IBPBII/2/415-1423/12/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1423/12/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 24 października 2012 r.), uzupełnionym w dniu 9 stycznia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego.

W związku z brakami formalnymi, pismem z dnia 27 grudnia 2013 r. Znak: IBPBII/2/415-1423/12/NG wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 9 stycznia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie umowy darowizny z dnia 25 września 2009 r. wnioskodawczyni nabyła od swojego ojca nieruchomości stanowiące gospodarstwo rolne, składające się z działek o łącznej powierzchni 1,1024 ha. Przekazane aktem darowizny działki, według wypisu z rejestru gruntów Starostwa Powiatowego stanowią łąki trwałe, grunty orne, użytki rolne zabudowane i lasy.

W dniu otrzymania w drodze darowizny ww. nieruchomości od ojca wnioskodawczyni nie prowadziła gospodarstwa rolnego. Gospodarstwo rolne prowadził wcześniej jedynie jej mąż. Gospodarstwo to jednak zostało mu przekazane jeszcze przed zawarciem związku małżeńskiego z wnioskodawczynią. Darowizna dokonana na rzecz wnioskodawczyni przez ojca w dniu 25 września 2009 r. nie powiększyła jej gospodarstwo rolnego, bowiem wcześniej - jak wskazała wnioskodawczyni - nie prowadziła swojego własnego gospodarstwa rolnego. Gospodarstwo rolne otrzymała dopiero od swojego ojca.

Wśród przekazanych wnioskodawczyni nieruchomości tylko działka oznaczona nr ew. 7154 jest zabudowana i jej częścią składową jest budynek mieszkalny, parterowy o powierzchni użytkowej około 60 m2 oraz szopa i stodoła. W skład przekazanych wnioskodawczyni nieruchomości wchodziła również niezabudowana działka oznaczona nr ew. 6960, o powierzchni 0,3163 ha stanowiąca łąki trwałe. Wskazaną wyżej działkę przed upływem okresu pięciu lat od aktu darowizny wnioskodawczyni zbyła w dniu 13 lipca 2012 r.

Zgodnie z literą obowiązującego prawa, w przypadku zbycia części lub całości majątku wchodzącego w skład darowizny i to przed upływem pięciu lat od dokonania aktu darowizny zbywający winien uiścić na rzecz Skarbu Państwa podatek dochodowy od osób fizycznych albo też w ciągu dwóch lat przeznaczyć dochód na cele mieszkaniowe. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi jednak, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, iż działka, którą wnioskodawczyni sprzedała w dniu 13 lipca 2012 r. wchodziła w skład gospodarstwa rolnego jej ojca i stanowiła łąkę trwałą. Fakt ten wynika zarówno z fizycznego przeznaczenia omawianego gruntu, jak również z urzędowych dokumentów stwierdzających o jego stanie. Powołany w treści aktu notarialnego z dnia 13 lipca 2012 r. wyrys z operatu ewidencyjnego z dnia 2 lipca 2012 r., wydany przez Starostwo Powiatowe wskazuje, że przedmiotowa działka stanowi łąki trwałe. Zaś powołane również w treści ww. aktu notarialnego zaświadczenie Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 4 lipca 2012 r. wskazuje, że przedmiotowa działka znajduje się na terenie, dla którego aktualnie brak jest planu zagospodarowania przestrzennego. Nabywający nieruchomość - mieli tego świadomość czemu wyraz dali także w złożonym w dniu 11 października 2012 r. oświadczeniu.

Co więcej, z oświadczeń nabywców nieruchomości złożonych do aktu notarialnego wynika, że nabywana przez nich nieruchomość weszła w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Przytoczone wyżej fakty i dowody wskazują, że nieruchomość, którą wnioskodawczyni sprzedała w dniu 13 lipca 2012 r., wcześniej wchodziła w skład gospodarstwa rolnego jej ojca, następnie przekazanego wnioskodawczyni aktem darowizny. Co więcej, obecni właściciele również włączyli nabytą działkę w skład ich gospodarstwa rolnego i w ten sposób nadal nie utraciła ona swojego rolnego charakteru.

Sprzedana przez wnioskodawczynię nieruchomość zawsze stanowiła cześć składową gospodarstwa rolnego i nadal pozostaje częścią gospodarstwa rolnego nowych właścicieli.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawczyni jest zwolniona od obowiązku uiszczenia na rzecz Skarbu Państwa podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu dokonanej sprzedaży nieruchomości, którą wcześniej nabyła od swojego ojca aktem darowizny jako część składową przekazanego jej gospodarstwa rolnego.

Zdaniem wnioskodawczyni, grunt, który sprzedała w dniu 13 lipca 2012 r., zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolniony jest od obowiązku uiszczenia podatku bowiem przychody uzyskane z tytułu sprzedaży ww. nieruchomości stanowią przychody ze sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.

Zgodnie z literą obowiązującego prawa, w przypadku zbycia części lub całości majątku wchodzącego w skład darowizny i to przed upływem pięciu lat od dokonania aktu darowizny zbywający winien uiścić na rzecz Skarbu Państwa podatek dochodowy od osób fizycznych albo też w ciągu dwóch lat przeznaczyć dochód na cele mieszkaniowe. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi jednak, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy, zdaniem wnioskodawczyni, stwierdzić należy, iż działka, którą wnioskodawczyni sprzedała nabywcom w dniu 13 lipca 2012 r. wchodziła w skład gospodarstwa rolnego jej ojca i stanowiła łąkę trwałą. Fakt ten wynika zarówno z fizycznego przeznaczenia omawianego gruntu, jak również z urzędowych dokumentów stwierdzających o jego stanie. Powołany w treści aktu notarialnego z dnia 13 lipca 2012 r. wyrys z operatu ewidencyjnego z dnia 2 lipca 2012 r., wydany przez Starostwo Powiatowe wskazuje, że przedmiotowa działka stanowi łąki trwałe. Zaś powołane również w treści ww. aktu notarialnego zaświadczenie Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 4 lipca 2012 r. wskazuje, że przedmiotowa działka znajduje się na terenie, dla którego aktualnie brak jest planu zagospodarowania przestrzennego. Nabywający nieruchomość mieli tego świadomość czemu wyraz dali także w złożonym w dniu 11 października 2012 r. oświadczeniu.

Co więcej, wnioskodawczyni uważa, że z oświadczeń nabywców nieruchomości, złożonych do aktu notarialnego wynika, że nabywana przez nich nieruchomość weszła w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Przytoczone wyżej fakty i dowody wskazują, że nieruchomość, którą wnioskodawczyni sprzedała w dniu 13 lipca 2012 r., wcześniej wchodziła w skład gospodarstwa rolnego jej ojca, następnie przekazanego wnioskodawczyni aktem darowizny. Co więcej obecni właściciele również włączyli nabytą działkę w skład ich gospodarstwa rolnego i w ten sposób nadal nie utraciła ona swojego rolnego charakteru.

Sprzedana przez wnioskodawczynię nieruchomość zawsze stanowiła cześć składową gospodarstwa rolnego i nadal pozostaje częścią gospodarstwa rolnego nowych właścicieli.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Podkreślić należy, iż przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni nabyła w drodze darowizny w dniu 25 września 2009 r. gospodarstwo rolne o powierzchni 1,1024 ha. W dniu 13 lipca 2012 r. wnioskodawczyni sprzedała niezabudowaną działkę wchodzącą w skład przedmiotowego gospodarstwa rolnego o powierzchni 0,3163 ha stanowiącą łąki trwałe.

Skoro sprzedaż przedmiotowej działki stanowiącej część gospodarstwa rolnego nastąpiła przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie, to przychód uzyskany z tej sprzedaży będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dokonując oceny skutków podatkowych sprzedaży przedmiotowej nieruchomości należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) zmieniono bowiem m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust. 6d ww. ustawy).

Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Jednakże przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalnia od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym (art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się:

1.

grunty orne,

2.

sady,

3.

łąki trwałe,

4.

pastwiska trwałe,

5.

grunty rolne zabudowane,

6.

grunty pod stawami,

7.

rowy.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

* grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tekst jedn.: będący własnością lub współwłasnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru. Utrata charakteru gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Jeżeli zatem zostaną zachowane powyższe warunki, przychód uzyskany ze sprzedaży tego rodzaju nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Podstawowym warunkiem uznania gruntów za gospodarstwo rolne jest ich powierzchnia określana jako norma obszarowa. Jeżeli łączna powierzchnia gruntów stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej, przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy użytków rolnych lub gruntów zadrzewionych i zakrzewionych na użytkach rolnych, jest to gospodarstwo rolne w rozumieniu cytowanego wyżej art. 2 ustawy o podatku rolnym. W przypadku, gdy grunt nie spełnia normy obszarowej, nie może być uznany za gospodarstwo rolne. Zasadniczy wpływ na ocenę, czy sprzedane grunty mają charakter rolny (wchodzą w skład gospodarstwa rolnego) ma również ich sklasyfikowanie w ewidencji gruntów i budynków.

Skoro charakter rolny w rozumieniu przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy podatkowej ma nieruchomość będąca gruntem, która wchodzi w skład gospodarstwa rolnego, a więc tworząca obszar tego gospodarstwa, tym samym sprzedaż takich gruntów powoduje utratę ich charakteru rolnego wówczas, gdy w wyniku tej sprzedaży przestają być nieruchomościami wchodzącymi w skład gospodarstwa rolnego. Oznacza to, że utrata charakteru rolnego w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sprzedawanych gruntów w związku z ich sprzedażą, następuje wówczas, gdy sprzedawane w całości lub części nieruchomości, o których mowa w tym przepisie, nie wchodzą w skład gospodarstwa rolnego nabywcy lub tego gospodarstwa nie utworzą. Tym samym grunty, które w związku z ich sprzedażą, utraciły charakter rolny to takie grunty uprzednio wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, które w wyniku sprzedaży nie stanowią już obszaru jakiegokolwiek gospodarstwa rolnego.

Jeśli zatem w dacie sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego ich nabywca nie jest właścicielem lub współwłaścicielem gospodarstwa rolnego (jego posiadaczem), a nabywane przez niego grunty - same bądź łącznie ze stanowiącymi własność lub współwłasność nabywcy gruntami, nie stworzyły gospodarstwa rolnego nabywcy, to przychód uzyskany z ich sprzedaży nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy. Przedmiotowe zwolnienie nie służy bowiem innym celom niż zwolnienie z opodatkowania przychodów osób będących właścicielami gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego odpłatnie zbytych w drodze umowy sprzedaży innym podmiotom w tym osobom fizycznym, które takie gospodarstwo mają lub w wyniku zakupu gospodarstwo takie utworzą (rolnicy).

Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu nawet wówczas, gdy nieruchomość taka umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Tak więc dla oceny utraty charakteru rolnego gruntu znaczenie mają okoliczności faktyczne związane z faktycznym utrzymaniem rolniczego charakteru użytkowania gruntu, a nie formalnoprawne związane z charakterem gruntu w momencie jego zakupu i zbycia wynikające z zapisów ewidencji gruntów i budynków czy też z faktu opodatkowania danego gruntu podatkiem rolnym.

Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem obowiązek udowodnienia zaistnienia tej okoliczności ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia. Organy podatkowe rozstrzygając prawo podatnika do zwolnienia od podatku przychodu uzyskanego ze sprzedaży biorą pod uwagę wszystkie okoliczności związane z daną transakcją a decydującymi w tym względzie są okoliczności faktyczne, takie jak zamiar nabywcy co do jej wykorzystywania. Chodzi bowiem o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego przez nieruchomość.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż przychód uzyskany przez wnioskodawczynię ze sprzedaży nieruchomości będącej częścią gospodarstwa rolnego korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - o ile zbywane nieruchomości w związku z tą sprzedażą, w istocie nie utraciły charakteru rolnego. Powołane przez wnioskodawczynię okoliczności wskazują bowiem na spełnienie przesłanek uprawniających do ww. zwolnienia. Wynika to z faktu, iż nieruchomość o powierzchni około 0,3 hektara wchodziła w skład gospodarstwa rolnego, którego wnioskodawczyni była właścicielką, a w wyniku sprzedaży nie nastąpiła - według zapewnienia wnioskodawczyni - utrata charakteru rolnego przedmiotowej działki.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przestawionym stanie faktycznym.

Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl