IBPBII/2/415-1407/11/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1407/11/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 12 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia wysokości przychodu z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci udziałów/akcji polskiej spółki kapitałowej do spółki kapitałowej prawa polskiego bądź spółki kapitałowej prawa obcego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia wysokości przychodu z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci udziałów/akcji polskiej spółki kapitałowej do spółki kapitałowej prawa polskiego bądź spółki kapitałowej prawa obcego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym, udziałowcem lub akcjonariuszem polskich spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych (dalej: "Spółki Polskie"). Obecnie wnioskodawca rozważa wniesienie w postaci wkładu niepieniężnego akcji jednej ze Spółek Polskich do innej spółki kapitałowej prawa polskiego bądź spółki kapitałowej prawa obcego (dalej: "Spółka"). Wartość wkładu niepieniężnego będzie określona według rynkowej wartości wnoszonych akcji Spółki Polskiej. Wartość nominalna udziałów/akcji otrzymanych w zamian za aport będzie niższa niż wartość rynkowa wnoszonych udziałów. Nadwyżka wartości wkładu niepieniężnego nad wartością nominalną obejmowanych udziałów będzie stanowiła tzw. agio i zostanie przekazana na kapitał zapasowy Spółki otrzymującej aport.

Wnioskodawca nie podjął jeszcze decyzji co do wyboru jurysdykcji prawnej i podatkowej Spółki, jednak ma to być spółka z siedzibą w Polsce lub w państwie, z którym Rzeczpospolita Polska podpisała umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, zgodnie z którą przychód z tytułu wniesienia przez polskiego rezydenta podatkowego aportu do spółki kapitałowej z siedzibą w innym państwie podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Powyższe zamierzenia uzasadnione są m.in. dążeniem do usystematyzowania i restrukturyzacji portfela akcji i udziałów posiadanych przez wnioskodawcę.

Wnioskodawca może w przyszłości dokonać podobnych transakcji na innych posiadanych akcjach lub udziałach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wniesieniem do Spółki wkładu niepieniężnego o wartości rynkowej wyższej niż wartość nominalna otrzymywanych w zamian udziałów/akcji, po stronie wnioskodawcy powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości odpowiadającej wartości nominalnej obejmowanych w zamian za aport udziałów/akcji.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.; dalej: ustawa o PIT), za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Istotnym w rozpatrywanej sprawie jest zwrot "nominalna wartość udziałów (akcji)". Przez nominalną wartość należy rozumieć wartość istniejącą tylko z nazwy, tytularną formalną (por. Słownik języka polskiego pod red E. Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, s. 537). Wartość nominalna jest wielkością stałą, z jej istoty wynika, że nie może być podwyższona. Podwyższenie takiej wielkości, skutkowałoby ukształtowaniem nowej innej wielkości, która nie byłaby już wartością nominalną. Użycie przez ustawodawcę pojęcia "nominalna" wskazuje, że wykluczona jest jakakolwiek możliwość ustalania wartości udziału w oparciu o ceny rynkowe. Ustawodawca bowiem wyraźnie i jednoznacznie stwierdził, że w takim wypadku brana może być jedynie pod uwagę wartość ściśle już określona w umowie spółki.

Zgodnie z regulacją art. 17 ust. 2 ustawy o PIT, przy ustalaniu wartości przychodów, o których mowa m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19. Z kolei art. 19 ustawy o PIT stanowi, że przychodem z odpłatnego zbycia m.in. praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Zdanie drugie art. 19 ust. 1 ustawy o PIT stanowi, iż jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Użycie przez prawodawcę podczas konstruowania norm prawnych określenia "odpowiednio" oznacza, że przepis, do którego odwołano się, ma zostać zastosowany jedynie w zakresie, jaki da się pogodzić z charakterem instytucji prawnej regulowanej przepisem odsyłającym. W art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT przewidziano, że przychodem z kapitałów pieniężnych jest nominalna wartość nabytych udziałów (akcji), czyli wartość umownie określona przez strony. Stąd wykluczone jest jakiekolwiek ustalanie wartości w oparciu o ceny rynkowe. Odpowiednie zastosowanie art. 19 ust. 1 ustawy o PIT, po uwzględnieniu charakteru instytucji prawnej regulowanej przepisem odsyłającym, polega wyłącznie na zastosowaniu zdania pierwszego, zgodnie z którym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Jeżeli aport wniesiony do spółki kapitałowej w postaci składnika majątku niestanowiącego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części (w tym wkład niepieniężny w postaci akcji lub udziałów), następuje w warunkach, o których mowa w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, to u wnoszącego taki wkład powstanie przychód podatkowy, w wysokości nominalnej wartości udziałów (akcji) objętych w zamian za taki wkład. Dla wysokości przychodu bez znaczenia pozostaje wartość rynkowa akcji lub udziałów będących przedmiotem aportu.

Zdaniem wnioskodawcy, przy wnoszeniu aportu w postaci akcji (udziałów) do innej spółki kapitałowej prawa obcego, wnioskodawca dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, powinien wykazać przychód w wysokości wartości nominalnej uzyskanych udziałów spółki, objętych za wniesiony aport. W takiej sytuacji, organy podatkowe nie mogą na podstawie art. 19 ustawy o PIT oszacować przychodu wspólnika wnoszącego wkład dostosowując wielkość tego przychodu do wartości rynkowej przedmiotu wkładu.

Wnioskodawca wskazał, iż prawidłowość jego stanowiska została potwierdzona w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych z upoważnienia Ministra Finansów, przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej dnia 23 września 2011 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (IBPBII/2/415-748/11/JG). Również sądy administracyjne podzielają pogląd prezentowany przez wnioskodawcę. Jedynie tytułem przykładu wnioskodawca wskazał wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 maja 2011 r. (sygn. akt II FSK 2186/09).

Reasumując, zdaniem wnioskodawcy przychodem z tytułu objęcia udziałów w spółce kapitałowej w zamian za wkład będzie wyłącznie nominalna wartość uzyskanych udziałów i nie może mieć miejsca oszacowanie tego przychodu w innej wysokości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl