IBPBII/2/415-1050/11/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1050/11/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 27 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu z tytułu zbycia lokalu mieszkalnego nabytego w 2007 r.:

* zapłaconego podatku od czynności cywilnoprawnych oraz kosztu sporządzenia aktu notarialnego zakupu lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe,

* zapłaconych odsetek i prowizji od kredytu na zakup lokalu za okres od czasu jego zakupu do dnia jego zbycia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu z tytułu zbycia lokalu mieszkalnego nabytego w 2007 r. zapłaconego podatku od czynności cywilnoprawnych, kosztu sporządzenia aktu notarialnego zakupu lokalu mieszkalnego oraz zapłaconych odsetek i prowizji od kredytu na zakup lokalu za okres od czasu jego zakupu do dnia jego zbycia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest właścicielem lokalu mieszkalnego zakupionego za środki pochodzące z kredytu hipotecznego. Nabycie mieszkania nastąpiło w 2007 r.

Wnioskodawczyni rozważa możliwość zbycia lokalu przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Wnioskodawczyni nie będzie zameldowana w przedmiotowym lokalu na pobyt stały przez okres co najmniej 12 miesięcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do kosztów uzyskania przychodu wnioskodawczyni będzie mogła zaliczyć: koszty sporządzenia aktu notarialnego dotyczącego zakupu lokalu, podatek od czynności cywilnoprawnych zapłacony przy zakupie lokalu, odsetki i prowizje od kredytu na zakup lokalu za okres od czasu jego zakupu do dnia jego zbycia.

Zdaniem wnioskodawczyni, koszy sporządzenia aktu notarialnego dotyczącego zakupu lokalu, podatek od czynności cywilnoprawnych zapłacony przy zakupie lokalu oraz odsetki i prowizje od kredytu na zakup lokalu za okres od czasu jego zakupu do dnia zbycia winny być uznane za koszty uzyskania przychodu ze zbycia nieruchomości.

Wnioskodawvczyni uważa, że bez poniesienia tych kosztów nie mogłaby nabyć nieruchomości a w konsekwencji nie mogłaby uzyskać przychodu z jej zbycia. W związku z brakiem ograniczenia w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie kosztów dotyczących nabycia nieruchomości należy uznać za koszty nabycia lokalu wszystkie udokumentowane koszty (wydatki poniesione w celu dokonania jego nabycia). Do takich kosztów należą zdaniem wnioskodawczyni pozycje wymienione w pytaniu.

Wnioskodawczyni uważa, że jej stanowisko jest zgodne z wyrokiem WSA we Wrocławiu z dnia 28 października 2010 r. sygn. akt I SA/Wr 801/2010 r.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawczyni wyłącznie w zakresie ustalenia kosztów uzyskania przychodu z tytułu zbycia lokalu mieszkalnego nabytego w 2007 r. Ocena stanowiska w zakresie ustalenia daty nabycia lokalu mieszkalnego oraz sposobu rozliczenia w zeznaniu podatkowym PIT-39 przychodów ze sprzedaży więcej niż jednej nieruchomości została zawarta w odrębnych interpretacjach.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z uwagi zatem na fakt, iż nabycie przez wnioskodawczynię lokalu mieszkalnego miało miejsce w 2007 r., a jego zbycie nastąpi przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, dokonując oceny skutków podatkowych zbycia przedmiotowego lokalu mieszkalnego należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) od 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, tj. do 30 kwietnia roku następującego po roku dokonania sprzedaży.

Podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2). Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ww. ustawy). Wartość tą określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość nakładów, o których mowa w art. 22 ust. 6c, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ustawy).

Z powyższego wynika, że ustawodawca przewidział w ustawie dwojakiego rodzaju koszty:

* koszty odpłatnego zbycia (art. 19 ustawy),

* koszty uzyskania przychodu (art. 22 ust. 6c ustawy).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja zbycia mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Do wydatków takich można zaliczyć przykładowo koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w zbyciu nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem zbycia nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, koszt uzyskania wypisu z ksiąg wieczystych itp. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy.

Odnośnie natomiast ustalenia kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw, mając na uwadze przepis art. 22 ust. 6c ustawy stwierdzić należy, że definicję tych kosztów ustawodawca precyzuje poprzez bezpośrednie wskazanie, iż koszty takie stanowią udokumentowane koszty nabycia lub wytworzenia powiększone o nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych poczynione w czasie ich posiadania.

Z powyższego wynika zatem, że kosztem nabycia lub wytworzenia będą te wszystkie wydatki, których poniesienie było konieczne aby podatnik został właścicielem rzeczy lub prawa albo aby powstała rzecz lub prawo, której właścicielem jest podatnik.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie wnioskodawczyni do kosztów nabycia będzie mogła zaliczyć - poza ceną zakupu lokalu mieszkalnego - koszty sporządzenia aktu notarialnego dotyczącego zakupu lokalu oraz podatek od czynności cywilnoprawnych, który zapłaciła przy zakupie lokalu.

Natomiast odnośnie możliwości zaliczenia do kosztów nabycia lokalu mieszkalnego odsetek i prowizji od kredytu zaciągniętego na zakup lokalu za okres od czasu jego zakupu do dnia zbycia lokalu zauważyć należy, że zaciągnięcie przez wnioskodawczynię kredytu (a w konsekwencji konieczność spłaty zarówno części kapitałowej jak i odsetek oraz prowizji) było tylko sposobem pozyskania kapitału. Są to wyłącznie koszty obsługi kredytu a nie wydatek na nabycie nieruchomości bezpośrednio z tym nabyciem związany. Wydatki te nie stanowią również nakładów na nieruchomość, poczynionych w trakcie jej posiadania, o których mowa w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem wydatki te w żaden sposób nie wpłynęły na podwyższenie wartości przedmiotowego lokalu mieszkalnego.

Dlatego za błędne należy uznać twierdzenie wnioskodawczyni, jakoby zarówno odsetki jak i prowizje zapłacone od dnia nabycia lokalu mieszkalnego do dnia jego odpłatnego zbycia były kosztem uzyskania przychodu ze zbycia lokalu mieszkalnego.

Podsumowując, w przedmiotowej sprawie wnioskodawczyni będzie mogła za koszty uzyskania przychodu ze zbycia lokalu mieszkalnego uznać zapłacony przy zakupie tegoż lokalu podatek od czynności cywilnoprawnych oraz poniesione przez nią koszty sporządzenia aktu notarialnego nabycia. W tym zakresie stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Natomiast za koszty uzyskania przychodu ze zbycia lokalu mieszkalnego nie można uznać zapłaconych przez wnioskodawczynię odsetek oraz prowizji z tytułu zaciągnięcia przez wnioskodawczynię kredytu hipotecznego na zakup przedmiotowego lokalu mieszkalnego, od momentu zakupu mieszkania do dnia jego zbycia. Odsetki i prowizje są bezpośrednio związane z zaciągnięciem kredytu i stanowią koszt jego obsługi a nie koszt uzyskania przychodu ze zbycia nieruchomości. Tym samym w przedmiotowym zakresie stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do przytoczonego przez wnioskodawczynię na poparcie swojego stanowiska wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, należy zauważyć, iż wyroki sądów nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i nie stanowią powszechnej wykładni przepisów prawa podatkowego, ponieważ wydawane są w indywidualnych sprawach i wiążą tylko strony danego postępowania. Wobec tego nie mogą mieć wpływu na treść zawartą w niniejszej interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl