IBPBII/2/415-1064/10/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1064/10/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 2 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie ustalenia czy dywidendy wypłacane wnioskodawcy przez Spółkę działającą w formie spółki akcyjnej (SA) jako fundusz inwestycyjny S.-S. będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2010 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie ustalenia czy dywidendy wypłacane wnioskodawcy przez Spółkę działającą w formie spółki akcyjnej (SA) jako fundusz inwestycyjny S.-S. będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i ma miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Tym samym na mocy art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Co istotne, wnioskodawca nie prowadzi i nie będzie w przyszłości prowadzić działalności w Luksemburgu poprzez położony tam zakład w rozumieniu Konwencji, jak również nie wykonuje i nie będzie wykonywał wolnego zawodu w oparciu o położoną tam stałą placówkę.

Wnioskodawca zamierza nabyć lub objąć akcje/udziały spółki (spółek) akcyjnej i/lub spółki komandytowo-akcyjnej mających siedziby w Luksemburgu (odpowiednio société anonyme lub société en commandite par actions; dalej ogólnie określanych jako "Spółka"). Spółka w momencie nabycia/objęcia przez wnioskodawcę akcji będzie posiadała bądź przyjmie po nabyciu/objęciu akcji reżim S. (société dinvestissment a capital variable - spółka investycyjna o kapitale zmiennym) oraz dodatkowo będzie działać jako specjalistyczny fundusz inwestycyjny SIF (specialized investment fund - dalej "SIF") zgodnie z luksemburską ustawą z 13 lutego 2007 r. o Specjalistycznych Funduszach Inwestycyjnych (Fonds dinvestissement specialises) (dalej "Prawo o Funduszach Inwestycyjnych"). Ponadto, w ramach Spółki może funkcjonować kilka klas aktywów i akcjonariuszy (tzw. kompartamenty - compartments - w ramach Spółki będące odpowiednikami subfunduszy).

Okoliczność, iż Spółka będzie funkcjonować w reżimie S.-S. nie zmienia faktu, że Spółka pozostanie w dalszym ciągu spółką handlową prawa luksemburskiego - odpowiednio:

* SA (société anonyme), która w szczególności będzie posiadać osobowość prawną oraz zarząd jako organ wykonawczy lub

* SCA (société en commandite par actions), która będzie spółką osobową prawa luksemburskiego (do której mają jednak w istotnej mierze zastosowanie przepisy o SA podobnie jak w polskim systemie prawnym) emitującą akcje i reprezentowaną w stosunkach zewnętrznych przez wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności (odpowiednik komplementariusza w polskim prawie handlowym) - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Luksemburgu.

Zatem Spółka będzie funkcjonować w oparciu o regulacje prawa luksemburskiego dotyczące spółek handlowych jako spółka akcyjna (SA) lub spółka komandytowo-akcyjna (SCA) oraz funduszy inwestycyjnych jako spółka inwestycyjna o kapitale zmiennym (société dinvestissement a capital variable - S.) oraz dodatkowo jako wyspecjalizowany fundusz inwestycyjny (Specialized Investment Fund - SIF). Przyjęcie reżimu S.-S. oznacza jedynie, że Spółka będzie traktowana jako fundusz inwestycyjny poddany nadzorowi luksemburskim organom nadzoru finansowego (Commission de Surveillance du Secteur Financier - dalej "CSSF"). Jednocześnie Spółka będzie prowadziła działalność inwestycyjną poprzez inwestowanie posiadanych środków majątkowych zgodnie z przepisami Prawa o Funduszach Inwestycyjnych przy zachowaniu odpowiednich wymogów regulacyjnych, informacyjnych oraz dotyczących dywersyfikacji aktywów.

Należy również wskazać, że co do zasady na gruncie prawa podatkowego Luksemburga nie tylko SA, lecz również SCA są traktowane jako podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych w Luxemburgu (tzn. dla celów podatkowych SCA jest traktowana jak SA). Co istotne, ponieważ SCA jest na gruncie prawa luksemburskiego co do zasady traktowana jako podatnik podatku dochodowego (nie jest podmiotem transparentnym podatkowo), również dywidendy wypłacane przez SCA są traktowane identycznie jak dywidendy wypłacane przez SA i tym samym co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła gdy są wypłacane na rzecz nierezydentów podatkowych w Luksemburgu.

Spółka (co do zasady podlegająca opodatkowaniu w Luksemburgu jako SA lub SCA) jako fundusz inwestycyjny S.-S. będzie podlegała zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w Luksemburgu zgodnie z Prawem o Funduszach Inwestycyjnych. Podobnie zgodnie z tą ustawą, tak długo jak Spółka będzie działać w ramach reżimu S.-S., nie będą podlegały opodatkowaniu u źródła dywidendy wypłacane przez Spółkę oraz inne wypłaty na rzecz akcjonariuszy (np. dochody z umorzenia akcji). Spółka będzie natomiast podlegała podatkowi określanemu corocznie w odniesieniu do wartości netto zainwestowanych aktywów - tzw. podatek subskrypcyjny (taxe d abonnement).

Spółka (zarówno działając w formie SA jaki i SCA) otrzyma certyfikat rezydencji wydany przez właściwe władze podatkowe w Luksemburgu zaświadczający, że Spółka funkcjonując jako S.-S. posiada status rezydenta podatkowego w Luksemburgu w rozumieniu Konwencji.

Co istotne, Spółka funkcjonując jako fundusz inwestycyjny typu S.-S. nie będzie spółką holdingową w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga, opartego aktualnie na ustawie z dnia 31 lipca 1929 r. i dekrecie wielkoksiążęcym z dnia 17 grudnia 1938 r., o której mowa w art. 29 Konwencji.

Wnioskodawca może uzyskiwać w przyszłości dywidendy z czystego zysku wypracowanego przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wypłacane przez spółkę działającą w formie spółki akcyjnej (SA) jako fundusz inwestycyjny S.-S. na rzecz wnioskodawcy dywidendy będą podlegać zwolnieniu z opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Zdaniem wnioskodawcy, wypłacane mu przez Spółkę, działającą w formie spółki akcyjnej (SA) jako fundusz inwestycyjny S.-S., dywidendy będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Konwencja z dnia 14 czerwca 1995 r. zawarta między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527), będąc aktem prawnym określającym zasady opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów uzyskanych przez polskich rezydentów podatkowych ze źródeł przychodów położonych na terytorium Luksemburga, przewiduje w art. 1, iż określone w niej reguły opodatkowania dotyczą "osób, które mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub w obu Umawiających się Państwach". Przy czym pojęcie "osoba", zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. e Konwencji, obejmuje zarówno osoby fizyczne, spółki jak i każde inne zrzeszenie osób. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 Konwencji określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Innymi słowy, pojęcie osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę (czyli rezydenta podatkowego) oznacza osobę podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce lub Luksemburgu.

W tym zakresie należy wskazać, że zarówno spółki typu société anonyme jak i société en commandite par actions są zgodnie z prawem podatkowym Luksemburga traktowane jako podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych i w konsekwencji uważane za rezydentów podatkowych tego państwa.

Jednocześnie należy zauważyć, iż żaden z przepisów Konwencji nie wyłącza jej zastosowania do spółek prawa luksemburskiego utworzonych w reżimie S. lub SIF. Jedyne ograniczenie podmiotowe w stosowaniu Konwencji zostało przewidziane w art. 29, który stanowi, że Konwencja nie ma zastosowania do spółek holdingowych w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga, opartego aktualnie na ustawie z dnia 31 lipca 1929 r. i dekrecie wielkoksiążęcym z dnia 17 grudnia 1938 r. oraz dochodów, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce uzyskuje z takich spółek. Ponieważ spółki prawa luksemburskiego (société anonyme lub société en commandite par actions) typu S.-S. nie stanowią spółek holdingowych w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga, należy a contrario przyjąć, że przepisy Konwencji będą miały zastosowanie w odniesieniu do Spółki, która będzie poddana reżimowi prawnemu S.-S. Istniejące bowiem w Konwencji ograniczenie jej stosowania dotyczy jedynie ściśle określonych spółek luksemburskich działających w oparciu o wyżej powołane ustawodawstwo luksemburskie.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 Konwencji dotyczy ona w szczególności podatku dochodowego od osób fizycznych. Biorąc więc pod uwagę, że:

* Spółka (w formie SA i / lub SCA) zostanie utworzona w Luksemburgu i będzie miała swoją siedzibę w tym kraju oraz uzyska certyfikat rezydencji wydany przez właściwe organy podatkowe w Luksemburgu, który będzie potwierdzał, iż Spółka jest luksemburskim rezydentem podatkowym w rozumieniu Konwencji,

* Podatnik osiągający przychód z tego tytułu podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

* Spółka nie jest spółką holdingową w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga, opartego aktualnie na ustawie z dnia 31 lipca 1929 r. i dekrecie wielkoksiążęcym z dnia 17 grudnia 1938 r., o których mowa w art. 29 Konwencji,

stwierdzić należy, że Konwencja ma zastosowanie do określenia sposobu opodatkowania w Polsce dochodów otrzymywanych przez wnioskodawcę z tytułu uczestnictwa w Spółce objętej reżimem funduszu inwestycyjnego S.-S. Dotyczy to zarówno przypadku gdy Spółka ma formę prawną SA jak również SCA.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) od uzyskanych przez podatników dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Jednocześnie art. 30a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje, że przepisy art. 30a ust. 1 pkt 1-5 ww. ustawy należy stosować z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. W niniejszej sprawie aktem nadrzędnym w stosunku do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest Konwencja, która w sposób wiążący określa reguły opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskiwanych przez polskich rezydentów podatkowych z tytułu dywidend wypłacanych im przez spółki z siedzibą na terytorium Luksemburga.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 oraz ust. 2 lit. a i b) Konwencji:

* "Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie",

* " Dywidendy te mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, podatek ten nie może przekroczyć:

a.

5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 procent,

b.

15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach."

Jednocześnie jednak art. 24 ust. 1 lit. a Konwencji stanowi, że jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibą w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami konwencji może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień zawartych pod literą b) - (litera b) tego art. odnosi się do odsetek i należności licencyjnych - taki dochód lub majątek od opodatkowania, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki właśnie sposób zwolniony od opodatkowania.

Tak więc na mocy Konwencji dochody z dywidend ze źródła położonego w Luksemburgu (tekst jedn.: wypłacone przez spółkę mającą siedzibę w Luksemburgu) uzyskiwane przez osoby o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce podlegają zwolnieniu z opodatkowania w Polsce. Przy czym zastosowanie, zgodnie z Konwencją, ma w takim przypadku tzw. metoda wyłączenia z progresją, co oznacza, że Polska ma prawo uwzględnić zwolniony dochód przy ustaleniu stawki podatkowej dla innych dochodów osiąganych przez polskich rezydentów podatkowych.

Co istotne, należy podkreślić, iż na możliwość zastosowania przedmiotowego zwolnienia nie ma wpływu fakt potencjalnego braku opodatkowania dywidend w Luksemburgu. Znaczenie wyrażenia użytego w art. 24 ust. 1 lit. a Konwencji "może być opodatkowany w Luksemburgu" należy bowiem rozumieć zgodnie z odpowiednimi zapisami Konwencji. W analizowanym przypadku jest to art. 10 ust. 2 Konwencji, który stanowi, że "dywidendy te mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibą."

Taka interpretacja zdaniem wnioskodawcy została potwierdzona w Komentarzu do Konwencji Modelowej OECD (Model Tax Convention on Income and on Capital, OECD, January 2003, Commentary on Article 23 A and 23 B, § 8.).

Mając powyższe na uwadze zdaniem wnioskodawcy należy stwierdzić, iż dywidendy wypłacane mu przez Spółkę (utworzoną w formie SA) będą zwolnione z opodatkowania w Polsce.

Na poparcie swego stanowiska wnioskodawca przytacza fragmenty następujących pism organów podatkowych:

* postanowienie Ministra Finansów w sprawie interpretacji prawa podatkowego sygn. DD7-033-136/ML/06/5656 z dnia 24 października 2006 r.,

* interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. ILPB2/415-495/08-4/JK z dnia 21 października 2008 r.,

* interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. ILPB2/415-472/08-3/AJ z dnia 21 października 2008 r.,

* interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. ILPB2/415-471/08-2/JK z dnia 21 października 2008 r.,

* interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB2/415-721/08-4/SR z dnia 5 sierpnia 2008 r.

* interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPBII/2/415-130/09/NG z dnia 4 maja 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w zakresie ustalenia czy wypłacane wnioskodawcy dywidendy przez Spółkę działającą w formie spółki akcyjnej (SA) jako fundusz inwestycyjny S.-S. będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Ocena stanowiska w zakresie ustalenia czy wypłacane wnioskodawcy dywidendy przez Spółkę działającą w formie spółki komandytowo-akcyjnej (SCA) jako fundusz inwestycyjny S.-S. będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych została zawarta w odrębnej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl