IBPBII/2/415-184/08/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-184/08/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 29 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu ze zbycia akcji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu ze zbycia akcji.

W związku z brakiem opłaty, pismem z dnia 5 lutego 2009 r. Znak:. wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 11 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2003 r. giełdowa spółka "A" wyemitowała akcje serii C wprowadzając je do publicznego obrotu. Zgodnie z prospektem emisyjnym spółki akcje zostały zaoferowane dotychczasowym akcjonariuszom, którym przysługiwało prawo poboru. Część akcjonariuszy objęła w ten sposób akcje i sprzedała w następnych latach poprzez giełdę. Wnioskodawczyni również zamierza je sprzedać za pośrednictwem giełdy papierów wartościowych w Warszawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochody ze sprzedaży tych akcji mogą być zwolnione z podatku dochodowego w myśl art. 52 pkt 1 ppkt b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 19 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawczyni, dochody ze sprzedaży akcji mogą być zwolnione, gdyż o publicznym charakterze oferty świadczył art. 2 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, jako że oferta była skierowana do więcej niż 300 osób, którzy uzyskują w ten sposób prawa udziałowe w spółce.

Wnioskodawczyni podkreśla również, że sformułowaniom z art. 413 Kodeksu spółek handlowych prawo poboru, subskrypcja zamknięta, otwarta, nie mogą być przypisywane cechy oferty publicznej, czy braku oferty publicznej, gdyż są to pojęcia odnoszące się do zupełnie różnych spraw.

Nie ma więc żadnego uzasadnienia, zdaniem wnioskodawczyni aby wykluczyć, że prawo poboru kierowane do określonych osób, subskrypcja zamknięta, nie było jednocześnie ofertą publiczną skoro wyczerpuje znamiona oferty publicznej z ustawy o obrocie papierami wartościowymi. Jeżeli już można by przyrównywać te pojęcia, to antonimem obrotu publicznego była by subskrypcja prywatna - jak stwierdził w uzasadnieniu do orzeczenia z 24 października 1996 r. sygn. akt. Sąd Najwyższy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych. Jak stanowi art. 30b ust. 1 ww. ustawy od dochodów uzyskanych m.in. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Przy czym, w myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy dochodem jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14, osiągnięta w roku podatkowym. Dochodów uzyskanych ze sprzedaży papierów wartościowych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 ww. ustawy (tj. wg skali podatkowej) oraz art. 30c (wg stawki 19% uzyskanych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej). Dochody te należy wykazać, po zakończeniu roku podatkowego, w zeznaniu podatkowym (PIT-38), o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 powołanej ustawy. W terminie określonym do złożenia tego zeznania, tj. do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym należy również wpłacić należny podatek - zgodnie z art. 45 ust. 4 pkt 2 tej ustawy.

Stosownie do treści art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956), przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczących opodatkowania dochodów ze zbycia papierów wartościowych nie stosuje się do dochodów uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r.), pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed 1 stycznia 2004 r.

W art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mowa jest o papierach wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi. Niespełnienie któregokolwiek z powyższych warunków wyklucza możliwość objęcia zwolnieniem dochodu uzyskanego ze sprzedaży tych papierów.

Odnosząc się do kwestii czy przedmiotowe akcje zostały nabyte w ofercie publicznej należy zdefiniować pojęcie "publicznej oferty".

Przepis art. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 z późn. zm.) stanowi, iż publicznym obrotem papierami wartościowymi jest proponowanie nabycia lub nabywanie emitowanych w serii papierów wartościowych, przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli propozycja skierowana jest do więcej niż 300 osób albo do nie oznaczonego adresata. Przepis ten nie zawiera definicji "publicznej oferty". Ponieważ ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, również nie zawarł definicji "publicznej oferty", ani też nie odwołał się do innych przepisów prawa, to zgodnie z założeniami wykładni prawa, celem wyjaśnienia znaczenia terminu "publicznej oferty" należy, w pierwszej kolejności, odnieść się do wykładni językowej.

Kierując się tymi zasadami należy określić czy nabycie akcji w omawianym przypadku nastąpiło na podstawie publicznej oferty. W świetle definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod redakcją M. Szymaczka Państwowe Wydawnictwo Naukowe Warszawa 1996 r. tom II L-P str. 1022) "publiczny" oznacza: dotyczący ogółu ludzi, służący ogółowi, przeznaczony, dostępny dla wszystkich.

Na tej podstawie publiczny charakter oferty ma miejsce wtedy, gdy oferta skierowana jest do wszystkich, a nie tylko do ograniczonego kręgu osób. Mówiąc o publicznym charakterze oferty należy bowiem mieć na względzie powszechny dostęp do akcji bez względu na liczbę osób, do których skierowana jest oferta, nawet jeżeli ich liczba przewyższa 300 osób.

Sposób przedstawienia zdarzenia przyszłego wskazuje, że zgodnie z prospektem emisyjnym spółki akcje serii C zostały zaoferowane dotychczasowym akcjonariuszom, którym przysługiwało prawo poboru. Tym samym krąg osób, do których została skierowana oferta nabycia akcji został ograniczony do dotychczasowych akcjonariuszy.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż przedmiotowe akcje nie zostały nabyte w ofercie publicznej. Nie zostało więc spełnione jedno z kryteriów warunkujących możliwość skorzystania z przedmiotowego zwolnienia dochodu uzyskanego ze sprzedaży akcji.

Wnioskodawczyni winna bowiem spełnić wszystkie warunki, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej w związku z art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym do osób fizycznych, a niespełnienie któregokolwiek z nich spowoduje powstanie przychodu z tytułu sprzedaży akcji nie podlegającego zwolnieniu.

Reasumując, należy stwierdzić, iż kwota uzyskana przez wnioskodawczynię z tytułu sprzedaży akcji serii C będzie stanowić źródło przychodu podlegające opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy.

Odnosząc się natomiast do powołanego przez wnioskodawczynię wyroku Sądu Najwyższego należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły, zaś dodania wymaga fakt, że powołany wyrok dotyczy całkowicie odmiennego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl