IBPBII/2/415-143/13/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-143/13/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 6 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości przez wnioskodawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości przez wnioskodawcę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

1. Własność i położenie:

W 2002 r. wnioskodawca i jego małżonek otrzymali w drodze umowy darowizny od ojca działkę nr 72/2 w sołectwie O., gmina O. Działka stanowi współwłasność majątkową. Powierzchnia działki = 0,2480 ha, przy szerokości 16 - 16,7 m, długości ok. 147 - 157 m.

2. Status zawodowy współwłaścicieli działki nr 72/2:

Wnioskodawca posiada tytuł zawodowy mgr inż. budownictwa. W związku ze zdobytymi w międzyczasie kwalifikacjami zawodowymi (uprawnienia urbanistyczne) od dnia 1 września 2012 r. oprócz pracy na etacie, rozpoczął działalność gospodarczą (działalność jednoosobowa). Działalność dotyczy świadczenia usług z zakresu planowania przestrzennego (sporządzanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla urzędów miast i gmin) poza granicami administracyjnymi Miasta i Gminy O. Są to początki działalności i póki co, wnioskodawca nie posiada żadnych przychodów. Jest zarejestrowany jako podatnik VAT. Wnioskodawca podkreśla jednak, że jego działalność gospodarcza nie ma żadnego związku z czynnościami podjętymi dotychczas, jak i tymi planowanymi w przyszłości w zakresie darowanej działki nr 72/2.

Małżonek wnioskodawcy posiada tytuł zawodowy mgr inż. górnik i zatrudniony jest wyłącznie na etacie w przedsiębiorstwie, zgodnie ze swoimi kwalifikacjami.

3. Stan prawny:

Do końca 2003 r. dla przedmiotowej działki obowiązywały ustalenia miejscowego ogólnego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy O. z 1991 r., zgodnie z którymi niewielki fragment działki (w miejscu istniejącej wówczas starej stodoły) był przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową zagrodową, pozostała przeważająca część działki z przeznaczeniem tereny rolne.

W tym czasie Miasto i Gmina O. posiadała studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przyjętego Uchwałą Rady Miejskiej w 1997 r., zgodnie z którym kierunki zagospodarowania dla terenu, w którym znajduje się przedmiotowa działka zmierzały i nadal zmierzają w kierunku rozwoju zabudowy terenów mieszkaniowych. W okresie blisko 3 - letnim (lata 2004-2006) Miasto i Gmina O. nie posiadała miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla sołectwa O. W latach 2005-2006 trwały prace nad sporządzeniem projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W dniu 18 grudnia 2006 r. Rada Miejska w O. przyjęła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, obejmujący swoim zakresem również działkę nr 72/2 położoną w O., który wszedł w życie w dniu 20 marca 2007 r. i nadal obowiązuje.

Zgodnie z ustaleniami planu przedmiotowa działka położona jest w terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (zgodnie z ustaleniami studium z 1997 r.).

W dalszej części wniosku wnioskodawca szczegółowo opisał przedmiotową działkę nr 72/2 (uwarunkowania w terenie, sąsiedztwo działki, stan techniczny oraz informacje dotyczące mediów).

4. Plany w początkowej fazie, po otrzymaniu darowizny:

Po otrzymaniu działki małżonkowie nosili się z zamiarem wybudowania na działce budynku mieszkalnego. Brak wyposażenia działki w podstawowe media był ewidentną przeszkodą w realizacji tych zamierzeń. Jedną z głównych przyczyn był brak zgody sąsiadów na poprowadzenie przyłącza wody oraz energii elektrycznej do działki (niezliczone próby rozmów). Brak zgody właściciela działki, na której jest zlokalizowany słup elektroenergetyczny, od którego istniała możliwość poprowadzenia energii do działki wnioskodawcy, jak również brak zgody innego sąsiada (z kolejnego słupa, dalej usytuowanego) stał się powodem zatrzymania inwestycji na parę lat.

5. Podsumowanie stanu istniejącego:

9 lat trwało wyposażenie działki w wodę i energię elektryczną, przy ciągłych, nieprzerwanych staraniach. W związku z upływem czasu, zniechęceni całą sytuacją, zmianą uwarunkowań życiowych, które w międzyczasie wystąpiły, małżonkowie zostali zmuszeni do rezygnacji z planów związanych z budową domu. W 2012 r. małżonkowie podjęli decyzję o sprzedaży działki i przeznaczeniu pieniędzy ze sprzedaży w części na spłatę kredytu (kredytobiorca - małżonek), w pozostałej części darowizna dla syna.

Próby sprzedaży działki o powierzchni 0,2480 ha w całości nie powiodły się. Były wielokrotne ogłoszenia na stronie internetowej, w prasie lokalnej i wojewódzkiej, śledzenie informacji, jednak działka o powierzchni blisko ćwierć hektara, przy szerokości 16 m -16,7 m nie budziła żadnych konkretnych zainteresowań. Mimo podjętych wysiłków sprzedaż działki w całości okazała się niemożliwa. Małżonkowie podjęli próbę podziału działki.

Następnie wnioskodawca przedstawił działania podjęte w celu podziału działki nr 72/2 na cztery działki budowlane.

Dokonany podział stworzył nowe szanse na zbycie działek. Jednak podział z projektowaną służebnością o szerokości 4 m przy całkowitej szerokości działek 16 m znacznie utrudnia i ogranicza ich zagospodarowanie (12 m pozostaje z szerokości działki do zagospodarowania). W związku z powyższym działki stają się mniej atrakcyjne, ale nie niemożliwe do zabudowy. Zdając sobie sprawę z trudności sprzedaży działek małżonkowie zastanawiają się nad wykonaniem darmowej koncepcji zagospodarowania przez syna, który będąc z wykształcenia architektem potrafi w sposób właściwy ocenić możliwości zabudowy działek.

Zdarzenie przyszłe nr 1:

1.

Wystąpienie do instytucji branżowych o wydanie warunków przyłączenia działek do sieci wodociągowej oraz energii elektrycznej.

2.

W planach budowa przyłączy wodociągowego i elektroenergetycznego o długości ok. 100 m oraz urządzenie drogi dojazdowej tak, aby zapewnić bezpośredni dostęp do mediów i połączenie z drogą publiczną wszystkich działek.

3.

Sprzedaż 4 działek i przeznaczenie pieniędzy ze sprzedaży w części na spłatę kredytu, w pozostałej części dla syna np. na cele mieszkaniowe.

4.

Wykonanie przez syna ewentualnej darmowej koncepcji zagospodarowania działek (w przypadku trudności w sprzedaży).

Zdarzenie przyszłe nr 2:

1.

Wnioskodawca i jego małżonek mają w planie darować jedną działkę synowi, np. nr 72/5 - najbardziej dla niego atrakcyjną, jednak z potrzebą urządzenia mediów i drogi na długości ok. I00 m.

2.

Syn jako właściciel działki wystąpi do instytucji branżowych o warunki przyłączenia działki do sieci wodociągowej i elektroenergetycznej, a następnie podejmie starania odnośnie urządzenia dojazdu, wyposażenia działki w media: wodę, energię z planem budowy domu.

3.

Wnioskodawca i jego małżonek mają w planie sprzedać pozostałe 3 działki, a pieniądze ze sprzedaży przeznaczyć na spłatę kredytu, resztę darować synowi.

4.

Wykonanie przez syna ewentualnej darmowej koncepcji zagospodarowania działek (w przypadku trudności w sprzedaży).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wnioskodawca będzie obciążony 19% podatkiem dochodowym w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 i art. 30e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, skoro odpłatne zbycie 4 działek, utworzonych z działki darowanej w 2002 r. nie nastąpi w ramach wykonywania przez wnioskodawcę działalności gospodarczej i zostanie dokonane po upływie 5 lat od końca roku, w którym nastąpiło jej nabycie.

Zdaniem wnioskodawcy, jeżeli zbycie wydzielonych działek z działki darowanej ma miejsce po upływie 5 lat, a w jego wypadku minęło 10 lat i odpłatne zbycie tych działek nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej, dochód z odpłatnego ich zbycia nie jest źródłem przychodów w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 i art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w zakresie skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych sprzedaży nieruchomości przez wnioskodawcę. Natomiast w zakresie skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych sprzedaży nieruchomości przez małżonka i syna wnioskodawcy a także w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku od spadków i darowizn wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis cytowanego wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że nie płaci się podatku dochodowego jeśli od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości lub ich części lub udziału w nieruchomości upłynęło 5 lat. W związku z tym, jeśli od końca roku, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości lub ich części lub udziału w nieruchomości upłynęło 5 lat, sprzedaż tej nieruchomości jej części lub udziału nie podlega w ogóle opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w 2002 r. wnioskodawca i jego małżonek otrzymali w drodze umowy darowizny od swojego ojca działkę nr 72/2. Z uwagi na zmianę planów życiowych oraz fakt, iż trudno było sprzedać działkę nr 72/2 w całości, działka ta została podzielona na 4 działki budowlane. Wnioskodawca rozważa obecnie sprzedaż 3 lub wszystkich 4 działek.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż planowana sprzedaż działek powstałych w wyniku podziału działki nr 72/2 nabytej w 2002 r. w darowiźnie nie będzie stanowić dla wnioskodawcy źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako że przychód ten uzyskany zostanie po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Ww. pięcioletni termin w przedmiotowej sprawie upłynął w dniu 31 grudnia 2007 r., natomiast fakt podziału działki nie wpływa na zmianę tej daty jeżeli fizyczny podział działki miał na celu zyskanie korzystniejszej konfiguracji poszczególnych działek. Sam podział nieruchomości nie stanowi daty nowego nabycia w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W wyniku podziału wnioskodawca nie nabędzie bowiem żadnych nowych nieruchomości ponad to, czego jest już właścicielem. Oznacza to, iż przychód uzyskany z planowanej sprzedaży wydzielonych działek w ogóle nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, przy czym podkreślić należy, że tut. Organ przyjął, iż sprzedaż przedmiotowych działek nie będzie miała związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez wnioskodawcę, zgodnie z tym co twierdzi wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl