IBPBII/2/415-202/10/ŁCz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-202/10/ŁCz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 16 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniu 19 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu ze sprzedaży domu jednorodzinnego w zabudowie szeregowej wraz z gruntem w części dotyczącej:

* - skutków podatkowych sprzedaż domu jest prawidłowe,

* - skutków podatkowych daty sprzedaży gruntu jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu ze sprzedaży domu jednorodzinnego w zabudowie szeregowej.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z dnia 9 kwietnia 2010 r. Znak: IBPB II/2/415-202/10/ŁCz wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 19 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie przydział lokalu mieszkaniowego z 2 sierpnia 1984 r. wnioskodawczyni, otrzymała od robotniczej spółdzielni mieszkaniowej dom jednorodzinny na warunkach własnościowego prawa do lokalu (spółdzielcze własnościowe prawo do domu jednorodzinnego w zabudowie szeregowej) (zwany dalej "domem") o powierzchni całkowitej 184 mkw. Podstawą przydziału Domu były przepisy ustawy - prawo spółdzielcze z 16 września 1984 r. (Dz. U. Nr 30, poz. 210), aktualnie nieobowiązujące.

Dom usytuowany jest obecnie na działce nr 179/37 (wydzielonej z działki nr 179/26 zgodnie z decyzją zatwierdzającą projekt podziału działki z 27 stycznia 2010 r.). Prawo spółdzielcze (w wersji obowiązującej w dacie przydziału domu) nie regulowało kwestii tytułu prawnego wnioskodawczyni do gruntu (działki), na którym usytuowano dom. W ww. dokumencie przydziale lokalu mieszkaniowego nie określono jakim tytułem prawnym do gruntu będzie dysponowała wnioskodawczyni. W latach 1984-2002 wnioskodawczyni wybudowała na gruncie (działce) schody, mur, barierki, ogrodzenie, podjazd brukowy do garażu, oraz zasadzili krzewy i drzewa. Z działki wnioskodawczyni wraz z mężem korzystała w sposób wyłączny i w pełni samodzielny. W okresie korzystania z działki (na której posadowiono dom), naliczano wnioskodawczyni opłatę za użytkowanie wieczyste gruntu. Wnioskodawczyni nie zawierała ze spółdzielnią żadnej umowy w której ustanowiono by na jej rzecz prawo użytkowania wieczystego działki. Korzystanie z działki było nieodzowne i ściśle powiązane z uzyskanym spółdzielczym własnościowym prawem do domu. Wnioskodawczyni korzystała z działki jak użytkownik wieczysty, a fakt naliczania jej opłaty za użytkowanie wieczyste stwarzało domniemanie, że jej posiadanie oparte jest na takim tytule prawnym.

Zgodnie z uchwałą robotniczej spółdzielni mieszkaniowej z dnia 9 października 2002 r., wydaną na podstawie art. 42 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r., Spółdzielnia wyraziła zgodę na przeniesienie na rzecz wnioskodawczyni m.in. działki nr 179/26 wraz z domem. W wykonaniu tej uchwały, Spółdzielnia będąca częściowym następcą prawnym robotniczej spółdzielni mieszkaniowej, umową z dnia 28 kwietnia 2009 r. przeniosła na rzecz wnioskodawczyni prawo własności działki nr 179/26 wraz z prawem własności domu poprzez przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w prawo własności domu. Zgodnie z § 4 tej umowy, podstawą prawną przekształcenia był art. 17#61446;#61449; w zw. z art. 52 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r.

Wnioskodawczyni zamierza sprzedać działkę nr 179/37 (wydzieloną z działki nr 179/26) o pow. 240 mkw wraz z usytuowanym na niej domem. Wątpliwości związane są z faktem chcą ustalić, czy sprzedaż działki wraz z domem będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, przy uwzględnieniu, że spółdzielcze własnościowe prawo do domu wraz z prawem korzystania z działki zostało nabyte (poprzez przydział) w 1984 r., a następnie, z uwagi na zmiany w prawie cywilnym po transformacji ustrojowej, przekształcone w 2009 r. w prawo własności działki wraz z prawem własności domu.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż latach 80-tych i 90-tych od strony formalnej jako użytkownik wieczysty terenu obejmującego m.in. działkę wnioskodawczyni występowała spółdzielnia mieszkaniowa. Należy jednak zwrócić uwagę, iż wnioskodawczyni w 1984 r. otrzymała do korzystania działkę wraz z domem. Prawo spółdzielcze nie regulowało kwestii tytułu prawnego wnioskodawczyni do gruntu (działki). Spółdzielnia naliczała wnioskodawczyni comiesięczną opłatę za użytkowania wieczyste (wyodrębnione w ramach opłat czynszowych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku sprzedaży w latach 2010-2014 działki nr 179/37 o pow. 240 m#61447; wraz z posadowionym na tej działce domem, wnioskodawczyni zobowiązana będzie zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych od sprzedaży tych nieruchomości zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawczyni, w przypadku sprzedaży działki wraz z domem nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych. Jak wynika z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - odpłatne zbycie: a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, c) prawa wieczystego użytkowania gruntów - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane - w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Wnioskodawczyni nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do domu w 1984 r. wraz z prawem korzystania z działki. W 2009 r. własnościowe prawo do domu wraz z działką, na której usytuowany jest dom zostało przekształcone w prawo własności na podstawie przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że po 5-iu latach licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie m.in. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu czy prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, zbycie tych praw nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zwolnienie to obowiązuje także w sytuacji gdy spółdzielcze własnościowe prawo zostanie przekształcone w prawo własności (zgodnie z przepisami o spółdzielniach mieszkaniowych). Takie przekształcenie nie zmienia bowiem w żaden sposób uprawnień do korzystania z domu, czy zakresu wykonywanego prawa własności. W przypadku działki, mając na uwadze, że wnioskodawczyni korzystała z działki tak jakby byli użytkownikiem wieczystym (wnosiła opłaty za użytkowanie wieczyste), przekształcenie formy korzystania z działki w prawo własności również nie powoduje konieczności uiszczenia podatku dochodowego w przypadku zbycia tej działki wraz z domem przed upływem 5 lat od roku, w którym przekształcenie i przeniesienie tytułu prawnego do działki nastąpiło. 5-letni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy liczyć od momentu przydziału własnościowego prawa do domu (1984 r.) a nie od momentu przekształcenia tego prawa w prawo własności (2009 r.). Pogląd taki został utrwalony w interpretacjach organów administracji podatkowej. Takie stanowisko wyraził m.in. Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku (24 czerwca 2005 r. sygn. WP/415-0083a/05), stwierdzając, że "za czas nabycia (w rozumieniu przepisów podatkowych) należy uznać dzień otrzymania od właściwej spółdzielni mieszkaniowej przydziału własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w domu jednorodzinnym". W konsekwencji, sprzedaż działki wraz z domem w roku 2010 (lub w późniejszym czasie) będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych. Taką opinię potwierdza także stanowisko Ministerstwa Finansów wyrażone w piśmie z dnia 21 kwietnia 1999 r., nr PB2/MK-0212/99 (Biuletyn Skarbowy nr 3 z 1999 r.).

W ocenie wnioskodawczyni dom nie mógł być prawnie "oderwany" od gruntu, gdyż nie miał statusu nieruchomości. Skoro:

* spółdzielnia naliczała opłaty za użytkowanie wieczyste

* wnioskodawczyni korzystała z gruntu jak posiadacz samodzielny w rozumieniu kodeksu cywilnego.

* wnioskodawczyni poniosła w latach 80-tych i 90-tych nakłady na grunt (budowa schodów, podjazdów, mury, ogrodzenia, nasadzenia drzew i krzewów, chodnik itp.)

* wnioskodawczyni regulowała płatności za użytkowanie wieczyste, ponosiła ciężar finansowy korzystania z tego prawa, a nie jakiejkolwiek innej formy (najem, użyczenia, bezumowne korzystanie),

to w ocenie wnioskodawczyni korzystała z działki jako użytkownik wieczysty.

Wnioskodawczyni podkreśliła, że osoby sprzedające domy jednorodzinne z przydziału wraz z gruntem, które nie dokonały formalnego uregulowania stanu prawnego po roku 1990, nie uiszczają podatku dochodowego od sprzedaży takich domów wraz z gruntem, gdyż uważa się, że sprzedają dom wraz z gruntem po upływie 5 lat od daty nabycia (w takich sprawach tytuł prawny do gruntu w ogóle nie jest przedmiotem badania). Obojętne jest, że tytuł prawny do gruntu nie został formalnie uregulowany. Pomocne dla ustalenia charakteru tego prawa pozostają przepisy kodeksu cywilnego o posiadaniu i fakt wnoszenia opłat za użytkowanie wieczyste.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego na rzecz wnioskodawczyni ustanowiono spółdzielcze własnościowe prawo do domu jednorodzinnego w zabudowie szeregowej w 1984 r. Uchwałą robotniczej spółdzielni mieszkaniowej z dnia 9 października 2002 r., wydaną na podstawie art. 42 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r., spółdzielnia wyraziła zgodę na przeniesienie na rzecz wnioskodawczyni m.in. działki nr 179/26 wraz z domem. Umową z dnia 28 kwietnia 2009 r. spółdzielnia (będąca częściowym następcą prawnym tamtej spółdzielni) przeniosła na rzecz wnioskodawczyni prawo własności działki wraz z prawem własności domu poprzez przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w prawo własności domu. Jak wskazuje wnioskodawczyni zgodnie z § 4 tej umowy podstawą prawną przekształcenia był art. 17#61446;#61449; w zw. z art. 52 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Wnioskodawczyni wraz mężem zamierza sprzedać dom jednorodzinny oraz prawo własności gruntu, na którym ten dom jest posadowiony.

Z przytoczonych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przy ocenie czy w przypadku zbycia domu jednorodzinnego oraz prawa własności gruntu powstaje przychód podlegający opodatkowaniu decydujące jest, czy od końca roku, w którym nastąpiło nabycie do daty sprzedaży upłynęło 5 lat. Istotne jest zatem ustalenie daty nabycia.

Ustawa o podatku dochodowym nie reguluje kwestii własności nieruchomości należy sięgnąć więc do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z art. 46 § 1 nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Budynki trwale związane z gruntem stanowią część składową gruntu i na mocy art. 47 § 1 Kodeksu nie mogą być odrębnymi przedmiotami własności. Z powyższego wynika jednak, że budynek tylko wówczas nie stanowi odrębnego przedmiotu własności, jeżeli posiadaczowi gruntu, na którym jest wzniesiony przysługuje prawo własności tego gruntu.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego na rzecz wnioskodawczyni ustanowiono spółdzielcze własnościowe prawo do domu jednorodzinnego w zabudowie szeregowej w 1984 r. W dacie ustanowienia tego prawa obowiązywały przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. Nr 30, poz. 210 z późn. zm.). Stosownie do art. 204 § 2 pkt 2 ustawy - Prawo spółdzielcze dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych spółdzielnia może budować domy jednorodzinne w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów lub inne domy w celu przeniesienia na rzecz członków znajdujących się w nich lokali mieszkalnych. Z powyższego przepisu wynika, iż budowa przez spółdzielnię domów jednorodzinnych jest początkowym etapem na drodze uzyskania przez członków własności takich domów. Natomiast prawo do domu jednorodzinnego, które wnioskodawczyni otrzymała w 1984 r. jest etapem przejściowym. Zgodnie bowiem z art. 232 § 1 tej ustawy spółdzielnia mieszkaniowa podejmująca budowę domów jednorodzinnych w celu przeniesienia ich własności na rzecz członków może dokonywać przydziału przyszłych domów z chwilą, gdy ze względu na stan przygotowania inwestycji do realizacji możliwe jest ich oznaczenie. Z kolei po wybudowaniu domu jednorodzinnego spółdzielnia obowiązana jest przydzielić go członkowi lub wyrazić zgodę na zamieszkanie w nim członka, jeśli przydziału dokonano wcześniej (art. 232 § 2 tej ustawy). Jak wynika z przytoczonych przepisów przydziału przyszłych domów spółdzielnia może dokonywać już na wstępnym etapie inwestycji, jeżeli tylko możliwe ich oznaczenie. Zatem z chwilą przydziału domu członkowi spółdzielni powstaje prawo zwane przez ustawy - prawem do domu jednorodzinnego. Zgodnie z art. 232 § 3 tej ustawy z chwilą zamieszkania członka w przydzielonym domu prawo do tego domu staje się prawem dziedzicznym, zbywalnym i podlega egzekucji. Skuteczność przeniesienia prawa zależy od przyjęcia nabywcy w poczet członków spółdzielni. Do prawa tego zgodnie z art. 232 § 4 ustawy mają odpowiednio zastosowanie przepisy odnoszące się do członków spółdzielni, którzy zaspakajają swoje potrzeby mieszkaniowe w następstwie przydziału spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu z zachowaniem uregulowań zawartych w art. 233-237 ustawy - Prawo spółdzielcze. Podkreślić należy, iż prawo do domu jednorodzinnego jest prawem pośrednim, bowiem - jak już powyżej wskazano - w końcowym efekcie prowadzi do przeniesienia przez spółdzielnię na rzecz członków własności przydzielonych im domów wraz z prawami do działek. Stosownie bowiem do treści art. 235 § 1 ustawy - Prawo spółdzielcze po przeprowadzeniu rozliczenia kosztów budowy i ostatecznym ustaleniu wkładów budowlanych, wniesieniu przez członków tych wkładów bądź też ich części i przejęciu zobowiązań spółdzielni pokrywających resztę należności z tytułu wkładów spółdzielnia przenosi na członków własność przydzielonych domów wraz z prawami do działek. W myśl art. 235 § 3 i § 4 tej ustawy członkowie, poza wkładem budowlanym, obowiązani są pokryć koszty przeniesienia własności domu, a także udział w kosztach likwidacji spółdzielni, gdy przeniesienie własności następuje w ramach postępowania likwidacyjnego. Po przeniesieniu własności domów wspólne urządzenia wodne, kanalizacyjne, ogrzewcze oraz inne urządzenia podobne stają się współwłasnością właścicieli domów. Do tej współwłasności przepisy art. 136 § 2 Kodeksu cywilnego stosuje się odpowiednio. Z powyższych przepisów wynika, iż po rozliczeniu kosztów budowy spółdzielnia może przenieść na członka albo prawo wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności domu jednorodzinnego albo prawo własności nieruchomości gruntowej "działki" wraz z domem jako częścią składową.

Prawo wieczystego użytkowania gruntu jest specyficzną formą władania nieruchomością. Użytkowanie wieczyste jest prawem rzeczowym, którego przedmiotem może być grunt stanowiący własność Skarbu Państwa, gminy lub związku międzygminnego. Zakres i sposób określenia treści prawa wieczystego użytkowania zbliża je do prawa własności dzięki wyraźnym odesłaniom zawartym w art. 234 i art. 237 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Osobom fizycznym, jeżeli są użytkownikami wieczystymi, przysługuje możliwość przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Zasady i tryb takiego przekształcenia reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1459). Zgodnie z treścią art. 3 tej ustawy w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności wydawana jest decyzja administracyjna przez organ, którego właściwość ustala się w zależności od tego, kto jest właścicielem gruntu. Nabycie prawa do nieruchomości w części dotyczącej gruntu następuje w chwili zawarcia umowy o ustanowieniu prawa wieczystego użytkowania a nie w momencie przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności na podstawie aktu administracyjnego jakim jest decyzja administracyjna. W przypadku zatem sprzedaży gruntu będącego w użytkowaniu wieczystym okres pięcioletni, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy liczyć od daty nabycia prawa wieczystego użytkowania gruntu.

Uchwałą z 2002 r. spółdzielnia wyraziła zgodę na przeniesienie na rzecz wnioskodawczyni działki wraz z domem. Wymagało to jednak złożenia przez wnioskodawczynię stosownego wniosku. Zatem już w 2002 r. wnioskodawczyni mogła skorzystać z możliwości przeniesienia na jej rzecz własności domu oraz prawa do gruntu, jakim dysponowała wówczas spółdzielnia. Jednakże z przedmiotowego prawa wówczas wnioskodawczyni nie skorzystała. Dopiero umową z dnia 28 kwietnia 2009 r. spółdzielnia będąca następcą prawnym spółdzielni, która wybudowała dom, dysponując prawem własności gruntu przeniosła na rzecz wnioskodawczyni i jej męża prawo własności domu jednorodzinnego wraz z prawem własności działki.

Wnioskodawczyni zamierza sprzedać dom wraz z działką w latach 2010-2014. W związku z powyższym wątpliwości budzi kwestia od jakiej daty należy liczyć 5-letni okres, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotowe prawa małżonkowie nabyli w następujący sposób:

* w 1984 r. wnioskodawczyni otrzymała wraz z mężem przydział ze Spółdzielni Mieszkaniowej na dom jednorodzinny w zabudowie szeregowej posadowiony na gruncie będącym w użytkowaniu wieczystym Spółdzielni Mieszkaniowej;

* w 2009 r. Spółdzielnia Mieszkaniowa aktem notarialnym przeniosła na wnioskodawczynię i jej męża prawo własności domu jednorodzinnego oraz prawo własności działki;

Stwierdzić należy, iż w sytuacji, w której wnioskodawczyni nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do domu jednorodzinnego w zabudowie szeregowej, a następnie nastąpiło ustanowienie na jej rzecz prawa odrębnej własności tego domu w trybie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), za datę nabycia domu, od której liczy się 5-letni termin określony w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy uznać datę nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do domu jednorodzinnego. Jest to konstrukcja analogiczna do spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.

Natomiast mając na uwadze, iż wnioskodawczyni nie dysponowała żadnym tytułem prawnym do gruntu, na którym wybudowano budynek, za datę nabycia gruntu należy uznać rok 2009, w którym ten tytuł prawny uzyskała.

W tym miejscu wskazać należy, iż pismo Ministerstwa Finansów, na które powołuje się wnioskodawczyni uzasadniając własne stanowisko dotyczy innej sytuacji niż opisana we wniosku, a mianowicie sytuacji w której podatnik dysponuje prawem wieczystego użytkowania gruntu, które następnie zostaje przekształcone w prawo własności. W opisanym zdarzeniu przyszłym wnioskodawczyni mogła dysponować takim prawem po 2002 r. (uchwała spółdzielni), jeśli wystąpiłaby z wnioskiem o ustanowienie na jej rzecz takiego prawa.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają jednak zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r.

Mając na uwadze, iż wnioskodawczyni nabyła prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej w 1984 r. (wówczas nastąpiło ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do domu jednorodzinnego w zabudowie szeregowej). Wobec tego planowana sprzedaż będzie miała miejsce po upływie 5 lat od końca roku, w którym miało miejsce nabycie, a tym samym odpłatne zbycie powyższego domu jednorodzinnego nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy, czyli nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Opodatkowaniu podlegać będzie natomiast przychód uzyskany ze sprzedaży gruntu, gdyż wcześniej wnioskodawczyni nie dysponowała żadnym tytułem prawnym do gruntu. Wnioskodawczyni wraz z mężem nabyła prawo własności działki dopiero w dniu 28 kwietnia 2009 r., tym samym ewentualna sprzedaż gruntu w latach 2010-2014 nastąpi przed upływem pięcioletniego terminu od daty nabycia. Zatem przychód ze sprzedaży gruntu podlegać będzie opodatkowaniu, chyba że wnioskodawczyni wydatkuje w okresie dwóch lat otrzymane ze sprzedaży środki pieniężne na wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy - cele mieszkaniowe.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy jego obliczenia.

Natomiast art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie do art. 22 ust. 6c ww. ustawy koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania. Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 30e ust. 7 ww. ustawy).

Mając na względzie powyższe uregulowania prawne oraz opisane we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż ustanowienie w 2009 r. odrębnej własności przedmiotowego domu rodzinnego będzie stanowiło tylko inną formę własności, a nie nowe nabycie w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że zbycie przedmiotowego domu w latach 2010-2014 nie będzie stanowiło źródła przychodu, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca 1984 r., w którym nastąpiło nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do domu jednorodzinnego w zabudowie szeregowej. Wobec powyższego stanowisko wnioskodawczyni w tej części należało uznać za prawidłowe.

Natomiast przeniesienie w 2009 r. na wnioskodawczynię prawa własności gruntu i planowana sprzedaż w latach 2010 - 2014 nastąpi przed upływem pięcioletniego terminu od dnia nabycia. Tym samym przychód ze sprzedaży prawa własności gruntu podlegać będzie opodatkowaniu, chyba że wnioskodawczyni wydatkuje w okresie dwóch lat otrzymane ze sprzedaży środki pieniężne na cele wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy.Zatem w części dotyczącej skutków podatkowych sprzedaży gruntu stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla wnioskodawczyni. Stosownie do powyższego małżonek wnioskodawczyni chcąc uzyskać interpretację indywidualną winien wystąpić z odrębnym zapytaniem i uiścić stosowną opłatę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl