IBPBII/2/415-1029/11/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1029/11/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 19 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży na rzecz Gminy udziału w nieruchomości nabytego w drodze spadku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży na rzecz Gminy udziału w nieruchomości nabytego w drodze spadku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2010 r. wraz z matką i siostrą wnioskodawca nabył w drodze spadku nieruchomość niezabudowaną oznaczoną w ewidencji gruntów jako działki nr 555/31 i 556/31 o łącznej powierzchni 1,0873 ha. Udział wnioskodawcy w nieruchomości nabyty w drodze spadku wynosi 1/3 części nieruchomości. Zgodnie z obecnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta działka numer 555/31 znajduje się w terenach lotniska oraz w terenach publicznych dróg zbiorczych, natomiast działka numer 556/31 znajduje się w terenach lotniska.

W 2011 r. wnioskodawca został powiadomiony pismem z Urzędu Miasta, iż zgodnie z projektem budowy na terenie lotniska ma zostać wybudowany betonowy pas startowy, którego część będzie znajdowała się na terenie nieruchomości oznaczonej 555/31 i 556/31. Plan rozbudowy lotniska zakłada budowę 900-metrowego betonowego pasa startowego, wieży kontrolnej, hangarów i poczekalni dla pasażerów. Lotnisko należy do Skarbu Państwa, a miasto pełni tam rolę gospodarza. Aby móc zmodernizować obiekt, Prezydent Miasta musiał wystąpić do Marszałka Województwa z wnioskiem o jego komunalizację. Wszystko po to, by lotnisko mogło obsługiwać loty małych samolotów pasażerskich i towarowych. Inwestycję promuje Agencja, która przygotowała plan modernizacji pięciu małych, lokalnych lotnisk zlokalizowanych na terenie całego województwa. Inwestycja ma być pokryta ze środków unijnych.

W związku z powyższym wnioskodawca został poinformowany, iż aby nie być pozbawionym swojej własności poprzez wywłaszczenie na zasadach ograniczenia i pozbawienia praw do nieruchomości oraz przekazywania nieruchomości na szczególne cele uregulowane w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, wnioskodawca musi dobrowolnie sprzedać nieruchomość na cele uzasadniające jej wywłaszczenie. Został również poinformowany, iż jeśli dobrowolnie nie sprzeda nieruchomości, to może mu również zostać postawiony zarzut o utrudnianie rozbudowy miasta, ze względu na ważny dla rozwoju miasta charakter rozbudowy lotniska.

W celu uniknięcia wszczynania postępowania wywłaszczeniowego zastępca Prezydenta Miasta podjął próbę nabycia nieruchomości w drodze umowy, przez przeprowadzenie rokowań z właścicielami, którym przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości niezbędnej dla osiągnięcia celu publicznego - zgodnie z art. 114 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Wnioskodawca został poinformowany, iż rokowania mogą się zakończyć zawarciem stosownej umowy lub brakiem jej zawarcia. W wyniku negatywnego zakończenia rokowań zarząd jednostki samorządu terytorialnego może złożyć do starosty wniosek o wywłaszczenie nieruchomości.

Wobec powyższego zostały przeprowadzone spotkania w Urzędzie Miasta z zastępcą Prezydenta Miasta. Spotkania odbyły się w dniach 18 lutego, 17 marca, 28 marca, 7 kwietnia i 8 czerwca 2011 r. Ze spotkań sporządzone zostały stosowne protokoły. Na spotkaniu w dniu 8 czerwca 2011 r. strony doszły do porozumienia w sprawie nabycia niezabudowanej nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów jako działki numer 555/31 i 556/31 o łącznej powierzchni 1,0873 ha, stanowiące współwłasność wnioskodawcy oraz jego matki i siostry za cenę w łącznej kwocie 1 152 538,00 zł.

W dniu 16 czerwca 2011 r. nastąpiła sprzedaż przedmiotowej nieruchomości na rzecz Gminy na cele uzasadniające wywłaszczenie. Wnioskodawca sprzedał Gminie cały swój udział wynoszący 1/3 części przedmiotowej nieruchomości za cenę w kwocie 384 179,33 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód ze sprzedaży nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie jest zwolniony z podatku dochodowego.

Zdaniem wnioskodawcy, przychód ze sprzedaży nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie w wyniku zawarcia umowy sprzedaży podlega zwolnieniu z podatku dochodowego.

Na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami są wolne od podatku dochodowego.

Począwszy od 1 stycznia 2004 r. zwolnienie z opodatkowania nie dotyczy sytuacji, gdy właściciel nieruchomości, uzyskujący wymienione powyżej przychody:

* nabył tę nieruchomość w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego, bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości oraz,

* nabył ją za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Tak więc zdaniem wnioskodawcy zwolnienie z podatku dochodowego nie będzie przysługiwało, jeżeli spełnione zostaną łącznie dwa warunki:

1.

nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem;

2.

cena jej nabycia była co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

W przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków lub żaden z nich, uzyskany przychód będzie wolny od podatku dochodowego.

Wnioskodawca uważa, iż w analizowanym przypadku przeniesienie własności nieruchomości na rzecz Gminy nastąpiło w okresie 2 lat od jej nabycia, ale nieruchomość tę wnioskodawca nabył w drodze spadku, które to nabycie ma charakter nieodpłatny, zatem cena nie stanowi elementu tejże umowy, tym samym nie będzie spełniony drugi warunek.

Reasumując, przychód z tytułu odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości, otrzymanej w drodze spadku, na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, będzie wolny od podatku dochodowego.

W niniejszym przypadku, aby nie być pozbawionym swojej własności poprzez wywłaszczenie na zasadach ograniczenia i pozbawienia praw do nieruchomości oraz przekazywania nieruchomości na szczególne cele uregulowanych w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, wnioskodawca dobrowolnie sprzedał nieruchomość na cele uzasadniające jej wywłaszczenie.

Postępowanie w sprawie wywłaszczenia uregulowane jest przez ustawę z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, w której zdefiniowano pojęcie wywłaszczenia, tryb postępowania oraz cele publiczne, dla których realizacji może ono nastąpić.

Zgodnie z art. 112 ust. 2 ww. ustawy wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu, w drodze decyzji, prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości. Wywłaszczenie nieruchomości może być dokonane w przypadku, gdy cele publiczne nie mogą być osiągnięte w inny sposób niż przez pozbawienie albo ograniczenie praw do nieruchomości, a prawa te nie mogą być nabyte w drodze umowy. Zgodnie z art. 6 pkt 1b ustawy o gospodarce nieruchomościami celem publicznym, dla którego osiągnięcia może nastąpić wywłaszczenie nieruchomości, jest między innymi wydzielanie gruntów pod lotniska, urządzenia i obiekty do obsługi ruchu lotniczego, w tym rejonów podejść, oraz budowa i eksploatacja tych lotnisk i urządzeń. Nieruchomość może być wywłaszczona tylko na rzecz Skarbu Państwa albo na rzecz jednostki samorządu terytorialnego. Wywłaszczenie nieruchomości następuje w drodze decyzji w postępowaniu administracyjnym, a organem właściwym do wywłaszczenia jest starosta wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej.

Stosownie do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie obejmuje:

* odszkodowanie wypłacone zgodnie z przepisami o wywłaszczaniu nieruchomości,

* sprzedaż nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie w wyniku zawarcia umowy sprzedaży przez rokowania poprzedzające wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego,

* sprzedaż nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu.

Wywłaszczenie własności nieruchomości następuje za odszkodowaniem na rzecz osoby wywłaszczonej, odpowiadającym wartości wywłaszczonej nieruchomości. Podstawę ustalenia wysokości odszkodowania stanowi wartość rynkowa nieruchomości. Wywłaszczenie nieruchomości może być dokonane tylko wówczas, gdy prawo do nieruchomości nie może być nabyte w drodze umowy.

Przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego starosta, reprezentujący Skarb Państwa i zarządy jednostek samorządu terytorialnego, powinny podjąć próbę nabycia nieruchomości w drodze umowy, przez przeprowadzenie rokowań z podmiotem, któremu przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości niezbędnej dla osiągnięcia celu publicznego - zgodnie z art. 114 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Rokowania mogą się zakończyć zawarciem stosownej umowy lub brakiem jej zawarcia. W wyniku negatywnego zakończenia rokowań zarząd jednostki samorządu terytorialnego może złożyć do starosty wniosek o wywłaszczenie nieruchomości.

W przypadku pozytywnego wyniku rokowań może dojść do zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości na cele wywłaszczeniowe. Wówczas dochód uzyskany z tytułu sprzedaży nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie będzie wolny od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) źródłem przychodu jest - z zastrzeżeniem ust. 2 - odpłatne zbycie m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości lub praw przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub praw nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 924 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy. Natomiast stosownie do przepisu art. 925 wymienionej ustawy, spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Oznacza to, że datą nabycia spadku jest data śmierci spadkodawcy.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym wnioskodawca wskazał, że w 2010 r. nabył wynoszący 1/3 udział w spadku, w którego skład wchodziła nieruchomość gruntowa o łącznej powierzchni 1,083 ha.

Z uwagi na fakt, iż nabyty przez wnioskodawcę w drodze spadku udział w nieruchomości został sprzedany na rzecz Gminy w dniu 16 czerwca 2011 r., tj. przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie, dla oceny skutków podatkowych sprzedaży przedmiotowego udziału należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. Albowiem ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. - od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł. (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).

Można do takich kosztów zaliczyć np.: koszty wyceny sprzedawanej nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, o ile były ponoszone przez zbywcę. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy.

Natomiast, stosownie do przepisu art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłaconego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

W związku z tym, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione z podatku zostały przychody uzyskane z tytułu:

* odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami;

* sprzedaży nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami;

* sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.

Zasady ograniczania i pozbawiania praw do nieruchomości oraz przekazywania nieruchomości na cele publiczne zostały uregulowane w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 6 pkt 1b ww. ustawy celami publicznymi są m.in. wydzielanie gruntów pod lotniska, urządzenia i obiekty do obsługi ruchu lotniczego, w tym rejonów podejść, oraz budowa i eksploatacja tych lotnisk i urządzeń. Zatem jak wynika z art. 6 pkt 1b ustawy o gospodarce nieruchomościami jednym z celów publicznych w rozumieniu tej ustawy jest rozbudowa lotniska - w niniejszej sprawie na terenie lotniska ma zostać wybudowany betonowy pas startowy, którego część będzie znajdowała się na terenie nieruchomości oznaczonej 555/31 i 556/31, w której udziały wnioskodawca nabył w drodze spadku.

W myśl natomiast art. 112 ust. 1 ww. ustawy przepisy rozdziału 4 tej ustawy (wywłaszczenie nieruchomości) stosuje się do nieruchomości położonych, z zastrzeżeniem art. 122a, art. 124b, art. 125 i art. 126, na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne albo do nieruchomości, dla których wydana została decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu, w drodze decyzji, prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości. Wywłaszczenie nieruchomości może być dokonane, jeżeli cele publiczne nie mogą być zrealizowane w inny sposób niż przez pozbawienie albo ograniczenie praw do nieruchomości, a prawa te nie mogą być nabyte w drodze umowy (art. 112 ust. 3 ww. ustawy). Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy nieruchomość może być wywłaszczona tylko na rzecz Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego. Wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 3, należy poprzedzić rokowaniami o nabycie w drodze umowy praw określonych w art. 112 ust. 3, przeprowadzonymi między starostą, wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej, a właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości, a także osobą, której przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe. W trakcie prowadzenia rokowań może być zaoferowana nieruchomość zamienna (art. 114 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami). Zgodnie natomiast z art. 114 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku wywłaszczenia nieruchomości na wniosek jednostki samorządu terytorialnego rokowania, o których mowa w ust. 1, przeprowadzają ich organy wykonawcze.

Aby jednak móc skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w cytowanym wyżej art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wystarczy wyłącznie fakt, że nieruchomość zostanie odpłatnie zbyta na cele uzasadniające jej wywłaszczenie.

Analiza zacytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzi do wniosku, że przedmiotowe zwolnienie nie będzie przysługiwało jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

* nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem,

* cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo gdy żaden z nich nie zostanie spełniony, uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

Analizując przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabycie nieruchomości składającej się z dwóch działek miało miejsce w okresie nie przekraczającym 2 lat przed odpłatnym zbyciem, co w świetle ww. art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakazuje uznać, iż pierwsza z dwóch negatywnych przesłanek zwolnienia przedmiotowego została spełniona. Nie mniej jednak ponieważ udział w nieruchomości wnioskodawca nabył nieodpłatnie w drodze spadku, co nie pozwala na ustalenie ceny nabycia nieruchomości, nie będzie spełniony drugi warunek wyłączający przedmiotowe zwolnienie, który uzależniony jest od istnienia ceny nabycia nieruchomości.

W związku z powyższym, na podstawie przestawionego stanu faktycznego i brzmienia przepisu art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z tytułu odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości na cele uzasadniające wywłaszczenie będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych skoro jak twierdzi wnioskodawca umowa sprzedaży przedmiotowego udziału w nieruchomości została zawarta stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl