IBPBII/2/415-212/12/HS - Określenie skutków podatkowych odpłatnego zbycia domu jednorodzinnego wraz z gruntem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-212/12/HS Określenie skutków podatkowych odpłatnego zbycia domu jednorodzinnego wraz z gruntem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 14 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia domu jednorodzinnego wraz z gruntem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia domu jednorodzinnego wraz z gruntem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 5 kwietnia 1985 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem otrzymali przydział domu jednorodzinnego na warunkach własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu w Spółdzielni Mieszkaniowo-Budowlanej X. Wnioskodawczyni wskazała, iż dom został niezwłocznie zamieszkany. W dniu 23 maja 1989 r. na podstawie rozliczenia przedstawionego przez SMB Wnioskodawczyni z mężem dokonali całkowitej spłaty wkładu budowlanego wraz z zaciągniętym przez spółdzielnię kredytem budowlanym. Ww. dom znajduje się na działce, której właścicielem w tym czasie była SMB na zasadzie prawa wieczystego użytkowania.

W dniu 27 lipca 1990 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem dokonali wpłaty do SMB tytułem "opłaty wieczystej dzierżawy" za działkę, na której znajduje się dom jednorodzinny. W dniu 25 sierpnia 2004 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem dokonali wpłaty do spółdzielni tytułem pokrycia przez członka spółdzielni kosztów nabycia przez spółdzielnię od Urzędu miasta X. prawa własności działki związanej z ww. budynkiem w miejsce dotychczasowego prawa użytkowania wieczystego. Następnie w dniu 29 czerwca 2005 r. Spółdzielnia nabyła od Urzędu miasta X. prawa własności gruntu - działki, na której znajdował się ww. budynek - w miejsce dotychczasowego prawa wieczystego użytkowania. W dniu 13 września 2007 r. SMB przeniosła na wnioskodawczynię i jej męża notarialnie nieodpłatnie prawo własności ww. domu jednorodzinnego oraz działki, na której znajduje się budynek oraz udziałów w działce, która stanowi dojście do powyższego domu od drogi publicznej. W dniu 5 kwietnia 2011 r. wnioskodawczyni wraz z mężem sprzedali notarialnie ww. dom wraz z działką, na której jest zlokalizowany oraz udziały w działce, która stanowi dojście do domu od drogi publicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż domu i związanej z nim działki oraz udziałów w działce stanowiącej "dojście" do domu w dniu 5 kwietnia 2011 r. jest zwolniona z podatku dochodowego zgodnie z zapisem art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, nie jest uważane jako źródło przychodów.

Zdaniem Wnioskodawczyni, sprzedaż domu i związanej z nim działki jest zwolniona z podatku dochodowego zgodnie z art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego wynika, iż sprzedaż nieruchomości po upływie 5 lat od daty nabycia jest zwolniona z podatku dochodowego. Wnioskodawczyni stwierdziła, iż nabycie domu nastąpiło w dniu przydziału własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu w dniu 5 kwietnia 1985 r., a związanej z nim działki w dniu 29 czerwca 2005 r. tj. w dniu, w którym Spółdzielnia za wpłacone przez małżonków środki pieniężne nabyła prawo własności gruntu od Urzędu Miasta X. Sprzedaż domu i związanej z nim działki w dniu 5 kwietnia 2011 r. nastąpiła po upływie 5 lat od nabycia i jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, dla określenia właściwej podstawy prawnej normującej zasady opodatkowania przychodu uzyskanego z ich zbycia, istotne jest z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustalenie zarówno daty jak i formy nabycia nieruchomości i praw.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 5 kwietnia 1985 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem otrzymali przydział domu jednorodzinnego na warunkach własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu w Spółdzielni Mieszkaniowo-Budowlanej X. Ww. dom znajduje się na działce, której właścicielem w tym czasie była SMB na zasadzie prawa wieczystego użytkowania.

W dniu 29 czerwca 2005 r. Spółdzielnia nabyła od Urzędu Miasta X. prawa własności gruntu - działki, na której znajdował się ww. budynek - w miejsce dotychczasowego prawa wieczystego użytkowania. W dniu 13 września 2007 r. SMB przeniosła na Wnioskodawczynię i jej męża notarialnie nieodpłatne prawo własności ww. domu jednorodzinnego oraz działki, na której znajduje się budynek oraz udziałów w działce, która stanowi dojście do powyższego domu od drogi publicznej. W dniu 5 kwietnia 2011 r. wnioskodawczyni wraz z mężem sprzedali ww. nieruchomość.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawczyni i jej mężowi przydzielono dom na prawach spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w 1985 r. W dacie ustanowienia tego prawa obowiązywały przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. Nr 30, poz. 210 z późn. zm.). Stosownie do art. 204 § 2 pkt 2 ustawy - Prawo spółdzielcze dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych spółdzielnia może budować domy jednorodzinne w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów lub inne domy w celu przeniesienia na rzecz członków znajdujących się w nich lokali mieszkalnych. Z powyższego przepisu wynika, iż budowa przez spółdzielnię domów jednorodzinnych jest początkowym etapem na drodze uzyskania przez członków własności takich domów. Natomiast prawo do domu jednorodzinnego, które wnioskodawczyni otrzymała w 1985 r. jest etapem przejściowym. Zgodnie bowiem z art. 232 § 1 tej ustawy spółdzielnia mieszkaniowa podejmująca budowę domów jednorodzinnych w celu przeniesienia ich własności na rzecz członków może dokonywać przydziału przyszłych domów z chwilą, gdy ze względu na stan przygotowania inwestycji do realizacji możliwe jest ich oznaczenie. Z kolei po wybudowaniu domu jednorodzinnego spółdzielnia obowiązana jest przydzielić go członkowi lub wyrazić zgodę na zamieszkanie w nim członka, jeśli przydziału dokonano wcześniej (art. 232 § 2 tej ustawy). Jak wynika z przytoczonych przepisów przydziału przyszłych domów spółdzielnia może dokonywać już na wstępnym etapie inwestycji, jeżeli tylko możliwe ich oznaczenie. Zatem z chwilą przydziału domu członkowi spółdzielni powstaje prawo zwane przez ustawy - prawem do domu jednorodzinnego. Zgodnie z art. 232 § 3 tej ustawy z chwilą zamieszkania członka w przydzielonym domu prawo do tego domu staje się prawem dziedzicznym, zbywalnym i podlega egzekucji. Skuteczność przeniesienia prawa zależy od przyjęcia nabywcy w poczet członków spółdzielni. Do prawa tego zgodnie z art. 232 § 4 ustawy mają odpowiednio zastosowanie przepisy odnoszące się do członków spółdzielni, którzy zaspakajają swoje potrzeby mieszkaniowe w następstwie przydziału spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu z zachowaniem uregulowań zawartych w art. 233-237 ustawy - Prawo spółdzielcze. Podkreślić należy, iż prawo do domu jednorodzinnego jest prawem pośrednim, bowiem - jak już powyżej wskazano - w końcowym efekcie prowadzi do przeniesienia przez spółdzielnię na rzecz członków własności przydzielonych im domów wraz z prawami do działek. Stosownie bowiem do treści art. 235 § 1 ustawy - Prawo spółdzielcze po przeprowadzeniu rozliczenia kosztów budowy i ostatecznym ustaleniu wkładów budowlanych, wniesieniu przez członków tych wkładów bądź też ich części i przejęciu zobowiązań spółdzielni pokrywających resztę należności z tytułu wkładów spółdzielnia przenosi na członków własność przydzielonych domów wraz z prawami do działek. W myśl art. 235 § 3 i § 4 tej ustawy członkowie, poza wkładem budowlanym, obowiązani są pokryć koszty przeniesienia własności domu, a także udział w kosztach likwidacji spółdzielni, gdy przeniesienie własności następuje w ramach postępowania likwidacyjnego. Po przeniesieniu własności domów wspólne urządzenia wodne, kanalizacyjne, ogrzewcze oraz inne urządzenia podobne stają się współwłasnością właścicieli domów. Do tej współwłasności przepisy art. 136 § 2 Kodeksu cywilnego stosuje się odpowiednio. Z powyższych przepisów wynika, iż po rozliczeniu kosztów budowy spółdzielnia może przenieść na członka albo prawo wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności domu jednorodzinnego albo prawo własności nieruchomości gruntowej "działki" wraz z domem jako częścią składową.

Prawo wieczystego użytkowania gruntu jest specyficzną formą władania nieruchomością. Użytkowanie wieczyste jest prawem rzeczowym, którego przedmiotem może być grunt stanowiący własność Skarbu Państwa, gminy lub związku międzygminnego. Zakres i sposób określenia treści prawa wieczystego użytkowania zbliża je do prawa własności dzięki wyraźnym odesłaniom zawartym w art. 234 i art. 237 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Osobom fizycznym, jeżeli są użytkownikami wieczystymi, przysługuje możliwość przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Zasady i tryb takiego przekształcenia reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1459). Zgodnie z treścią art. 3 tej ustawy w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności wydawana jest decyzja administracyjna przez organ, którego właściwość ustala się w zależności od tego, kto jest właścicielem gruntu. Nabycie prawa do nieruchomości w części dotyczącej gruntu następuje w chwili zawarcia umowy o ustanowieniu prawa wieczystego użytkowania a nie w momencie przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności na podstawie aktu administracyjnego jakim jest decyzja administracyjna. W przypadku zatem sprzedaży gruntu będącego w użytkowaniu wieczystym okres pięcioletni, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy liczyć od daty nabycia prawa wieczystego użytkowania gruntu.

Z wniosku wynika, że w 1985 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem otrzymali przydział domu jednorodzinnego na warunkach spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Ww. dom znajdował się na działce, której właścicielem w tym czasie była spółdzielnia na zasadzie prawa wieczystego użytkowania. W 2005 r. Spółdzielnia nabyła od miasta prawo własności gruntu - działki, na której znajdował się budynek w miejsce prawa użytkowania wieczystego. W 2007 r. spółdzielnia przeniosła na Wnioskodawczynię i jej męża prawo własności ww. domu jednorodzinnego oraz działki, na której znajduje się budynek oraz udziałów w działce, która stanowi dojście do drogi publicznej.

Przedmiotowe prawa małżonkowie nabyli więc w następujący sposób:

* w 1985 r. Wnioskodawczyni otrzymała wraz z mężem przydział ze Spółdzielni na dom jednorodzinny położony na gruncie będącym w użytkowaniu wieczystym Spółdzielni;

* w 2007 r. Spółdzielnia aktem notarialnym przeniosła na Wnioskodawczynię i jej męża prawo własności domu jednorodzinnego i prawo własności działki oraz udział w działce stanowiącej dojście do domu od drogi publicznej.

Stwierdzić należy, iż w sytuacji, w której Wnioskodawczyni nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do domu jednorodzinnego, a następnie nastąpiło ustanowienie na jej rzecz prawa odrębnej własności tego domu w trybie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), za datę nabycia domu, od której liczy się 5-letni termin określony w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy uznać datę nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do domu jednorodzinnego.

Natomiast mając na uwadze, iż Wnioskodawczyni nie dysponowała żadnym tytułem prawnym do gruntu, na którym wybudowano budynek oraz do udziałów w działce stanowiącej dojście do domu, za datę nabycia gruntu należy uznać rok 2007, w którym ten tytuł prawny uzyskała.

Nie można uznać za datę nabycia prawa do gruntu dnia 29 czerwca 2005 r. czyli dnia, w którym Spółdzielnia nabyła za środki wpłacone przez Wnioskodawczynię i jej męża prawa własności gruntu od Urzędu Miasta. Własność gruntu została przeniesiona przez Spółdzielnię na Wnioskodawczynię i jej męża w 2007 r. Od 2005 r. prawo własności przysługiwało Spółdzielni a nie Wnioskodawczyni. Tym samym przychód ze sprzedaży nieruchomości w części przypadającej na dom nie będzie podlegać opodatkowaniu, gdyż nabycie domu miało miejsce w 1985 r. czyli od końca roku, w którym nabyto dom minęło pięć lat.

Natomiast przychód ze sprzedaży w części przypadającej na grunt związany z domem oraz udział w działce stanowiącej dojście do domu podlegał będzie opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych według zasad obowiązujących na dzień 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku zgodnie z art. 30e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Do wydatków takich można zaliczyć przykładowo koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, koszt uzyskania wypisu z ksiąg wieczystych itp. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy. Należy jedynie zauważyć, że odliczeniu od przychodu przypadającego na grunt i udział w działce stanowiącej dojście do domu może podlegać tylko część takich wydatków przypadająca proporcjonalnie na ten dochód. Część wydatków przypadająca na dom nie podlega odliczeniu od przychodu.

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6c ww. ustawy koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) rzeczy lub praw nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust. 6d cyt. ustawy).

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Z wniosku wynika, że Spółdzielnia przeniosła na Wnioskodawczynię i jej męża nieodpłatnie prawo własności domu i działek, co oznacza, że do kosztów uzyskania przychodów będzie miał zastosowanie art. 22 ust. 6d ww. ustawy.

Jak wynika z powyższych przepisów, podstawą obliczenia podatku jest dochód, stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości określonym zgodnie z art. 19 ustawy (tekst jedn.: wartością wyrażoną w cenie określonej w umowie sprzedaży, pomniejszoną o koszty odpłatnego zbycia), a kosztami uzyskania przychodu ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak obliczony dochód będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że przychód przypadający na dom nie stanowi źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu z uwagi na upływ pięcioletniego okresu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast przychód ze sprzedaży przypadający na działkę, na której dom tam jest zlokalizowany oraz na udział w działce stanowiącej dojście do domu podlega opodatkowaniu według zasad obowiązujących do końca 2008 r.

W świetle powyższego należało stanowisko Wnioskodawczyni uznać za nieprawidłowe.

Należy także wskazać, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Wnioskodawczyni, jako występującej z wnioskiem. Mąż Wnioskodawczyni jeżeli chce uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl