IBPBII/2/415-1170/10/ŁCz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1170/10/ŁCz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 4 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 3 kwietnia 2007 r. wnioskodawca wraz z żoną sprzedał przysługujące mu spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego nabyte w 2006 r. W dniu 13 kwietnia 2007 r. małżonkowie złożyli do naczelnika urzędu skarbowego oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego zostanie przeznaczony na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

W dniu 1 czerwca 2007 r. wnioskodawca wraz z żoną nabył prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej (0,0166 ha) równocześnie kupując znajdujący się w obrębie tej nieruchomości nieużytkowany budynek przeznaczony do remontu, z przeznaczeniem na funkcję usługowo-mieszkalną (powierzchnia zabudowy 121,69 m2, powierzchnia użytkowa 141 m2).

Dla przedmiotowego budynku sporządzono pełnobranżowy projekt budowlany obejmujący przebudowę i zmianę sposobu użytkowania, na podstawie którego otrzymano pozwolenie na budowę i do dnia dzisiejszego prowadzone są prace remontowo-budowlane (końcowy etap). W wyniku prowadzonych prac remontowo-budowlanych całkowita powierzchnia użytkowa, która zostanie uzyskana (zgodnie z pozwoleniem na budowę) wynosi 364,83 m2 w tym: usługowa - 89,45 m2 (bez zmian); mieszkalna 194,70 m2 (przyrost 98,60 m2), pozostałą powierzchnię zajmują piwnice (nieremontowane, bez zmian). Część mieszkalną małżonkowie zamierzają podzielić na cztery odrębne mieszkania. Po zakończeniu remontu w 2011 r. planują, w ramach prowadzonej przez żonę działalności gospodarczej, odpłatne wynajmowanie przedmiotowych mieszkań. Do końca 2009 r. faktury kosztowe za materiały i usługi związane z remontem budynku wystawiane były na podatnika i żonę podatnika (osoby fizyczne). Od początku 2010 r. faktury kosztowe za materiały i usługi związane z remontem budynku wystawiane są na prowadzoną przez żonę wnioskodawcy firmę (jednoosobowa działalność gospodarcza osoby fizycznej) i ewidencjonowane celem przyszłej amortyzacji budynku jako środka trwałego - po oddaniu go do użytkowania - w ramach prowadzonej przez żonę wnioskodawcy działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy przychód z odpłatnego zbycia w 2007 r. prawa majątkowego (spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego) nabytego w 2006 r., w przypadku jego przeznaczenie na nabycie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej oraz zakup stojącego na tej nieruchomości budynku i jego remont, jeżeli budynek posiada funkcję usługowo-mieszkalną, a udział funkcji mieszkalnej (znacząco przeważającej) i usługowej został określony (w opracowanym pełnobranżowym projekcie budowlanym oraz pozwoleniu na budowę) oraz koszty związane z zakupem i remontem części mieszkalnej zostaną wyodrębnione (np. proporcjonalnie do udziału danej funkcji w powierzchni użytkowej lub precyzyjnie w przypadku niektórych kosztów remontu) korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy podatnik jest uprawniony do zwolnienia również wtedy, jeżeli żona podatnika będzie uzyskiwała przychody z tytułu wynajmu mieszkań w przedmiotowym budynku w ramach prowadzonej przez żonę podatnika działalności gospodarczej.

Zdaniem wnioskodawcy, opisane powyżej nabycie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej oraz zakup budynku i jego remont w części dotyczącej funkcji mieszkalnej oraz przy założeniu wyodrębnienia kosztów (np. proporcjonalnie do udziału danej funkcji w powierzchni użytkowej lub precyzyjnie w przypadku niektórych kosztów remontu), jest zgodne z przepisami art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy, w brzmieniu obowiązującym przez dniem 1 stycznia 2007 r. i uprawnia podatnika do zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu z odpłatnego zbycia w 2007 r. prawa majątkowego (spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego) nabytego w 2008 r. także w przypadku, gdy żona podatnika rozpocznie w 2011 r. odpłatny wynajem mieszkań w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego przez wnioskodawcę. W części w jakiej zapytanie zawarte we wniosku dotyczy żony wnioskodawcy wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 3 kwietnia 2007 r. wnioskodawca dokonał sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, które nabył w 2006 r. Przychód uzyskany z odpłatnego zbycia ww. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego wnioskodawca przeznaczył na zakup prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej oraz posadowionego na tej nieruchomości budynku. Przedmiotowy budynek przeznaczony jest do remontu i pozostałe środki pochodzące z odpłatnego zbycia prawa majątkowego wnioskodawca zamierza przeznaczyć na jego remont. Budynek posiada część mieszkalną i użytkową. Cześć mieszkalną wnioskodawca zamierza podzielić na cztery odrębne mieszkania, które następnie żona wnioskodawcy będzie wynajmowała w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

W tym miejscu należy wskazać, że od 1 stycznia 2007 r. zmieniły się zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy. Jednakże zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

W myśl dyspozycji art. 28 ust. 2 i 2a cytowanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., podatek od przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Jak wynika z art. 28 ust. 2 i 2a ustawy zasada określona w tym przepisie nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a lub lit. e ww. ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r., wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a).

Z powołanego przepisu wynika, że warunkiem skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w ustawie jest wydatkowanie otrzymanego przychodu wyłącznie na cele mieszkaniowe określone w cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zawarte w tym przepisie wyliczenie tzw. wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania kwot przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości, ma bowiem charakter wyczerpujący.

Przy czym w myśl art. 21 ust. 16 ww. ustawy przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 32 lit. a rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takim prawie.

W myśl art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy nie mają zastosowania, jeżeli przychód ze sprzedaży jest wydatkowany na nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, a także na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego części - przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Należy również podkreślić, że omawiany przepis dotyczy wydatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) na tzw. cele mieszkaniowe wyłącznie po dacie jego uzyskania.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a, w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Przy czym przepis ust. 1 pkt 32 lit. e nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b (art. 21 ust. 2a ww. ustawy).

Opierając się na zdarzeniu przyszłym przedstawionym przez wnioskodawcę wskazać należy, iż przychód uzyskany ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego został przeznaczony przez wnioskodawcę na zakup prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej z posadowionym na niej budynkiem mieszkalno-usługowym, w którym małżonkowie rozpoczęli prace budowlano-remontowe.

Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie reguluje kwestii własności nieruchomości oraz prawa wieczystego użytkowania gruntu, należy odnieść się do przepisów prawa cywilnego. Zgodnie z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny przedmiot własności. Budynki trwale związane z gruntem stanowią część składową gruntu i na mocy art. 47 § 1 nie mogą być odrębnymi przedmiotami własności. Z powyższego wynika jednak, że budynek tylko wówczas nie stanowi odrębnego przedmiotu własności, jeżeli posiadaczowi gruntu, na którym jest wzniesiony przysługuje prawo własności tego gruntu. Zgodnie natomiast z art. 235 Kodeksu cywilnego właścicielem budynku mieszkalnego wybudowanego na działce gruntu oddanej w użytkowanie wieczyste jest użytkownik wieczysty działki gruntu. W tym przypadku prawo własności budynku mieszkalnego związane jest z prawem użytkowania wieczystego gruntu i prawa te mogą być sprzedawane tylko razem. Użytkowanie wieczyste jest prawem rzeczowym, którego przedmiotem może być grunt stanowiący własność Skarbu Państwa, gminy lub związku międzygminnego. Zakres i sposób określenia treści prawa wieczystego użytkowania zbliża je do prawa własności dzięki wyraźnym odesłaniom zawartym w art. 234 i art. 237 ustawy - Kodeks cywilny.

Na wstępie należy zauważyć - mając przy tym na uwadze wyczerpujący charakter dokonanego przez ustawodawcę w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyliczenia tzw. wydatków mieszkaniowych - brak definicji budynku mieszkalnego. Odwołując się do słownikowego znaczenia słów "budynek mieszkalny", stwierdzić trzeba, że jest to budynek służący lub nadający się do mieszkania (Mały słownik języka polskiego pod red. S. Skorupki, Warszawa 1968, s. 388). Natomiast w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z nabyciem budynku mieszkalno-usługowego.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316) budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Natomiast budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.

Wobec powyższego, o tym czy dany budynek ma charakter mieszkalny, czy też nie, decyduje cel dla jakiego wykorzystywana jest co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej danego budynku.

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 należy rozpatrzyć w dwóch płaszczyznach, bowiem mamy do czynienia z dwoma czynnościami faktycznymi, z których mogą zaistnieć różnorakie konsekwencje prawnopodatkowe. Wnioskodawca dokonał bowiem dwóch różnych czynności, które należy ocenić przez pryzmat art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pierwszą czynnością był zakup budynku wraz z prawem wieczystego użytkowania związanego z tym budynkiem, a drugą czynnością było wydatkowanie środków uzyskanych z odpłatnego zbycia prawa majątkowego na remont i rozbudowę własnego budynku.

Wnioskodawca w pierwszej kolejności powinien zatem ocenić czy w chwili zakupu przedmiotem tego zakupu był budynek mieszkalny czy niemieszkalny. To pozwoli bowiem ustalić czy istotnie środki wydatkowane na zakup budynku wraz z prawem wieczystego użytkowania związanego z tym budynkiem były środkami wydatkowanymi na zakup budynku mieszkalnego wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu, czy może na zakup budynku niemieszkalnego wraz z prawem użytkowania wieczystego. Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a tired pierwsze ustawy wolne od podatku są tylko przychody wydatkowane na nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku. Tym samym jeżeli nabyty budynek w momencie jego zakupu zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych kwalifikowany był jako budynek mieszkalny, to wówczas środki wydatkowane na takie nabycie korzystały będą ze zwolnienia przewidzianego w tirecie pierwszym art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy. Natomiast jeżeli wnioskodawca dokonał zakupu budynku niemieszkalnego wraz z prawem użytkowania wieczystego, to wykluczone będzie skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a tiret pierwszy ustawy z tytułu wydatkowania środków na takie nabycie.

Innymi słowy, przeznaczenie przez wnioskodawcę środków uzyskanych z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego będzie mogło korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., pod warunkiem, że zakupiony budynek kwalifikowany był w chwili zakupu jako budynek mieszkalny. Zauważyć jednak należy, że przychód uzyskany ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego tylko w części przypadającej proporcjonalnie do powierzchni mieszkalnej przedmiotowego budynku będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a tired pierwsze ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Następnie w przypadku przeznaczenia uzyskanych środków na rozbudowę i remont zakupionego budynku, w zależności od tego czy nabyty budynek w chwili zakupu miał charakter mieszkalny czy niemieszkalny, zastosowanie będą miały różne podstawy prawne zwolnienia zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy. Mianowicie, jeżeli wnioskodawca nabył budynek mieszkalny, to zastosowanie znajdzie przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a tired czwarty, a jeśli nabytym budynkiem był budynek niemieszkalny, to zastosowanie znajdzie tired piąty wspomnianego przepisu.

Jednakże należy mieć na uwadze, że przychód uzyskany ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego tylko w części przypadającej proporcjonalnie do powierzchni mieszkalnej przedmiotowego budynku mieszkalno-usługowego będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosowna proporcja winna zostać wyliczona jako stosunek wielkości powierzchni mieszkalnej do powierzchni użytkowej przedmiotowego budynku, chyba że istotnie jak twierdzi wnioskodawca niektóre koszty remontu będzie można przypisać precyzyjnie do prac prowadzonych w części mieszkalnej bądź usługowej.

Odnosząc się natomiast do możliwości wynajmowania lokali mieszkalnych wyodrębnionych w przedmiotowym budynku należy zauważyć, że z literalnego brzmienia przywołanego przepisu nie wynika ograniczenie podatnika do dalszego wynajmowania lokalu (nawet przez małżonkę w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej). Jednym z celów regulacji zawartej w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zachęta dla osób posiadających wolne środki finansowe do tworzenia nowych obiektów mieszkalnych, które w konsekwencji realizują cele mieszkaniowe. Spełnieniem tej przesłanki jest również nabycie i remont budynku mieszkalno-usługowego, z którego następnie wyodrębnione będą lokale mieszkalne przeznaczone na wynajem w tym także w ramach działalności gospodarczej. Odrębną kwestią są skutki podatkowe skorzystania ze zwolnienia o jakim mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy dla późniejszej amortyzacji lokali.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe i przywołane wyżej przepisy, należy stwierdzić, iż przychód uzyskany przez wnioskodawcę ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego będzie korzystał ze zwolnienia od 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, jeżeli został wydatkowany zakup budynku, który w chwili zakupu kwalifikowany był jako budynek mieszkalny wraz z prawem wieczystego użytkowania związanego z tym budynkiem. Natomiast pozostała część przychodu wydatkowana na rozbudowę i remont budynku - spełnia przesłanki zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dodać przy tym należy, że zwolnieniem w każdym przypadku będzie objęta jedynie ta część przychodu, która proporcjonalnie została wydatkowana na część mieszkalną budynku (chyba że niektóre koszty można przypisać precyzyjnie). Równocześnie regulacja art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a nie zawiera w swojej treści negatywnej przesłanki, która zabraniałaby wynajmowania lokali mieszkalnych wyodrębnionych w budynku mieszkalno-usługowym innym osobom, nawet w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Tym samym, jeżeli powyższe przesłanki zostały spełnione, to stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja została wydana dla wnioskodawcy w jego indywidualnej sprawie zgodnie z dyspozycją art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Żona wnioskodawcy chcąc uzyskać interpretację indywidualną w swojej indywidualnej sprawie winna wystąpić z odrębnym wnioskiem i uiścić stosowną opłatę.

Jeżeli jednak przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różnić się od stanu faktycznego, który wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl