IBPBII/2/415-109/11/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-109/11/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Biura 27 stycznia 2011 r., uzupełnionym w dniu 9 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie tzw. ulgi meldunkowej przychodu uzyskanego przez wnioskodawcę ze sprzedaży budynku mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie tzw. ulgi meldunkowej przychodu uzyskanego przez wnioskodawcę ze sprzedaży budynku mieszkalnego.

W związku z brakami formalnymi, pismem z dnia 3 marca 2011 r. Znak IBPB II/2/415-109/11/HS wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 3 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 7 maja 2008 r. na podstawie aktu notarialnego wnioskodawca wraz z żoną nabył w ustawowej wspólności budynek mieszkalny łącznie z gruntem za kwotę 120 000 zł W przedmiotowym budynku wnioskodawca był zameldowany od dnia 28 lutego 2008 r. Następnie, w dniu 5 sierpnia 2010 r. na podstawie aktu notarialnego sporządzonego w Kancelarii Notarialnej wnioskodawca wraz żoną sprzedał ww. nieruchomość za kwotę 300 000 zł. Wnioskodawca nadmienia, iż w budynku, w którym był zameldowany od dnia 28 lutego 2008tr. mieszkał wspólnie z małżonką i dziećmi, jak podaje na okres stały od dnia 28 lutego 2008 r. do dnia 5 sierpnia 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przedstawiona sytuacja faktycznie umożliwia skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego.

2.

Czy koniecznym jest zameldowanie na pobyt stały obojga małżonków.

3.

Czy wystarczającym dla skorzystania z ulgi meldunkowej jest sam fakt zameldowania na pobyt stały jednego małżonków na okres dłuższy niż 12 miesięcy.

Zdaniem wnioskodawcy, w niniejszej sprawie zachodzi sytuacja określona w przepisach art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. c w zw. z art. 21 ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które wskazują jednoznacznie, że spełnienie warunku niezbędnego do skorzystania z ulgi meldunkowej przez jednego z małżonków (przesłanki zameldowania przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy w zbywanym lokalu) powoduje, że z ulgi mogą skorzystać oboje małżonkowie. Zwolnienie dotyczy bowiem danego lokalu, jeżeli spełnione są przesłanki wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to jest podatnik dokonujący sprzedaży lokalu mieszkalnego był w nim zameldowany przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy.

Na poparcie swego stanowiska wnioskodawca przytacza wyroki sądowe Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy sygn. akt SA/Bd 12/09 i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie I SA/Lu 622/08.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera wyłącznie ocenę stanowiska wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie tzw. ulgi meldunkowej przychodu uzyskanego ze sprzedaży domu mieszkalnego. W zakresie skutków podatkowych jakie powstaną dla żony wnioskodawcy zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie - postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 3 marca 2011 r. Znak: IBPBII/2/415-272/11/HS w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w części dotyczącej skutków podatkowych sprzedaży budynku mieszkalnego i możliwości skorzystania z ulgi meldunkowej przez żonę wnioskodawcy. W związku z powyższym przedmiotem udzielonej interpretacji będą pytania oznaczone w przedmiotowej interpretacji Nr 1 i 2 w części odnoszącej się do indywidualnej sprawy wnioskodawcy, nie będzie nim natomiast w ogóle pytanie oznaczone Nr 3 jako nie odnoszące się do wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość),

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w 2008 r. wnioskodawca nabył wraz z żoną nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalnym. W przedmiotowym budynku mieszkalnym wnioskodawca był zameldowany w okresie od dnia 28 kwietnia 2008 r.; podaje też, że mieszkał w nim na stałe od tego okresu do dnia 5 sierpnia 2010 r. W 2010 r. małżonkowie sprzedali przedmiotową nieruchomość. Zdaniem wnioskodawcy, zameldowanie tylko jednego z małżonków przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy w zbywanym lokalu powoduje, że z ulgi mogą skorzystać oboje małżonkowie.

Dokonując zatem oceny skutków podatkowych sprzedaży przedmiotowego budynku mieszkalnego należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6c ww. ustawy koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania. Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ustawy).

Jednakże, zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania. Tym samym nie uzależnia zameldowania od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Bez znaczenia są natomiast stosunki własnościowe istniejące w okresie tych 12 miesięcy.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika - art. 21 ust. 21 ww. ustawy.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, podatnicy, do których mają zastosowanie ust. 1 lub ust. 2, tj. podatnicy, którzy zbywają nieruchomości lub prawa nabyte w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., składają w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, 14-dniowy termin określony w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., nie ma zastosowania.

Oznacza to, że w odniesieniu do osób, które uzyskały w 2010 r. przychody z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw nabytych w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 30 grudnia 2008 r. termin do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia upływa z dniem 30 kwietnia 2011 r.

Wobec powyższego, zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

* okresu zameldowania na pobyt stały nie krótszego niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,

* terminowego złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia.

Niespełnienie któregokolwiek z tych dwóch warunków pozbawia podatnika prawa do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy.

Zatem, jeśli wnioskodawca spełni wymagane przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oba warunki, przysługiwać mu będzie prawo do skorzystania z ulgi meldunkowej w stosunku do przychodu ze sprzedaży budynku mieszkalnego, który na niego przypada zgodnie z udziałem w majątku wspólnym (1/2). Oznacza to, że o ile zameldowanie wnioskodawcy w sprzedanym budynku mieszkalnym było zameldowaniem na pobyt stały i w terminie do 30 kwietnia 2011 r. wnioskodawca złoży oświadczenie o spełnieniu warunków uprawniających do skorzystania z ulgi meldunkowej, to istotnie zostaną spełnione warunki do skorzystania przez wnioskodawcę ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tej części przychodu, która przypada na budynek mieszkalny.

Podkreślić bowiem należy, iż zwolnieniem określonym w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy objęty jest wyłącznie przychód ze sprzedaży budynku o charakterze mieszkalnym. Oznacza to, że przychód uzyskany ze zbycia nieruchomości w części przypadającej na grunt, na którym położony jest budynek podlega opodatkowaniu.

Reasumując należy stwierdzić, że przypadający na udział wnioskodawcy w majątku wspólnym małżonków przychód ze sprzedaży budynku mieszkalnego, w sytuacji kiedy wnioskodawca był w nim zameldowany na pobyt stały przez okres co najmniej 12 miesięcy i złoży w ustawowym terminie oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ulgi meldunkowej. Z tego względu stanowisko wnioskodawcy uznano za prawidłowe. Dla zwolnienia wnioskodawcy z obowiązku opodatkowania uzyskanego przez niego przychodu nie ma znaczenia fakt zameldowania lub jego braku w budynku przez żonę. Istotne jest, czy wnioskodawca jako podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych był zameldowany w budynku na pobyt stały skoro chce część przychodu ze sprzedaży przypadającą na niego jako współwłaściciela zwolnić z opodatkowania. Kwestia braku opodatkowania ważna będzie dla żony wnioskodawcy, która również uzyskała przychód z tej sprzedaży. Z wnioskiem o interpretację w swojej sprawie winna jednak wystąpić żona, gdyż wnioskodawca nie jest uprawniony do żądania interpretacji w tym zakresie.

Odnosząc się do powołanych przez wnioskodawcę wyroków, podkreślić należy, iż jakkolwiek orzeczenia kształtują pewną linię wykładni obowiązującego prawa, jednak dotyczą wyłącznie konkretnych spraw, w danym stanie faktycznym. Orzeczenia te zapadły w indywidualnej sprawie i w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl