IBPBII/2/415-1377/11/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1377/11/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2011 r. (data wpływu do Organu 30 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym kwoty wypłaconej spadkobiercy po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2011 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym kwoty wypłaconej spadkobiercy po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Syn wnioskodawcy zginął tragicznie w dniu 21 sierpnia 2011 r. Miał zawartą umową z otwartym funduszem emerytalnym, na rachunku którego gromadził środki finansowe na przyszłą emeryturę. Wnioskodawca decyzją Dyrektora Otwartego Funduszu Emerytalnego otrzymał status uprawnionego do otrzymania środków zgromadzonych przez jego zmarłego syna.

Wnioskodawca dopełnił wszelkich wymaganych formalności związanych z wypłatą środków. Przekazanie środków w zaistniałej sytuacji zdaniem wnioskodawcy, to nic innego jak przekazanie spadku po zmarłym synu. Otwarty Fundusz Emerytalny poinformował wnioskodawcę, że od wypłaconych środków zostanie pobrany podatek dochodowy w wysokości 19%, który następnie zostanie przekazany właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Syn wnioskodawcy zgromadził łącznie 28 012,54 zł W dniu 3 listopada 2011 r. Otwarty Fundusz Emerytalny na rachunek wnioskodawcy przelał kwotę 22 690,16 zł a różnicę jako podatek przekazał do urzędu skarbowego. Dodatkowo wnioskodawca wskazał, że posiada akt poświadczenia dziedziczenia zarejestrowany w Rejestrze Aktów Poświadczenia Dziedziczenia prowadzonym w systemie informatycznym przez Krajową Radę Notarialną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Otwarty Fundusz Emerytalny dokonując wypłaty na rzecz wnioskodawcy środków zgromadzonych przez zmarłego syna słusznie potrącił od całej kwoty 19% podatek.

Zdaniem wnioskodawcy, przysługuje mu zwolnienie od 19% podatku dochodowego z tytułu środków zgromadzonych w OFE przez zmarłego syna dlatego też wnosi o przekazanie potrąconego podatku na swój rachunek bankowy. Spadek po zmarłym synu w całości nie podlega opodatkowaniu. Wnioskodawca powołał się przy tym na fakt, że od 1 stycznia 2007 r. spadki i darowizny przekazywane w ramach najbliższej rodziny są w całości zwolnione od podatku.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) przepisów ww. ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Przepisom ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.) podlega nabycie przez osoby fizyczne w drodze spadku własności rzeczy znajdujących się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na spadek składa się więc ogół praw i obowiązków należących do zmarłego w chwili jego śmierci, które ze swej istoty mogą przejść na jego następców prawnych.

W przedmiotowej sprawie wnioskodawca w drodze spadku nabył środki pieniężne zgromadzone przez jego zmarłego syna w otwartym funduszu emerytalnym, które weszły w skład masy spadkowej. Jednakże z treści art. 3 pkt 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn podatkowi temu nie podlega nabycie w drodze spadku środków zgromadzonych na rachunku zmarłego członka otwartego funduszu emerytalnego. Oznacza to, że nabycie w drodze spadku środków zgromadzonych na rachunku zmarłego członka otwartego funduszu emerytalnego jest wyłączone z zakresu przedmiotowego ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nie oznacza to jednak, że skoro do tego rodzaju przychodów nie stosuje się przepisów o podatku od spadków i darowizn, to przychody te są całkowicie wyłączone z opodatkowania. Ustawodawca przewidział bowiem, że od kwot wypłacanych po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub spadkobiercy pobiera się podatek dochodowy.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2011 r. za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zasady opodatkowania dochodów z tytułu kwot wypłaconych po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego reguluje art. 30a ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w świetle którego od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Jak wynika z art. 30a ust. 6 ww. ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejsza przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a i 5d.

Dochodów (przychodów), o których mowa nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27, czyli według skali podatkowej (art. 30a ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności (świadczeń) z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1 tej ustawy są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych, tj. m.in. dochodów z tytułu kwot wypłacanych po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub spadkobiercy.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego na rzecz spadkobiercy stanowią dochód podlegający opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 6 ww. ustawy. Tym samym otwarty fundusz emerytalny dokonując wypłaty na rzecz wnioskodawcy środków zgromadzonych przez zmarłego syna słusznie jako płatnik pobrał 19% podatek od całej wypłaconej kwoty. Bezzasadnym jest w tym przypadku powoływanie się na zwolnienie z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn nabycia spadku, gdyż z treści przepisów literalnie wynika, że środki zgromadzone na rachunku zmarłego członka otwartego funduszu emerytalnego wypłacone jego spadkobiercy w ogóle nie są objęte regulacją ustawy o podatku od spadków i darowizn (a więc i zwolnieniem z opodatkowania), lecz podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko wnioskodawcy uznać należało zatem za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl