IBPBII/2/415-23/13/ŁCz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-23/13/ŁCz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 9 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości przekazania przez płatnika podatnikowi informacji PIT-8C za pomocą środków komunikacji elektronicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości przekazania przez płatnika podatnikowi informacji PIT-8C za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność maklerską na terytorium Polski. Zgodnie z treścią obowiązku określonego przepisem art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) wnioskodawca sporządza corocznie informacje PIT-8C o osiągniętych przez jego klientów dochodach, o których mowa w art. 30b ust. 2 ww. ustawy.

Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 252, poz. 1514 z późn. zm.) określony został (m.in.) wzór informacji PIT-8C, stanowiący załącznik nr 8 do ww. rozporządzenia.

W ramach wykonania ww. obowiązku w zakresie dochodów osiągniętych w 2012 r. wnioskodawca zamierza przekazać klientom stosowne informacje PIT-8C w następujący sposób:

1.

wnioskodawca wygeneruje informacje PIT-8C w postaci elektronicznej jako pliki w formacie PDF, sporządzone zgodnie z ww. wzorem informacji PIT-8C, opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu zamiast odręcznego podpisu w poz. nr 62 tej informacji (dalej: "pliki PIT-8C"),

2.

wnioskodawca prześle pliki PIT-8C jako załączniki do wiadomości e-mail (dalej: "e-mail PIT-8C") na adresy e-mail klientów:

* wskazane jako adresy e-mail danych klientów w jakiejkolwiek umowie zawartej pomiędzy danym klientem a wnioskodawcą, lub

* przekazane wnioskodawcy przez danego klienta w dowolny inny sposób.

Pliki PIT-8C mogą być zabezpieczone hasłem w postaci wybranych cyfr z numeru PESEL lub innego numeru lub liczby właściwej dla danego klienta (np. data urodzin lub numer KRS, REGON lub NIP), przy czym w treści e-mail PIT-8C zamieszczona zostanie informacja dla klientów, które cyfry i z jakiego rodzaju numeru lub liczby (np. trzecia, piąta i siódma cyfra z numeru PESEL danego klienta będącego osobą fizyczna posiadającą taki numer) stanowią hasło.

Wnioskodawca nie zamierza uzyskiwać od klientów wyrażonych wprost zgód na przekazanie informacji PIT-8C w ww. sposób, jednakże w przypadku jednoznacznie wyrażonego sprzeciwu klienta informacja PIT-8C zostanie danemu klientowi przekazana w formie pisemnej. Wnioskodawca będzie archiwizował odpowiednie dane z serwera pocztowego (e-mail) w celu udokumentowania faktu wysłania e-maili PIT-8C do klientów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ciążący na wnioskodawcy obowiązek przekazania podatnikowi odpowiedniej informacji zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy, może zostać wykonany przez wnioskodawcę w ten sposób, że informacja PIT-8C zostanie przekazana przez wnioskodawcę podatnikowi wyłącznie w postaci elektronicznej jako plik w formacie PDF, sporządzony zgodnie z określonym odpowiednimi przepisami wzorem informacji PIT-8C, opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu zamiast odręcznego podpisu w poz. nr 62 tej informacji, przesłany przez wnioskodawcę jako załącznik do wiadomości e-mail na znany wnioskodawcy adres e-mail podatnika.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy, sporządzone według ustalonego wzoru (dalej: "informacje PIT-8C").

Rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych określony został (m.in.) wzór informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C), stanowiący załącznik nr 8 do ww. rozporządzenia.

Powołany powyżej przepis ustawy nakłada na wnioskodawcę obowiązek przekazania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, podatnikowi i odpowiedniemu urzędowi skarbowemu informacji PIT-8C. Przepisy ustawy nie regulują natomiast zasad przekazywania podatnikom informacji PIT-8C, tj. nie regulują zasad przekazywania informacji pomiędzy podmiotami niebędącymi podmiotami publicznymi. W przepisach tych ustawodawca wprowadził jedynie wymóg ich przekazania podatnikom przez obowiązane do tego podmioty. Również przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz przepisy wydanych na jej podstawie rozporządzeń regulacji takich nie zawierają, inaczej niż odnośnie składania przez obowiązane podmioty do właściwych urzędów skarbowych m.in. ww. informacji PIT-8C za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ich podpisywania, poświadczenia ich odbioru przez organ podatkowy, itd. (art. 3a, art. 3b Ordynacji). W szczególności nie może mieć tutaj zastosowania art. 144a Ordynacji, zgodnie z którym doręczenie pism, z wyjątkiem zaświadczeń następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jeżeli strona wnosi o zastosowanie takiego sposobu doręczania albo wyraża na to zgodę.

Z przepisów prawa nie wynika również, aby wnioskodawca musiał uzyskać zgodę podatnika, w szczególności w formie pisemnej, na przekazanie ww. informacji za pośrednictwem komunikacji elektronicznej.

Jednocześnie należy podkreślić, iż zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.) bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu stanowi dowód tego, że został on złożony przez osobę określoną w tym certyfikacie jako składającą podpis elektroniczny. Zatem opatrzenie wiadomości bezpiecznym podpisem elektronicznym pozwoli zweryfikować, czy została sporządzona przez upoważniony podmiot. Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 2 ww. ustawy dane w postaci elektronicznej opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu są równoważne pod względem skutków prawnych dokumentom opatrzonym podpisami własnoręcznymi, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej. Uwzględniając powyższe opatrzenie takim podpisem elektronicznym pliku zawierającego informację PIT-8C jest równoważne z własnoręcznym podpisaniem takiej informacji PIT-8C sporządzonej w formie dokumentu ("papierowej").

Biorąc pod uwagę powyższe można stwierdzić, iż w braku regulacji prawnych uniemożliwiających takie działanie, przekazanie podatnikowi informacji PIT-8C przez wnioskodawcę może nastąpić nie tylko przez jej doręczenie w formie pisemnej, ale również poprzez przekazanie za pomocą środków komunikacji elektronicznej w taki sposób, w jaki wskazał we wniosku wnioskodawca.

Na poparcie własnego stanowiska wnioskodawca powołał:

* wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 22 października 2010 r. sygn. akt I SA/Po 486/10,

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 stycznia 2012 r. Znak: IPPB2/415-886/11-2/MK1.

Podsumowując, brak jest przesłanek uniemożliwiających przekazywanie informacji PIT-8C w postaci elektronicznej jako plik w formacie PDF, sporządzony zgodnie z określonym odpowiednimi przepisami wzorem informacji PIT-8C, opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu zamiast odręcznego podpisu w poz. nr 62 tej informacji, przesłany przez wnioskodawcę jako załącznik do wiadomości e-mail na znany wnioskodawcy adres e-mail podatnika. Takie przekazanie informacji PIT-8C jest spełnieniem określonego w art. 39 ust. 3 ustawy obowiązku wnioskodawcy odnośnie przekazania podatnikowi informacji o wysokości dochodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Odnosząc się natomiast do powołanej przez wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego oraz wyroku Sądu wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników w określonym stanie faktycznym czy zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl