IBPBII/2/415-110/14/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-110/14/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 18 grudnia 2013 r. (data otrzymania 30 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania nagród pieniężnych i rzeczowych wręczanych uczestnikom zawodów sportowych organizowanych przez Wnioskodawcę:

* w części dotyczącej sumowania wartości nagród nieprzekraczających jednorazowo 760,00 zł przyznanych osobie, która zajęła miejsce od 1 do 3 - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej sposobu ustalenia wysokości przychodu do podatkowania 10% zryczałtowanym podatkiem wartości nagród o wartości przekraczającej 760 zł - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej ustalenia czy zwolnienie z opodatkowania obejmuje nagrody pieniężne - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej obowiązków płatnika i sposobu przeliczenia podatku od nagrody wypłaconej w walucie obcej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2013 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania nagród pieniężnych i rzeczowych wręczanych uczestnikom zawodów sportowych organizowanych przez Wnioskodawcę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, będący jednostką budżetową gminy, zamierza zorganizować zawody sportowe rangi międzynarodowej. Za zajęcie miejsc w zawodach od pierwszego do trzeciego mają być przyznawane nagrody rzeczowe lub pieniężne, statuetki oraz dyplomy. Nagroda ma być przyznana każdemu zawodnikowi za zajęcie miejsc od pierwszego do trzeciego w danej konkurencji. Konkurencja oznacza start w zawodach indywidualnie oraz drużynowo. Start w konkurencji indywidualnej oraz drużynowej może odbywać się w tym samym dniu. Wartość każdej z osobna, jednorazowo przekazywanej nagrody, tj. rzeczowej lub pieniężnej oraz statuetki i dyplomu nie przekroczy kwoty 760,00 zł brutto. Odbiorcami tychże nagród będą osoby fizyczne - obywatele unii europejskiej jak i spoza unii europejskiej.

W związku z powyższym zdarzeniem zadano następujące pytania:

1. Czy wartość każdej przekazanej nagrody należy traktować z osobna, tzn. jeśli wartość nagrody rzeczowej lub pieniężnej nie przekracza 760,00 zł oraz jeśli wartość statuetki przekazanej jednocześnie z nagrodą rzeczową lub pieniężną nie przekracza kwoty 760,00 zł.

2. Jeżeli wartość tych nagród przekroczy kwotę 760,00 zł nalicza się 10% zryczałtowany podatek dochodowy od różnicy pomiędzy kwotą 760,00 zł a wartością nagrody.

3. Czy nagrodą jest również nagroda pieniężna.

4. Czy nagroda pieniężna może być wypłacona w walucie obcej tj. w euro.

5. Czy zryczałtowany podatek Wnioskodawca winien przekazać w złotych do urzędu skarbowego właściwego dla siedziby płatnika przeliczając walutę obcą według kursu z dnia przekazania podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1.

Jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760,00 zł, wolne są od podatku dochodowego. Wartości tych nagród nie sumuje się.

Ad.2.

Zryczałtowany podatek dochodowy nalicza się w wysokości 10% od wartości nagrody, a nie od różnicy pomiędzy kwotą 760,00 zł a wartością nagrody.

Ad.3.

Nagroda pieniężna jest również nagrodą w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad.4.

Nagroda pieniężna może być wypłacona w walucie obcej.

Ad.5.

Zryczałtowany podatek Wnioskodawca winien przekazać w złotych polskich do urzędu skarbowego właściwego dla siedziby płatnika przeliczając walutę obcą według kursu z dnia przekazania podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w części jest prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy sposobu opodatkowania nagród pieniężnych i rzeczowych wręczanych uczestnikom zawodów sportowych organizowanych przez Wnioskodawcę, tj. zawiera odpowiedzi na pytania nr 1, 2, 3 i 5 zawarte we wniosku. W zakresie możliwości wypłacenia przez Wnioskodawcę nagrody w walucie obcej, tj. w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 4 zawarte we wniosku - wydano osobne rozstrzygnięcie.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady - wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy - opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy określono źródła przychodów wyszczególniając m.in. przychody z innych źródeł (pkt 9).

Stosownie do art. 20 ust. 1 cyt. ustawy - za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Co do zasady - na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 2, nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej nagrody - art. 47 ust. 7 pkt 1 ustawy.

Jak wynika z treści przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy - określona w nim reguła może ulec modyfikacji, m.in. w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy - wolna od podatku dochodowego jest bowiem wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przywołany wyżej przepis przewiduje zatem zwolnienie z podatku dochodowego m.in. wygranych w konkursach, które nie są wprawdzie organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z zakresu nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Ustawodawca w przepisach podatkowych nie zdefiniował pojęcia konkursu, zgodnie jednak z ogólną definicją słownikową konkurs to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna przedsięwzięcia. Konieczne bowiem jest sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody i sposób wyłonienia zwycięzców.

Natomiast zawody - zgodnie z definicją słownikową - to impreza sportowa, podczas której zawodnicy rywalizują o zwycięstwo.

Aby zawody sportowe zostały zakwalifikowane do konkursu z dziedziny sportu, powinny przede wszystkim obejmować element rywalizacji, współzawodnictwa, a nagrody winny zostać przyznane zwycięzcom konkursu. Również i tutaj ważna jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu zawodów, w którym określona zostanie nazwa zawodów, organizator, uczestnicy zawodów, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Odnosząc przytoczone powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku zdarzenia stwierdzić należy, że jeśli zawody sportowe, które zamierza zorganizować Wnioskodawca spełnią warunki formalne konkursu i będą zorganizowane dla szerokiego kręgu zawodników, a nagrody będą przyznane laureatom konkursu (osobom, drużynom które zajmą miejsca 1-3) oraz jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760,00 zł, to nagrody te będą objęte zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych, stosownie do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w kategorii konkursu z dziedziny sportu. Przepis ten swoją dyspozycją obejmuje m.in. nagrody za zajęcie miejsca 1-3 w zawodach sportowych, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy 760,00 zł.

Aby jednak nagrody przekazywane przez Wnioskodawcę z tytułu wygranej w konkursie korzystały ze zwolnienia, koniecznym jest, by wartość jednorazowej nagrody mieściła się w limicie określonym tym przepisem.

Wypada zauważyć w tym miejscu, że według słownikowego znaczenia pojęcia "jednorazowa wartość wygranych", to "raz jeden dana nagroda (wygrana)" lub "mogąca być użyta-wykorzystana jeden raz nagroda (wygrana)".

Stwierdzić należy, że w sytuacji gdy poszczególna konkurencja (np. maraton) będzie mogła być przedmiotem jednego lub dwóch konkursów (w różnych kategoriach np. indywidualnie i drużynowo), koniecznym jest ustalenie w jakiej kategorii, za co wręczana jest dana nagroda. Jeżeli według regulaminu konkursu wygrana (nagroda) jest określona według różnych kategorii, to wówczas należy nagrodę przyznaną w poszczególnej kategorii traktować odrębnie, np. zwycięzca dostanie nagrodę za zajęcie 1 miejsca w kategorii indywidualnej oraz nagrodę za zajęcie miejsca premiowanego nagrodą w kategorii drużynowej, to w takim przypadku nagród tych nie należy sumować.

Jeżeli jednak ten sam zawodnik (laureat) za zajęcie określonego miejsca w jednej i tej samej kategorii (np. pierwszego) otrzyma od Wnioskodawcy będącego organizatorem zawodów za zajęcie premiowanego miejsca kilka nagród, np. określoną sumę pieniężną oraz nagrodę rzeczową (np. sprzęt sportowy), to aby ustalić czy zastosowanie znajdzie omawiane zwolnienie - wartości obu nagród należy zsumować.

Przy czym pamiętać należy, że Wnioskodawca nie powinien wliczać do wartości nagród jednorazowo otrzymanych przez danego zawodnika dołączanych do nagród statuetek, pucharów, medali, dyplomów, dedykowanych wyłącznie osobie uhonorowanej, za zajęcie medalowego miejsca. Nagrody te są bowiem raczej formą uhonorowania symboliczną (pamiątkową) i nie stanowią charakteru materialnego, to z kolei oznacza, że w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowią one przychodu podatkowego.

Podsumowując stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy, że wartość nagród rzeczowej i pieniężnej nie sumuje się z wartością statuetki przekazanej jednocześnie z nagrodą rzeczową lub pieniężną jest prawidłowe, gdyż do wartości nagród nie należy wliczać wartości statuetek, bowiem mają one wartość symboliczną i są wyrazem uhonorowania osób (drużyn), które zajęły czołowe miejsca w danej konkurencji. Nie dotyczy to jednak sytuacji, w której zawodnik za zajęcie określonego miejsca w tej samej klasyfikacji (np. za zwycięstwo w maratonie w klasyfikacji indywidualnej) otrzyma zarówno pieniądze jak i nagrodę rzeczową - w takim przypadku wartość nagród należy zsumować, aby określić czy przysługuje zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnośnie do odpowiedzi na pytanie nr 2 zawarte we wniosku, tj. pytanie czy w przypadku gdy wartość nagród za zajęcie określonego miejsca przekroczy jednorazowo kwotę 760,00 zł należy zryczałtowany 10% podatek zapłacić od całości wartości nagrody, czy też od różnicy między wartością nagrody a kwotą 760,00 zł stwierdzić należy, że zryczałtowanym 10% podatkiem-stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy ¬- będą podlegały wygrane w całości.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy od podatku dochodowego od osób fizycznych jednoznacznie stanowi, że zwolnieniu podlega m.in. wartość wygranych w konkursach z dziedziny sportu, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Jeśli ustawodawca chciałby aby zwolnieniu podlegały także nagrody, których wartość przekracza kwotę 760,00 zł, w części odpowiadającej owym 760,00 zł to wskazałby wprost, że np. opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym podlega wartość wygranej lub nagrody w części przekraczającej kwotę 760,00 zł, czy też, że zwolnieniu podlega wartość wygranych lub nagród, bez względu na ich wartość, licząc do kwoty 760,00 zł - jednak niczego takiego nie uczynił.

To oznacza, że stanowisko Wnioskodawcy, że zryczałtowany podatek dochodowy nalicza się w wysokości 10% od wartości nagrody przekraczającej 760,00 zł a nie od różnicy pomiędzy kwotą 760,00 zł a wartością nagrody jest prawidłowe.

Odnośnie do odpowiedzi na pytanie nr 3 zawarte we wniosku, tj. pytanie czy nagrodą jest również nagroda pieniężna, zauważyć należy, ze przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje, ze zwolnieniu podlega wartość wygranych i nagród, co oznacza, że zwolnienie może dotyczyć - przy spełnieniu określonych w tym przepisie warunków - zarówno nagrody pieniężnej jak i rzeczowej. Przepis w żaden sposób nie ogranicza zwolnienia tylko do nagród rzeczowych. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 3 zawartego we wniosku, że nagroda pieniężna jest również nagrodą w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Z kolei odnośnie do obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika polegających na obliczeniu i pobraniu podatku zauważyć należy, że zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tekst jedn.: osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cyt. ustawy - jeżeli przedmiotem świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia. Analiza cytowanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, w sytuacji powstania dochodu z tytułu nagrody (wygranej) w konkursie, jest podmiot, który dokonuje świadczenia. W zdarzeniu przedstawionym we wniosku będzie nim Wnioskodawca jako organizator zawodów sportowych.

Biorąc przywołane przepisy pod uwagę, stwierdzić należy, że w momencie wypłaty nagrody pieniężnej czy też wręczenia laureatowi konkursu nagrody rzeczowej powstaje obowiązek poboru zryczałtowanego podatku, zgodnie z zasadami określonymi w art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dniem uzyskania przychodu, będzie w tym przypadku dzień dokonania przez Wnioskodawcę wypłaty (wręczenie) nagrody.

Według art. 11a ust. 1 ww. ustawy - przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Stosownie natomiast do art. 11a ust. 3 - kwoty uprawniające do odliczenia od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub obniżenia podatku, wydatki oraz podatek, wyrażone w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia wydatku lub zapłaty podatku.

Odnosząc przywołane przepisy do zdarzenia przedstawionego we wniosku stwierdzić należy, że w przypadku wypłaty przez Wnioskodawcę nagrody w euro osobom, które zajęły miejsca od 1 do 3 w zawodach sportowych, Wnioskodawca winien najpierw przeliczyć przychód i w tym celu zastosować średni kurs Narodowego Banku Polskiego z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wypłaty nagrody - ¬ stosownie do art. 11a ust. 1 cyt. ustawy. Dopiero od tej kwoty wyrażonej w walucie polskiej należy obliczyć podatek.

Z kolei na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy - płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR). Podsumowując, Wnioskodawca winien wypłaconą nagrodę w euro przeliczyć na złote według średniego kursu NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania wypłaty. I od tak obliczonego przychodu pobrać 10% zryczałtowany podatek. To oznacza, że stanowisko Wnioskodawcy, że zryczałtowany podatek Wnioskodawca winien przekazać do urzędu skarbowego właściwego dla siedziby płatnika w złotych polskich przeliczając walutę obcą według kursu z dnia przekazania podatku jest nieprawidłowe, albowiem Wnioskodawca powinien w momencie wypłaty nagrody w euro przeliczyć przychód osób, które zajęły miejsca od 1 do 3 na polskie złote na podstawie średniego kursu NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wypłaty nagrody i od tak ustalonego przychodu już przeliczonego na polskie złote pobrać 10% zryczałtowany podatek.

Ponadto nadmienić należy, że z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że może zaistnieć sytuacja, w której Wnioskodawca będzie przekazywał nagrody nie tylko zawodnikom polskim, ale również zagranicznym.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy ust. 1 pkt 2, 4-5a i 7a stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania przez podatnika jego miejsca zamieszkania dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji.

Zatem gdy umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska nie zwalnia wygranej lub nagrody z obowiązku podatkowego, Wnioskodawca powinien zgodnie z ww. art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobrać i odprowadzić na zasadach przytoczonych powyżej zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości wygranej ponad kwotę 760 zł.

Poza tym zauważyć należy, że zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej jako płatnicy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (IFT-1/IFT-1R), również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

W myśl art. 42 ust. 4 ww. ustawy, na pisemny wniosek podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, płatnik, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, jest obowiązany do sporządzenia i przesłania urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wspomnianej imiennej informacji (IFT-1/IFT-1R). W przypadku zaprzestania przez Wnioskodawcę prowadzenia działalności przed końcem lutego roku następującego po roku podatkowym, powinien on przekazać te informacje w terminie do dnia zaprzestania działalności (art. 42 ust. 3). Zgodnie z treścią art. 42 ust. 6 ww. ustawy - informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 2, sporządzają i przekazują również podmioty, o których mowa w art. 41, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku, o którym mowa w art. 29-30a. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio. Z analizy ww. przepisów wynika, że co do zasady, na Wnioskodawcy będzie spoczywać obowiązek imiennego przesłania informacji o omawianych nagrodach sporządzonych według ustalonego wzoru, urzędowi skarbowemu właściwemu w sprawach opodatkowania osób zagranicznych w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym. Obowiązek ten będzie istniał również, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania Wnioskodawca nie będzie obowiązany do poboru podatku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) - w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie - w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl