IBPBII/2/415-256/13/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-256/13/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 7 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 25 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów z tytułu dywidendy wypłaconej przez spółkę mającą siedzibę na terytorium Cypru - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów z tytułu dywidendy wypłaconej przez spółkę mającą siedzibę na terytorium Cypru.

W związku ze stwierdzonymi brakami formalnymi, pismem z dnia 12 kwietnia 2013 r. Znak: IBPB II/2/415-256/13/MW wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 25 kwietnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest obywatelem Polski, mającym miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce. W związku z tym wnioskodawca podlega obowiązkowi podatkowemu na terenie Polski. Wnioskodawca jest udziałowcem spółki kapitałowej z siedzibą na Cyprze ("Spółka Cypryjska"). Z tego tytułu, na podstawie uchwał podejmowanych przez organy tej spółki wnioskodawcy wypłacane będą należności w postaci dywidend. W związku z powyższym, wnioskodawca zobowiązany będzie do uwzględnienia uzyskiwanych dochodów z tytułu dywidend od Spółki Cypryjskiej w rocznym rozliczeniu podatkowym na terenie Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dopuszczalne jest obniżenie przez wnioskodawcę 19% zryczałtowanego podatku dochodowego o kwotę podatku należnego na terytorium Republiki Cypru, który wynosi 10% wartości dywidendy, bez względu na fakt, czy podatek ten faktycznie został zapłacony na Cyprze.

2.

Czy wskazany powyżej sposób rozliczenia podatku dochodowego ma również zastosowanie do uchwał o podziale zysku podjętych w 2012 r., którego wypłacenie nastąpi w 2013 r.

Zdaniem wnioskodawcy, dopuszczalne jest obniżenie 19% zryczałtowanego podatku dochodowego o kwotę podatku należnego na terytorium Republiki Cypru, bez względu na to czy podatek ten faktycznie został na Cyprze zapłacony, także w odniesieniu do dochodów uzyskanych na podstawie uchwały o podziale dywidendy podejmowanej w 2012 r. nawet gdy środki pieniężne zostaną wypłacone z tego tytułu w 2013 r.

Zgodnie bowiem z regulacją art. 24 ust. 1 lit. b Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523) ("Umowa"), jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułu 10, 11 i 12 Umowy może być opodatkowany na Cyprze, to Polska zezwoli na potrącenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu na Cyprze. Takie potrącenie nie może jednak przekroczyć tej części podatku wyliczonego przed dokonaniem potrącenia, która odnosi się do dochodu uzyskanego na Cyprze.

Przepis art. 24 ust. 3 Umowy należy tłumaczyć "podatek, o którym mowa w niniejszym artykule pod literą b) ustępu 1 i w ustępie 2, podlegający zapłaceniu w Umawiającym się w Państwie, obejmuje jakąkolwiek kwotę, która byłaby płatna z tytułu podatku, gdyby nie jakiekolwiek ulgi, zwolnienia lub inne obniżki przyznane przez ustawodawstwo Umawiającego się Państwa." W związku z powyższym stwierdzić należy, że na podstawie art. 24 ust. 3 Umowy, w zw. z art. 24 ust. 1 lit. b) Umowy, odliczeniu od podatku w Polsce podlega podatek, który może być należny do zapłaty na Cyprze, bez względu na fakt, czy w rzeczywistości został on na Cyprze uiszczony. Należy przy tym zaznaczyć, iż zgodnie z art. 30 Umowy w przypadku trudności interpretacyjnych jej postanowień, rozstrzygające jest brzmienie przepisów zawartych w tekście angielskim.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 4a ww. ustawy, art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca jest obywatelem Polski, mającym miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce. W związku z tym wnioskodawca podlega obowiązkowi podatkowemu na terenie Polski. Wnioskodawca jest udziałowcem spółki kapitałowej z siedzibą na Cyprze ("Spółka Cypryjska"). Z tego tytułu, na podstawie uchwał podejmowanych przez organy tej spółki wnioskodawcy wypłacane będą należności w postaci dywidend. W związku z powyższym, wnioskodawca zobowiązany będzie do uwzględnienia uzyskiwanych dochodów z tytułu dywidend od Spółki Cypryjskiej w rocznym rozliczeniu podatkowym na terenie Polski.

Wątpliwości wnioskodawcy budzi to, czy dopuszczalne jest obniżenie 19% zryczałtowanego podatku dochodowego o kwotę podatku należnego na terytorium Republiki Cypru, który wynosi 10% wartości dywidendy, bez względu na fakt, czy podatek ten faktycznie został zapłacony na Cyprze i czy ta zasada ma zastosowanie do uchwał o podziale zysku podjętych w 2012 r., którego wypłacenie nastąpi w 2013 r.

Na wstępie wyjaśnić należy, że z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, iż wnioskodawca ma otrzymać dywidendę za rok 2012 na podstawie uchwały podjętej w 2012 r. czyli przed zakończeniem roku. Organ podatkowy wydający niniejszą interpretację nie badał czy przepisy prawa cypryjskiego dopuszczają możliwość podjęcia uchwały o wypłacie dywidendy za rok, który jeszcze się nie zakończył i informację przedstawioną przez wnioskodawcę potraktował jako element przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zatem umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzona w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523).

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 22 marca 2012 r. w Nikozji podpisany został Protokół między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1383), który wszedł w życie z dniem 9 listopada 2012 r., zawierający zmiany, które zgodnie z art. 12 Protokołu będą mieć zastosowanie w obu Umawiających się Państwach:

a.

w odniesieniu do podatków potrącanych u źródła, do kwot dochodu osiągniętego w dniu 1 stycznia lub po tym dniu w roku kalendarzowym następującym po roku, w którym niniejszy Protokół wejdzie w życie (tekst jedn.: 1 stycznia 2013 r.);

b.

w odniesieniu do pozostałych podatków od dochodu, do podatków należnych za rok podatkowy rozpoczynający się w dniu 1 stycznia lub po tym dniu w roku kalendarzowym następującym po roku, w którym niniejszy Protokół wejdzie w życie (tekst jedn.: 1 stycznia 2013 r.).

W przedmiotowej sprawie dochód ma zostać osiągnięty w 2013 r. albowiem rozstrzygająca o momencie uzyskania przychodu jest data wypłaty dywidendy, a nie data podjęcia uchwały o podziale zysku. Potwierdzeniem powyższego jest brzmienie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określającego moment powstania przychodu m.in. z tytułu dywidendy. Przepis ten stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W związku z powyższym, na gruncie przedmiotowej sprawy zastosowanie znajdą przepisy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania w brzmieniu zmienionym ww. Protokołem z dnia 22 marca 2012 r.

I tak stosownie do art. 10 ust. 1 umowy w ww. brzmieniu dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 polsko - cypryjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak ustalony nie może przekroczyć:

a.

0 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), która posiada bezpośrednio nie mniej niż 10 procent udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej dywidendy przez nieprzerwany 24 miesięczny okres;

b.

5 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Postanowienia niniejszego ustępu nie dotyczą opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.

Należy zauważyć, że w myśl art. 10 ust. 3 umowy, określenie "dywidendy", o którym mowa w polsko-cypryjskiej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania oznacza dochody z akcji lub innych praw związanych z udziałem w zyskach i nie odnoszących się do roszczeń z tytułu wierzytelności, jak również dochody z innych udziałów w spółce, które są traktowane w ten sam sposób, jak dochód z akcji, zgodnie z ustawodawstwem podatkowym Państwa, w którym spółka dokonująca jego podziału ma siedzibę.

W myśl art. 24 ust. 1 lit. b polsko-cypryjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub zyski z przeniesienia własności majątku, które zgodnie z postanowieniami artykułów 7, 10, 11, 12 lub 13 niniejszej umowy, mogą być opodatkowane na Cyprze, Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu lub zysków z przeniesienia własności majątku tej osoby, kwoty równej podatkowi zapłaconemu na Cyprze. Jednakże, takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód lub zyski z przeniesienia własności majątku uzyskane na Cyprze.

W świetle zatem powyższego przepisu podatek z tytułu dywidendy płacony w Polsce podlegać może pomniejszeniu wyłącznie o podatek faktycznie zapłacony na Cyprze.

Jednym z celów podpisania Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku było usunięcie przepisu art. 24 ust. 3 Umowy dotyczącego tzw. klauzuli tax sparing, pozwalającej na odliczenie od podatku należnego od dywidendy w Polsce podatku, który mógłby być pobrany na Cyprze (nawet jeśli pobrany nie został). Przepis ten został skreślony na mocy art. 10 pkt 2 ww. Protokołu.

Reasumując, w sytuacji, w której cypryjska spółka wypłaci wnioskodawcy dywidendę w 2013 r. na mocy uchwały podjętej w 2012 r., to do jej opodatkowania zastosowanie znajdą przepisy Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku w brzmieniu zmienionym ww. Protokołem z dnia 22 marca 2012 r. Przepisy umowy w tym brzmieniu nie przewidują możliwości obniżenia podatku dochodowego płaconego w Polsce o kwotę podatku należnego na terytorium Republiki Cypru, bez względu na fakt, czy podatek ten faktycznie został zapłacony na Cyprze.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy uznać należało za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl