IBPBII/2/415-251/11/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-251/11/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 22 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziałów w spółce z o.o. w celu ich umorzenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziałów w spółce z o.o. w celu ich umorzenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 10 listopada 2010 r. wspólnik (wnioskodawca) podpisał ze Spółką z o.o. umowę sprzedaży 3 udziałów. W umowie ustalono, że udziały Spółka odkupuje w celu ich dalszego umorzenia. Udziały sprzedano za równowartość 300.000 zł z tym, że 200.000 zł. Spółka zobowiązała się zapłacić przelewem na konto bankowe wnioskodawcy, natomiast 100.000 zł objęto w formie przeniesienia prawa własności dwóch działek należących do Spółki. Wnioskodawca otrzymał na wskazane konto bankowe całe 200.000 zł bez potrącenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.

W dniu 3 lutego 2011 r. Spółka wystosowała do wnioskodawcy pismo, w którym zobowiązała go do zwrotu na rachunek bankowy Spółki kwoty 54.150 zł tytułem zryczałtowanego podatku dochodowego należnego od dochodu uzyskanego ze zbycia udziałów w Spółce. Do pisma dołączono informację PIT-8C, gdzie w części E wskazano w pozycji dotyczącej odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną przychód w wysokości 300.000 zł, koszty uzyskania przychodu w wysokości 15.000 zł, dochód w wysokości 285.000 zł Z informacji otrzymanej z Urzędu Skarbowego na dzień złożenia wniosku wynika, że kwota 54.150 zł należna z tytułu podatku zryczałtowanego nie została przez Spółkę odprowadzona na właściwe konto Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wnioskodawca powinien rozliczyć podatek zryczałtowany zgodnie z wystawioną przez Spółkę informacją.

2.

Czy też wnioskodawca powinien wykazać kwotę podatku jako należnego w zeznaniu PIT-38 w pozycji 38 (Zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29, 30 i 30a ustawy, jeżeli ten podatek nie został pobrany przez płatnika), czy może nie powinien rozliczać go wcale.

3.

Czy w sytuacji nie dopełnienia przez płatnika obowiązku pobrania i wpłacenia podatku od wypłaconych kwot wnioskodawca odpowiada w jakikolwiek sposób za podatek niewpłacony do Urzędu Skarbowego.

Zdaniem wnioskodawcy, to Spółka nie dopełniła obowiązków jako płatnik podatku od dokonywanych wypłat i to ona odpowiada w całości za podatek niepobrany i niewpłacony na konto urzędu skarbowego. Ponadto Spółka powinna złożyć do urzędu informację PIT-8AR a nie informację PIT-8C i stosownie do tej informacji wpłacić podatek. W opinii wnioskodawcy, nie powinien on rozliczać należnego podatku w imiennym zeznaniu podatkowym (np. w PIT-38) ponieważ przeniósłby na siebie odpowiedzialność za podatek w przypadku niewywiązania się Spółki jako płatnika ze swoich obowiązków. To Spółka powinna naliczyć, pobrać i odprowadzić podatek oraz wystawić właściwą dla danego zdarzenia informację. Sprawa zwrotu podatku przez wnioskodawcę Spółce pozostaje poza rozstrzyganiem przez organy podatkowe i wynika ze stosunku zobowiązaniowego pomiędzy stronami umowy cywilnej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną (...).

Natomiast stosownie do art. 24 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2010 r., dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji).

Dochód z tytułu umorzenia udziałów ustala się na podstawie art. 24 ust. 5d ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten stanowi, że dochodem z umorzenia udziałów lub akcji w spółkach mających osobowość prawną jest nadwyżka przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38; jeżeli nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny koszty ustala się do wysokości wartości z dnia nabycia spadku lub darowizny.

W myśl art. 22 ust. 1f ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2010 r., w przypadku odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny, na dzień zbycia tych udziałów (akcji) albo wkładów, koszt uzyskania przychodów ustala się w wysokości:

1.

nominalnej wartości objętych udziałów (akcji) albo wkładów z dnia ich objęcia - jeżeli te udziały (akcje) albo wkłady zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część;

2.

wartości przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, wynikającej z ksiąg przedsiębiorstwa, określonej na dzień objęcia tych udziałów (akcji) albo wkładów, nie wyższej jednak niż ich wartość nominalna z dnia objęcia.

Natomiast zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

W świetle powyższych unormowań prawnych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w celu umorzenia, a kosztami poniesionymi na ich objęcie czy nabycie przez udziałowca, ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli natomiast nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny koszty ustala się do wysokości wartości z dnia nabycia spadku lub darowizny.

Jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, od uzyskanych dochodów (przychodów) z tytułu dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Należy zaznaczyć, że w świetle art. 30a ust. 6 ww. ustawy zryczałtowany podatek dochodowy m.in. od dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych, w tym od dochodu z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w celu umorzenia, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania. Przepis ten ma jednak tylko takie znaczenie, że nie pozwala na pomniejszanie przychodu z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w celu umorzenia o inne koszty niż wymienione w przepisach wskazanych w art. 24 ust. 5d ustawy. Oznacza to, że opodatkowaniu podlega dochód ustalony dokładnie według zasad przewidzianych w art. 24 ust. 5d ww. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 10 listopada 2010 r. wnioskodawca podpisał ze Spółką z o.o. umowę sprzedaży 3 udziałów w celu ich dalszego umorzenia. Udziały sprzedano za równowartość 300.000 zł z tym, że 200.000 zł. Spółka zobowiązała się zapłacić przelewem na konto bankowe wnioskodawcy, natomiast 100.000 zł rozliczono w formie przeniesienia prawa własności dwóch działek należących do Spółki. Wnioskodawca otrzymał na wskazane konto bankowe całe 200.000 zł bez potrącenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. W dniu 3 lutego 2011 r. Spółka wystosowała do wnioskodawcy pismo, w którym zobowiązała go do zwrotu na rachunek bankowy Spółki kwoty 54.150 zł tytułem zryczałtowanego podatku dochodowego należnego od dochodu uzyskanego ze zbycia udziałów w Spółce. Do pisma dołączono informację PIT-8C, gdzie w części E wskazano w pozycji dotyczącej odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną przychód w wysokości 300.000 zł, koszty uzyskania przychodu w wysokości 15.000 zł, dochód w wysokości 285.000 zł.

Zauważyć należy, iż stosownie do treści art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnik jest obowiązany pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Natomiast w myśl art. 42 ust. 1 ww. ustawy Spółka winna przekazać kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Wskazać należy, iż mające zastosowanie w przedmiotowej sprawie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2010 r. nie nakładały na płatnika obowiązku sporządzenia i przesłania podatnikom i właściwym urzędom skarbowym imiennych informacji (PIT-8C) w odniesieniu do przychodów osiągniętych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w celu umorzenia. W odniesieniu do tych przychodów - w myśl art. 42 ust. 1a ww. ustawy - płatnicy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Jeżeli natomiast Spółka nie wywiązała się z ciążącego na niej obowiązku pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego, to przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 45 ust. 3b nakładają na podatnika obowiązek wykazania tego podatku w zeznaniu rocznym. Przepis ten wprost stanowi, iż w zeznaniu, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a, wykazuje się należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika. Zeznaniem, w którym należy wykazać ww. zryczałtowany podatek może być zeznanie PIT-36, PIT-36L, PIT-38 lub PIT-39 w zależności od tego, jakiego rodzaju inne dochody podatnik osiągnął w roku podatkowym.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy Spółka nie wywiązała się z ciążącego na niej obowiązku pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w celu umorzenia, to wnioskodawca winien wykazać ten podatek w zeznaniu rocznym (m.in. w PIT-38). Podatek ten wnioskodawca powinien obliczyć od dochodu ustalonego na podstawie powołanego wyżej art. 24 ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca może posiłkować się przesłaną przez Spółkę informacją PIT-8C (sporządzoną jak wykazano powyżej i jak wskazuje sam wnioskodawca pomimo braku takiego obowiązku), o ile dane w niej zawarte są prawidłowe.

Obowiązek, który spoczywa na wnioskodawcy wynika literalnie z treści art. 45 ust. 3b ustawy. To oznacza, że skoro wnioskodawca był świadom, że Spółka nie pobrała należności od wynagrodzenia za udziały zbyte w celu umorzenia, gdyż otrzymał całą należność niepomniejszoną o podatek, to miał obowiązek wynikający z art. 45 ust. 3b ustawy samodzielnie opodatkować uzyskany przychód. Kwestia nie dopełnienia obowiązków płatnika przez Spółkę nie uchyla obowiązków wnioskodawcy jako podatnika za zobowiązanie podatkowe, jakie powinien z tego tytułu samodzielnie uregulować.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy uznać należało za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl