecną nie sporządza się odrębnie bilansu dla działalności usług budowlanych i nie składa się do Urzędu Skarbowego. Wyodrębnienie bilansu na poszczególne rodzaje usług prowadzone jest tylko wewnętrznie w danej jednostce.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania.

1.

Czy opisany wyżej stan polegający na wyodrębnieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, mającej być przedmiotem aportu spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych przy wnoszeniu aportu w postaci opisanej w stanie przyszłym zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

3.

Jeżeli faktury za usługi budowlano - montażowe zostaną wystawione przed wniesieniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa aportem i nie będą zapłacone do czasu dokonania aportu, to co z należnościami z tytułu tych faktur. Czy muszą być wniesione jako aport do spółki z o.o., tak by warunek zorganizowanej części przedsiębiorstwa został zachowany.

4.

Kto powinien zapłacić podatek dochodowy z tytułu tych faktur. Na koniec grudnia będą bowiem w bilansie figurować zobowiązania do budżetu z tego tytułu.

5.

Czy wpływ środków za faktury wystawione przed wniesieniem aportem, gdzie podatek dochodowy odprowadzony został przez wnioskodawcę, winien wpłynąć na konto wnioskodawcy, czy na konto spółki z o.o., tak aby warunek zorganizowanej części przedsiębiorstwa został spełniony.

6.

Wnioskodawca leasinguje maszynę budowlaną, która wykorzystywana jest obecnie do robót budowlanych. Czy jeśli wnioskodawca pozostawi leasing maszyny u siebie i wydzierżawi maszynę spółce z o.o., to warunek zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostanie zachowany.

7.

Czy wierzytelności wnioskodawcy z zakresu działalności budowlanej po dokonaniu aportu mogą być przedmiotem wyboru wnioskodawcy, które zostaną wniesione a które nie, tak aby zachować warunek zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

8.

Obecnie u wnioskodawcy dla działalności budowlanej nie sporządza się samodzielnie bilansu, jednakże istnieje możliwość jego utworzenia (prowadzona jest pełna księgowość). Czy w takim przypadku warunek zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostanie zachowany przy dokonywaniu aportu.

Zdaniem wnioskodawcy:

1.

Opisana przez wnioskodawcę we wniosku jednostka spełnia definicję części przedsiębiorstwa.

2.

Obowiązek podatkowy przy wnoszeniu aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie powstanie. Taki obowiązek powstanie z chwilą sprzedaży tych udziałów, które zostaną osiągnięte za wniesiony aport. Podatek powstanie z chwilą sprzedaży tych udziałów już przez spółkę z o.o. Wówczas wnioskodawca, jako osoba fizyczna musi rozliczyć dochód w PIT 38 i go opodatkować.

3.

Wszystkie faktury, które zostaną wystawione przed wniesieniem aportu i nie zostaną ujęte jako wnoszone aportem należności (w umowie), to zapłaty trafią wówczas na osobę fizyczną (do wnioskodawcy).

4.

Podatek dochodowy od osób fizycznych zapłaci wnioskodawca.

5.

Wpływ środków winien wpłynąć na konto wnioskodawcy.

6.

Warunek zostanie spełniony. To, które środki trwałe wnioskodawca przekazuje jako aport do spółki z o.o. określa sam wnioskodawca i może pozostawić maszynę leasingowaną w swoim przedsiębiorstwie i ją wydzierżawić lub świadczyć usługi na potrzeby spółki z o.o.

7.

Według wnioskodawcy podatnik powinien mieć możliwość dokonania wyboru wierzytelności, które wniesie do spółki z o.o. aportem. Wykonując czynność budowlaną jej fakturowanie następuje po zakończonej usłudze i płatność tej faktury również jest z późniejszym okresem, zatem do spółki z o.o. gdyby weszły te wierzytelności, to w ogóle by jej nie dotyczyły. Ponadto podatek dochodowy do zapłacenia jest przez osobę fizyczną i zwyczajowo dopiero w następnym miesiącu do 20 następnego miesiąca podatnik musi mieć środki do zapłacenia występujących zobowiązań podatkowych.

8.

Pomimo nie sporządzania samodzielnego bilansu dla części robót budowlanych, warunek zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostanie zachowany dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Odpowiadając na pytanie pierwsze należy zauważyć, że w myśl art. 5a pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) pojęcie "zorganizowana część przedsiębiorstwa" oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest nie tylko wyodrębniona organizacyjnie, ale również posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

* istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Aby zatem w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Organizacyjne i finansowe wyodrębnienie musi istnieć już w ramach istniejącego przedsiębiorstwa, a nie dopiero kształtować się po "wyprowadzeniu" w jakikolwiek sposób zespołu składników materialnych i niematerialnych z tego przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że przedstawiony we wniosku zespół składników nie stanowi - wbrew twierdzeniu wnioskodawcy - zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W rzeczywistości bowiem dopiero w przyszłości nastąpi faktyczne wydzielenie z istniejącego przedsiębiorstwa zespołu składników, który ewentualnie mógłby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W ocenie organu podatkowego wnioskodawca nie ma w swoim przedsiębiorstwie wyodrębnionej jednostki organizacyjnej, która mogłaby stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze i która mogłaby zostać zakwalifikowana jako zorganizowana część przedsiębiorstwa. Świadczy o tym fakt, że wnioskodawca jest dopiero na etapie ustalania, które składniki majątku mógłby wnieść do spółki z o.o., a które pozostawić w przedsiębiorstwie. Dylemat taki tymczasem w ogóle nie powinien mieć miejsca, bo środki trwałe i wierzytelności powinny być w bezsporny sposób przypisane do określonej działalności, a nie stanowić przedmiotu decyzji podatnika.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy w zakresie pyt. pierwszego należy uznać za nieprawidłowe.

Odpowiadając na pyt. drugie, należy podkreślić, że przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego zespół składników majątkowych i niemajątkowych nie stanowi zdaniem organu podatkowego zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w myśl art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego też należy przyjąć, że w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym wnioskodawca będzie wnosił poszczególne składniki swego majątku w formie aportu do spółki z o.o. jako wkład niepieniężny, w zamian za ten aport wnioskodawca obejmie odpowiednią ilość udziałów odpowiadającą wniesionemu wkładowi. Nie będzie to zatem, jak twierdzi wnioskodawca wniesienie aportem do spółki z o.o. zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "aport" oznacza wkład niepieniężny wniesiony do spółki w celu pokrycia udziału (w całości lub części). Przedmiotem aportu mogą być wszelkie przedmioty majątkowe (prawa i rzeczy), o ile są zbywalne i mogą jako aktywa wejść do bilansu spółki, przy czym muszą one być wymienione w umowie ze wskazaniem osoby wnoszącej i przeznaczonych za ten aport udziałów. Według art. 14 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) przedmiotem wkładu do spółki kapitałowej nie może być prawo niezbywalne lub świadczenie pracy bądź usług.

Należy także zauważyć, że zgodnie z przytoczonym wyżej art. 14 Kodeksu spółek handlowych, nie wszystkie składniki majątkowe wymienione przez wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego, mogą być samodzielnie wnoszone w formie aportu do spółki z o.o.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy jednym ze źródeł przychodów są m.in. kapitały pieniężne.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Zgodnie z dyspozycją art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód określony w ust. 1 pkt 9 powstaje w dniu:

1.

zarejestrowania spółki albo,

2.

wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki, albo

3.

wydania dokumentów akcji, jeżeli objęcie akcji jest związane z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego.

W świetle przedstawionych uwarunkowań prawnych należy stwierdzić, że jeżeli aport wniesiony do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w postaci składnika majątku niestanowiącego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części (wkład niepieniężny), nastąpi w warunkach, o których mowa w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to u wnoszącego taki wkład powstanie przychód podatkowy, w wysokości nominalnej wartości udziałów objętych w zamian za taki wkład.

Stanowisko wnioskodawcy w zakresie pyt. drugiego należy zatem uznać za nieprawidłowe.

Odpowiadając na pytanie trzecie organ pragnie podkreślić, że ze względu na odpowiedź na pytanie pierwsze powyższe należności nie wchodzą w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Odnośnie należności za faktury, które zostały wystawione przed wniesieniem aportu, ze stanowiska wnioskodawcy wynika pośrednio, iż uważa on środki pieniężne, które otrzyma z tytułu ww. wierzytelności za przychody przysługujące wnioskodawcy jako osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, że zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zatem, zgodnie z art. 10 ust. 3 oraz art. 14 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy wierzytelności będą przychodem wnioskodawcy jako osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. Tym samym stanowisko wnioskodawcy w zakresie pytania trzeciego należy uznać za prawidłowe.

Odpowiadając na pytanie czwarte, należy zauważyć że zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h. Z kolei zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 3 tej ustawy w terminie określonym w ust. 1 (do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym) podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c.

Natomiast zgodnie z art. 45 ust. 4 pkt 4 w terminie określonym w ust. 1 z zastrzeżeniem ust. 7, podatnicy są obowiązani wpłacić należny podatek wynikający z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 3. Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, że obowiązanym do wpłacania zaliczek oraz do zapłaty podatku dochodowy od osób fizycznych uzyskującym dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej jest podatnik, czyli zgodnie z art. 3 ust. 1 tej ustawy osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegająca obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Oznacza to że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym przez wnioskodawcę, obowiązanym do wpłacenia zaliczki na podatek z tytułu wierzytelności za faktury wystawione przez wnioskodawcę będzie wnioskodawca, czyli osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, osiągająca przychód z tytułu przedmiotowych wierzytelności. Tym samym stanowisko wnioskodawcy w zakresie pytania czwartego należy uznać za prawidłowe.

Odpowiadając na pytanie piąte, należy zauważyć, że należność z tytułu faktury jest należnością wnioskodawcy z tytułu prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, chyba że wierzytelność ta zostanie wniesiona aportem do spółki z o.o. - wówczas należność za fakturę przysługiwać będzie spółce z o.o.

Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt, czy następnie wierzytelności wynikające z wystawionych a nie zapłaconych faktur wnioskodawca wniesie następnie aportem do spółki z o.o. Odnośnie odpowiedzi na drugą część pytania czy w tym przypadku warunek zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostanie spełniony, należy jeszcze raz podkreślić, że w odpowiedzi na pytanie pierwsze organ podatkowy stwierdził, że przedstawiony przez wnioskodawcę w zdarzeniu przyszłym zespół składników nie jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym samym poszczególne wierzytelności wynikające z niezapłaconych faktur będą samodzielnym przedmiotem aportu wniesionym do spółki z o.o. przez wnioskodawcę, w zamian za które wnioskodawca otrzyma odpowiadające tym wierzytelnościom udziały.

Reasumując stanowisko wnioskodawcy w zakresie pytania piątego, należy uznać za nieprawidłowe.

Odpowiadając na pytanie szóste należy jeszcze raz zauważyć, że przedstawiony w zdarzeniu przyszłym zespół składników nie jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z definicją zawartą w powyższym przepisie zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Organizacyjne i finansowe wyodrębnienie musi istnieć już w ramach istniejącego przedsiębiorstwa, a nie dopiero kształtować się po "wyprowadzeniu" w jakikolwiek sposób zespołu składników materialnych i niematerialnych z tego przedsiębiorstwa. Zorganizowana część przedsiębiorstwa to "byt", który już "istnieje" w strukturze organizacyjnej wnioskodawcy, a nie dopiero powstanie w przyszłości. Oznacza to, że nie ma możliwości wybierania przez podatnika, które wierzytelności i środki trwałe mogą a które nie muszą być przekazywane.

Ze względu na to, przedstawiony przez wnioskodawcę zespół składników nie jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, która funkcjonuje w ramach przedsiębiorstwa prowadzonego przez wnioskodawcę, tym samym w przedmiotowym wniosku bez znaczenia pozostaje fakt czy wnioskodawca określony środek trwały wniesie aportem do spółki z o.o., czy też określony środek trwały pozostanie u wnioskodawcy, bowiem w obu przypadkach nie można mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy, odnośnie odpowiedzi na pytanie szóste należy uznać za nieprawidłowe.

Odpowiadając na pytanie siódme należy po raz wtóry powtórzyć, że przedstawiony w zdarzeniu przyszłym przez wnioskodawcę zespół składników nie jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym samym wniesienie poszczególnych wierzytelności do spółki z o.o. będzie wniesieniem poszczególnych wierzytelności w formie aportu do spółki z o.o. w zamian za udziały w spółce z o.o., a nie jak twierdzi wnioskodawca będzie miało miejsce wniesienie aportem do spółki z o.o. zorganizowanej część przedsiębiorstwa, w skład której wejdą poszczególne wierzytelności.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy, że podatnik powinien mieć możliwość dokonania wyboru wierzytelności, które wniesie do spółki z o.o. aportem aby zachować warunek zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy uznać za nieprawidłowe.

Odpowiadając na pytanie ósme należy zauważyć, że skoro zespół składników nie jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to bez znaczenia pozostaje fakt, czy odnośnie działalności budowlanej prowadzonej w ramach przedsiębiorstwa wnioskodawca samodzielnie sporządza bilans, czy takiego bilansu odnośnie działalności budowlanej wnioskodawca nie sporządza, a jedynie jak opisuje w zdarzeniu przyszłym istnieje możliwość sporządzenia takiego bilansu ze względu na prowadzenie pełnej księgowości. Bowiem w jednym jak i w drugim przypadku w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie miało miejsce wniesienie poszczególnych składników majątku w formie aportu do spółki z o.o., a nie wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy, że pomimo nie sporządzania samodzielnego bilansu dla części robót budowlanych to warunek zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostanie zachowany jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl