IBPBII/2/415-1053/09/ŁCz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1053/09/ŁCz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 30 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Spółki jest, przede wszystkim, dystrybucja energii elektrycznej oraz wykonywanie robót ogólnobudowlanych w zakresie przesyłowych i rozdzielczych linii elektroenergetycznych. Spółka jest właścicielem urządzeń energetycznych (np. linie, stacje transformatorowe), które wykorzystuje w celu zapewnienia ciągłej i niezakłóconej dostawy energii elektrycznej swoim odbiorcom w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Urządzenia te często są posadowione na nieruchomościach stanowiących własność osób trzecich. Umiejscowienie urządzeń powoduje konieczność pozyskania prawa do korzystania z nieruchomości w ograniczonym zakresie zgodnie z przeznaczeniem tych urządzeń.

Osoba fizyczna będąc właścicielem nieruchomości ma prawo żądać, w zamian za wyrażenie zgody na umiejscowienie na niej urządzeń, odpowiedniego wynagrodzenia. W tej sytuacji mogą być zawierane umowy w formie aktu notarialnego, o ustanowienie służebności przesyłu. Umowy te mogą być zawierane w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego związanego z budową infrastruktury elektroenergetycznej lub mogą być następstwem wystąpienia właściciela nieruchomości lub Spółki z żądaniem ustanowienia służebności przesyłu w związku z istniejącą i posadowioną na jego gruncie infrastrukturą. Ustanowienie służebności przesyłu może mieć charakter odpłatny lub nieodpłatny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wypłaty odszkodowania z tytułu ustanowienia służebności przesyłu właścicielom gruntów będącym osobami fizycznymi w wyniku prowadzenia na tych gruntach inwestycji związanych z budową urządzeń infrastruktury elektroenergetycznej lub w wyniku wystąpienia z żądaniem ustanowienia służebności przesyłu, w związku z istniejącą i posadowioną na jego gruncie infrastrukturą podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz czy Spółka jako dokonująca wypłaty ma obowiązek sporządzić i przekazać ww. osobom imienne informacje podatkowe PIT-8C.

Zdaniem wnioskodawcy, ustanowienie odpłatnej służebności przesyłu i wypłata odszkodowania z tego tytułu na podstawie zawartej umowy z właścicielem gruntów w następstwie wystąpienia właściciela nieruchomości lub Spółki z żądaniem ustanowienia służebności przesyłu, w związku z istniejącą i posadowioną na jego gruncie infrastrukturą czy też w wyniku prowadzenia na tych gruntach inwestycji związanych z budową infrastruktury elektroenergetycznej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby prawne, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, (...) oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informacje według ustalonego wzoru o wysokości osiągniętych przychodów (PIT-8C) i w ustawowym terminie przekazać ją podatnikowi oraz organowi podatkowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika. Powyższy przepis zobowiązuje Spółkę do wystawiania informacji PIT-8C w przypadku, gdy dokonuje wypłat należności i świadczeń na rzecz osoby fizycznej stanowiącej dla otrzymującego przychód kwalifikowany do tzw. pozostałych (innych) źródeł przychodów w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy.

Artykuł 20 ust. 1 Ustawy wskazuje przykładowy, otwarty katalog przychodów osoby fizycznej kwalifikowanych do tzw. "pozostałych źródeł przychodów", do których zalicza się min. kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. W związku z powyższym zdaniem podatnika Spółka jest zobowiązana do wystawiania imiennych informacji podatkowych PIT-8C.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Służebność gruntowa, uregulowana została w art. 285 ustawy z dnia z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Stanowi on, że nieruchomość można obciążyć na rzecz właściciela innej nieruchomości (nieruchomości władnącej) prawem, którego treść polega bądź na tym, że właściciel nieruchomości władnącej może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, bądź na tym, że właściciel nieruchomości obciążonej zostaje ograniczony w możności dokonywania w stosunku do niej określonych działań, bądź też na tym, że właścicielowi nieruchomości obciążonej nie wolno wykonywać określonych uprawnień, które mu względem nieruchomości władnącej przysługują na podstawie przepisów o treści i wykonywaniu własności (służebność gruntowa).

Zgodnie natomiast z art. 305 Kodeksu cywilnego nieruchomość można obciążyć na rzecz przedsiębiorcy, który zamierza wybudować lub którego własność stanowią urządzenia, o których mowa w art. 49 §1, prawem polegającym na tym, że przedsiębiorca może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, zgodnie z przeznaczeniem tych urządzeń (służebność przesyłu).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka, na podstawie umowy o ustanowienie służebności przesyłu zawartej w formie aktu notarialnego, wypłaciła właścicielowi nieruchomości wynagrodzenie w związku z prowadzeniem inwestycji związanych z budową urządzeń infrastruktury elektroenergetycznej. Biorąc pod uwagę przedstawione przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że wynagrodzenie za ustanowienie służebności przesyłu nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt3 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem przypadków enumeratywnie wymienionych w ustawie.

Z literalnego brzmienia powołanych przepisów jednoznacznie wynika, iż nie wszystkie odszkodowania otrzymane przez osoby fizyczne wolne są od podatku dochodowego. Ze zwolnienia przedmiotowego korzystają bowiem jedynie te odszkodowania, których wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów rangi ustawy lub aktów wykonawczych wydanych na ich podstawie, z wyjątkiem wyłączonych ze zwolnienia wolą ustawodawcy.

Ponadto wolne są od podatku inne odszkodowania (inne niż odszkodowania, których wysokość lub zasady ustalania wynikają z przepisów prawa) otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej do wysokości określonej w tym wyroku lub ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań:

* otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,

* dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono (art. 21 ust. 1 pkt3b) ww. ustawy).

Zwolnione są także odszkodowania otrzymane przez właściciela nieruchomości na podstawie przepisów prawa geologicznego i górniczego (art. 21 ust. 1 pkt3d) ww. ustawy).

Wymaga podkreślenia, iż przepisy stanowią, że zwolnieniu podlega odszkodowanie, czyli świadczenie jakie należy się poszkodowanemu za wyrządzone szkody od osoby, która tą szkodę wyrządziła lub ponosi za nią odpowiedzialność. Wynagrodzenie natomiast to zapłata za wykonaną pracę lub za użytkowanie, korzystanie z cudzej własności. Pojęć tych nie należy utożsamiać.

W przedmiotowej sprawie wnioskodawca zajmuje się dostawą energii elektrycznej. Urządzenia często posadowione są na nieruchomościach, które stanowią własność osób trzecich. Osoba fizyczna będąca właścicielem nieruchomości może żądać odpowiedniego wynagrodzenia w zamian za wyrażenie zgody na umiejscowienie na przedmiotowej nieruchomości urządzeń. W powyższej sytuacji zawierane są umowy o ustanowienie służebności przesyłu w formie aktu notarialnego.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że wynagrodzenie otrzymane przez osobę trzecią na podstawie umowy zawartej przed notariuszem nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i stanowi przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu z pozostałymi dochodami osiągniętymi w roku podatkowym według obowiązującej skali podatkowej.

Zgodnie z definicją przychodów z innych źródeł, określoną w art. 20 ust. 1, stanowią je w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użyty we wskazanym przepisie zwrot "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy bowiem mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Na wnioskodawcy, w myśl art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, spoczywał będzie obowiązek sporządzenia informacji według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Obowiązek ten dotyczy osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osób prawnych i ich jednostek organizacyjnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego. Treść tego przepisu wskazuje zatem jednoznacznie, że w informacji PIT-8C o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych, podmiot dokonujący wypłaty nie wykazuje dochodów wolnych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec tego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 §3 ustawy z dnia30 sierpnia2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 §2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 §1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl