IBPBII/1/436-98/13/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-98/13/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura - 3 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania umowy spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania umowy spółki oraz w zakresie podatku od towarów i usług.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 20 czerwca 2013 r. znak: IBPP1/443-316/13/AW, IBPB II/1/436-98/13/HK wezwano o jego uzupełnienie. Wnioskodawca nie uzupełnił wniosku w zakresie wskazanym w ww. wezwaniu, tj. nie uiścił brakującej opłaty w kwocie 40 zł i nie uzupełnił opisu zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie wskazał również jakiego podatku dotyczy uiszczona w dniu 28 marca 2013 r. opłata od ww. wniosku w kwocie 40 zł.

Z uwagi na brak uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług, wniosek z dnia 26 marca 2013 r. został rozpatrzony wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług zostało wydane postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 27 lutego 2013 r. Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie likwidacji jednostki budżetowej (Zakładu Usług Komunalnych) oraz w sprawie utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka).

Na podstawie ww. uchwały nowo utworzona Spółka przejmie zadania własne Gminy w zakresu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, dotychczas wykonywane przez Zakład Usług Komunalnych. Spółka będzie wykonywać w szczególności zadania w zakresie:

a.

bieżącego utrzymania gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

b.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych,

c.

utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych,

d.

zieleni gminnej i zadrzewień,

e.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

f.

organizowania dowozu dzieci i młodzieży i przewóz do szkół autobusami szkolnymi.

Mienie (w tym wybrane nieruchomość, niezbędne do wykonywania powierzonych zadań), należności i zobowiązania po zlikwidowanej jednostce budżetowej zostaną przejęte przez Spółkę. Spółka przejmie też - w trybie art. 231 Kodeksu pracy - pracowników Zakładu Usług Komunalnych.

W zamian za udziały w Spółce Gmina wniesie aport w postaci składników mienia jednostki budżetowej, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa (Zakładu Usług Komunalnych). Gmina będzie jedynym udziałowcem w Spółce, przy czym część wnoszonego majątku zostanie wniesiona na kapitał zakładowy, zaś nadwyżka (agio) na kapitał zapasowy.

Podstawę prawną do opisanych wyżej czynności stanowi art. 12 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.). Wnioskodawca wskazał, iż - zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy - likwidując jednostkę budżetową organ, o którym mowa w ust. 1, określa przeznaczenie mienia znajdującego się w zarządzie tej jednostki. Natomiast w myśl art. 12 ust. 6 ustawy o finansach publicznych, likwidując jednostkę budżetową organ, o którym mowa w ust. 1, może postanowić o utworzeniu jednostki o innej formie organizacyjno-prawnej. W przypadku, o którym mowa w ust. 6 ww. ustawy, organ może również zdecydować o przejęciu należności i zobowiązań likwidowanej jednostki budżetowej przez nowo utworzoną jednostkę.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy umowa spółki będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Gminy (dalej: Gmina, Wnioskodawca) czynność zawarcia umowy spółki będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych.

Uzasadniając swe stanowisko Wnioskodawca powołał się na art. 9 pkt 11 lit. d ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649), zgodnie z którym zwolnione od podatku od czynności cywilnoprawnych są czynności umowy spółki i ich zmiany, jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

Wnioskodawca podkreślił, iż - jak wynika z uchwały Rady Gminy - przedmiotem działalności Spółki będzie zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a więc świadczenie usług użyteczności publicznej, m.in. w zakresie wodociągów i zaopatrzenia ludności w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków.

Ponadto 100% udziałów w Spółce obejmie jednostka samorządu terytorialnego, tj. Gmina.

Tym samym należy - zdaniem Gminy - uznać, że umowa spółki w tym stanie rzeczy będzie podlegała zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych, na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie możliwość zwolnienia umowy spółki z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jak już wskazano powyżej, w zakresie podatku od towarów i usług zostało wydane postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k i pkt 2 ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Stosownie do art. 1a pkt 2 ww. ustawy określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę akcyjną oraz spółkę europejską.

Z treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na spółce.

Stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5% (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy, np. umowa spółki, jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. d tej ustawy zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

W związku z powyższym stwierdza się, iż użyty w art. 9 pkt 11 lit. d ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych spójnik "i" stanowi o tym, że aby skorzystać z powyższego zwolnienia obie przesłanki wymienione w tym przepisie muszą wystąpić łącznie, tzn.:

1.

przedmiotem działalności spółki kapitałowej musi być świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i

2.

w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi objąć co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi posiadać już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że w lutym 2013 r. Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie likwidacji jednostki budżetowej (Zakładu Usług Komunalnych) oraz w sprawie utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółki).

Na podstawie ww. uchwały nowo utworzona Spółka przejmie zadania własne Gminy w zakresu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, dotychczas wykonywane przez Zakład Usług Komunalnych. Przedmiotem działalności Spółki będzie zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a więc świadczenie usług użyteczności publicznej, m.in. w zakresie wodociągów i zaopatrzenia ludności w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków. Ponadto 100% udziałów w Spółce obejmie jednostka samorządu terytorialnego, tj. Gmina.

Wobec powyższego w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zostały spełnione obie przesłanki art. 9 pkt 11 lit. d ustawy od czynności cywilnoprawnych. Zatem wskazana umowa spółki będzie podlegała zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych, na podstawie ww. przepisu.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl