IBPBII/2/415-1199/09/ŁCz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1199/09/ŁCz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 3 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dokonania darowizny akcji na rzecz spółki cypryjskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dokonania darowizny akcji na rzecz spółki cypryjskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski. W związku z tym podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Jest właścicielką udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, będącej polskim rezydentem podatkowym (dalej: "udziały"). W chwili obecnej rozważa dokonanie darowizny przedmiotowych Udziałów na rzecz spółki kapitałowej z siedzibą na Cyprze (dalej: "Spółka"). Spółka jest rezydentem podatkowym na Cyprze, tzn. podlega tam opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, z zastrzeżeniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Cypr.

W zamian za dokonanie darowizny Wnioskodawczyni nie otrzyma od Spółki żadnego świadczenia, w szczególności nie otrzyma zapłaty za udziały, ani nie obejmę nowowyemitowanych udziałów w Spółce. Ponadto, w związku z otrzymaniem darowizny Spółka nie będzie ani teraz ani w przyszłości zobowiązana do dokonania jakichkolwiek świadczeń na rzecz wnioskodawczyni, jako darczyńcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisana w stanie faktycznym darowizna udziałów do Spółki cypryjskiej będzie dla wnioskodawczyni neutralna podatkowo, tj. w szczególności nie wywoła u niej żadnych skutków podatkowych w podatku od spadków i darowizn oraz powstania dochodu (przychodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawczyni, opisana w stanie faktycznym darowizna udziałów na rzecz Spółki cypryjskiej nie wywoła dla niej żadnych skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Poszczególne źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ust. 1 Ustawy.

W przypadku podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przez przychody podatkowe należy rozumieć, zgodnie z ogólną definicją zawartą w art. 11 ust. 1 ustawy, otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Katalog przychodów jest szeroki: mogą to być pieniądze, wartości pieniężne, a także wartość wszelkich innych świadczeń. Wymaga podkreślenia jednakże, iż powyższe świadczenia muszą być przez podatnika otrzymane lub postawione do jego dyspozycji.

W tym kontekście należy wskazać, iż umowa zawarta pomiędzy wnioskodawczynią a Spółką będzie spełniała warunki umowy nazwanej - umowy darowizny - wskazane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej: "Kodeks cywilny"). Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, w umowie darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Podstawową cechą takiej umowy i warunkiem koniecznym dla możliwości mówienia o darowiźnie jest nieodpłatność umowy. Poprzez nieodpłatność należy rozumieć taką sytuację, gdy obdarowany, w zamian za otrzymaną darowiznę lub w związku z jej otrzymaniem nie jest zobowiązany do jakichkolwiek świadczeń na rzecz darczyńcy - ani w chwili otrzymania darowizny, ani w przyszłości. Tym samym, skutkiem darowizny jest wyłącznie jednostronne przysporzenie po stronie podmiotu obdarowanego. Darczyńca w związku z dokonaniem darowizny nie otrzymuje od obdarowanego nic w zamian.

Jak już zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, w chwili przekazania udziałów Spółce wnioskodawczyni nie otrzyma w zamian od Spółki żadnych świadczeń lub innych korzyści majątkowych. W szczególności, nie otrzyma zapłaty za udziały (co miałoby miejsce w przypadku transakcji zbycia udziałów) lub nie obejmę nowo wyemitowanych udziałów w Spółce cypryjskiej (co miałoby miejsce w przypadku wniesienia udziałów aportem do Spółki cypryjskiej). Powyższe oznacza, że dokonując darowizny wnioskodawczyni będzie przekazywała jako darczyńca aktywa ze swojego majątku (udziały) na rzecz Spółki w zamian nie otrzymując żadnych świadczeń pieniężnych bądź niepieniężnych od obdarowanego (Spółki). Tym samym, w świetle ogólnych zasad określania przychodu podatkowego zawartych w art. 11 ustawy brak jest podstaw do uznania, że w chwili dokonania darowizny po stronie wnioskodawczyni powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Ponadto, art. 11 ustawy zawiera również odwołanie do szczególnych przepisów ustawy, regulujących kwestie powstawania przychodu w szczególnych sytuacjach, między innymi w przypadku przychodów z kapitałów pieniężnych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych. W świetle powołanego wyżej przepisu należy zatem uznać, że powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w związku ze zbyciem udziałów w polskiej spółce kapitałowej jest uzależnione od odpłatności przeprowadzanych działań, gdyż tylko w takiej sytuacji może powstać po stronie podatnika przychód należny.

Wobec powyższego, ponieważ w związku z otrzymaniem darowizny udziałów Spółka nie będzie zobowiązana do jakichkolwiek świadczeń na rzecz wnioskodawczyni - jako darczyńcy (w szczególności w zamian za udziały wnioskodawczyni nie otrzyma pieniędzy od Spółki, nie obejmie również nowowyemitowanych udziałów w Spółce), dokonanie przez wnioskodawczynię darowizny udziałów na rzecz Spółki nie może być uznane za ich odpłatne zbycie. W konsekwencji, w związku z dokonaniem darowizny udziałów nie powstanie po stronie wnioskodawczyni przychód z kapitałów pieniężnych. Nie może być również mowy o żadnym innym dochodzie (przychodzie) w rozumieniu ustawy, bowiem w wyniku darowizny udziałów nie dojdzie do żadnego przysporzenia majątkowego po stronie wnioskodawczyni jako darczyńcy (nie dojdzie ani do zwiększenia aktywów ani zmniejszenia pasywów).

Reasumując należy uznać, że w związku z darowizną udziałów nie powstanie u wnioskodawczyni dochód (przychód) do opodatkowania w rozumieniu ustawy.

Stanowisko analogiczne do prezentowanego przeze wnioskodawcę zajmują organy podatkowe w następujących interpretacjach:

* interpretacja indywidualna wydana przez działającego w imieniu Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 lutego 2009 r., znak IPPB4/415-229/08-2/MO;

* interpretacja indywidualna wydana przez działającego w imieniu Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 lipca 2009 r., znak IPPB4/415-394/09-2/JK;

* interpretacja indywidualna wydana przez działającego w imieniu Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 września 2009 r., znak IPPB4/415-469/09-2/JS;

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawczyni.

Należy przy tym zastrzec, iż rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie, czy opisywana darowizna ma charakter bezzwrotnego świadczenia, bowiem stanowi to domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Jeżeli jednak przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różnić się od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, w szczególności, jeżeli umowa darowizny będzie związana ze świadczeniem wzajemnym spółki cypryjskiej w jakiejkolwiek formie, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

W odniesieniu do powołanych przez wnioskodawczynię interpretacji indywidualnych, wskazać należy, iż rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku od spadków i darowizn zostanie wydana odrębna interpretacja.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl