IBPBII/2/415-1114/12/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1114/12/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 749 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 17 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 4 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego:

* w części dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na spłatę długów spadkodawcy - jest nieprawidłowe,

* w części dotyczącej uznania wpłat na fundusz remontowy za kwoty wydatkowane na własne cele mieszkaniowe uprawniające do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania - jest nieprawidłowe,

* w części dotyczącej uznania wydatków na remont własnego lokalu mieszkalnego za kwoty wydatkowane na własne cele mieszkaniowe uprawniające do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z dnia 25 września 2012 r. Znak: IBPB II/2/415-1114/12/HS wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 4 października 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 21 czerwca 2012 r. zmarła samotna siostra wnioskodawczyni pozostawiając spadek:

* spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego o pow. 38,5 m2,

* prawo własności nieruchomości - działkę o łącznym obszarze 0,2342 ha.

W dniu 19 lipca 2012 r. notariusz aktem notarialnym poświadczył dziedziczenie po 1/4 części przez czworo rodzeństwa.

We właściwym urzędzie skarbowym wszyscy spadkobiercy złożyli zeznanie SD-Z2 i zgodnie z ustawą nie płacili podatku od spadku.

Okazało się, o czym wcześniej spadkobiercy nie wiedzieli, że spadkodawczyni pozostawiła:

* niespłacone kredyty (wykazane przez BIG) w kocie 30 122,00 zł,

* niespłacone konto debetowe na rachunku bankowym w kwocie 6 400,00 zł,

* niespłacony kredyt w kasie zapomogowo-pożyczkowej w kwocie 3 300,00 zł,

* zaległe opłaty mieszkania, prądu, wody w kwocie 5 200,00 zł.

Łączna kwota udokumentowanych zobowiązań wynosi 45 222,00 zł.

Ponadto, jak wynika z wniosku, pozostały prywatne zobowiązania spadkodawczyni w kwocie 2 000,00 zł oraz spadkobiercy zmuszeni byli dołożyć do kosztów pogrzebu 1 500,00 zł, ponieważ spadkodawczyni od roku nie wpłacała składek PZU.

W związku z powyższym, spadkobiercy zmuszeni zostali do sprzedaży mieszkania, aby pokryć wszystkie zobowiązania spadkodawcy, gdyż jedynym dochodem spadkobierców są emerytury. W dniu 1 sierpnia 2012 r. podpisana została umowa przedwstępna na sprzedaż mieszkania rodzinie dotychczas wynajmującej to mieszkanie za kwotę 115 000,00 zł. We wniosku z dnia 13 sierpnia 2012 r. wnioskodawczyni wskazała, iż kupujący oczekują na przyznanie kredytu, a zawarcie umowy sprzedaży przewiduje się do miesiąca sierpnia br.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 30 września 2012 r. wnioskodawczyni wyjaśniła, iż mieszkanie otrzymane w spadku po zmarłej siostrze zostało sprzedane za kwotę 115 000 zł Z kwoty ze sprzedaży pokryte zostały koszty zobowiązań zmarłej w kwocie 45 222,00 zł - udział wnioskodawczyni w zbytym mieszkaniu to 1/4 i odpowiada kwocie 28 750,00 zł, a w pokryciu zobowiązań - kwocie 11 305,50 zł.

Ponadto wnioskodawczyni wskazuje, iż wraz z mężem posiada mieszkanie własnościowe o powierzchni 98,5 m2 w starym jednopiętrowym bloku kupione w 2000 r. W jej klatce mieszkają cztery rodziny, które również wykupiły mieszkania.

W sierpniu 2011 r. Prezydent Miasta wydał decyzję (wszystkim właścicielom Wspólnoty) o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntu, na którym stoi budynek. Tworzą oni Wspólnotę Mieszkaniową, którą zarządza P.Sp. z o.o. Posiadają w banku rachunek bieżący (koszty zarządu, sprzątania, zaliczek na wodę itp.) oraz wyodrębniony rachunek na fundusz remontowy dotyczący części wspólnych jak dach, kominy, klatka schodowa.

Co miesiąc każdy właściciel płaci na ww. rachunek kwotę uzależnioną od wielkości mieszkania. W przypadku wnioskodawczyni - 98,5 m2 x 3,00 zł, co daje kwotę wynosząca 295,50 zł. Dalej wnioskodawczyni wyjaśnia, iż taka stawka została ustalona na rocznym zebraniu Wspólnoty i Zarządca z ich (tekst jedn.: wszystkich właścicieli) upoważnienia zaciągnął w banku kredyt hipoteczny w 2008 r. na remont dachu, kominów, elewacji.

Następnie wnioskodawczyni wyjaśnia, iż z tego właśnie rachunku spłacany jest kredyt, o którym wnioskodawczyni pisała we wniosku z dnia 13 sierpnia 2012 r. Zatem kredyt dotyczy wszystkich właścicieli Wspólnoty z odpowiednim udziałem i dotyczy posiadanego przez wnioskodawczynię i jej męża mieszkania; nie dotyczy nabytego mieszkania po zmarłej siostrze.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w pozycji C pkt 21 koszty uzyskania przychodów wnioskodawczyni może ująć kwotę 11 305,50 zł dotyczącą spłaty udokumentowanych zobowiązań po zmarłej siostrze.

2.

Czy w pozycji D pkt 25 (kwota dochodu zwolnionego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy) wnioskodawczyni może odliczyć:

* remont własnego mieszkania,

* przekazywane w danym roku podatkowym kwoty na fundusz remontowy dotyczący remontów części wspólnych.

Zdaniem wnioskodawczyni:

W odniesieniu do pytania oznaczonego Nr 1, powinna odliczyć ona poniesione koszty tj. 1/4 poniesionych kosztów na spłatę udokumentowanych zobowiązań po zmarłej siostrze, gdyż w przeciwnym razie byłoby to niesprawiedliwe, płacąc 19% podatku od poniesionych kosztów, a nie faktycznych dochodów z tytułu spadku.

W odniesieniu do pytania oznaczonego Nr 2, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 może ona natomiast odliczyć koszty remontu własnego mieszkania oraz poniesiony koszt remontu części wspólnych Wspólnoty w ramach wpłat na fundusz remontowy.

Organ nadmienia jedynie, że w uzupełnieniu wniosku wnioskodawczyni nadała inne brzmienie pytaniom niż pierwotnie wynikało to z wniosku. Z treści jednego z pytań wynikało, że kredyt zaciągnięty przez wspólnotę mieszkaniową spłacany jest m.in. z wpłat na fundusz remontowy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Na wstępie Organ wyjaśnia, że stanowisko wnioskodawczyni ocenił w oparciu o skonkretyzowane i przeformułowane przez wnioskodawczynię pytania zawarte w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 września 2012 r., gdyż tylko w odniesieniu do tych pytań wnioskodawczyni przedstawiła własne stanowisko w sprawie.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości lub praw przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub praw nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany ze sprzedaży w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z opisanego we wniosku zdarzenia wynika, iż wnioskodawczyni wraz z innymi spadkobiercami nabyła w spadku po siostrze zmarłej w 2012 r. m.in. udział w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego. Mieszkanie to w sierpniu 2012 r., a więc przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym miało miejsce nabycie, zostało sprzedane.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych.

Zgodnie z art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Tak więc dniem nabycia spadku przez spadkobiercę jest data śmierci spadkodawcy, a postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku czy akt poświadczenia dziedziczenia potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

Analizując zatem skutki podatkowe odpłatnego zbycia udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego należy stwierdzić, że przychód uzyskany z odpłatnego zbycia opodatkowany będzie według przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2009 r. z uwagi na fakt nabycia przedmiotowego udziału w 2012 r.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością, np. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości).

Natomiast stosownie do art. 22 ust. 6d ww. ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Stosownie do art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

* dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

* dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Natomiast w przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 30e ust. 7 ww. ustawy).

Wątpliwości wnioskodawczyni dotyczą sposobu ustalenia podstawy obliczenia podatku, tj. stwierdzenia, czy udokumentowane zobowiązania spadkodawcy w łącznej kwocie 45 222,00 zł stanowiące niespłacone kredyty, niespłacone konto debetowe na rachunku bankowym, niespłacony kredyt w kasie zapomogowo-pożyczkowej, zaległe opłaty za mieszkanie, prąd, wodę stanowią koszt uzyskania przychodu, a tym samym pomniejszają podstawę opodatkowania z tytułu odpłatnego zbycia udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu i mogą zostać wykazane w poz. 21 zeznania PIT-39.

Stosownie do powołanych powyżej przepisów należy stwierdzić, że przychód uzyskany ze sprzedaży udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego może zostać pomniejszony o koszty, o których mowa w art. 19 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 6d ww. ustawy.

Przy czym przepis art. 22 ust. 6d ww. ustawy w sposób jednoznaczny wskazuje co może być kosztem uzyskania przychodu przy sprzedaży mieszkania nabytego w drodze spadku i jak te koszty muszą być udokumentowane.

Tym samym należy zauważyć, że przepis art. 22 ust. 6d ww. ustawy w sposób nie pozostawiający wątpliwości wskazuje, iż do kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spadku zaliczane są wyłącznie:

* udokumentowane nakłady na ten lokal zwiększające jego wartość,

* kwota zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej ten podatek przypada na udział w tym prawie do lokalu.

W świetle powyższego, długi obciążające masę spadkową nie stanowią żadnej z powyższych kategorii, a zatem nie mogą zostać uwzględnione przy ustalaniu podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym w przypadku sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu nabytego w drodze spadku. Zauważyć należy, iż długi spadkowe jakkolwiek wpływają np. na wysokość podstawy opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn, pozostają bez wpływu na ustalenie tej podstawy w podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku sprzedaży nieruchomości czy prawa do lokalu mieszkalnego nabytych w drodze spadku.

Wynika to z faktu, iż w dniu śmierci spadkodawcy zaciągnięte przez niego zobowiązania automatycznie stały się, wyrażonym w polskiej nomenklaturze prawnej długiem spadkowym, do spłaty którego zobligowani są spadkobiercy przyjmujący spadek. Wnioskodawczyni przyjmując spadek przejęła w postaci długu spadkowego obowiązki dłużnika - siostry, co jest konsekwencją art. 922 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że niespłacone świadczenie zaciągnięte przez spadkodawcę stanowi dług spadkowy. Należy zaznaczyć, że spłata takiego zadłużenia ciążyłaby na wnioskodawczyni (i innych spadkobiercach) bez względu na to czy sprzedaliby spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, czy też nie. Skoro tak, to nie jest to wydatek poniesiony w związku z odpłatnym zbyciem przedmiotowego prawa do lokalu. Innymi słowy, wnioskodawczyni (i pozostali spadkobiercy) mają obowiązek regulować zadłużenie. Mało tego, nawet gdyby do masy spadkowej nie należało mieszkanie i działka, a przedmioty o niewielkiej wartości, a wnioskodawczyni (i pozostali spadkobiercy) przyjęłaby spadek wprost, to i tak miałaby obowiązek wraz z pozostałymi spadkobiercami uregulować długi siostry.

Wnioskodawczyni (i inni spadkobiercy) jest obowiązana do spłaty długów zmarłej siostry z tego powodu, że przyjęła spadek po niej. Jako spadkobierczyni przyjmuje bowiem nie tylko prawa, ale i zobowiązania, których mogą teraz wobec niej dochodzić wierzyciele spadkodawcy. Wnioskodawczyni nie będzie regulowała długów z innego powodu niż ten, że jako spadkobierczyni siostry przyjęła jej prawa i obowiązki, co oznacza, że wierzyciele siostry mogliby dochodzić swoich praw wobec wnioskodawczyni (i innych spadkobierców). Chcąc uwolnić się od takiego ryzyka musi zaspokoić wierzycieli. Zapłata długów nie ma jednak żadnego wpływu na uzyskany przychód ze sprzedaży, gdyż wynika z samego faktu dziedziczenia.

Nadmienić przy tym też należy, iż istniejące długi spadkowe obciążające masę spadkową nie muszą być zaspokojone ze sprzedaży składników majątku otrzymanego w drodze spadku. Mogą być zaspokojone z innych źródeł, np. dochodów własnych spadkobierców. Spadkobiercy tak samo jak każdy sprzedający mają prawo w dowolny sposób rozdysponować kwotę uzyskaną z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego. Spłata z uzyskanej ze sprzedaży ceny - długów ma służyć uniknięciu dochodzenia wobec nich przez wierzycieli uregulowania zobowiązań. Nie oznacza to bynajmniej jednak, że ze sprzedaży nie uzyskali przysporzenia majątkowego. Przysporzenie takie uzyskali - przychód ze sprzedaży - i zdecydowali o ewentualnym wydatkowaniu go na spłatę ciążących na nich zobowiązań. Z faktu, że zobowiązania te ciążą na nich na skutek dziedziczenia nie można wywodzić, że ich spłata jest możliwa do odliczenia jako koszt uzyskania przychodu lub odpłatnego zbycia, bo żadnej z tych definicji nie spełnia.

Zatem, twierdzenie wnioskodawczyni, iż spłata zobowiązań zmarłej siostry winna być wykazana jako koszty uzyskania przychodu w części C. poz. 21 zeznania PIT-39 jest błędne, ponieważ nie znajduje oparcia w obowiązujących przepisach prawnych. W tym kontekście argument wnioskodawczyni, że zapłaci podatek od poniesionych kosztów nie jest prawdziwy. Wnioskodawczyni zapłaci podatek dochodowy od przychodu ze sprzedaży. Zobowiązania siostry ciążą na niej jako dług spadkowy z racji bycia spadkobiercą, a nie z racji sprzedaży mieszkania. Nawet bez tej sprzedaży wnioskodawczyni miałaby obowiązek je ponieść, tyle że pieniądze musiałaby pozyskać na to z innego źródła.

Wnioskodawczyni wskazała również, że poniosła wydatki na pogrzeb. Wyjaśnia się, mimo iż nie stanowi to przedmiotu zapytania, iż również ten wydatek podobnie jak wydatki, o których mowa powyżej (zarówno te udokumentowane jak i nieudokumentowane) w żadnym wypadku nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 22 ust. 6d ustawy. Nie jest bowiem nakładem na sprzedany lokal mieszkalny, a tylko taki wydatek mógłby pomniejszyć przychód z odpłatnego zbycia mieszkania jako koszt uzyskania przychodu.

Mając na uwadze powyższe, w kontekście przestawionego we wniosku zdarzenia wskazać należy, że wnioskodawczyni uzyskaną cenę ze sprzedaży udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego mogłaby ewentualnie pomniejszyć o koszty odpłatnego zbycia. Organ powtarza, iż są to wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku tj. wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością, np. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości. itp. Z wniosku nie wynika jednak, aby wnioskodawczyni w ogóle takie wydatki przy sprzedaży poniosła.

Natomiast wydatki jakie wnioskodawczyni poniosła tj. spłata udokumentowanych zobowiązań siostry nie może zostać uznana za koszt uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 22 ust. 6d, a tym samym nie może być o nie pomniejszona podstawa obliczenia podatku.

Przy czym stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Dochód zwolniony należy obliczyć według następującego wzoru:

dochód zwolniony = D x W/P

gdzie:

D - dochód ze sprzedaży,

W - wydatki poniesione na cele mieszkaniowe,

P - przychód ze sprzedaży.

W sytuacji gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

1.

wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,

2.

wydatki poniesione na:

a.

spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,

b.

spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),

c.

spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)

- w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

W myśl art. 21 ust. 26 ww. ustawy przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Należy wskazać też, iż przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 21 ust. 30 ustawy). Innymi słowy, przepis ten zapobiega sytuacji, kiedy podatnik dwukrotnie odliczałby ten sam wydatek - raz jako poniesiony np. na remont lokalu, za drugim zaś razem jako wydatek na spłatę kredytu, który finansowałby ten właśnie remont. W przepisie tym ustanowiono zatem zakaz dwukrotnego odliczania i korzystania z ulg w odniesieniu do tych samych wydatków.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie oraz przytoczone powyżej uregulowania prawne stwierdzić należy, iż przychód ze sprzedaży udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego nabytego w 2012 r. na remont posiadanego przez wnioskodawczynie i jej męża lokalu mieszkalnego stanowi wydatek na własne cele mieszkaniowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. W tym miejscu wyjaśnia się, iż wydatkowanie środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży prawa do lokalu powinno nastąpić nie wcześniej niż od dnia sprzedaży odziedziczonego udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego i być dla celów podatkowych udokumentowane rzetelnymi i wiarygodnymi dowodami, z których w sposób nie budzący żadnych wątpliwości będzie wynikało kto, kiedy i jaki wydatek poniósł. Może być zatem udokumentowane dowodami w postaci rachunków, faktur, umów oraz innych dowodów zasługujących na wiarę, potwierdzających jednakże faktyczne wydatkowanie tych środków.

Z art. 21 ust. 1 pkt 131ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast, że zwolnienie dotyczy przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości lub praw wydatkowanych nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na spłatę kredytu lub pożyczki wraz z odsetkami, zaciągniętych na cele, o których mowa w pkt 1. Jednakże zauważyć należy, że to nie wnioskodawczyni zaciągnęła kredyt hipoteczny na remont swojego lokalu mieszkalnego. Kredyt, na określonych zasadach, został zaciągnięty przez Wspólnotę i to Wspólnota kredyt ten spłaca. Środki na spłatę pochodzą m.in. z wpłat na fundusz remontowy. Przy czym wpłaty na fundusz remontowy przez członków Wspólnoty są przychodem tej Wspólnoty. Zatem to ona ze swoich środków dokonuje spłaty zaciągniętego przez siebie zobowiązania a nie wnioskodawczyni. Powyższe oznacza, iż wnioskodawczyni nie wydatkowała środków zgodnie z celem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni nie spłaca kredytu, który zaciągnęłaby na remontowany przez siebie lokal, zaś zwolnienie dotyczy tych podatników, którzy zaciągnęli kredyt na taki cel a następnie spłacili go ze środków uzyskanych ze sprzedaży innej nieruchomości lub prawa. Celem zwolnienia nie jest spłata kredytu zaciągniętego przez inne podmioty niż podatnik chcący z tego zwolnienia skorzystać. Ze środków funduszu remontowego spłacany jest kredyt zaciągnięty przez Wspólnotę. Nie jest to więc kredyt zaciągnięty na remont przez wnioskodawczynię, a spłata takiego kredytu nie jest przedmiotem zwolnienia ani jakiejkolwiek innej ulgi podatkowej. Aktualnie ponoszony przez wnioskodawczynię wydatek na fundusz remontowy nie stanowi wydatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego nabytego w 2012 r. na własne cele mieszkaniowe wnioskodawczyni w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 1 stycznia 2009 r., lecz winien być traktowany wyłącznie jako wydatek na eksploatację mieszkania.

Z tej przyczyny przychód uzyskany ze sprzedaży, przeznaczony na spłatę kredytu zaciągniętego przez Wspólnotę nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy o opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, przychód ze sprzedaży może być zwolniony z opodatkowania, o ile wnioskodawczyni przeznaczy środki ze sprzedaży udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu nabytego w spadku na własne cele mieszkaniowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. na remont własnego lokalu mieszkalnego.

Z przedmiotowego zwolnienia nie będą natomiast korzystać wpłaty na fundusz remontowy do Wspólnoty.

Zatem odnosząc się ściśle do pytań wnioskodawczyni należy stwierdzić, iż w zeznaniu PIT-39 za 2012 r.:

* w pkt C. poz. 21 wnioskodawczyni nie jest uprawniona do wykazania przypadających na nią (w udziale wynoszącym 1/4) kosztów spłaty udokumentowanych zobowiązań zmarłej siostry w kwocie 11 304, 50 zł,

* w pkt D. poz. 25 wnioskodawczyni nie jest uprawniona do wykazania kwot przekazywanych na fundusz remontowy. W pkt D. poz. 25 wnioskodawczyni może natomiast wykazać kwoty, które zamierza w całości wykorzystać przy remoncie własnego lokalu mieszkalnego.

Mając powyższe na uwadze stanowiska wnioskodawczyni nie można było uznać w całości za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl