IBPBII/2/415-26/14/ŁCz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-26/14/ŁCz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 10 stycznia 2014 r. (data otrzymania 14 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2014 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytową.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca w ramach planowanej restrukturyzacji majątku planuje przekształcenie prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością) na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, a następnie przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę osobową (spółkę komandytową), w której Wnioskodawca będzie jednym ze wspólników - komandytariuszem.

Całość majątku spółki przekształcanej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) zostanie wykorzystana na pokrycie wkładów w spółce komandytowej (spółce przekształconej). W chwili przekształcenia spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie posiadała niepodzielonych zysków.

W związku z powyższym zdarzeniem zadano następujące pytanie:

Czy przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytową, w której Wnioskodawca będzie wspólnikiem spowoduje powstanie u niego przychodu podlegającemu opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę osobową (spółkę komandytową) samo w sobie nie spowoduje powstania przychodu, a w konsekwencji czynność dokonania opisanego przekształcenia będzie wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Po myśli art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.; zwanej dalej k.s.h.) - spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą). Przytoczony przepis ustanawia więc ogólne uprawnienie do wspomnianego przekształcenia dla spółek kapitałowych.

Samo rozwiązanie konstrukcyjne przekształcenia wiąże się po myśli art. 553 § 1 k.s.h. z zasadą następstwa prawnego (verba legis: "spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej").

W przypadku dokonania przekształcenia nie mamy do czynienia z powstaniem jakiegokolwiek przychodu po stronie osoby fizycznej, będącej wspólnikiem spółki przekształcanej.

Pomimo tego, że sama spółka komandytowa nie posiada osobowości prawnej, ani sama nie jest podatnikiem, jej majątek pozostaje majątkiem odrębnym, od majątku jej wspólników (komandytariuszy i komplementariuszy).

Kodeks spółek handlowych przy trybie przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową przewiduje zasadę sukcesji ogólnej, gdzie spółka przekształcona wstępuje w ogół praw i obowiązków spółki przekształcanej. Jednocześnie w omawianym przypadku brak będzie tzw. zysków niepodzielonych w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. W wyniku dokonania przekształcenia cały majątek spółki przekształcanej stanie się majątkiem spółki przekształconej.

W związku z powyższymi wyjaśnieniami, po stronie Wnioskodawcy będącego osobą fizyczną, który będzie wspólnikiem wpierw opisanej spółki kapitałowej, a następnie osobowej, nie powstanie żaden przychód mogący zostać zakwalifikowany jako przychód podlegający opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opisane przekształcenie, dla Wnioskodawcy będącego osobą fizyczną, należy uznać więc za neutralne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W szczególności nie ma tutaj mowy o powstaniu przychodu z kapitału pieniężnych, uregulowanego w art. 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.)

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez uprawnione organy. Tytułem przykładu, przywołać można interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 stycznia 2008 r. Znak: IPPB1/415-416/07-2/AG, która została wydana na gruncie analogicznego zdarzenia przyszłego, a w omawianym zakresie nadal pozostaje aktualna: W rozpatrywanej sprawie przy przekształceniu spółki z o.o. w spółkę komandytową nie dochodzi do powstania "faktycznie uzyskanego z udziału" dochodu. Wszyscy dotychczasowi wspólnicy spółki z o.o. przystąpią do spółki przekształconej, w związku z tym przy przekształceniu nie będą dokonywane żadne wypłaty. Wspólnicy uczestniczący w przekształceniu nie otrzymują bowiem do swojej dyspozycji kapitału przekształcanej spółki z o.o. Wkłady wniesione przez wspólników na pokrycie udziałów w spółce z o.o. staną się w momencie przekształcenia wkładami wspólników spółki komandytowej. Przy przekształceniu spółki zachowana zostanie tożsamość wartości wniesionych wkładów. Zatem w wyniku przekształcenia wspólnicy spółki kapitałowej nie uzyskują dochodu, który mógłby podlegać opodatkowaniu. (...) Wobec powyższego sam fakt przekształcenia spółki z o.o. w spółkę komandytową nie spowoduje powstania u wnioskodawcy jako wspólnika dochodu podlegającego opodatkowaniu, pod warunkiem zachowania niezmienionej wysokości wkładów.

Powyższe rozumowanie powinno znaleźć zastosowanie również w opisanym zdarzeniu przyszłym i przemawia za uznaniem stanowiska Wnioskodawcy za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej - odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Wskazać także należy, że obwieszczeniem Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 19 kwietnia 2013 r. został ogłoszony jednolity tekst ustawy - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 z późn. zm.).

Odnosząc się natomiast do przywołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego wskazać należy, że orzeczenie to dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy podatnika w określonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wydane. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie - w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl