IBPBII/2/415-1419/12/MMa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1419/12/MMa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 23 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków wnioskodawcy jako płatnika dotyczących opodatkowania przychodów uzyskanych z likwidacji szkoły wyższej:

* w części dotyczącej wydatków związanych z przekazaniem na rzecz uczelni majątku w postaci środków pieniężnych, środków trwałych oraz wyposażenia - jest prawidłowe

* w części dotyczącej kosztów związanych z utworzeniem uczelni oraz kosztów związanych z uzyskaniem pozwolenia na jej prowadzenie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków wnioskodawcy jako płatnika dotyczących opodatkowania przychodów uzyskanych z likwidacji szkoły wyższej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest niepubliczną uczelnią utworzoną na podstawie pozwolenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 czerwca 1994 r. Założycielem uczelni były dwie osoby fizyczne.

W dniu 27 czerwca 1994 r. założyciele uczelni podpisali akt założycielski uczelni. Akt założycielski został sporządzony w formie aktu notarialnego. W akcie założycielskim przewidziano, że na potrzeby uczelni założyciele przeznaczają środki pieniężne w kwocie 350.000.000 zł (przed denominacją) oraz środki trwałe i wyposażenie o wartości 350.000.000 zł (przed denominacją).

W dniu 6 lipca 1998 r. na podstawie porozumienia zawartego w formie aktu notarialnego jeden z założycieli uczelni zrzekł się z całości swych praw i obowiązków związanych z funkcją założyciela uczelni. Po tym zdarzeniu funkcję założyciela uczelni sprawowała jedna osoba.

Uczelnia działa na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.), przepisów wydanych na jej podstawie oraz w oparciu o zapisy swojego statutu zatwierdzonego w decyzji Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 lipca 1994 r.

Zaplanowano, że uczelnia zostanie zlikwidowana.

Po uzyskaniu stosownego zezwolenia na likwidację uczelni założyciel - zgodnie ze statutem - powoła likwidatora, który przeprowadzi procedurę likwidacji.

Likwidację uczelni niepublicznej regulują przepisy art. 26 i 27 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. Likwidację przeprowadza powołany w tym celu likwidator.

Po zakończeniu likwidacji uczelni likwidator ma obowiązek zawiadomić ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego o zakończeniu likwidacji. Z dniem zakończenia likwidacji uczelnia niepubliczna zostaje wykreślona z rejestru, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. Majątek uczelni pozostały po zaspokojeniu wierzycieli oraz po pokryciu kosztów likwidacji przeznacza się na cele określone w statucie uczelni. Na podstawie przepisu § 65 ust. 3 statutu uczelni majątek pozostały po zakończeniu procedury likwidacyjnej przechodzi na inne cele edukacyjne zainicjowane przez założyciela. W skład tego majątku mogą wejść pieniądze, wierzytelności, rzeczy oraz inne prawa majątkowe.

Założyciel uczelni jako osoba fizyczna poniósł koszty związane z utworzeniem uczelni oraz koszty związane z uzyskaniem pozwolenia na jej prowadzenie. Założyciel wniósł do uczelni majątek potrzebny do uruchomienia i działalności uczelni. Wartość majątku wniesionego przez założyciela wyniosła 350.000.000 zł (przed denominacją).

Założyciel w ramach swojej działalności gospodarczej prowadzi liceum ogólnokształcące w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) i majątek pozostały po zakończeniu likwidacji uczelni zostanie przekazany założycielowi na cele prowadzonego liceum.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uczelnia jako płatnik jest zobowiązana do obliczenia, pobrania i wpłacenia do właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego 19% podatku dochodowego od osób fizycznych od majątku, który po zakończeniu likwidacji uczelni przejdzie na własność założyciela tej uczelni na cele prowadzonego przez założyciela liceum ogólnokształcącego, a jeśli tak to od jakiej podstawy należy ten podatek pobrać i czy przy obliczeniu podatku przychód założyciela tej uczelni należy pomniejszyć o wartość majątku jaki założyciel wniósł do tej uczelni oraz o wartość poniesionych przez założyciela wydatków związanych z założeniem uczelni.

Zdaniem wnioskodawcy, na podstawie przepisu art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uczelnia jako płatnik jest zobowiązana do obliczenia, pobrania i wpłacenia do właściwego urzędu zryczałtowanego 19% podatku dochodowego od osób fizycznych od majątku, który po zakończeniu likwidacji uczelni (płatnika) przejdzie na własność założyciela.

Na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatku nie należy pobierać od wartości majątku przekazanego założycielowi w związku z likwidacją uczelni (płatnika) w części stanowiącej równowartość kosztów związanych z utworzeniem uczelni. W rezultacie podatek należy pobrać od wartości majątku otrzymanego przez założyciela w związku z likwidacją uczelni pomniejszonej o wartość majątku jaki założyciel wniósł do tej uczelni oraz o wartość poniesionych przez założyciela wydatków związanych z założeniem tej uczelni.

Majątek niepieniężny otrzymany przez założyciela uczelni (płatnika) w związku z likwidacją uczelni (płatnika) należy wycenić według cen rynkowych poszczególnych składników majątkowych.

W tym stanie wartość majątku jaki otrzyma założyciel po zakończeniu likwidacji uczelni (płatnika) będzie podlegała zwolnieniu przedmiotowemu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - do wysokości sumy następujących pozycji:

1.

wartości majątku jaki założyciel wniósł do tej uczelni jako założyciel;

2.

poniesionych przez założyciela wydatków związanych z założeniem uczelni.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Jak wynika z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów są m.in. kapitały pieniężne. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c ww. ustawy stanowi, iż za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni).

Z treści art. 24 ust. 5 pkt 3 ww. ustawy wynika, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, w tym z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania (art. 30a ust. 6 ww. ustawy).

Do obliczenia i pobrania zryczałtowanego podatku zobowiązany jest na mocy art. 41 ust. 4 ustawy płatnik, czyli wnioskodawca. Płatnik zobowiązany będzie do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego i przekazania go do właściwego urzędu skarbowego zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy podatkowej, a następnie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnik winien przesłać do właściwego urzędu skarbowego roczną deklarację PIT-8AR (art. 42 ust. 1a).

W myśl przepisu art. 12 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 572 z późn. zm.) uczelnia ma osobowość prawną. Stosownie do art. 27 ust. 2 majątek uczelni niepublicznej pozostały po zaspokojeniu wierzycieli przeznacza się na cele określone w statucie. Wnioskodawca wskazuje, że w myśl statutu, majątek pozostały po zakończeniu procedury likwidacyjnej przechodzi na inne cele edukacyjne zainicjowane przez założyciela. W skład tego majątku mogą wejść pieniądze, środki trwałe i wyposażenie uczelni.

Zasad ustalania wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej nie wyrażają wprost przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepisy te zawierają jednak wyłączenie z opodatkowania wskazanych kategorii dochodów z zakresu objętego tą ustawą. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej, w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni.

W konsekwencji wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy - jednak tylko w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) albo wkładów do spółdzielni, tj. wartości wniesionego do osoby prawnej majątku. Natomiast ewentualna różnica pomiędzy wartością majątku otrzymanego w wyniku likwidacji a majątkiem wniesionym do osoby prawnej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że w przypadku uczelni niepublicznej nie można mówić o nabyciu lub objęciu udziałów (akcji) albo wkładów do spółdzielni. Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym nie używa takich pojęć. Zamiast tego przepis art. 23 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że po uzyskaniu pozwolenia na utworzenie uczelni niepublicznej założyciel składa w formie aktu notarialnego oświadczenie woli o założeniu uczelni niepublicznej, zwane "aktem założycielskim". Akt założycielski określa w szczególności założyciela, nazwę, siedzibę i szczególny zakres działalności uczelni, wielkość środków majątkowych przeznaczonych na utworzenie uczelni w tym wartość rzeczy przekazanych jej na własność, termin ich przekazania oraz sposób dalszego finansowania uczelni. Ponieważ jednak uczelnia niepubliczna jest osobą prawną, to nie ma podstaw aby w przypadku jej likwidacji wykluczyć zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym celu, użyty w tym przepisie zwrot "w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) lub wkładów w spółdzielni" wyrażający nic innego tylko wartość majątku wniesionego do osoby prawnej, należy odpowiednio zastosować do rozwiązań przyjętych w ustawie - Prawo o szkolnictwie wyższym. Wartością majątku wniesionego do osoby prawnej jaką jest uczelnia, zgodnie z aktem założycielskim będzie zatem wartość środków majątkowych w tym rzeczy, przekazanych przez daną osobę (założyciela) na własność uczelni.

Mając na uwadze powyższe, zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy objęta jest jedynie wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej, w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni - w przedmiotowej sprawie wartość majątku przekazanego przez danego założyciela na własność uczelni. Przedmiotowym zwolnieniem nie będzie natomiast objęta wartość wydatków poniesionych przez założyciela uczelni związanych z jej założeniem, do których wnioskodawca zalicza koszty związane z utworzeniem uczelni oraz koszty związane z uzyskaniem pozwolenia na jej prowadzenie. Koszty te są kosztami administracyjnymi, związanymi z dokonaniem stosownych opłat celem założenia uczelni. Poniesienie przez założycieli ww. kosztów nie może być utożsamiane z przekazaniem przez nich składników majątku na własność uczelni. Innymi słowy nie wszystkie wydatki jakie założyciel uczelni poniósł celem jej założenia będą się kwalifikować do skorzystania ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. nie każdy koszt związany z założeniem uczelni jest "kosztem nabycia lub objęcia udziałów (akcji)" albo nie stanowi "wkładu". W przedmiotowej sprawie wnioskodawca wskazał, że w celu założenia uczelni, dwóch jej założycieli wniosło środki pieniężne w kwocie 350.000.000 zł (przed denominacją), środki trwałe i wyposażenie o wartości 350.000.000 zł (przed denominacją) oraz ponieśli koszty związane z utworzeniem uczelni i z uzyskaniem pozwolenia na jej prowadzenie Mając na uwadze powyższe oraz cytowane powyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że wartość majątku, jaki założyciel otrzyma w związku z likwidacją uczelni odpowiadająca wartości wniesionego przez niego wkładu w postaci ww. składników majątku będzie korzystała z przedmiotowego zwolnienia. Przedmiotowym zwolnieniem nie będą natomiast objęte koszty związane z utworzeniem uczelni oraz koszty związane z uzyskaniem pozwolenia na jej prowadzenie.

W związku z powyższym, stanowiska wnioskodawcy nie można było uznać w całości za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl