IBPBII/2/415-1206/10/ŁCz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1206/10/ŁCz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 15 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych objęcia przez spółkę komandytowo-akcyjną akcji spółki akcyjnej po cenie emisyjnej niższej od ich wartości rynkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych objęcia przez spółkę komandytowo-akcyjną akcji spółki akcyjnej po cenie emisyjnej niższej od ich wartości rynkowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza w przyszłości zostać akcjonariuszem (inwestorem biernym) spółki komandytowo - akcyjnej (dalej: "SKA"). Planuje, że w przyszłości SKA obejmie w zamian za wkład pieniężny nowo wyemitowane akcje spółki akcyjnej z siedzibą na terytorium Polski ("SA"). Akcje objęte zostaną na podstawie uchwały walnego zgromadzenia SA. Może wystąpić sytuacja, w której wartość nominalna akcji SA objętych przez SKA będzie niższa od ich wartości rynkowej mierzonej na podstawie albo wartości netto aktywów SA, albo wartości rynkowej przedsiębiorstwa SA przypadającej na objętą akcję w SA.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z objęciem przez SKA akcji SA po cenie emisyjnej niższej od ich wartości rynkowej powstanie dla wnioskodawcy przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, w dacie objęcia przez SKA akcji SA po cenie emisyjnej niższej od ich wartości rynkowej nie powstanie u niego przychód podlegający opodatkowaniu.

Jak stanowi art. 125 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.; dalej: "k.s.h."), spółką komandytowo-akcyjną jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem.

Jako osobowa spółka prawa handlowego, SKA pozbawiona jest osobowości prawnej. W konsekwencji nie ma ona również odrębnej osobowości na gruncie przepisów regulujących opodatkowanie podatkiem dochodowym (jest "transparentna podatkowo"), a tym samym nie jest uznawana za podatnika podatku dochodowego. Dochód uzyskany przez SKA opodatkowany jest na poziomie każdego wspólnika SKA, zgodnie z właściwymi ze względu na jego formę prawną uregulowaniami prawa podatkowego. W analizowanym przypadku zastosowanie znajdą uregulowania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Transparentność spółek osobowych znajduje odzwierciedlenie w uregulowaniach art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), zgodnie z którymi przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz (z zastrzeżeniem możliwości odrębnego opodatkowania tego przychodu tzw. podatkiem liniowym), łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe. Powyższą zasadę stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat, a także ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny. Przychód ten powstaje w dniu zarejestrowania spółki albo wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki, albo wydania dokumentów akcji, jeżeli objęcie akcji jest związane z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego (art. 17 ust. 1a ww. ustawy).

W konsekwencji, a contrario wobec powyższego uregulowania, wartość nominalna akcji w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład pieniężny nie podlega opodatkowaniu. Tym samym, objęcie akcji w SA przez SKA nie będzie stanowiło dla wnioskodawcy jako akcjonariusza SKA przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Ponadto, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji. Zasada ta nie znajduje w myśl art. 24 ust. 12 ww. ustawy zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Jak wynika z powyższych uregulowań, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza zasadę, zgodnie z którą nadwyżka wartości rynkowej akcji nad wydatkami poniesionymi na ich objęcie nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia akcji, lecz dopiero w momencie ich odpłatnego zbycia, pod warunkiem, że akcje objęte zostaną przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia emitenta.

Biorąc pod uwagę, że działalność SKA jako podmiotu transparentnego na gruncie podatku dochodowego wywołuje skutki podatkowe wyłącznie w odniesieniu do jej wspólników, zgodnie z właściwymi dla nich uregulowaniami prawa podatkowego, powyższe odroczenie momentu opodatkowania powinno zdaniem wnioskodawcy znaleźć zastosowanie w analizowanym stanie faktycznym. Brak w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych uregulowań, które wyłączałyby możliwość stosowania analizowanych uregulowań w stosunku do akcji obejmowanych przez spółki osobowe.

Zatem ponieważ akcje SA objęte zostaną przez SKA na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki akcyjnej, różnica pomiędzy wartością rynkową akcji SA (mierzoną wartością netto składników jej majątku) a wydatkami poniesionymi przez SKA na ich objęcie (ceną emisyjną odpowiadającą wartości nominalnej akcji) nie będzie stanowiła dla wnioskodawcy (jako akcjonariusza SKA) przychodu w momencie objęcia akcji przez SKA. Opodatkowanie opisanej nadwyżki nastąpi dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji SA przez SKA.

Na potwierdzenie swojego stanowiska wnioskodawca przytacza interpretację indywidualną wydaną przez działającego w imieniu Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 marca 2010 r., Znak: IPPB2/415-752/09-4/MK1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.- dalej k.s.h.), spółka osobowa to spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna.

W myśl art. 125 k.s.h. spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową, mającą na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem. Spółka komandytowo-akcyjna jako spółka osobowa prawa handlowego nie posiada osobowości prawnej.

Na wstępie Organ pragnie zaznaczyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. nastąpiła zmiana treści art. 8 ust. 1 oraz art. 24 ust. 11 ww. ustawy, wprowadzona ustawą z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Stosownie do treści art. 8 ust. 2 ww. ustawy, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;

2.

ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Powyższy przepis wyraża zasadę transparentności spółek osobowych, która oznacza, że spółka osobowa nie jest podatnikiem podatku dochodowego dlatego dochód osiągany przez spółkę osobową podlega opodatkowaniu na poziomie każdego wspólnika tej spółki. Trzeba przy tym dodać, że przychody z kapitałów pieniężnych stanowią odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów.

Katalog przychodów należących do kapitałów pieniężnych wymieniony został w art. 17 powołanej ustawy, w myśl którego za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny (art. 17 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy).

Jak stanowi art. 17 ust. 1a ww. ustawy przychód określony w ust. 1 pkt 9 powstaje w dniu:

1.

zarejestrowania spółki albo

2.

wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki, albo

3.

wydania dokumentów akcji, jeżeli objęcie akcji jest związane z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego.

Nowe brzmienie art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r., stanowi, że dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Zasada, o której mowa w ust. 11, nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji (art. 24 ust. 12 ww. ustawy).

W związku z powyższym nadwyżka wartości rynkowej akcji nad wydatkami poniesionymi na ich objęcie nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia akcji, lecz dopiero w momencie ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem przesłanki pozytywnej, że akcje objęte zostaną przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia emitenta. Tym samym wartość nominalna akcji w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład pieniężny nie podlega opodatkowaniu. W momencie objęcia akcji spółki akcyjnej przez podmiot będący spółką nieposiadającą osobowości prawnej tj. spółkę komandytowo-akcyjną u akcjonariusza nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W przypadku objęcia akcji spółki kapitałowej przez osobę uprawnioną na podstawie uchwały walnego zgromadzenia nie oblicza się dochodu dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych w części dotyczącej nadwyżki pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich objęcie. Na dzień objęcia akcji w ogóle nie wystąpi też przychód, o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż dojdzie do objęcia akcji za gotówkę co nie jest objęte dyspozycją tego przepisu.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanej przez wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego należy stwierdzić, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl